Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 18/08/2018 | 00:09 uur
Andersom dus, het JSS aka jack of all trades master of none is een schip wat past binnen een wegbezuinigde marine. Het CSS / meerdere CSS'en past bij een vloot bij 2% defensiebudget.
Dit dus, het JSS moest paars zijn, anders was ze niet door de politiek gekomen. De marine had liever 2 CSS'en gehad als waardige opvolgers van Zkruis en Adam, en in de jaren 20 de Rdam vervangen door een grotere LPD/LHD.
Het CSS zal nagenoeg dezelfde basis-systemen krijgen als het JSS, dus wat betreft die standaardisatie zit het wel goed. Dat de opbouw achterop zit in plaats van voorop en de afmetingen/inrichting iets anders zijn is ondergeschikt,

+1

Als ik kijk naar de HNoMS Maud hebben ze daar een zijklep maar die Maud is ook alleen geschikt voor het laden/lossen van droge vracht (heftrucks) en personen. Zo iets zie ik wel zitten maar niet meer een heel schip voor strategisch transport. Dat zien we eind jaren 20 wel weer bij de LPD vervanging. Het moet een ''Amsterdam 2.0'' worden heel simpel niets meer en niets minder.

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
De "simpele bevoorrader" is mijns inziens een visie die nog past bij een wegbezuinigde Marine zoals we die tot voor kort kende. Niet bij een Marine die met 2% BBP defensiebudget rond 2024 een heel ander gezicht zal gaan krijgen.
Andersom dus, het JSS aka jack of all trades master of none is een schip wat past binnen een wegbezuinigde marine. Het CSS / meerdere CSS'en past bij een vloot bij 2% defensiebudget.

Citaat van: Parera op 17/08/2018 | 21:11 uur
Nee een beetje van alles dat is ook geen visie. Ik weet niet of je de studies gelezen hebt in het begin van het JSS (vervanging Zuiderkruis studies) maar daar kwam een ander schip als winnaar naar boven dan dat nu rond vaart. Dit JSS is ook politiek afgedwongen met reden budget en we moeten alles in kunnen maar met maar 1 schip.
Dit dus, het JSS moest paars zijn, anders was ze niet door de politiek gekomen. De marine had liever 2 CSS'en gehad als waardige opvolgers van Zkruis en Adam, en in de jaren 20 de Rdam vervangen door een grotere LPD/LHD.

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 21:28 uur
Een 2e JSS was ook wenselijk uit oogpunt van standaardisatie en dezelfde opleiding en training. Kon men ook bemanningen makkelijker wisselen. Maar budget voor tweede JSS dus niet beschikbaar in huidige focus-fase. Ik heb begrepen dat men nu daarom zoveel mogelijk zaken tussen de JSS en CSS gelijk wil trekken, ondanks de zichtbare verschillen. Een tweede CSS lijkt ook mij in de toekomst geen verkeerde investering. Een tweede JSS wat mij betreft ook niet, maar mogelijk kunnen we dat samen met andere (buur)landen doen.
Het CSS zal nagenoeg dezelfde basis-systemen krijgen als het JSS, dus wat betreft die standaardisatie zit het wel goed. Dat de opbouw achterop zit in plaats van voorop en de afmetingen/inrichting iets anders zijn is ondergeschikt,

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 21:28 uur
Een 2e JSS was ook wenselijk uit oogpunt van standaardisatie en dezelfde opleiding en training. Kon men ook bemanningen makkelijker wisselen. Maar budget voor tweede JSS dus niet beschikbaar in huidige focus-fase. Ik heb begrepen dat men nu daarom zoveel mogelijk zaken tussen de JSS en CSS gelijk wil trekken, ondanks de zichtbare verschillen. Een tweede CSS lijkt ook mij in de toekomst geen verkeerde investering. Een tweede JSS wat mij betreft ook niet, maar mogelijk kunnen we dat samen met andere (buur)landen doen.

Hopelijk weten we snel meer over de details van de CSS. Ik ben blij dat het in ieder geval gelukt is die nu al binnen te halen. Was geen eenvoudige opgave begreep ik. Handen op elkaar voor hen die dat er nu toch door hebben gekregen.

We gaan het zien, ik verwacht rond prinsjesdag wel wat meer info.  D-brief staat gepland voor 2019 maar ik verwacht begin 2019 als we kijken naar de tijd die er is om te bouwen.

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
Ik heb een ander verhaal gehoord van een betrokkene. Een 2e JSS was zeker niet ongewenst gezien grote succes huidige schip. Alleen staat er nog een politieke rem op "groei en uitbreiding" en heeft men dus nu binnen "handhaven en herstel" toch dit compromis er nog uit weten te slepen. Ook welkom, maar met een beetje multi in de genen, zoals het Damen-Noorwegen-voorstel, wel een beduidend breder inzetbaar schip. De "simpele bevoorrader" is mijns inziens een visie die nog past bij een wegbezuinigde Marine zoals we die tot voor kort kende. Niet bij een Marine die met 2% BBP defensiebudget rond 2024 een heel ander gezicht zal gaan krijgen. Maar binnen is binnen.
Nee een beetje van alles dat is ook geen visie. Ik weet niet of je de studies gelezen hebt in het begin van het JSS (vervanging Zuiderkruis studies) maar daar kwam een ander schip als winnaar naar boven dan dat nu rond vaart. Dit JSS is ook politiek afgedwongen met reden budget en we moeten alles in kunnen maar met maar 1 schip.

De KM heeft met grote pijn afscheid moeten nemen van de Amsterdam als bezuinigingsmaatregel en dit besluit word nu met een nieuw schip terug gedraaid net zoals men druk bezig is met het besluit om de Leo2's af te schaffen op een of andere manier terug te draaien. En die 2% tegen 2030, we zien wel wat de visie dan brengt. In 2022 begint men bij DMO alweer aan het MLU van het JSS om te zorgen dat deze in 2030 weer up to date rond vaart.

Misschien is de marine tegen die tijd al zo gegroeid dat we 2 stuks CSS hebben rondvaren, maar goed niemand weet wat de uitbreidingen gaan zien als die er gaan komen en wanneer die er gaan komen. Een simpele tanker past binnen de huidige visie en budgetten om weer terug te gaan naar een krijgsmacht die haar operaties weer normaal kan uitvoeren.

Uitbreiding en ambitie vergroting dat ligt in de 2e helft van de jaren 20 en niet eerder.


Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:54 uur
Is dat al zeker dat de Duitsers voor weer model/formaat Rhön-klasse gaan? Ik verwacht dat de Duitsers voor een verbeterde versie van hun Berlin-klasse gaan. Aansluitend op de Canadese order. Berlin-klasse die trouwens qua afmetingen nauw aansluit bij het Noorse voorstel van Damen. Die zouden ze dus ook kunnen kiezen.. gecharmeerd als ze zijn van onze JSS .. en in "ruil" voor Nederlandse deelname aan Duits-Noorse onderzeeboot- en het Duitse MKS180 project. Hopelijk komt dan ook ons MCM-project met België in beeld. Ook daar moeten de Duitsers uitkijken naar opvolger.

Wat de Duitsers precies gaan doen is niet bekend maar ik zie zeker kansen op gebied van planningen. En de Berlijns daar gaat het ook niet helemaal geweldig mee als je het nieuws mag geloven.
De 2 tankers van de Rhön klasse liggen tot minimaal kwartaal 4 2018 uit dienst en ze moeten nog tot 2024 in dienst blijven tegen hoge instandhoudingskosten maar budget voor nieuwe tankers is er niet dus ook daar zal het budget zo laag mogelijk moeten blijven. Aansluiting bij het CSS kan aanzienlijk schelen in ontwerp kosten en ook de bouw kan door de grotere schaal goedkoper uitpakken. De Canadezen bouwen zelf hun schepen in Canada dus daar halen ze de kosten niet uit en het ontwerp is ook aangepast ten opzichten van de Berlijn. Damen kan samen met Blohm + Voss een mooi aanbod doen, hierbij kan je denken aan ruwbouw in Galati  en afbouw in Hamburg. Dit kan de kosten flink drukken en hierbij gaan ze mee in onze productie lijn.

Maar of dit haalbaar is en doorgang vind dat is mij niet bekend, ik zou in elk geval voor zijn. En de plannen omtrent MKS-180 / Onderzeeboten daar blijft mijn mening: NEIN geen duits spul.
Laten we die discussie maar in het daarvoor bestemde ''hokje'' laten en niet hier.

Lex

Het duurt nog 32 dagen en dan is het 18 september 2018: Prinsjesdag.
De dag waarop, wijzigingen voorbehouden, veel meer duidelijk zou moeten worden.
Tot die tijd zal het gonzen via de verwarmingsbuizen allengs erger worden.
Het ware misschien een tip, om tot die dag alles met een slag om de arm te beschouwen; wie er dan gelijk heeft: bravo.
Voorafgaand aan dit geheel mag men ook de datum van 20 augustus niet vergeten.
Op deze datum komen zowel het ministerie als de bonden met de uitwerking van de Arbeidsvoorwaarden naar buiten en dis zou een teken aan de wand kunnen zijn voor de hoeveelheid pecunia dit het MINFIN begroot voor MINDEF.
Maar dit hoort in een ander topic thuis.

Parera

#527
Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 20:17 uur
Het budget blijft belangrijk..een bepaald ministerie zit weer erg te drukken..mogelijk daarom de signalen uit de wandelgang. Ik hoop ook dat men het uitgebreid uitgewerkte Noorse voorstel van Damen vrij nauw handhaaft. Dan wordt het een mix tussen een JSS en een tanker/bevoorrader. Is het schip net als de JSS ook solitair tot veel in staat en breed inzetbaar. Zeker ook kijkende naar de toekomstige ontwikkelingen, zowel qua verdere marine uitbouw als missie-gebieden.

Maar er is GEEN  behoefte aan nog meer zware transport capaciteit dus laat dat idee gewoon varen (het liefste zinken dat idee), je kan graag een 2e JSS zien of een schip dat middelen deelt met het JSS maar die behoefte is er simpel gezegd niet. De KM heeft behoefte aan een simpele tanker zoals de A'dam was maar met middelen die een moderne tanker nodig heeft waaronder container plekken.  Het is interessant dat de plannen in het KVMO blad spreken over het bevoorraadden van de kleinere oppervlakte eenheden en zelfs de onderzeeboten omdat dit een nieuwe taak is voor de tankers binnen de KM.

Een kleiner schip kan ook te maken hebben met de mogelijkheid van de Duitse marine om aan te sluiten bij het project als vervanging voor de Rhön klasse tankers. Daarvoor moeten ook 2 stuks gebouwd worden tegen 2025. En de Duitsers hadden interesse in ons CSS project omdat het een hoop tijd zou schelen en kosten voor hun schepen. Kant en klaar ontwerp aankopen, hier en daar wat aanpassen en bouwen maar.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/08/2018 | 19:35 uur
Je lijkt er nu van uit te gaan dat de geruchten meer dan geruchten zijn.... uit niets blijkt tot heden dat het CSS minder dan 20K ton wordt en kleiner dan 180 meter.

Ik ga er inderdaad vanuit dat wat de ''wandelgang'' vertelde waar is want het is een goed geïnformeerde wandelgang.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/08/2018 | 16:13 uur
Hoe en wat gaan we zien maar ik vind het idee van de Noren wel heel mooi als basis en zoals het er nu naar uit ziet word het iets minder dan dat helaas.
Mocht het toch 180 m worden dan zit het gelijk aan de HnOMS Maud. Een mooie simpele tanker die alles kan wat het moet kunnen zonder teveel poespas.


Je lijkt er nu van uit te gaan dat de geruchten meer dan geruchten zijn.... uit niets blijkt tot heden dat het CSS minder dan 20K ton wordt en kleiner dan 180 meter.

DvdW

Citaat van: Huzaar1 op 17/08/2018 | 16:48 uur
Amigo! Ben je weer
Er ist wieder da! Wonderen zijn de wereld nog niet uit.  Welkom terug.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:36 uur
Zou zomaar kunnen inderdaad. Zal afhangen van hoe goedkoop het allemaal moet. Er zijn al drie impressies beschikbaar zag ik, met 1 of 2 zware kranen, andere soorten sensoren, andere bewapening.

Amigo! Ben je weer
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#522
Hoe en wat gaan we zien maar ik vind het idee van de Noren wel heel mooi als basis en zoals het er nu naar uit ziet word het iets minder dan dat helaas.
Mocht het toch 180 m worden dan zit het gelijk aan de HnOMS Maud. Een mooie simpele tanker die alles kan wat het moet kunnen zonder teveel poespas.


Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:52 uur
Eens. Die waarneming maakte ik ook bij het zien van de impressies. Geen ruimte voor davits. Maar door de opmerkingen van de bron over de focus op de Noorse inbreng heb ik nog een beetje de hoop dat het net even wat ruimer kan allemaal. De tekst in het Marineblad geeft ook nog hoop.

Ga uit van basic en budget als thema's op het CSS. En er zullen onderdelen gepakt worden uit verschillende ontwerpen ; JSS / LSV-R 16 / LSV-S 19 en misschien ook andere schepen.
Natuurlijk word er ook gekeken naar de plannen binnen de KM en wat de geplande nieuwe schepen gaan brengen daar zal ook rekening mee gehouden moeten worden bij het CSS.

Het marineblad spreekt inderdaad een aantal interessante opties uit waaronder de FRISC/LCVP maar ik verwacht daar niets meer van dan zoiets als onderstaande foto's maar dan inpasbaar in de deck fittingen voor container twistlocks. Of een trailer die vast gezet word op dek met span banden zoals we ook op de LPD's zien.




StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:25 uur
Interessant! Ik heb begrepen dat de Noorse aanbieding van Damen de basis vormt, want meest uitgewerkt en dat dus kosten-drukkend (kosten waren sowieso bepalend voor de keuze zei mijn bron, daarom dus geen 2e JSS). Het zal denk ik ook uitmaken wat voor soort landingsvaartuig men in davits mee wil kunnen nemen..las daar ook iets over.. een LCVP of meer een LCM zoals op de "Noorse" artist impression van Damen.

Ha, welkom terug! (again....)

2e JSS is volgens mij nooit sprake van geweest, heeft KM ook geen behoefte aan. JSS was als het aan de KM gelegen had ook gewoon een reguliere bevoorrader geweest, maar hij moest en zou per se "paars" worden.

CSS heeft geen behoefte aan davits voor landingsvaartuigen, want niet dezelfde taken als JSS welke goederen op het land moet kunnen droppen.
Davit voor Rhib en reddingsboten zoals aanweziig op het JSS en in de renderings is voldoende.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:36 uur
Zou zomaar kunnen inderdaad. Zal afhangen van hoe goedkoop het allemaal moet. Er zijn al drie impressies beschikbaar zag ik, met 1 of 2 zware kranen, andere soorten sensoren, andere bewapening.

Maar kijk eens goed naar de afbeeldingen van de LSV-R 16000 en de vrijgegeven impressies, in mijn ogen lijken die boven deks veel meer op elkaar dan op de LSV-S 19000.
Hier even het boven aanzicht:

LSV-R 160000


LSV-S 19000


Het ontwerp heeft op de impressies duidelijk een opbouw op het dek lopen tot aan de controle hokjes.

Parera

#518
Citaat van: Ronald Elzenga op 17/08/2018 | 13:25 uur
Interessant! Ik heb begrepen dat de Noorse aanbieding van Damen de basis vormt, want meest uitgewerkt en dat dus kosten-drukkend (kosten waren sowieso bepalend voor de keuze zei mijn bron, daarom dus geen 2e JSS). Het zal denk ik ook uitmaken wat voor soort landingsvaartuig men in davits mee wil kunnen nemen..las daar ook iets over.. een LCVP of meer een LCM zoals op de "Noorse" artist impression van Damen.

Dat zou goed kunnen (slechts 9,7 x 0,80 m verschil), we zullen moeten afwachten op het eind resultaat. En de FRISC staat ingetekend met de dek kraan op de impressies dus verwacht geen davids, ook de LCVP's zullen naar mijn idee gewoon op dek gaan in ''beugels'' op basis van container frames.