Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Sparkplug

#1434
Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2023 | 22:47 uur500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.

Citaat van: Parera op 11/07/2023 | 23:10 uurIs dat zo?

Dit vraag ik mij ook af. Is een deel gereserveerd voor reserve en/of voor een gemeenschappelijke pool waar andere eenheden tijdelijk gebruik van kunnen maken?

Citaat van: Harald op 11/07/2023 | 21:43 uur
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230711_93662733

:heart:

Jammer dat RM nog geen afbeelding inclusief de ballistische bescherming heeft.



Link naar het pdf bestand van RM

https://www.rheinmetall.com/Rheinmetall%20Group/Systeme%20und%20Produkte/Fahrzeugsysteme/gepanzerte-radfahrzeuge/Caracal/Rheinmetall-RLS-Caracal-EN.pdf

https://www.rheinmetall.com/en/products/tactical-wheeled-vehicles/wheeled-armoured-vehicles/caracal-air-assault-vehicle
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2023 | 22:47 uur500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.

Is dat zo?

Het gaat wel om een brigade van meer dan 2000 man, het is wel aanzienlijk meer dan de huidige LSV's daarvan zijn er iets meer dan 200  in dienst. De overige voertuigen zullen waarschijnlijk de huidige generatie MB's vervangen.

Ik weet niet of 11 LMB ook gebruik gaat maken van de Manticore maar ik verwacht het wel in beperkte hoeveelheden. 11 LMB heeft ook nog een x aantal Bushmasters voor op uitzending, gezien het vele gebruik van de BuMa's binnen defensie verwacht ik dat deze over enkele jaren ook wel vervangen gaan worden.

Huzaar1

500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Harald

Nederland en Duitsland kopen samen luchtmobiele voertuigen

Nederland en Duitsland schaffen ruim 1.500 lichte operationele voertuigen aan,  504 voor Nederland en ongeveer 1.000 voor Duitsland. Deze zogenoemde Airborne Vehicles zijn als tactisch transportmiddel in te zetten bij operaties van de Luchtmobiele Brigade. De landmachteenheid is sinds 2014 geïntegreerd in de Duitse snelle interventie-eenheid: Division Schnelle Kräfte (DSK). Hierin werken Nederland en Duitsland samen. Gisteren tekende Duitsland in Koblenz het contract met leverancier Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS).

Dat deed Annette Lehnigk-Emden, de president van de Duitse Bundesambt für Ausrüstung, Informationstechnik & Nutzung der BundesWehr. De plaatsvervangend Commandant Commit, generaal-majoor Ludy Schmidt, was hierbij aanwezig.


Van links naar rechts: Ludy Schmidt, Annette Lehnigk-Emden en Björn Bernhard van RLS.

Defensie doet de aanschaf samen met Duitsland. De voertuigen zijn daardoor binnen de DSK uitwisselbaar. Dat brengt de integratie binnen de DSK weer een stap verder.

Eigen verdediging
De veiligheidssituatie in de wereld is verslechterd. Daardoor ligt het accent bij de aankoop van de voertuigen nu meer op de eigen en bondgenootschappelijke verdediging. Bij de start van het wielvoertuigenprogramma lag de nadruk vooral op gebruik tijdens vredesmissies en stabilisatie-operaties. De verslechterende veiligheid in Europa is ook de reden dat landen meer gezamenlijk optrekken, zoals Duitsland en Nederland in de DSK.

Technisch gelijke voertuigen
De nieuwe voertuigen zijn voor Duitsland en Nederland technisch gelijk. Dit heeft operationele en logistieke voordelen. Daarnaast zorgt dit voor een nog betere integratie van de luchtmobiele brigade in de DSK. De voertuigen zijn uit te rusten met verschillende verbindingsmiddelen en wapens, zoals een zware mitrailleur en de SPIKE anti-tankinstallatie. Verder kunnen ze worden voorzien van ballistische bescherming die modulair is aan te brengen op het voertuig.

Unaniem
Technische eisen, levertijd en prijs: op basis daarvan kozen Duitsland en Nederland gezamenlijk en unaniem voor leverancier RLS. Defensie krijgt in 2024 de eerste 4 voertuigen. Deze worden uitvoerig getest. Vanaf 2025 start de serieproductie. Dan volgen er jaarlijks 100 voor Nederland en 200 voor Duitsland, en dat 5 jaar lang.

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/nieuws/2023/07/11/nederland-en-duitsland-kopen-samen-luchtmobiele-voertuigen

Harald

Luftlandeplattform ? Rahmenvertrag ?ber 3.000 Fahrzeuge in Planung

https://soldat-und-technik.de/2023/06/mobilitaet/35106/luftlandeplattform-rahmenvertrag-ueber-3-000-fahrzeuge-in-planung/



(vertaald via ggogle translate)

Op 15 juni heeft het Nederlandse Ministerie van Defensie officieel bevestigd dat er een luchtlandingsplatform op basis van de Caracal zal worden ge?mplementeerd. Inmiddels heeft soldat & Technik toegang gekregen tot informatie waarmee conclusies kunnen worden getrokken over het aantal en de varianten van de voertuigen bestemd voor de Bundeswehr en de prestaties van de Caracal in vergelijking met het GRF-platform op het gebied van prijs en prestaties.[ds_preview] ]

Volgens berichten is het de bedoeling om in augustus een raamovereenkomst te sluiten met Rheinmetall voor de levering van 3.058 voertuigen in vier verschillende varianten - personeels-/materiaalvervoer, ambulancevoertuig, materiaalvervoer en groepsvervoer - waarvan slechts 1.508 voertuigen - 1.004 voor Duitsland en 504 voor Duitsland Nederland ? om stevig in gebruik te worden genomen. De overige voertuigen zijn als optie inbegrepen, 1.050 voor Duitsland en 500 voor Nederland. De twee parlementen moeten echter eerst akkoord gaan met het project. Zoals de zaken er nu voorstaan, zal dit onderwerp op 28 juni (Nederland) en 5 juli (Duitsland) in de parlementen worden behandeld. Na totstandkoming van het contract moeten in 2024 negen testexemplaren worden geleverd, vijf naar Duitsland en vier naar Nederland. Vanaf 2025 start dan de serieproductie van circa 300 platforms per jaar (100 in Nederland en 200 in Duitsland). De Duitse en Nederlandse voertuigen worden uitgerust met hetzelfde onderstel, aandrijflijn en chassis, wat in de gebruiksfase logistieke voordelen biedt. De omrekeningskoersen kunnen echter verschillen als gevolg van speciale nationale vereisten.

In 2022 besloten Duitsland en Nederland gezamenlijk het wagenpark van hun luchtlandingstroepen te vervangen. In dit binationale project treedt Duitsland op als de leidende natie en contractpartner van de industrie. Volgens een zogenaamde kamerbrief van de Nederlandse staatssecretaris van bewapening, Christophe van der Maat, aan de Tweede Kamer hebben de twee naties een gezamenlijk eisenprofiel opgesteld, met de focus op luchtlandingsoperaties in het hoge intensiteitsspectrum en binnen het kader van nationale en bondgenootschappelijke defensie. Volgens de brief spelen mobiliteit en vuurkracht een grote rol. Ook de logistieke kant staat centraal, aangezien reparatie en bevoorrading in dergelijke scenario's fundamenteel verschillen van stabilisatieoperaties.

Nadat aanvankelijk drie leveranciers interesse hadden getoond in het project, werd het een duel. Rheinmetall solliciteerde in een team met ACS Armoured Car Systems en Mercedes-Benz met de Caracal, Krauss Maffei-Wegmann en Defenture deden mee aan de wedstrijd met het GRF-platform. Volgens de kamerbrief werd de beslissing genomen ten gunste van het bod van Rheinmetall (RLS) en dus tegen het bod van KraussMaffei-Wegmann (KMW), omdat het bod van Rheinmetall superieur was, zowel qua prestaties als qua prijs. ?Bij de beoordeling van de aanbiedingen werd rekening gehouden met 70 procent van de operationele en technische vereisten en 30 procent van de aanbiedingsprijs. Wat de technische en operationele vereisten betreft, presteerde het RLS-voertuig beter dan het KMW-aanbod. Bovendien is het prijsverschil tussen het aanbod van RLS en KMW aanzienlijk, zodat de beslissing viel in het voordeel van het RLS-voertuig", aldus de brief, die beschikbaar is voor soldat & technik. ?Duitsland en Nederland hebben onafhankelijk van elkaar hun afwegingen gemaakt. Het resultaat van de afweging is dat de landen unaniem hebben gekozen voor het voertuig van leverancier RLS", vervolgt de brief.

Bij het lezen van deze verklaring moet men echter de specifieke manier begrijpen waarop de technische vereisten worden gecontroleerd bij aanbestedingen voor militair materieel. Enerzijds moet duidelijk zijn dat alleen de vereiste criteria worden gecontroleerd en ge?valueerd. Wat en hoe precies is ge?valueerd, blijft geheim voor de inkoper. Anderzijds werden de offertes uitsluitend gecontroleerd op basis van de ingediende papieren en niet vergeleken op testbanken of testbanen. Deze procedure is niet ongebruikelijk, vooral wanneer er snel een beslissing moet worden genomen. Een ontwikkeling of aanpassing van de twee voertuigen met betrekking tot specifieke klanteisen, inclusief de daaropvolgende tests, zou meerdere jaren hebben geduurd. Vervolgens zou het inkoopcontract zijn gesloten met de winnaar, die op basis daarvan zou zijn begonnen met het opzetten van de serieproductie. Een levering van serievoertuigen in 2025 zou met deze aanpak waarschijnlijk niet mogelijk zijn geweest. Ook nu kan deze instroom waarschijnlijk alleen worden vastgehouden als tijdig de nodige bijsturings- en ontwikkelstappen worden gezet.

Het Duitse inkoopaandeel
Zoals in de inleiding beschreven is de Bondsrepubliek Duitsland volgens goed ge?nformeerde kringen van plan 2.054 voertuigen aan te schaffen in de vier genoemde basisvarianten, waarvan slechts 1.004 systemen in de basisvarianten personeels-/materieelvervoer (variant 1) en ambulance (variant 2) dienen vast besteld te worden. De kosten voor dit pakket zouden 832 miljoen euro (voertuigen) en 566 miljoen euro (commando- en medische apparatuur) moeten bedragen. Vijf van de voertuigen zijn testmodellen, van de 999 productievoertuigen zullen er 884 voertuigen worden besteld in Variant 1 - waarvan er tien subvarianten zullen zijn - en 115 voertuigen in Variant 2. De subvarianten zijn personeelsvervoer, commandopostvoertuig, commandoondersteuningsvoertuig, verkenningsvoertuig, verkenningsvoertuig op afstand, reparatievoertuig, gezamenlijk vuursteunteamvoertuig,

Geplande instroom van de Duitse luchtlandingsplatforms
Jaar   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032
Nummer   5   197   200   200   167   97   83   40   15
Alle varianten (1-4) moeten interne ladingen in een CH-47F-helikopter kunnen vervoeren en een motor hebben met de Euro 3-emissieklasse, zodat ze ook kunnen worden gebruikt met de inferieure diesel die mogelijk alleen in gebruik beschikbaar is. Er komt ook de mogelijkheid om alle voertuigen te beschermen met een optionele adaptieve beveiliging tegen lichte ballistische dreigingen.

potentieel voor meer
Zelfs als de geplande raamovereenkomst "slechts" ongeveer 3.000 voertuigen omvat, heeft het project een aanzienlijk hoger nationaal en internationaal potentieel. Ook de Bundeswehr heeft naast de luchtlandingstroepen behoefte aan voertuigen van deze prestatieklasse. Zo moeten de vloten van de verkennings- en verbindingstreinen van de pantsertroepen worden gemoderniseerd. Bovendien kan niet worden uitgesloten dat het binationale project ook buiten de eigen naties de norm kan stellen voor een nieuwe familie van luchtlandingsvoertuigen. Veel landen zijn bezig met het vervangen van de verouderende vloten van hun eigen luchtlandingstroepen - meestal gebaseerd op eerdere G-Klasse-voertuigen of hun uitlopers. Een dergelijke verbinding zou politiek wenselijk zijn. De afgelopen maanden hebben de federale regering en het federale ministerie van Defensie verschillende initiatieven gelanceerd om multinationale projecten te promoten en raamovereenkomsten die voor de Bundeswehr zijn gesloten, ook open te stellen voor andere landen. Wat de hulp aan Oekra?ne betreft, wordt nu blijkbaar eindelijk erkend dat pure massa al een klasse op zich is en dat een gebrek aan interoperabiliteit en kleine vloten enorme logistieke uitdagingen met zich meebrengen.

In die zin zou een dergelijke ontwikkeling welkom zijn, omdat het voordelen zou hebben voor de Duitse krijgsmacht, bijvoorbeeld op het gebied van voorzieningszekerheid.

Ace1

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 17:30 uur
O haha  ;D ik dacht dat alle artikelen op NRC achter een betaalmuur zaten.

Het hangt ervan of je wel of geen abonnement hebt bij NRC.

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 17:30 uur
O haha  ;D ik dacht dat alle artikelen op NRC achter een betaalmuur zaten.

Betaalmuur is alleen lastig voor digibeten.

Benji87

Citaat van: Harald op 17/06/2023 | 17:14 uur
Ooooo daar had ik geen last van, daarom ook zo geplaatst door mij

O haha  ;D ik dacht dat alle artikelen op NRC achter een betaalmuur zaten.

Harald

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 16:34 uur
Wat Harald zegt, en het zit achter een betaalmuur verschuilt.

Ooooo daar had ik geen last van, daarom ook zo geplaatst door mij

Benji87

Citaat van: Ace1 op 17/06/2023 | 15:28 uur
@Benji87 plaats even een link erbij als bron.

Wat Harald zegt, en het zit achter een betaalmuur verschuilt.

Harald

Citaat van: Ace1 op 17/06/2023 | 15:28 uur
@Benji87 plaats even een link erbij als bron.

Dit artikel van NRC

Citaat van: Harald op 17/06/2023 | 10:37 uur
( mooi artikel over de gang van zaken rondom de Tender )

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/16/hoe-deze-nederlandse-autobouwer-de-uitdager-van-een-wereldspeler-is-geworden-a4167383

Reportage
Hoe deze Nederlandse autobouwer de uitdager van een wereldspeler is geworden

Defensieorder Defenture, tot voor kort een ploeterende autostart-up, groeide uit tot gezicht van de opleving van de Nederlandse defensie-industrie. NRC volgde een jaar lang de jacht op Duitse megaorders, die een gevolg zijn van de oorlog in Oekra?ne.

OVER DIT ARTIKEL
Een jaar lang volgde NRC de Nederlandse start-up Defenture, bouwer van militaire voertuigen tijdens de jacht op een megaorder in Duitsland. NRC bezocht (meermaals) het bedrijf in Tiel en evenementen als defensiebeurzen, en voerde gesprekken met de hoofdrolspelers, werknemers en leveranciers. Daardoor konden ook vertrouwelijke bijeenkomsten worden beschreven

Ace1

@Benji87 plaats even een link erbij als bron.

Benji87

#1421
Artikel 1/2

Moet even in 2x, artikel is te lang. Corrigeer straks de letters wel ;)

Hoe deze Nederlandse autobouwer de uitdager van een wereldspeler is geworden

Defensieorder Defenture, tot voor kort een ploeterende autostart-up, groeide uit tot gezicht van de opleving van de Nederlandse defensie-industrie. NRC volgde een jaar lang de jacht op Duitse megaorders, die een gevolg zijn van de oorlog in Oekraine.

De gepantserde terreinauto zoekt met hoge snelheid een weg door wat nog het meest lijkt op een bebost maanlandschap. Slalomt tussen dicht opeen gegroeide bomen. Richt zich op na elke afdaling  net voordat de neus de grond zou raken. Springt naar de top van een steile heuvel en bevriest daar ineens, als een turner bij de afsprong.

Dit is nog niks, zegt Gerard Rond (66) met ingehouden bravoure. Op deze zonnige herfstochtend vertoont hij de kunsten van zijn militaire terreinvoertuig, de Groundforce, zoals hij dat ook vaak doet voor potentiele kopers. De proefrit heeft plaats in het Brabantse Loon op Zand, op een zanderig bosterrein van vijftig hectare rond een ven, waar de commandos geregeld trainen.

Nu gaan we wat sneller, zegt Rond, voormalig motorcrosser en meervoudig deelnemer aan de rally Parijs-Dakar. Terwijl bomen voorbijflitsen, praat Rond ontspannen door  met zijn hand op het stuur. De auto springt en daalt als een crossmotor: Je voelt de klap niet eens. Schiet ineens van het ene bospad naar het andere. dat zwenken moet je kunnen, als je beschoten wordt, en duikt dan een soort schacht in.

Militairen rijden tijdens een missie graag door droge rivierbeddingen, voor de beschutting. Dan kun je in zo?n situatie komen, zegt Rond, naar voren wijzend, terwijl hij de auto stilzet. Op enkele meters van de voorruit verrijst een steile helling. Links vormt een zandberg een haast onneembare veste. Rond geeft gas, en draait aan het stuur. De auto swingt naar links en schiet dan omhoog de zandberg op. Boven op de berg zet Rond de auto met een ruk stil: Hier, op dit punt, verkoop ik mijn auto?s

Defenture, een bedrijf dat Rond in 2013 met een paar andere autotechnici oprichtte, verkoopt militaire terreinvoertuigen in onder meer Nederland, Zwitserland en Duitsland. Nu doet het bedrijf samen met het Duitse KMW, bouwer van tanks en pantservoertuigen, mee aan een aanbesteding voor de levering van drieduizend autos voor de luchtmobiele brigades van Duitsland en Nederland. De opdracht van ruim 1,5 miljard euro wordt een van de eerste investeringen uit het defensiefonds van 100 miljard euro dat bondskanselier Olaf Scholz aankondigde kort na de Russische invasie in Oekraine.

Na bijna tien jaar lang ploeteren werd de autostart-up ineens een succesverhaal  met nieuwe orders en optredens in de media en bij ministeries. ?Heel lang hebben we alles vrijwel alleen moeten doen, vertelt Rond. Nu komen ineens consultanttypes bij ons langs, met spreadsheets in de hand en dollartekens in de ogen.


PARIJS, 16 juni 2022
Op de defensiebeurs

Granaten zo groot als een straatpaaltje. Etalagepoppen in gevechtspakken. Vitrines met machinegeweren en glanzende kogels (The Snipers Choice). Raketten zo lang als een personenauto. Groene pantservoertuigen, waarvoor mannen zich in jolige poses laten fotograferen.

De tweejaarlijkse beurs Eurosatory is de etalage van de internationale defensie-industrie, met 1.500 exposanten en 50.000 bezoekers in vijf dagen tijd. Onder de mannen in pak en uniform, vrouwen zijn er nauwelijks en is de stemming opvallend vrolijk. De coronapandemie is voorbij. Tal van Europese landen zullen, geschrokken door de oorlog in Oekraine, vele tientallen miljarden euro extra in de krijgsmacht steken. Er lonken grote orders.

Defenture staat met zon 25 andere bedrijven in het kleine Nederlandse paviljoen. Blikvanger is de kakikleurige Groundforce, waarvan de Nederlandse krijgsmacht de eerste exemplaren kocht. Hier rijden de commandos in rond, vertelt Henk van der Scheer (54), de directeur van Defenture, als een volleerde standwerker. Hij wijst op de gepantserde deuren en de lichte, maar stijve constructie: Daardoor kan het voertuig niet alleen in maar ook onder een helikopter worden vervoerd.

Dit is de auto die Defenture  aangepast  hoopt te verkopen bij de aanbesteding in Duitsland. Later op de dag tekent Van der Scheer hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met KMW, het tweede defensieconcern van Duitsland, dat bekend is van zijn Leopard-tanks. Van der Scheer geeft zijn bedrijf een reele kans de order te krijgen, maar de concurrentie is erg zwaar

Die concurrentie komt van de combinatie van autofabrikant Mercedes met Rheinmetall, het grootste defensiebedrijf van Duitsland. Hun troef is de Caracal, een militaire versie van de luxueuze terreinauto uit de Mercedes-showroom (de G-klasse). Die wordt hier in Parijs voor het eerst gepresenteerd, buiten in een tentencomplex van Rheinmetall, dat een half voetbalveld beslaat. Daar drommen tientallen militairen rond het prototype van de Europese tank die Rheinmetall wil bouwen. Verder kom je niet: toegang tot de tent is er alleen op uitnodiging, zegt een beveiliger.

Van der Scheer hoeft de Caracal niet te zien, omdat hij de eerdere versie van de auto goed zegt te kennen. Het blijft een militaire variant van een civiele auto, beweert hij. ?Wij bouwen een echt militair voertuig. Hun auto kan niet wat onze auto kan, maar is wel goedkoper.

TIEL 8 juli
Hoe het begon

Het bedrijfspand van Defenture is een voormalige evenementenhal, waarvan het deel met een bruin caf? en barkrukken nu dienst doet als kantine en vergaderzaal. Uit een faillissement gekocht, vertelt Henk van der Scheer, die een rondleiding geeft. Waar oprichter Gerard Rond blijft pionieren met nieuwe dingen, heeft Van der Scheer de dagelijkse leiding. De autotechnicus praat makkelijk en met veel gebaren.

Hier is het in 2013 allemaal begonnen, zegt hij. De onderneming die eigenlijk helemaal niet kon en kan in Nederland. Een nieuw en klein defensiebedrijf in een industrie die wordt gedomineerd door een paar oude reuzen. Opgezet door buitenstaanders in de militaire wereld. Op een moment dat de defensie-uitgaven op een absoluut dieptepunt waren beland.

We zijn hier met een paar man het lege pand binnengestapt. Iemand draaide een schakelaar om en er brandt licht. We hebben onze laptops aangezet en zijn begonnen, vertelt Van der Scheer. Ze hadden niet veel meer dan een net getekend contract. Een jongen is hier achter de tafel meteen gaan tekenen om het basisontwerp uit te werken.

Dat basisontwerp was gemaakt door Gerard Rond. Na zijn topsportloopbaan had hij allerlei bedrijven opgebouwd, waarna hij in Loon op Zand een outdoor-evenementenbedrijf begon. Met de commandos die daar kwamen oefenen, praatte Rond vaak uren over hun werk in onder meer Afghanistan. Hun voertuigen werden tegen bermbommen beschermd met stevige bodemplaten, wat ze zwaar en log maakte.

Genspireerd door de motorcross en de rallysport besloot Rond een ander type terreinwagen te bouwen. Zijn auto zou bermbommen niet weerstaan, maar omzeilen door te rijden in het onbegaanbare terrein buiten de weg. Wendbaar als een crossmotor door meesturende achterwielen. In staat grote schokken op te vangen dankzij de wielophanging van Nederlandse makelij die in de Parijs-Dakar-rally onder elke succesvolle auto zit. Rond wist het ministerie van Defensie te overtuigen van zijn ideeen en mocht 75 voertuigen bouwen voor het Korps Commando Troepen.

Alleen wilde geen bank het benodigde startkapitaal (zo?n 1 miljoen euro) lenen aan Defenture, vanwege het toen nog matige imago van de defensie-industrie. Rond stak zijn eigen geld in de onderneming en vond enkele particuliere investeerders die bereid waren hetzelfde te doen.

Industrieconcern VDL nam een klein belang in de start-up. Leveranciers financierden mee door hun rekeningen een paar jaar later pas te sturen. Toen na negen maanden het geld op was, vertelt Van der Scheer, hebben we geld van elkaar geleend, salarissen uitgesteld.

Na een jaar bikkelen waren er twee proefautos klaar en begon  na het testen door Defensie, de fabricage van de voertuigen, onder de naam Vector. Defenture stak vervolgens al zijn tijd en geld (tussen de drie en vijf ton) in het binnenhalen van een order van vijfhonderd voertuigen voor de luchtmobiele brigade, maar verloor in 2018 de slag van Mercedes. Een dieptepunt in ons bestaan, zegt Van der Scheer nu. Mercedes kon uiteindelijk niet de beloofde auto leveren en Defensie zegde in 2021 het contract op.

Nederland heeft zich in juni 2022 aangesloten bij de aanbesteding in Duitsland. Zo komen Defenture en Mercedes nu weer tegenover elkaar te staan, met ongeveer dezelfde autos als destijds in Nederland. Die tweestrijd is mooi, zegt Van der Scheer. Ook hij is een voormalige topsporter, schaatser in de nationale subtop, en spreekt veel in sportmetaforen. Ik geef ons een goede kans om die nu wel te winnen, door onze samenwerking met KMW.

TIEL, 28 september 2022
Kan de auto in of onder een helikopter?

Van der Scheer belt en klinkt heel opgewekt. ?mWe merken dat er na jaren van bezuinigen ineens weer geld is voor defensiematerieel. Inkopers uit tal van landen bellen of komen langs om een proefrit te maken. Een auto is zelfs naar een Latijns-Amerikaans land gevlogen en daar met een politie-escorte van het vliegveld naar een oefenterrein gebracht voor een test. Oostenrijk wil graag voertuigen aanschaffen. Probleem is daar nog wel dat alle grote overheidsprojecten in 2021 zijn stilgelegd na een corruptieschandaal en pas nu weer worden opgestart. Dus het zal even duren voor het rond is.

In Nederland zit er ook een order aan te komen. De luchtmobiele brigade heeft de grootste moeite om haar stokoude autos rijdend te houden, maar krijgt de eerste nieuwe autos pas in 2025. Als overbrugging wil Defensie daarom enkele tientallen Defenture-voertuigen kopen. De gesprekken met de inkopers van Defensie lopen goed, zegt Van der Scheer. Alleen zijn we het nog niet eens over de financien

Van der Scheer is de afgelopen weken veel in Duitsland geweest. Hij had naar zijn gevoel prima gesprekken met zijn collegas van KMW en de potentiele gebruikers van het voertuig, de militairen van de Luftlandebrigade. Ik heb het gevoel dat ze ons nu echt als een serieuze partij zien, zegt hij. Alleen is in Berlijn de lobby van Mercedes heel sterk, sterker dan die van ons. Wij zijn de underdog.

Cruciaal wordt hoe het zeer gedetailleerde programma van eisen eruit gaat zien voor de auto die pakweg drie ton per stuk kost. Mercedes, dat veel standaardonderdelen gebruikt, zal naar verwachting veel punten scoren vanwege de (lagere) prijs. Defenture moet punten halen met zijn veronderstelde superioriteit op tal van technische details. Van der Scheer: Dus hoe zwaar weegt straks de prijs? Hoe zwaar de technische eisen??

De troef van Defenture is de luchtverlaadbaarheid. De luchtmobiele brigades willen een auto die in en onder een helikopter kan worden vervoerd, zo is informeel al tijden duidelijk. Defenture heeft daarom net een gelikte video online gezet, waarin je ziet hoe een auto aan kabels onder een helikopter door de lucht zweeft. Mercedes kan dat gewoon niet leveren, zegt Van der Scheer, dat is gebleken. Namelijk toen Nederland het eerdere contract met Mercedes verscheurde. Bij een test was de Duitse auto tot een banaan doorgebogen, vertelt hij, toen die aan de kabels van een helikopter werd gehangen.

De Nederlandse inkopers van Defensie willen dit niet nog een keer meemaken en zijn volgens Van der Scheer nu enorm aan het pushen op de luchtverlaadbaarheid
als maatstaf. Dat doen ze bij hun Duitse collegas, die druk bezig zijn met het vaststellen van de Bewertungsmatrix.Duitsland heeft namelijk de leiding bij deze order. Het eisenpakket is naar verwachting over enkele weken klaar.

Benji87

#1420
Artikel 2/2

TIEL, 18 oktober
Als een malle aan het werk

Het programma van eisen is binnen! Bij Defenture is iedereen euforisch. Alleen al dat we een bieding mogen doen, is ongelooflijk, zegt Van der Scheer. We zijn een serieuze partij nu.

De mensen van Defenture en KMW hebben een eerste snelle analyse van het eisenpakket gemaakt. Die levert geen duidelijke kanshebber op. Wel denkt Van der Scheer dat het voor Mercedes erg lastig wordt om aan alle eisen te voldoen  zoals die rond het luchttransport. Vooral de bouw van een chassis dat niet doorbuigt, wordt volgens hem technisch en financieel moeilijk haalbaar voor de concurrent.

Aan de andere kant moet Defenture zijn prijs wat aanpassen om dichter bij Mercedes te komen,  zegt hij: ?Mijn eerste indruk is dat de partijen heel close bij elkaar zitten.

Defenture moet binnen een maand zijn definitieve offerte opsturen aan KMW, de Duitse hoofdaannemer die binnenkort een eerste bieding moet doen. Van der Scheer: We zijn nu als een malle aan het werk.

Rotterdam 17 november
Nederlandse deal

Een beetje mopperig komt Henk van der Scheer binnen in de evenementenhal Ahoy, waar de Nederlandse defensiebeurs NEDS wordt gehouden. Hij is hier, zoals elk jaar, om even te buurten bij de industrievrienden en om informeel bij te praten met de inkopers van Defensie. Na bijna een jaar onderhandelen is de Nederlandse deal nog steeds niet rond: Het gaat allemaal zo traag. Zijn gezicht klaart op als hij rondkijkt in de Defenture-stand-met-auto, waar het tv-programma Goedemorgen Nederland hem straks komt interviewen over de Nederlandse defensie-industrie: Ziet er goed uit!

Bij de stand van Rheinmetall staat een exemplaar van de Caracal te glanzen. ?
Dit is hem, zegt de Mercedes-vertegenwoordiger, die over de lopende bieding niets wil zeggen. Basically is het dezelfde auto als die Mercedes eerder aan Nederland zou leveren, zegt hij, maar met een nieuw, sterker, beter chassis. Dat zou niet moeten doorbuigen onder de helikopter.

De auto kan of een lading van 2.000 kilo meenemen, of 1.400 kilo en een extra beschermkap. En extra bescherming en 2 ton lading kan niet tegelijkertijd op de auto, zegt de Mercedes-man. En dat Defenture zegt dat het wel kan. Dat is natuurkundig onmogelijk.

Als Van der Scheer hier later van hoort, begint hij te grinniken, zonder er inhoudelijk op in te gaan. Goedemorgen Nederland is uiteindelijk niet komen opdagen. Wel heeft Van der Scheer op de NEDS nog even kunnen praten met de inkopers van Defensie over de Nederlandse deal. We gaan het toch niet laten afketsen op een paar duizend euro per auto?, heeft hij naar eigen zeggen gevraagd.

Een dag later krijgt hij een telefoontje: de deal is in principe rond.

TIEL, 1 december
Feest van de fotografen

Het lijkt wel een spel. Telkens als er een nieuw plaatje op het scherm verschijnt, leggen de verslaggevers hun pen en opschrijfblok neer en beginnen ze fotos te maken  met hun telefoon of met een echte camera. Ze fotograferen een Defenture-voertuig in de Noorse sneeuw of een technische tekening van het veelbesproken chassis. De cameras flitsen.

In een zaaltje geeft Van der Scheer een presentatie aan Duitse defensiejournalisten (plus een Schot), die door Defenture naar Nederland zijn gehaald. Om te laten zien dat we bestaan?
, licht hij toe. Defenture blijft een klein bedrijf zonder lange geschiedenis dat moet opboksen tegen een wereldmerk als Mercedes Benz. Bij dat bedrijf werken alleen al op de communicatieafdeling 120 mensen.

Van der Scheer presenteert nieuwe cijfers: er is tussen 2013 en 2021 voor meer dan 200 miljoen euro aan orders binnengehaald. Daarbij zit ook een recente opdracht voor een grotere versie van de Groundforce, de Mammoth, die zal worden gebouwd voor de Duitse elite-eenheden. En er komt snel meer aan. Het aantal werknemers is dit jaar toegenomen van vijftig naar ruim tachtig. En we nemen nog steeds mensen aan. Binnenkort komt er op het terrein een nieuwe productiehal van duizend vierkante meter te staan. Meer details over de ontstaansgeschiedenis komen voorbij, waaronder het feit dat Defenture alle patenten zelf bezit. Daardoor kunnen we makkelijk aanpassingen doen.

Na een rondleiding door de onderhoudswerkplaats vertrekken de journalisten naar Loon op Zand, voor een proefrit. De zichtbaar vermoeide Van der Scheer gaat niet mee. Het is ontzettend druk. De bieding voor Duitsland moet voor Kerst klaar zijn.

In Loon op Zand laat Gerard Rond de auto razendsnel rondjes om zijn as draaien, voordat hij wegscheurt. Als de auto met veel geraas is teruggekeerd, komt het verzoek of hij de auto van de helling wil laten springen. Rond doet het, keer op keer, en de mannen maken fotos. Dan moet ie nog een keer de modder laten opspatten. Wir brauchen Dreck, zegt iemand.

Tot slot neemt Rond iedereen een voor een mee voor een rondje. Met 80 kilometer per uur over de heuvels en het blijft comfortabel, zegt de een na afloop. Een ander zegt: Zelfs mijn eigen personenauto heeft niet zon kleine draaicirkel. In de weken erna verschijnen er in hun vakbladen artikelen met veel technische tekeningen, loftuitingen (innovative high performance) en fotos waarop de auto van de heuvel springt.


DEN HAAG, 19 december
Plan B in de maak

Precies op het moment waarop premier Mark Rutte zijn speech begint over het slavernijverleden, het zogeheten betekenisvolle moment, bezoekt Henk van der Scheer het ministerie van Defensie in Den Haag. Daar ondertekent hij samen met een vertegenwoordiger van Defensie het contract voor de levering van 41 voertuigen, met een optie op nog eens tientallen autos. Van der Scheer noemt de overeenkomst, zon 10 miljoen euro groot, een mooie opmaat naar de order in Duitsland.

De zenuwen over die opdracht beginnen op te lopen. Een paar dagen voor de ondertekening van de overeenkomst met Defensie over de Nederlandse order zijn inkopers van het ministerie langsgekomen in Tiel, vertelt hij. Toen ik zei: het is maar een opdrachtje, antwoordden zij heel nadrukkelijk: je moet niet onderschatten wat dit betekent.? Mijn gevoel daarbij is dat ze de mogelijkheid om extra voertuigen bij ons te kopen, zien als Plan B. Voor het geval Mercedes de Duitse order wint en Nederland de auto krijgt die het eerder afwees.

Een dag na de ondertekening praat Van der Scheer op de radio over het Duitse fiasco met een splinternieuw militair voertuig, de zogeheten Puma, waarvan alle exemplaren na een oefening zijn uitgevallen. De Puma is hightech, veel complexer dan wat wij maken, zegt hij tegen de BNR-presentator. Die vraagt hem wat hij beter doet. Ondernemerschap, nationale trots en de overtuiging dat de jongens en meisjes in het veld het beste spul nodig hebben.

KOBLENZ, 7 februari 2023
Een Duits examen

Al maanden wordt in Tiel met ontzag gesproken over de inkoopafdeling van het Duitse ministerie van Defensie die de aanbesteding doet en het programma van eisen heeft geschreven: de BAAINbw. De ambtenaren gelden als deskundig, toegewijd, zorgvuldig en streng.

Vandaag zitten mensen van KMW en Defenture op het kantoor van BAAINbw in Koblenz. Op tafel ligt hun eerste bieding, die ze een maand eerder hebben ingeleverd. Acht uur lang stellen de Defensie-ambtenaren vragen: zes uur over de technische details van het voertuig, twee uur over de juridische formuleringen in het contract. Een dag later zitten Mercedes en Rheinmetall hier.

De voertuigbouwers mogen ook verzoeken doen. Kan de geluidsnorm in het eisenpakket niet wat soepeler?, vragen de mannen van Defenture. En kan de norm voor waterdoorwaadbaarheid niet juist wat strenger? Nu moet de auto door vijftig centimeter hoog water kunnen, maar kan dat geen tachtig centimeter worden? Hun auto haalt dat makkelijk, maar, weten ze, Mercedes, nu naar schatting minder dan zeventig centimeter, moet dan dure aanpassingen doen.

Als het definitieve eisenpakket een paar weken later binnenkomt, overheerst in Tiel een lichte teleurstelling. De geluidsnorm is versoepeld, maar de eis voor de watergang blijft wat hij was. Dat kost weer punten in de slag met Mercedes.

TIEL 12 april
Laatste ronde

De finale bieding voor de bouw van de drieduizend terreinautos is naar de inkopers in Koblenz gestuurd, een dag voor de deadline. De afgelopen weken zijn de laatste bouten en moeren aangedraaid. Leveranciers hebben op verzoek van Defenture hun prijzen wat verlaagd, zodat het prijsverschil met Mercedes is verkleind. De samenwerking is juridisch verankerd: Defenture verleent KMW een licentie om de voertuigen te bouwen en krijgt daarvoor een vergoeding.

Het is een heel mooi aanbod, vindt Van der Scheer, maar of het genoeg is? Bij aanbestedingen spelen politieke overwegingen altijd een grote rol. Eigen industrie eerst, is zon overweging. KMW is voor de helft eigendom van de Franse staat en werkt met een Nederlandse partij samen; de combinatie Rheinmetall-Mercedes is volledig Duits. En dus? Van der Scheer: Wij hebben gedaan wat we konden.

Intussen is Defenture, dat geen winst- en omzetcijfers publiceert, blijven groeien. Er is in Tiel een hele productiehal bij gekomen. Daar wordt binnenkort de Mammoth gebouwd. Daarnaast staat sinds enkele weken een nog nieuwer gebouw, waar werktuigbouwkundigen, autotechnici en IT-specialisten aan het ontwerpen zijn. Inmiddels werken in Tiel meer dan honderd mensen. Een aantal nieuwelingen komt van Lightyear, de gesneuvelde fabriek voor elektrische autos.

Van der Scheer wordt steeds vaker gevraagd om over de defensie-industrie te vertellen. Op tv maar ook bij het ministerie van Economische Zaken, met de bazen van oude defensiereuzen als radarfabrikant Thales en scheepsbouwer Damen. Is Defenture rijp voor een overname? Van der Scheer: ?Wij staan open voor elk voorstel waardoor we kunnen blijven groeien.

MUNCHEN, 17 MEI
Een show met pantservoertuigen
Over een betonnen baan beginnen grote, gepantserde wielvoertuigen, zogeheten Boxers, in een optocht te rijden. Met een lang maar betrekkelijk smal front van meer dan duizend kilometer, zoals nu in het oosten van Oekraine, heb je dit soort wielvoertuigen nodig, zegt de spreekstalmeester, een oud-militair die een nette broek draagt onder een zwart regenjack. Om snel en over grote afstand mensen en goederen te verplaatsen, gewonden af te voeren, ondersteuning te bieden bij de communicatie op en verkenning van het slagveld.

Op een uitgestrekt bedrijventerrein bij Munchen geeft KMW een show voor een internationaal gezelschap van ondernemers in de defensie-industrie, militair attaches, journalisten, defensie-ambtenaren. De Defenture-auto rijdt ook mee in de stoet en oogt ineens klein tussen de voertuigen van 38 ton. Hij is snel, licht, en zeer mobiel, klinkt het. Ideaal voor kleine verkenningseenheden.

Na de show gaat Frank Schnur naast de auto uit Tiel staan. Hij is een lange, tengere man, die bij KMW verantwoordelijk is voor de wielvoertuigen en eerder twaalf jaar in de Bundeswehr diende. Een jaar of twee terug heeft hij een proefrit gemaakt met de auto. Gerard Rond ken ik goed, zegt hij met een grote glimlach.

De order is echt groot, benadrukt Schnur. Voor drieduizend voertuigen moet je drieduizend motoren inkopen. Dat is financieel heel lastig voor een bedrijf met honderd werknemers, zoals Defenture. Daarom doen we dit samen.

KMW heeft samen met het Franse staatsbedrijf Nexter, waarmee het is gefuseerd, meer dan achtduizend werknemers en een jaaromzet van ruim 3 miljard euro. Als we de order krijgen, moeten we driehonderd voertuigen per jaar produceren en dat is heel veel in de defensie-industrie, zegt Schnur. Die productie zal voor een groot deel plaatshebben in Duitsland. Over de assemblage praten we met middelgrote ondernemingen in Duitsland en Nederland.

Wat gebeurt er met de Nederlandse leveranciers die al jaren werken voor Defenture? Daarover overleggen we. We hebben een gelijkwaardige werkverdeling tussen Nederland en Duitsland.

De strijd met Rheinmetall en Mercedes is erg spannend,zegt Schnur. Hun prijs is waarschijnlijk lager, maar wij zijn technisch beter, denken wij. De auto wordt een belangrijk basisvoertuig in de Duitse en Nederlandse krijgsmacht, benadrukt hij. Dus het is voor ons ook een kwestie van reputatie.

Radiostilte
De zonovergoten tuin van een restaurant, op vijf minuten van de autofabriek in Tiel, staat vol Defenture-werknemers. Die vieren dat hun bedrijf precies tien jaar bestaat. Alleen de projectleider van de megaorder is een tikje bedrukt: Je leest wel eens wat. Hij doelt op een bericht in het vakblad Soldat & Technik, dat twee weken eerder meldde dat Mercedes de aanbesteding zou hebben gewonnen. Het Duitse ministerie van Defensie zwijgt in alle talen. Dus of het klopt?

In zijn toespraakje haalt Van der Scheer herinneringen op aan de eerste maanden, toen ze vaak overnachtten in het bedrijfspand en elke avond frikadellen aten. Die spirit voel ik hier nog steeds, zegt hij. Over de Duitse order zegt Van der Scheer niets. Waarom niet? Ik heb geen nieuws, zegt hij na afloop: Er heerst complete radiostilte.

De beslissing
Het is drie uur in de middag, als Henk van der Scheer belt: Ik voel me gepiepeld. Staatssecretaris Christophe van der Maat (Defensie, VVD) heeft de Tweede Kamer net laten weten dat de keuze is gevallen op de auto van Mercedes en Rheinmetall omdat die en goedkoper en technisch superieur zou zijn. Hoe kan een auto die nog ontwikkeld moet worden, beter zijn dan onze auto die al jaren in de praktijk rondrijdt en battlefield proven is.

Ongeloof en teleurstelling strijden bij hem om voorrang: Ik voorzie een herhaling van 2018.? Namelijk toen Mercedes ook won, maar uiteindelijk niet kon leveren. Dan zegt Van der Scheer dat hij trots is: Van een bedrijf met vijf man zijn we in een paar jaar gegroeid naar een volwassen Nederlands bedrijf in een lastige militaire industrie. We zijn nu een serieuze uitdager van een wereldspeler met het beste voertuig!