Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Lex

Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:31 uur
Oss - Vlissingen is 173KM
Oss - Den Helder is 193KM

Die 20KM valt wat mij betreft op die afstand in het niet.
Maar ..... ze zitten niet in Oss.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 21:19 uur
Net zover rijden? Waar heb je het dan over?

Oss - Vlissingen is 173KM
Oss - Den Helder is 193KM

Die 20KM valt wat mij betreft op die afstand in het niet.


Elzenga

#666
Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2013 | 21:23 uur
@Elzenga, als je eens met ex-Mariniers praat of Mariniers dan moeten die er niet aan denken om te gaan fuseren met LMB dat gaat gewoon niet en moet je ook niet willen, de landmacht heeft de pest aan Mariniers en andersom ook.
Mariniers noemen ze bij de landmacht vissticks :devil:...begrijp je hem ?
Als er in het verleden zo geredeneerd zou worden en aan dit soort "gevoeligheden" e.d. steeds zou zijn toegegeven dan waren we nu niet 1 van de welvarendste landen van de wereld. Juist die animositeit tussen deze onderdelen is mij "een doorn" in het oog" :-) Daar kan je alleen maar een einde aan maken door stevig bepaalde zaken op de schop te nemen en door te drukken. Dat is onderdeel van het verwezenlijken van een eenduidige visie wat mij betreft....als ook de door mij verkozen maritieme oriëntatie van de krijgsmacht.
Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2013 | 21:23 uurIk vindt dat als de Mariniers toch naar Zeeland verhuizen, je dan daar ook beter het JSS en de LPD'S kan huisvesten..die pier voor het JSS in Den Helder vindt ik juist een slecht idee.
Omdat als die schepen wat in feite toch schepen zijn voor onze amfibische aanvalsgroep gelegerd zijn op een steenworp afstand van de Mariniers basis kunnen die zo super snel overal ter wereld ingezet worden. Vanuit de Kazerne rijden de vrachtwagens en vikings zo het JSS /LPD in !....
Als het gaat om missies e.d. spreken we hier maar over hele beperkte voordelen. Nederland is klein..je bent binnen 2 uur van de Oranjekazerne in Den Helder. Wat is 2 uur? als je nu ziet dat de voorbereiding van een missie weken dan niet maanden duurt.

Oorlogsvis

@Elzenga, als je eens met ex-Mariniers praat of Mariniers dan moeten die er niet aan denken om te gaan fuseren met LMB dat gaat gewoon niet en moet je ook niet willen, de landmacht heeft de pest aan Mariniers en andersom ook.
Mariniers noemen ze bij de landmacht vissticks :devil:...begrijp je hem ?

Ik vindt dat als de Mariniers toch naar Zeeland verhuizen, je dan daar ook beter het JSS en de LPD'S kan huisvesten..die pier voor het JSS in Den Helder vindt ik juist een slecht idee.
Omdat als die schepen wat in feite toch schepen zijn voor onze amfibische aanvalsgroep gelegerd zijn op een steenworp afstand van de Mariniers basis kunnen die zo super snel overal ter wereld ingezet worden. Vanuit de Kazerne rijden de vrachtwagens en vikings zo het JSS /LPD in !....

Lex

Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:06 uur
Het lijkt er op dat we "wat als" kunnen gaan vervangen door "het zal zo zijn" dus kunnen we nu mijns inziens beter kijken naar de voordelen die een verhuizing nu, maar ook de (nabije) toekomst hebben.
Om maar niet in herhalingen te vallen: er is meer nadeel dan voordeel, zoals reeds vele malen in dit topic naat voren gebracht.
Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:06 uur
Aan de andere kant Vlissingen en omgeving is blij met de nieuwe werkegelegenheid en de toestroom van mensen met een salaris.
Dit lijkt op handjeklap. Partijbelang gaat voor 's landsbelang.
Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:06 uur
Als ik zo nu en dan die kant op rij dan zie ik veel (oefen)ruime (al is bos en heide ver te zoeken) en de infra structuur zou ook geen belemmering moeten zijn.
Wordt nu wel gesteld, maar als het toeristenseizoen daar is, dan komt het gemekker en de beperkingen.
Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 21:06 uur
In 2020 is iedereen de pijn weer vergeten en hebben de mariniers (al dan niet samengevoegd met de LMB) een prachtige nieuwe locatie en ja Vlissingen is voor mij een uithoek, maar het is ongeveer net zo ver rijden als naar Den Helder.
Als je praat over het [mogelijk] samenvoegen van het KMARNS met LMB, dan is Vlissingen helemaal een verkeerde keuze gezien de taakstelling van LMB en een deel van de taakstelling van het KMARNS.
Net zover rijden? Waar heb je het dan over?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het lijkt er op dat we "wat als" kunnen gaan vervangen door "het zal zo zijn" dus kunnen we nu mijns inziens beter kijken naar de voordelen die een verhuizing nu, maar ook de (nabije) toekomst hebben.

Op korte termijn is het natuurlijk heel erg vervelend voor de vele "wal-plaatsers" in Doorn en omgeving, ook de locale bevolking en middenstand zal niet staan te juichen en de gezinnen met een koophuis krijgen, zoals het er nu naar uit ziet, een aardig beertje op de weg.

Aan de andere kant Vlissingen en omgeving is blij met de nieuwe werkegelegenheid en de toestroom van mensen met een salaris.

Als ik zo nu en dan die kant op rij dan zie ik veel (oefen)ruime (al is bos en heide ver te zoeken) en de infra structuur zou ook geen belemmering moeten zijn.

In 2020 is iedereen de pijn weer vergeten en hebben de mariniers (al dan niet samengevoegd met de LMB) een prachtige nieuwe locatie en ja Vlissingen is voor mij een uithoek, maar het is ongeveer net zo ver rijden als naar Den Helder.

Elzenga

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 20:48 uurNergens voor nodig. In de haven van Den Helder is reeds begonnen met de voorbereidingen voor het aanleggen van een nieuwe steiger voor het JSS. Deze steiger is ook opgenomen in het convenant voor civiel medegebruik, indien het JSS buitengaats is.
Wat mij betreft ook niet nodig nee...voldoende middelen elders. Maar als men zo graag iets wil "doen" in Vlissingen...laat het dan een goede pier en helibasis zijn...en niet een veel duurdere kazerne...

Lex

Citaat van: Elzenga op 05/02/2013 | 20:35 uur
Wel zou in Vlissingen een goede pier kunnen worden gebouwd waar LPDs en de JSS kunnen aanmeren en beladen worden. Plus een helibases.
Nergens voor nodig. In de haven van Den Helder is reeds begonnen met de voorbereidingen voor het aanleggen van een nieuwe steiger voor het JSS. Deze steiger is ook opgenomen in het convenant voor civiel medegebruik, indien het JSS buitengaats is.

Elzenga

Citaat van: Zeewier op 05/02/2013 | 20:02 uurBen ik het er mee eens. In een grotere visie zie ik het liefst concentratie rond havens met mogelijkheden voor helikopters. Dus ook de Kooi blijft open, want dit soort strategische spots acht ik belangrijker dan een kazerne in Doorn (vooral na het wegvallen van Valkenburg). Probleem blijft sanering van de kazernes en prijs van de percelen kan tegen vallen.

Theoretisch komen er vroeg of laat ooit drones in onze marineluchtvaartdienst voor Noordzee patrouille, dan heb je dus zeker wat aan De Kooi (Kan Elzenga meenemen in zijn visie).
De verhuizing van het Korps Mariniers naar een nieuwe kazerne in Vlissingen vind ik dus geen goed plan. Ik zie het Korps dus liever samengaan met een (op te heffen) Luchtmobiele Brigade...en dus ook een verhuizing naar de Oranje kazerne in Schaarsbergen. Als dan de baan op MLT Deelen weer van een stevige asfaltlaag wordt voorzien kunnen naast helikopters ook transportvliegtuigen op Deelen landen en daar manschappen van de nieuwe MARNS brigade oppikken voor missies of oefeningen elders. Genoeg oefenterreinen in de buurt...wat ook beter past bij het soort missies die het Korps de laatste jaren uitvoert. Amfibische training blijft op Texel. Wel zou in Vlissingen een goede pier kunnen worden gebouwd waar LPDs en de JSS kunnen aanmeren en beladen worden. Plus een helibases.

De Kooy blijft wat mij betreft een helibasis...voor de NH90 en mogelijk toekomstige heli-U(C)AVs. MPA's komen terug op vliegbasis Leeuwarden.

Maar goed, nu hou ik geen rekening met het politieke handjeklap en de achterkamertjes...

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 13:29 uur
PvdA: marinierskazerne naar Vlissingen
Ben ik het er mee eens. In een grotere visie zie ik het liefst concentratie rond havens met mogelijkheden voor helikopters. Dus ook de Kooi blijft open, want dit soort strategische spots acht ik belangrijker dan een kazerne in Doorn (vooral na het wegvallen van Valkenburg). Probleem blijft sanering van de kazernes en prijs van de percelen kan tegen vallen.

Theoretisch komen er vroeg of laat ooit drones in onze marineluchtvaartdienst voor Noordzee patrouille, dan heb je dus zeker wat aan De Kooi (Kan Elzenga meenemen in zijn visie).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/02/2013 | 15:58 uur
Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 14:26 uur
Geen idee. Het onderwerp komt vanavond aan bod in EenVandaag, misschien komt men daar met iets nieuws
Je zet hiermee de mensen op het verkeerde been.
Het item komt aan bod in Nieuwsuur.  ;)

>:( herstel: nieuwsuur

Lex

Citaat van: jurrien visser op 05/02/2013 | 14:26 uur
Geen idee. Het onderwerp komt vanavond aan bod in EenVandaag, misschien komt men daar met iets nieuws
Je zet hiermee de mensen op het verkeerde been.
Het item komt aan bod in Nieuwsuur.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)


dudge

Citaat van: onderofficier op 05/02/2013 | 14:27 uur
Dit is politiek. 
De VVD zal wel in een andere kwestie water bij de wijn doen.........

Een hoogvliegende kwestie?   :devil:

onderofficier

Citaat van: Harald op 05/02/2013 | 14:19 uur
dus een dag voordat je over het betreffende onderwerp gaat vergaderen en informatie krijgt omtrent de keuze, de voors en tegens neemt de PvdA een standpunt in en de keuze is gevallen op Vlissingen.
Op basis waarvan ??  .... een telefoontje van Rutte ?

Dit is politiek. 
De VVD zal wel in een andere kwestie water bij de wijn doen.........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.