Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Mourning

Ik kom toch weer even terug op de evt. mogelijkheid om reeds bestaand modern ontwerp van Franse of Japanse bodem te nemen en dit voor een deel aan te passen aan onze eisen... het is niet dat we dit niet eerder hebben gedaan (denk bijv. aan de S-fregatten, waarbij de hull oorspronkelijk een Frans ontwerp was... toch?). Dat aanpassen zal geld kosten, maar vergelijk het eens met het HELE wiel opnieuw uitvinden met een producent die bovendien nieuw is op dit terrein... dat gaat de kosten denk ik flink opdrijven, terwijl het budget voor de 4 gewenste boten NU AL als te laag wordt gekenschetst door eigenlijk iedereen met een beetje verstand van zaken... waarvan zullen die extra kosten ten koste van gaan vraag ik mij dan af?

En waarom zou je dat niet voorkomen als dat kan in een joint-venture met een Frans of Japans bedrijf (ik ben een beetje beducht met de Duitsers op het vlak van oceangoing subs, volgens mij is de expertise bij hen op deze specifieke tak van sport, in tegenstelling tot kustonderzeeboten, redelijk beperkt vergeleken met die andere twee naties) en daarbij zelf ook veel nieuwe kennis vergaren. Alles zelf doen is leuk als je de centjes ervoor (over) hebt, maar dat hebben wij m.i. niet en waarom zou een traject als dit dan niet het beste zijn met wat er (budgettair) mogelijk is?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)


dudge

#2034
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/06/2016 | 11:01 uur
Als die van een groter tonnage zijn dan de huidige, dan heb je een ander verhaal... de vraag is... willen ze in de kustwateren blijven opereren of ook meer mondiaal acte de présence geven?

Als de Noren dat willen:

Citaat van: http://www.defensenews.com/story/defense/naval/2016/06/29/germany-and-poland-join-forces-submarines/86539434/Berlin hopes that the Norwegian Navy will replace its six Ula class submarines in the coming decade with boats from German production. Germany is in turn ready to procure boats of the same design and operate them together with the Scandinavians, in order to save costs.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/06/2016 | 10:57 uur
Ook interesant is dat Duitsland mogelijk extra Uboten wil kopen.

Als die van een groter tonnage zijn dan de huidige, dan heb je een ander verhaal... de vraag is... willen ze in de kustwateren blijven opereren of ook meer mondiaal acte de présence geven?

dudge

Citaat van: Harald op 30/06/2016 | 09:36 uur
ok, dus Polen gaat samen met Duitsland werken en samen opleiden en samen een operational control over zowel Poolse als Duitse onderzeeboten.
Dan is het zeer aannemelijk dat Polen gaat voor Duitse onderzeeboten. En in gedachte nemend de Noorse vervanging, dan denk ik dat Noorwegen ook voor Duitse boten gaat.

Het geeft ook iets aan over hoe de Duitsers denken. Veel meer gericht op Centraal Europa.
Ook interesant is dat Duitsland mogelijk extra Uboten wil kopen.

dudge

Citaat van: Harald op 30/06/2016 | 10:11 uur
+1 idd, NL moet eigen koers houden.
samenwerking .. prima
gelijke systemen .. prima
gelijke boten ... no deal..

1 op 1 vervanging van de Walrus klasse zowel in grootte (of iets groter) als het eisenpakket. 

Tsja, het blijft ernstig de vraag of we dat gaan redden. Ergens zal een compromis moeten worden gesloten. minder boten, kleinere boten, of grotere risico's accepteren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 30/06/2016 | 10:11 uur
+1 idd, NL moet eigen koers houden.
samenwerking .. prima
gelijke systemen .. prima
gelijke boten ... no deal..

1 op 1 vervanging van de Walrus klasse zowel in grootte (of iets groter) als het eisenpakket.

Exact.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/06/2016 | 09:59 uur
Aannemelijk... wederom een indicatie dat NL absoluut weg moet blijven van de SSC optie.

+1 idd, NL moet eigen koers houden.
samenwerking .. prima
gelijke systemen .. prima
gelijke boten ... no deal..

1 op 1 vervanging van de Walrus klasse zowel in grootte (of iets groter) als het eisenpakket. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 30/06/2016 | 09:36 uur
ok, dus Polen gaat samen met Duitsland werken en samen opleiden en samen een operational control over zowel Poolse als Duitse onderzeeboten.
Dan is het zeer aannemelijk dat Polen gaat voor Duitse onderzeeboten. En in gedachte nemend de Noorse vervanging, dan denk ik dat Noorwegen ook voor Duitse boten gaat.

Aannemelijk... wederom een indicatie dat NL absoluut weg moet blijven van de SSC optie.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 30/06/2016 | 07:49 uur
Germany and Poland Join Forces in Submarines

Lars Hoffmann, Defense News 10:35 p.m. EDT June 29, 2016

Poland and Germany have agreed to work closely together in the field of submarines, with the navies of the two countries signing a memorandum of understanding to establish a joint submarine operating authority.

http://www.defensenews.com/story/defense/naval/2016/06/29/germany-and-poland-join-forces-submarines/86539434/

ok, dus Polen gaat samen met Duitsland werken en samen opleiden en samen een operational control over zowel Poolse als Duitse onderzeeboten.
Dan is het zeer aannemelijk dat Polen gaat voor Duitse onderzeeboten. En in gedachte nemend de Noorse vervanging, dan denk ik dat Noorwegen ook voor Duitse boten gaat.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Germany and Poland Join Forces in Submarines

Lars Hoffmann, Defense News 10:35 p.m. EDT June 29, 2016

Poland and Germany have agreed to work closely together in the field of submarines, with the navies of the two countries signing a memorandum of understanding to establish a joint submarine operating authority.

http://www.defensenews.com/story/defense/naval/2016/06/29/germany-and-poland-join-forces-submarines/86539434/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 28/06/2016 | 23:43 uur
Klopt, ik heb er ook wel vertrouwen in dat er vervanging komt. Echter, de 'Type-212' optie zou ik serieus rekening mee houden. Hoe ongewenst ook.

Ik mag het niet hopen... dan weet je zeker dat het einde van de OZD nabij is, dan zie ik liever het budget 1 op 1 worden doorgeschoven naar 6 extra (dus 8) M fregat opvolgers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 28/06/2016 | 23:40 uur
Zeer ruime meerderheid voor.  Ooooh.... dus daarom wordt dit "hamerstuk" steeds verder doorgeschoven en uitgesteld........ :cute-smile:  :silent:

Je kan terugvallen op oude koeien.... het zijn niet mijn woorden maar de woorden van de politiek zelf... kruip lekker in je veilige rol.... en roep wat als besluiten definitief zijn genomen.

Of die meerderheid er ook nog is in 2017, dat is dan helaas weer afwachten....

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/06/2016 | 23:27 uur
Momenteel is er in Den Haag nog steeds een zeer ruime Kamer meerderheid voor vervanging... dus vul jij het maar in.

Klopt, ik heb er ook wel vertrouwen in dat er vervanging komt. Echter, de 'Type-212' optie zou ik serieus rekening mee houden. Hoe ongewenst ook.

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/06/2016 | 23:27 uur
Momenteel is er in Den Haag nog steeds een zeer ruime Kamer meerderheid voor vervanging... dus vul jij het maar in.
Zeer ruime meerderheid voor.  Ooooh.... dus daarom wordt dit "hamerstuk" steeds verder doorgeschoven en uitgesteld........ :cute-smile:  :silent:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל