Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Lex

Citaat van: Mr.Foxhound op 18/09/2013 | 00:34 uur
per wanneer moeten de trucks vervangen worden/zijn ?
In 2022.
Het staat in het materieelprojecten overzicht op blz. 115.

Mr.Foxhound

per wanneer moeten de trucks vervangen worden/zijn ?

Master Mack

Bij trucks is standaardisatie niet zo heel zwaar wegend. Maar wel van de plank kopen en daar gaat het bij ons vaak mis teveel onnodige wijzigingen. Daf levert via ginaf prima terrein vaardige voertuigen die gewoon bij de DAF in groot onderhoud kunnen.

Elzenga

Citaat van: Master Mack op 17/09/2013 | 17:04 uur
Natuurlijk hoop ik dat we DAF vtg aanschaffen maar houd ook rekening met bv IVECO, MERCEDES, of RENAULT aangezien wij met Europees aanbesteden altijd het liefste jongetje van de klas willen zijn. De Duitsers hebben bv ook IVECO's aangeschaft. Maar om de banden van de KL met de NL industrie te versterken waar de KM altijd zoveel good will mee kweekt zou DAF het beste zijn.
EUropese standaardisatie...dat zou volgens mij het beste zijn...en dan mogen die vrachtwagens best bij DAF worden geproduceerd of in elkaar gesleuteld...maar als je echt profijt wilt hebben is standaardisatie een noodzaak. Lees ik nauwelijks iets over in de nota. Sterker nog..de focus gaat nog meer liggen om inbreng nationale industrie...en dat is meestal geen goed teken voor standaardisatie.

Master Mack

Natuurlijk hoop ik dat we DAF vtg aanschaffen maar houd ook rekening met bv IVECO, MERCEDES, of RENAULT aangezien wij met Europees aanbesteden altijd het liefste jongetje van de klas willen zijn. De Duitsers hebben bv ook IVECO's aangeschaft. Maar om de banden van de KL met de NL industrie te versterken waar de KM altijd zoveel good will mee kweekt zou DAF het beste zijn.

Diesel

De middelzwaar en zware vrachtwagen worden containerdragers.
Waarschijnlijk soort van wisselbakken systeem.

ridivek

Aangezien het materieel project: defensiebrede vervanging operationele wielvoertuigen, defensie breed is, en er alleen onder reservisten en in het archief een topic voor is, dacht ik dat het tijd was om een hier een nieuw topic te beginnen.

Vanwege veroudering van het materieel en vanwege nieuwe uitstoot eisen gaat defensie haar bestand aan operationele wielvoertuigen vervangen. Alle Mercedes-Benz's (MB's), Landrover (LaRo's) en Daf trucks (niet de Tropco's) gaan vervangen worden.
Er komen vier verschillende soorten voertuigen, namelijk:
- een civiele Pickup, met een dragend vermogen van 7,5kN (750 kg vracht kan er mee), voor vier inzittende. (hier is het topic voor onder Natres)
- een militair voertuig voor vier inzittenden met een dragend vermogen van 12kN, met ballistische bescherming. 
- Een twee assige vrachtwagen waarop een last van 5 ton (50kN) kan, met optionele  ballistische bescherming aan de binnenkant.
- Drie assige vrachtwagens waarop 10 ton kan worden geplaatst, in zowel een militaire als civiele variant.
Verder worden er lastdragers, ringafuiten en remote weapon stations aan geschaft.

Het deelproject voor de 7,5kN voertuigen is versneld, en de aanbesteding is aangekondigd. (zie topic onder Natres, rare plek trouwens)
De andere projecten zitten in de C-fase (vergelijkingsonderzoek).

Voor de vrachtwagens zijn er twee fabrikanten die kans maken, namelijk DAF en Scania, beide hebben namelijk productiefaciliteiten in Nederland. Scania heeft de 555 Wissel-Laad Systemen (165kN) vrachtwagens geleverd, waarschijnlijk lijkt hun inzending hierop, maar dan met twee of drie in plaats van vier assen en met de nieuwe Euro6 technologie.
DAF heeft een nieuwe Euro6 range, alleen zaten hier geen voertuigen in die offroad konden (voor de bouwsector) 

Nu zag ik gister op de site van DAF, dat ze de LF en CF in Construction (bouwsector) uitvoeringen gaan produceren. Waarschijnlijk zijn modellen hiervan voorgesteld aan defensie.