Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/01/2024 | 14:24 uurAls dit de status is, dan kan men net zo goed vandaag de order onderhands aanbesteden.
idd, maar ach .. ligt ook in de lijn der verwachting. Duitsland wil Duits, alleen nu nog welke Werf. TKMS wil nu heel graag, omdat deze met de bouw van de F126 klasse nu buiten boord gevallen is, zal zeer waarschijnlijk wel naar voren geschoven worden. En met het Meko A400 ontwerp heeft TKMS al een schot voor de boeg gegeven. Zou ook kunnen dat ze de bouw verdelen over verschillende werven.   

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 08/01/2024 | 11:16 uurEn in de Duitsland de onderstaande onbevestigde geruchten in de vervanging van de F124-klasse

- De selectiebeslissing voor de F127 zal plaatsvinden tussen Q3/24 en Q1/25.
- AEGIS, AN/SPY en MEKO-A400 AWD zijn nu officieel.
- De F127 staat gepland voor 2026 door de HH-commissie.
- Het leidende schip zou in 2034 klaar moeten zijn voor gebruik (dus oplevering in 2032?)

HH-commissie = Haushaltsausschuss https://www.bundestag.de/haushalt

Als dit de status is, dan kan men net zo goed vandaag de order onderhands aanbesteden.

Harald

En in de Duitsland de onderstaande onbevestigde geruchten in de vervanging van de F124-klasse

- De selectiebeslissing voor de F127 zal plaatsvinden tussen Q3/24 en Q1/25.
- AEGIS, AN/SPY en MEKO-A400 AWD zijn nu officieel.
- De F127 staat gepland voor 2026 door de HH-commissie.
- Het leidende schip zou in 2034 klaar moeten zijn voor gebruik (dus oplevering in 2032?)

HH-commissie = Haushaltsausschuss https://www.bundestag.de/haushalt

Ace1

Citaat van: Parera op 05/01/2024 | 05:46 uurWaar wil je deze zetten? In theorie zou er een blok van 8 cellen passen net voor de hangaar opbouw. Ik weet alleen niet of dit praktisch en of scheepsbouw technisch ook haalbaar is. En dan nog dan voeg je 32 ESSM's extra toe (totaal 64).

Hou je ook rekening met de laadruimte van het 127mm kanon?

Ik dacht zelf aan deze locatie, even een foto van Rheinmetall geleend.




Harald

Citaat van: Parera op 05/01/2024 | 05:46 uurIk zou kiezen voor de makkelijkste oplossingen binnen het huidige ontwerp en die zijn zoals ik eerder al aangaf. Dit zou dan op moeten gaan voor alle 4 de LCF's zodat deze nog enkele jaren langer mee kunnen dan eerder voorzien.
- De 8 extra VLS cellen plaatsen op de boeg (Joint Air Defence loadout : 32x ESSM II, 24x SM-2MR, 8x SM-3 & 8x TacTom)
- De Goalkeepers vervangen door 2 RAM CIWS's, (42 extra raketten!) ook juist met het oog op de vertraagde Pharos levering (2028+).
- Het vervangen van het 127mm kanon, Harpoon door NSM & Mk46's door Mk54 LWT's zoals nu al in de plannen staat.
- Vervang de SRBOC door MASS, verdeeld over 4 posities op het fregat. De ruimte die vrijkomt op de SRBOC locatie gebruiken voor een uitbouw voor 2x 40 mm Marlin*.
- Vervang de 2 bemande .50's op de brugvleugels door 2 Lionfish RCWS's.
- Het vervangen van de APAR door APAR 2.0 gecombineerd met het Above Water Warfare System, alle andere verouderde systemen vervangen.
* Als het niet haalbaar is om hier 40 mm's te plaatsen dan hier 2 extra lionfish 12,7 mm RCWS's plaatsen.

Ik denk dat dit de beste upgrade voor de huidige LCF is.
De enigste verandering wel mijn voorkeur heeft is om de achterste RAM te vervangen door 76mm Sovraponte. Maar ivm de vertraagde levering van Pharos snap ik de RAM keuze.
Eigenlijk zijn het plaatsen van 40mm wel een pre, ivm een betere gelaagdheid in CIWS. Zoals ook bij de ASWF fregatten.

Parera

#620
Citaat van: Ace1 op 04/01/2024 | 15:19 uurEn wat als je een kleinere container neemt met kleinere VLS cellen?

Ik denk dan aan Host Extensible Launching System of aan 3-Cell Extensible Launching System (EXLS).

De missiles worden dan Ram Block 2 of CAMM.


https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/naval-launchers-and-munitions.html


Waar wil je deze zetten? In theorie zou er een blok van 8 cellen passen net voor de hangaar opbouw. Ik weet alleen niet of dit praktisch en of scheepsbouw technisch ook haalbaar is. En dan nog dan voeg je 32 ESSM's extra toe (totaal 64).

Ik zou kiezen voor de makkelijkste oplossingen binnen het huidige ontwerp en die zijn zoals ik eerder al aangaf. Dit zou dan op moeten gaan voor alle 4 de LCF's zodat deze nog enkele jaren langer mee kunnen dan eerder voorzien.
- De 8 extra VLS cellen plaatsen op de boeg (Joint Air Defence loadout : 32x ESSM II, 24x SM-2MR, 8x SM-3 & 8x TacTom)
- De Goalkeepers vervangen door 2 RAM CIWS's, (42 extra raketten!) ook juist met het oog op de vertraagde Pharos levering (2028+).
- Het vervangen van het 127mm kanon, Harpoon door NSM & Mk46's door Mk54 LWT's zoals nu al in de plannen staat.
- Vervang de SRBOC door MASS, verdeeld over 4 posities op het fregat. De ruimte die vrijkomt op de SRBOC locatie gebruiken voor een uitbouw voor 2x 40 mm Marlin*.
- Vervang de 2 bemande .50's op de brugvleugels door 2 Lionfish RCWS's.
- Het vervangen van de APAR door APAR 2.0 gecombineerd met het Above Water Warfare System, alle andere verouderde systemen vervangen.
* Als het niet haalbaar is om hier 40 mm's te plaatsen dan hier 2 extra lionfish 12,7 mm RCWS's plaatsen.

Daarna moet men binnen de KM / COMMIT volledig inzetten op de vervanging van de LCF's door 4 zware luchtverdedigings jagers. Met een minimum van 64 VLS cellen en ideaal gezien 80 cellen. Vergelijkbaar met de Italianen maar dan op een wat compacter ontwerp. Met de geruchten die ik zo links en rechts gehoord heb moet dit zeker haalbaar worden qua ontwerp.

Ace1

Citaat van: Parera op 01/01/2024 | 20:22 uurHet idee is interessant, maar als ik het zo bekijk is er daar geen ruimte voor het plaatsen van (extra) raket capaciteit. De twee luiken die we zien achter de harpoons geven toegang tot een deel van de techniek (motoren) als ik het goed heb. Daarnaast lopen er ook kabels tussen de APAR mast en de schoorstenen waardoor het verticaal lanceren van raketten daar niet (veilig) mogelijk is.

Het LCF ontwerp heeft enkel ruimte voor 8 extra VLS cellen op de boeg en eventueel ruimte voor een (2e) RAM op de brug opbouw i.p.v. de (geplande) 2e Goalkeeper. Het CIWS pakket van de LCF's upgraden kan op twee manieren:
- 1x 76 mm Sovraponte i.p.v. GK op de hangaar & 1x RAM op de brug ( 21 extra luchtdoel raketten).
- 2x RAM ter vervanging van beide GK posities (42 extra luchtdoel raketten).

Het zou ook nog mogelijk moeten zijn om met een kleine uitbouw boven op de hangaar aan beide kanten een 30 of 40 mm snelvuurkanons te plaatsen. Een klein probleem voor de 76 mm Sovraponte is dat er waarschijnlijk geen goede plek is voor de Pharos. Daarom zou de uitbreiding met 8 VLS cellen, 2 RAM's en dan de 2 snelvuurkanons de ideale oplossing zijn. Veel meer zit er niet in het LCF ontwerp qua groei mogelijkheden op wapen gebied naast uiteraard de raketten in het VLS.



En wat als je een kleinere container neemt met kleinere VLS cellen?

Ik denk dan aan Host Extensible Launching System of aan 3-Cell Extensible Launching System (EXLS).

De missiles worden dan Ram Block 2 of CAMM.


https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/naval-launchers-and-munitions.html




Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Zou de ruimte achter de schoorstenen en voor de Hangaaropbouw geen mogelijkheid bieden om daar horizontale vls pijpen te plaatsen? En er zit nu 1 bordes links voor de brug als je dat ding wat daar nu op staat naar het midden voor de brug plaatst en rechts ook een bordes maakt kunnen er ook 2 35mm snelvuur kanonnen voor de brug. Met 4 stuks en een Ram goede dekking.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 03/01/2024 | 13:52 uurJe vergeet dat er bij Commit niet voldoende capaciteit is en daardoor heeft FuAD 2 jaar vertraging opgelopen.

Of het 2 jaar is zal nog moeten blijken. Dat COMMIT tegen grenzen aanloop is in de huidige situatie zeer spijtig maar begrijpelijk.


Ace1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2024 | 13:39 uurWe zijn inmiddels op op een budget niveau beland waarbij we bijna goedkoper uit zijn door een serie van 8 FuAD te bestellen...


Je vergeet dat er bij Commit niet voldoende capaciteit is en daardoor heeft FuAD 2 jaar vertraging opgelopen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 03/01/2024 | 10:15 uurAls je kijkt naar de Arleigh Burke-class destroyer is dat ook steeds gebeurt, bij Flight IIA: is de romp verlengt voor een helicopter hangaar. Ik zou de romp dan verlengen voor extra VLS cellen.

We zijn inmiddels op op een budget niveau beland waarbij we bijna goedkoper uit zijn door een serie van 8 FuAD te bestellen...


Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 02/01/2024 | 23:17 uurIk zou ook de LCF als basis pakken en die gewoon verbeteren.

Als je kijkt naar de Arleigh Burke-class destroyer is dat ook steeds gebeurt, bij Flight IIA: is de romp verlengt voor een helicopter hangaar. Ik zou de romp dan verlengen voor extra VLS cellen.

Parera

#612
Citaat van: Harald op 02/01/2024 | 22:46 uurInteressante gedachte.. voor beide opties is wat te zeggen. Mijn voorkeur is wel die  met de 76mm Sovraponte.
Ook de extra 2 uitstekende platforms voor 40mm kanonsysteem lijkt me een zeer goede aanvulling en zijn voor mijn gevoel goed  te maken naast de 2 kleine schoorstenen bij het achterste eiland.
Ik snap de keuze redenatie tussen de 35 en 40mm. Maar marine technisch zou ik voor de 40mm gaan.

Met zo'n upgrade voor de LCF en het langer in de vaart houden zou wel een flinke boost geven voor de KM.
Maar ook personeel- en software technisch zal er goed gekeken mieten wirden wat mogelijk is.
Software-matig bedoel ik ook of je de bestaande software een upgrade geeft of dat je overstapt naar het nieuwe systeem gelijk aan wat er op de ASWF fregatten komt.
Nog een ander punt is de BMD capaciteit en de certificering van de huidige LCF, met nieuwe software zal dit waarschijnlijk opnieuw moeten.

Mijn voorkeur gaat ook zeker uit naar de combinatie van 76 mm en RAM, maar in het huidige ontwerp word dit lastig om zowel de 76 mm als de Pharos te plaatsen dus dan zou 2x RAM een alternatief zijn.

Ik snap ergens ook wel dat men de keuze gemaakt heeft voor de 40 mm, al denk ik persoonlijk dat de 35 mm beter was geweest voor zowel oppervlakte en (onbemande) luchtdoelen te bestrijden. Voornamelijk de drones en loitering munitions worden in Oekraïne door de 2x 35 mm van de Gepards met gemak uit de lucht gehaald. Met 40 mm lukt het ongetwijfeld ook wel, maar het feit dat er zo weinig munitie in zit vind ik wel een probleem.

Zelfs op de 100 schoten per minuut ben je al met 72 granaten in 43 seconden door je hele voorraad heen & in nog geen 15 seconden bij 300 spm.
Bij de 35 mm is dit met 200 schoten per minuut in 75 seconden & in ook hier zo rond de 15 seconden bij 1000 spm. Bij de Goalkeeper schiet je in 17 seconden het hele magazijn leeg.

Als men voor de MLU van de huidige LCF's kiest om naast APAR 2.0 ook het Thales AWWS te installeren dan geeft het deze schepen een AI middel om prioriteiten te stellen welke doelen uitgeschakeld moeten worden. Een zeer welkome toevoeging met de ontwikkelingen in luchtdreigingen, mogelijk is het ook haalbaar om met wat minder personeel te gaan varen door nieuwe technologieën. Voor de TLAM's zal het huidige personeel opgeleid worden verwacht ik, dit in combinatie met personeel op het land voor planning van de doelen.

Certificering is puur een administratief ding, en dat moeten we dan maar voor lief nemen.

Parera

#611
Citaat van: Huzaar1 op 02/01/2024 | 23:17 uurIk zou ook de LCF als basis pakken en die gewoon verbeteren.

Tsja, er is/zijn meerdere concept studies naar het AWWF bekend sommige openbaar en sommige niet openbaar.
Maar dat zul jij ongetwijfeld weten ;)

Een van de concepten komt uit een studie (eind 2022) naar de haalbaarheid van ''schone aandrijving''. Deze studie is overigens openbaar te vinden dus daarom post ik deze wel.





Het gaat hier om de ''basis variant'' van 6000 ton en afmetingen gelijk met de huidige LCF's. Her is uiteraard een concept en niet het meest recente ontwerp dus ik claim niet dat dit het ontwerp gaat worden van de vLCF maar het geeft ons wel een beeld van wat men wil ;)

Mijn interpretatie van dit ontwerp:
- 127/64 LW kanon
- 32 tot 48 cells VLS op de boeg
- 76 mm Sovraponte voor de brug
- 16x NSM
- 32 tot 48 cells VLS midscheeps
- RAM op de hangaar ( i.p.v. de GK in het model)

We gaan wederom voor een door ontwikkelde APAR & SMART-L set aan sensoren.