Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2358
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 13:10 uur
Duitsland gaat voor 6...Nederland wat mij betreft 8 en België 4. In "slechtste" geval 10-12. Mooie serie met denk ik positieve gevolgen voor de prijs. Zeker als we hier ook de onderzeeboot- en mijnenjagersprojecten aan koppelen.

Feitelijk voor dit moment gaat Duitsland voor 4 + 2 in optie, NL heeft zich nog niet uitgesproken, maar laten we uitgaan van 2 + hopelijk 2 in optie en BE voor 2 schepen.

Het BE budget voor 2 schepen is 1 miljard, in NL is voor 2 schepen nog niets gebudgetteerd al is een werk getal 300 mjn per schip in de plannen opgenomen waarvan alom duidelijk is dat dit onvoldoende zal zijn.

Tel hierbij dat de NL scheepsbouw niets meer heeft in te brengen in het huidige DE ontwerp en derhalve 2e of 3e viool zal spelen en je weet dat jouw idee zo het pulletje in zal verdwijnen.

Op NL-DE ministers niveau is een NL-DE samenwerking mbt het MPF2 op basis van het MKS-180 reeds afgeschoten.

Een focus op een NL-DE samenwerking voor het LCF2 is derhalve aanzienlijk meer zinvol.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:56 uur
Geen idee wat de stuksprijs met een serie van 8 tot 10 zou doen.
Duitsland gaat voor 6...Nederland wat mij betreft 8 en België 4. In "slechtste" geval 10-12. Mooie serie met denk ik positieve gevolgen voor de prijs. Zeker als we hier ook de onderzeeboot- en mijnenjagersprojecten aan koppelen.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:55 uur
Hier ga je de handen bij de aanstaande gebruikers niet voor op elkaar krijgen, zeker niet in een wereld waar de onderzeebootdreiging exponentieel is toegenomen zijn echte sub-hunters van grote waarde in een EU en NAVO wereld die deze capaciteit(en) sterk heeft verwaarloosd.
Geeft het MKS180 design een prima antwoord op vind ik. Alle ASW aspecten zijn aan boord en voorzien. Samen met alle benodigde andere middelen..want aan alleen fregatten heb je niet zoveel meer tegenwoordig. Dus ja, ook ASW helikopters, ASW drone-vaartuigen, ASW vliegtuigen, ASW sensoren voor Nederland, België, =Benelux...en Duitsland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
men kan dan op basis van deze F126 de opvolgers voor de Nederlandse en Duitse LCFs ontwikkelen. Samen! niet apart!

Hier kan ik mij in vinden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!


Geen idee wat de stuksprijs met een serie van 8 tot 10 zou doen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2353
Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:49 uur
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.


Hier ga je de handen bij de aanstaande gebruikers niet voor op elkaar krijgen, zeker niet in een wereld waar de onderzeebootdreiging exponentieel is toegenomen zijn echte sub-hunters van grote waarde in een EU en NAVO wereld die deze capaciteit(en) sterk heeft verwaarloosd.

Ronald Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/12/2016 | 12:38 uur
De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.
Maar we moeten ook geen toegewijd ASW schip hebben..die niche-onzin!... maar een multifunctioneel fregat met ook alle ASW capaciteiten. En dat is en heeft de MKS180. Ook de Duitsers willen immers ASW capaciteiten..en het is juist dat welke de beoogde F126s gaan vervangen bij de Duitse Marine. We praten hier niet over de F125.

Grote is wenselijk voor toekomstige uitbreidingen en versterking van capaciteiten.

De kosten zijn denk ik een stuk lager per stuk en bij grotere afname door Duitsland, Nederland en België...plus export!

Ja, men kan dan op basis van deze F126 de opvolgers voor de Nederlandse en Duitse LCFs ontwikkelen. Samen! niet apart!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 11/12/2016 | 12:29 uur
Terugkeer in het Duitse MKS180/type 126 lijkt mij een wijze beslissing voor de opvolging van de M-fregatten. Strategisch belangrijk door zo aansluiting te vinden bij een groter EUropees land en marinebouwer. Ook biedt het mogelijkheden tot een veel groter pakket (onderzeeboten en mijnenjagers) En door jaren uitstellen is de nood zo hoog dat we niet nu nog een eigen weg moeten gaan vind ik. Die luxe hebben we strategisch niet meer en niet qua tijdsdruk. Al vrees ik dat we die weg toch gaan. Zou ik erg jammer en niet verstandig vinden.

De MKS-180 is geen toegewijd ASW schip, het is een schip van 1 miljard euro per exemplaar en >7000 ton.

Het MPF2 wordt een schip van 4-5000 ton, primair een ASW schip en secondair Multi-mission.

Wellicht is het MKS-180 in de basis een interessant model als LCF opvolger, als MPF2 kan je dit voor 100% uitsluiten.

Ronald Elzenga

Terugkeer in het Duitse MKS180/type 126 lijkt mij een wijze beslissing voor de opvolging van de M-fregatten. Strategisch belangrijk door zo aansluiting te vinden bij een groter EUropees land en marinebouwer. Ook biedt het mogelijkheden tot een veel groter pakket (onderzeeboten en mijnenjagers) En door jaren uitstellen is de nood zo hoog dat we niet nu nog een eigen weg moeten gaan vind ik. Die luxe hebben we strategisch niet meer en niet qua tijdsdruk. Al vrees ik dat we die weg toch gaan. Zou ik erg jammer en niet verstandig vinden.

Ace1

Citaat van: Harald op 07/12/2016 | 10:17 uur
76mm achterop de hangaar is voor NL niet nieuw. Deze opstelling is bij de eerste 2 schepen van de Kortenaer klasse (S-fregatten, Standaard fregatten ) toegepast, later toen de GK ingevoerd werd is deze achterste 76mm vervangen door de GK.
In de huidige tijd is deze optie wel weer interessant met ontwikkelingen zoals DART/Strales

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Frigate_Kortenaer.jpg

De overige  fregatten hadden toendertijd een 40mm Bofors kanon op de hangaar  staan die afkomstig was van de Holland en Friesland Jagers.

http://marineschepen.nl/schepen/kortenaer.html

dudge

Hoe dit project bij ons en bij de Belgen loopt geeft ook maar aan dat 1: De prioriteiten in Den Haag nog steeds niet bij dit project liggen, en 2: dat het materieel proces ontspoort is.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2016 | 10:46 uur
Het waren dan ook prima schepen, met pit. 2+2 gasturbines  gaven snelle acceleratie met een officiële top van 32kts al waren sommigen in staat tot 35kts met een wendbaarheid die niet veel te wensen overliet.

Kortom ik heb op deze sub-hunters een interessante en leuke tijd gehad.

Vooruit dan, nog 1-tje dan ...  ;)


http://onzevloot.weebly.com/uploads/1/4/1/3/14135904/5789725_orig.jpg

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/12/2016 | 10:23 uur
Die S fregatten zijn wel echt mooi om te zien. Eeuwig zonde dat die zo snel afgestoten werden.


Het waren dan ook prima schepen, met pit. 2+2 gasturbines  gaven snelle acceleratie met een officiële top van 32kts al waren sommigen in staat tot 35kts met een wendbaarheid die niet veel te wensen overliet.

Kortom ik heb op deze sub-hunters een interessante en leuke tijd gehad.

dudge

Die S fregatten zijn wel echt mooi om te zien. Eeuwig zonde dat die zo snel afgestoten werden.

Een 2e 76mm zou mooi zijn. Maar fitted for lijkt me hoogst haalbare.

Harald

Citaat van: Harald op 05/12/2016 | 16:55 uur
Gaat mij niet om het schip, maar om de opstelling van de 76mm Oto SR, waardoor je een altijd een dubbele 360 graden bescherming hebt.

Je kunt ook kiezen voor de omgekeerde opstelling ; 1x voorop en 1x (liever 2x) achterop bij de hangaar. Bij een dubbele opstelling achter bij de hangaar, de 76mm's aan beide zijden van de hangaar plaatsen.

76mm achterop de hangaar is voor NL niet nieuw. Deze opstelling is bij de eerste 2 schepen van de Kortenaer klasse (S-fregatten, Standaard fregatten ) toegepast, later toen de GK ingevoerd werd is deze achterste 76mm vervangen door de GK.
In de huidige tijd is deze optie wel weer interessant met ontwikkelingen zoals DART/Strales

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7f/Frigate_Kortenaer.jpg