Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Harald

Grote rol Nederlandse industrie bij miljardenproject vervanging LC-fregatten

Defensie vervangt de komende 15 jaar bijna alle grote bovenwaterschepen van de Koninklijke Marine. De verwerving van nieuwe Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LC-fregatten) en hun bewapening is hiervan een belangrijk onderdeel. De Nederlandse maritieme maakindustrie wordt nauw betrokken bij dit project dat met een budget van enkele miljarden euro's, het grootste maritieme project is waar Defensie nu aan werkt. Dat meldt staatssecretaris Christophe van der Maat vandaag.

Defensie beschikt over 4 LC-fregatten, die 1 op 1 worden vervangen. Ze vormen een belangrijk deel van de gevechtskracht op zee. Zij kunnen een maritieme taakgroep, civiele schepen en kustgebieden beschermen tegen een dreiging uit de lucht zoals van die van drones, vliegtuigen, helikopters en antischipraketten. Verder beschikken de LC-fregatten over belangrijke voorzieningen voor de commandant van een maritieme taakgroep.

De huidige fregatten zijn in het volgende decennium aan het eind van hun levensduur. Ook de bewapening met luchtdoelraketten van de schepen is toe aan vernieuwing. Deze projecten worden daarom gecombineerd.


Zr.Ms. De Zeven Provinciën was in 2002 het eerste in de vaart genomen schip van de totaal vier Luchtverdedigings- en commandofregatten: De Zeven Provinciënklasse.

Zekerheid
Van der Maat wil de Nederlandse industrie al vroeg in het vervangingsproces betrekken en de samenwerking aangaan met bedrijven als Damen Naval en Thales Nederland. Damen Naval is in beeld voor het scheepsplatform en Thales NL is in beeld voor het radar- en vuurleidingssysteem.

"Met deze aanpak kiezen we bewust voor het voeren van industriepolitiek. Het zorgt voor een versterking van de Nederlandse defensie-industrie in een sector waar Nederland internationaal een vooraanstaande positie heeft en draagt daarmee bij aan de versterking van de Europese strategische autonomie."

Ook bij toekomstige marineprojecten, zoals de aanschaf van de Amfibische Transportschepen, wil Defensie eerder en intensiever met de Nederlandse industrie optrekken.

Defensie ziet ook graag dat Europese partners zich bij het project aansluiten. Denemarken, Duitsland en Noorwegen overwegen ook over enige tijd hun fregatten te vervangen. Nederland wil met dit project fungeren als aanjager en katalysator voor samenwerking.

Bewapening
Net als de huidige LC-fregatten krijgen de nieuwe fregatten een zogenoemde 'gelaagde' verdediging, met verschillende typen raketten die elkaar aanvullen qua bereik. Hiermee kunnen vijandelijke doelen van dichtbij het schip tot grote hoogte uitgeschakeld worden. De voorkeur gaat uit naar een familie van raketten van één fabrikant. Verder wordt een deel van de bewapening en apparatuur van de huidige LC-fregatten overgeplaatst op de nieuwe. Denk hierbij aan de SMART-L radars en 127 mm kanons.

Planning en naamgeving
In de komende jaren voert Defensie meerdere grote marinebouwprojecten uit. Het gaat onder meer om de Anti Submarine Warfare-fregatten voor onderzeebootbestrijding, de vervanging van de onderzeeboten en de nieuwe Amfibische Transportschepen.

Defensie maakt voor deze samenloop van projecten een zorgvuldige verdeling van de beschikbare personeelscapaciteit. Met de kennis van nu verwacht Defensie de levering van het eerste fregat uiterlijk in 2034. De huidige vloot blijft daardoor tot 2 jaar langer doorvaren dan was voorzien.

Eerste in 2036
Het eerste nieuwe fregat moet in 2036 operationeel zijn. De volgende schepen volgen steeds een tot anderhalf jaar later. Het vierde nieuwe fregat moet in 2041 volledig operationeel zijn.

De staatssecretaris wil verder de samenleving betrekken bij de naamgeving van de nieuwe LC-fregatten. Dit wordt nog uitgewerkt.

Video: staatssecretaris Van der Maat over de nieuwe fregatten
https://www.rovid.nl/def/dco/2024/def-dco-20240301-id1slnkoe-web-hd.mp4

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/03/01/nederlandse-industrie-nauw-betrokken-bij-miljardenproject-vervanging-lc-fregatten

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 01/03/2024 | 09:07 uurNiet bouw eisen, ik heb het over construct samenwerking en verhouding in aansturing en eigenaarschap.

Komt dit ook doordat de Duitse focus groter, breder, werelds geworden is voor de toekomst ?
Dus niet hun domein alleen Oostzee, Noordzee, stuk Atlantic is.

Regie meer in eigen hand willen hebben, als grotere speler.
Dus voor hun gevoel groter dan de speler NL

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/03/2024 | 05:34 uurOnze eisen te hoog?!

Meestal is het juist andersom geweest vanuit Duitsland gezien werden zeer hoge / bijzondere eisen gesteld aan de bouw van marineschepen. Dat is ook een van de redenen dat het ASWF niet samen kon met het F-126.

Gelukkig is in Duitsland het besluit voor MEKO 400 nog niet definitief genomen en trekt Damen nog wel aan wat touwtjes om ook het F-127 te mogen bouwen bij haar Duitse partner werf. AEGIS is slechts een in te bouwen systeem.

Niet bouw eisen, ik heb het over construct samenwerking en verhouding in aansturing en eigenaarschap.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/03/2024 | 00:12 uurYes. Onze eisen te hoog. Spullen te duur en duitse-nederlandse verhoudingen anders doordat duitse marine groter is dan die van ons hedendaags. En in dat spel speelde Nederland niet mee, nl hand overspeelt.

Onze eisen te hoog?!

Meestal is het juist andersom geweest vanuit Duitsland gezien werden zeer hoge / bijzondere eisen gesteld aan de bouw van marineschepen. Dat is ook een van de redenen dat het ASWF niet samen kon met het F-126.

Gelukkig is in Duitsland het besluit voor MEKO 400 nog niet definitief genomen en trekt Damen nog wel aan wat touwtjes om ook het F-127 te mogen bouwen bij haar Duitse partner werf. AEGIS is slechts een in te bouwen systeem.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 22:19 uurPlans halted for joint German-Dutch frigate replacement

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/plans-halted-for-joint-german-dutch-frigate-replacement/

Betaalmuur, maar het lijkt er op dat de samenwerking in de zomer van 2023 is beëindigd door een besluit van de Duitse MinDef.

Yes. Onze eisen te hoog. Spullen te duur en duitse-nederlandse verhoudingen anders doordat duitse marine groter is dan die van ons hedendaags. En in dat spel speelde Nederland niet mee, nl hand overspeelt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/02/2024 | 22:16 uurDat is nog maar de vraag, in deze order lijkt de bewapening te worden meegeteld (door de media), of dat zo is voor F-126 weet ik niet

Dat klopt, het F-126 ligt op 1,3 miljard per stuk. We zullen het morgen wel lezen.

Parera

Plans halted for joint German-Dutch frigate replacement

https://www.shephardmedia.com/news/naval-warfare/plans-halted-for-joint-german-dutch-frigate-replacement/

Betaalmuur, maar het lijkt er op dat de samenwerking in de zomer van 2023 is beëindigd door een besluit van de Duitse MinDef.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 20:47 uurIk houd mijn hart vast de komende dagen, deze zeer grote order voor Damen is groter dan die van het F-126.

Dat is nog maar de vraag, in deze order lijkt de bewapening te worden meegeteld (door de media), of dat zo is voor F-126 weet ik niet

jurrien visser (JuVi op Twitter)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 20:47 uurIk houd mijn hart vast de komende dagen, deze zeer grote order voor Damen is groter dan die van het F-126. Als men ook nog de OZB order binnenhaalt met een bedrag van volgens geruchten tot 6 miljard Euro dan heeft Damen het zeer goed voor elkaar.

Ik hoop niet dat men deze order eerst aan Damen geeft als troostprijs om vervolgens de OZB order naar Frankrijk te schuiven. Maar deze projecten staan los van elkaar, OZB is een aanbesteding & FUAD is een directe gunning.

En daar komen dan vermoedelijk ook nog 2 extra ASWF bij...

Het begint weer ergens op te lijken.

Harald

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 20:47 uurIk houd mijn hart vast de komende dagen, deze zeer grote order voor Damen is groter dan die van het F-126. Als men ook nog de OZB order binnenhaalt met een bedrag van volgens geruchten tot 6 miljard Euro dan heeft Damen het zeer goed voor elkaar.

Ik hoop niet dat men deze order eerst aan Damen geeft als troostprijs om vervolgens de OZB order naar Frankrijk te schuiven. Maar deze projecten staan los van elkaar, OZB is een aanbesteding & FUAD is een directe gunning.
Dat was ook bijba mijn eerste gedachte. Maar moet los van elkaar gezien worden.
Ook heeft Damen de 4x ASWF fregat al in opdracht.
Damen heeft dan zijn orderportefeuille wel goed gevuld.

Maar daar even los van, het is geweldig nieuws dat er actie is en een order geplaatst wordt bij Damen om de 4 LCF vervangers te gaan bouwen.
Eigenlijk wordt de order voor de vervanging geplaatst voordat de Duitsers hun vervanging door hun "huishoud"commite geregeld hebben.
Zou dit met opzet gedaan zijn ?
Ik ben benieuwd of er nu ook snel al een ontwerp naar buiten wordt gebracht.
Of zouden er nog andere landen belangstelling hebben ?

Lex

Citaat van: Parera op 29/02/2024 | 20:47 uurIk houd mijn hart vast de komende dagen, deze zeer grote order voor Damen is groter dan die van het F-126. Als men ook nog de OZB order binnenhaalt met een bedrag van volgens geruchten tot 6 miljard Euro dan heeft Damen het zeer goed voor elkaar.
Ik hoop niet dat men deze order eerst aan Damen geeft als troostprijs om vervolgens de OZB order naar Frankrijk te schuiven. Maar deze projecten staan los van elkaar, OZB is een aanbesteding & FUAD is een directe gunning.
Vwb v-LCF wordt verwacht dat de ministerraad vrijdag instemt met de A-brief.

Parera

Ik houd mijn hart vast de komende dagen, deze zeer grote order voor Damen is groter dan die van het F-126. Als men ook nog de OZB order binnenhaalt met een bedrag van volgens geruchten tot 6 miljard Euro dan heeft Damen het zeer goed voor elkaar.

Ik hoop niet dat men deze order eerst aan Damen geeft als troostprijs om vervolgens de OZB order naar Frankrijk te schuiven. Maar deze projecten staan los van elkaar, OZB is een aanbesteding & FUAD is een directe gunning.

Parera

Grootste maritieme project ooit: kabinet laat vier fregatten bouwen bij Nederlandse scheepswerf
Het kabinet gaat vier nieuwe luchtverdedigings- en commandofregatten aanschaffen. De schepen worden gebouwd door de Nederlandse maritieme industrie, met een hoofdrol voor scheepswerf Damen. Dat zal de ministerraad morgen besluiten, zeggen bronnen tegen de politieke redactie van RTL Nieuws.

Het gaat om het grootste maritieme project ooit in Nederland. Eerder schreef Defensie in een brief rekening te houden met aanschafkosten voor de fregatten zelf van minimaal 2,5 miljard euro, en nog eens maximaal 2,5 miljard voor de bewapeningssystemen van de fregatten.

Volgens de bronnen kunnen de totale kosten die gemoeid zijn met de deal zelfs oplopen tot 8 miljard euro, zo zou blijken uit stukken die morgen voorliggen in de ministerraad.

Vloot beschermen
De schepen kunnen een complete vloot beschermen tegen vijandelijke dreigingen vanuit zee en uit de lucht. De nieuwe fregatten krijgen meerdere typen luchtdoelraketten.

Nederland heeft op dit moment vier luchtverdedigings- en commandofregatten, die zo'n twintig jaar in dienst zijn. Deze schepen werden vooral gebruikt in NAVO-verband en eerder ook voor anti-piraterijmissies. Ze worden vervangen door de nieuwe fregatten, die door Damen worden gebouwd.

De schepen moeten in het volgende decennium in gebruik worden genomen.

Onderzeeërs
De kabinetsaankondiging komt op een saillant moment. Na veel vertraging neemt het kabinet half maart ook een besluit over de bouw van vier nieuwe onderzeeërs.

De aanbesteding daarvoor is nu bezig. Naast het Nederlandse Damen dingen ook twee buitenlandse bedrijven mee naar die opdracht. Dat leidde eerder deze week tot een oproep van een aantal provincies om die opdracht aan een Nederlands bedrijf te gunnen.

Met de bouw van de onderzeeërs zou ongeveer vier miljard euro gemoeid zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/5437676/kabinet-laat-vier-fregatten-bouwen-bij-nederlandse-scheepswerf-voor