NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

Elzenga

#158
Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 21:02 uur
Dat je er van uitging is "jammer, maar helaas". Ook in Nederland is de regelgeving zo. Wordt ik geplaatst in Den Helder terwijl ik geen eigen huishouding heb en het voor mij te ver is om dagelijks heen en weer naar huis te karren, dan betaal ik ook in Nederland als boordplaatser (inwonend) voor mijn huisvesting en voeding. Het "verplichte karakter" van de plaatsing doet daar niets aan af.
Zoals ik het nu zie.... Ik vind het begrijpelijk dat als je geen eigen huishouding hebt je voor eventuele inwoning op de vaste basis van je onderdeel moet betalen. Of dit nu op het kazerneterrein zelf is of daarbuiten. Waar ik me kan voorstellen dat MINDEF op het terrein appartementencomplexen bouwt of met lokale woningbouwverenigingen afspraken maakt zodat militairen in de omgeving van de basis appartementen kunnen huren. In beide gevallen gelden wat mij betreft gewoon de "normale" huurprijzen. En kunnen militairen met een laag inkomen desnoods ook huurtoeslag aanvragen.

Militairen die wel een eigen huishouden hebben/op zichzelf wonen maar ver van de basis wonen zouden, als het aan mij ligt, geen gratis inwoning op de kazerne meer krijgen. Dit vind ik een verkeerde manier van werving/personeelsbinding. Ik woon in de Zaanstreek. Als ik zo graag bij een werkgever helemaal aan de andere kant van Nederland wil werken dan zal ik of een lange reistijd hebben of moeten verhuizen. Idem voor deze militairen wat mij betreft (dan gaat die 3 jaarlijkse functie-roulatie maar weer op de schop!!) Wel zou MINDEF een soort hotelfaciliteit kunnen neerzetten op het terrein (of in samenwerking met commerciële partij). Waar je voor weinig geld kunt overnachten indien nodig.

Alle huisvesting buiten de eigen vaste basis tijdens oefeningen of uitzending zouden wat mij betreft voor rekening van MINDEF zijn.

Wat betreft de vergoedingen voor het eten vind ik de huidige regeling niet correct. Ik vind dat iedereen zijn eigen eten moet betalen (omdat iedereen nu eenmaal niet hetzelfde en in dezelfde hoeveelheden eet..iedereen vrij daarin). Dus ook degene met een eigen huishouding. Geen vergoeding meer voor hen. Want ze besparen immers kosten op voeding thuis. Wel vind ik dat op of in de buurt van de basis dan voldoende mogelijkheden moeten zijn om in supermarkten eigen voeding te kunnen kopen. En die zelf te kunnen bereiden op de basis. Ook zou een goed bedrijfsrestaurant aanwezig moeten zijn waar je tegen redelijke prijzen goed kunt eten (ja ja ik heb gelezen hoe beroerd dit nu is).

Alleen wanneer deze faciliteiten niet geboden kunnen worden (tijdens oefeningen in het veld of op afgelegen kleine basis bij uitzending) draagt MINDEF zorg voor (gratis) voeding.

Gekoppeld naar het onderwerp van dit topic vind ik dus dat MINDEF op de Curaçao en Aruba voor gratis huisvesting moet zorgen. Omdat de stationering voor 4 maanden niet gezien kan worden als een stationering op een vaste thuisbasis. Voedsel betalen de daar gelegerde militairen zelf, maar er dienen wel voldoende faciliteiten te zijn om die te kopen en te bereiden. Naast een goed bedrijfsrestaurant. En dat alles tegen "Nederlandse" prijzen.

Wat betreft het rouleren tussen Mariniers en Landmacht. Daar ben ik voor. Zoals ik in mijn alternatieve defensiestructuur elders al heb aangegeven mag het Korps Mariniers wat mij betreft, met behoud van naam en tradities, worden opgenomen in het Commando Landstrijdkrachten (die dan wel meer maritiem georiënteerd zal worden). Ook in de huidige situatie waarin hier nog geen sprake van is, ben ik voor deze uitwisseling en roulatie. 

(over de vergoedingen later)        

cabez

#157
Dubbele voorraden waren er zowiezo al .Garage MSKSAVen MBPAR bestelden onafhankelijk van elkaar in NL
De MB's voor MBPAR komen eraan,maar er rijden nog steeds Laro's rond.
Op Aruba rijden er laro's en twee Mb's.
Wat zou je anders willen zien qua defensiebeleid in de west?

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 21:10 uur
Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
Maar moest er niet eerst iets gebouwd worden?

Het LAKM (Logies Accommodatie Korporaals en Manschappen) moest verbouwd worden. Waarom mag Joost weten...... >:( En natuurlijk zitten we daar oneigenlijk de rangen t.o.v. elkaar verkeerd te beoordelen.......

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
En de dubbele onderdelen (defender/G).

Wat bedoel je daarmee?

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
En wat zijn de nadelen dan, als ik het goed heb was je altijd tegen.

Los van het feit dat ik als KM-er het niet verstandig acht (maar dat is meer emotie dan objectieve realiteit) om in een KM-organisatie als de west een compagnie KL-ers te stationeren, heb ik gewaarschuwd voor scheve gezichten vanaf KL-zijde als de eerste hosanna-gevoelens verdwenen zouden zijn. Ik ben tegen deze move omdat er louter uit financieel oogpunt naar gekeken is. Men heeft niet naar andere aspecten als voornoemde cultuur gekeken, maar ook niet naar het feit dat je nu compganiën van de KL opzadelt met 4 maanden van huis. En dat op verplichte basis en in, hoe verrassend  :P, een constructie dat je geen nagel over hebt om aan je Antilliaanse reet te krabben.... De mariniers, in ieder geval het kader en velen van de manschappen, zaten daar vrijwillig. Als we het over personeelszorg hebben, vind ik dat (ook) belangrijk. En de hier geplaatste reacties vanuit de west lijken o.m. mijn persoon gelijk te geven.

Land Rovers op Aruba, G-klasses op Curaçoa en degelijke dubbelde vooraden van (reserve) onderdelen, zoals jij eerder opmerkte.

Met jouw comentaar op het personeelsbeleid ben ik het eens.

Ikzelf zie liever een goed uitgeruste mariniers eenheid, net als op Aruba.
maarja, van mij mag heel het antillen defensie beleid op de schop.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
Maar moest er niet eerst iets gebouwd worden?

Het LAKM (Logies Accommodatie Korporaals en Manschappen) moest verbouwd worden. Waarom mag Joost weten...... >:( En natuurlijk zitten we daar oneigenlijk de rangen t.o.v. elkaar verkeerd te beoordelen.......

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
En de dubbele onderdelen (defender/G).

Wat bedoel je daarmee?

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 20:08 uur
En wat zijn de nadelen dan, als ik het goed heb was je altijd tegen.

Los van het feit dat ik als KM-er het niet verstandig acht (maar dat is meer emotie dan objectieve realiteit) om in een KM-organisatie als de west een compagnie KL-ers te stationeren, heb ik gewaarschuwd voor scheve gezichten vanaf KL-zijde als de eerste hosanna-gevoelens verdwenen zouden zijn. Ik ben tegen deze move omdat er louter uit financieel oogpunt naar gekeken is. Men heeft niet naar andere aspecten als voornoemde cultuur gekeken, maar ook niet naar het feit dat je nu compganiën van de KL opzadelt met 4 maanden van huis. En dat op verplichte basis en in, hoe verrassend  :P, een constructie dat je geen nagel over hebt om aan je Antilliaanse reet te krabben.... De mariniers, in ieder geval het kader en velen van de manschappen, zaten daar vrijwillig. Als we het over personeelszorg hebben, vind ik dat (ook) belangrijk. En de hier geplaatste reacties vanuit de west lijken o.m. mijn persoon gelijk te geven.

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 23/08/2009 | 18:42 uur
Klopt, maar omdat we verplicht zijn hier geplaatst te worden gingen we er vanuit dat we het eten vergoed kregen. Dus een flinke tegenslag.

Dat je er van uitging is "jammer, maar helaas". Ook in Nederland is de regelgeving zo. Wordt ik geplaatst in Den Helder terwijl ik geen eigen huishouding heb en het voor mij te ver is om dagelijks heen en weer naar huis te karren, dan betaal ik ook in Nederland als boordplaatser (inwonend) voor mijn huisvesting en voeding. Het "verplichte karakter" van de plaatsing doet daar niets aan af.

Piranha

Pardon, lees hier voor marine mariniers.
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Piranha

Voorzetje:

* soort chauvinisme (behoud marine voor Curaçao)

* áls het dan gebeurt, dan niet 'op een koopje'

... en zeker bij dat laatste kan ik hem geen ongelijk geven
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 15:33 uur
Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
A. Is het wel goedkoper? En hoeveel?

Lees jij de reacties niet? Natuurlijk is het goedkoper, anders had defensie hier niet voor gekozen!

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
B. Wat betekent dit voor de sterkte op Curaçoa?

In principe niets. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er meer operationeel personeel is, want er wordt blijkbaar een gevulde compagnie gestuurd terwijl 31INFCIE dat zeer zeker niet was......

Maar moest er niet eerst iets gebouwd worden?
En de dubbele onderdelen (defender/G).
En wat zijn de nadelen dan, als ik het goed heb was je altijd tegen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

cw2cu

Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 15:31 uur
Citaat van: cw2cu op 23/08/2009 | 01:35 uur
- 4 maanden verplicht van huis en het enige wat je krijgt is in mijn geval nog geen 200 euro buitenlandtoelage. Die toelage gaat op aan het eten waar je hier (als je sochtends, smiddags en savonds een maaltijd neemt) op uitkomt is al 240 euro per maand.

Ik wil hier wel de kanttekening maken dat jij in Nederland op de kazerne ook moet betalen voor je voeding en daar krijg je helemaal geen toelage. De buitenlandtoelage is bedoeld om de veelal hogere kosten van het leven in het buitenland te compenseren. Laat duidelijk zijn dat ook ik vind dat de buitenlandtoelage in een aantal landen (maar bv. in Duitsland zeer zeker niet!) te veel naar beneden is "bijgesteld", waaronder de west. Maar technisch gesproken klopt het verhaal.....DUHUH.

Ik geef je in overweging in de hiarchieke lijn en/of bij je vakbond aan te kaarten hoe het komt dat bv. militairen die langer dan 1 maand in het buitenland verblijven (Noorwegen) wel continu oefentoelage en dus ook gratis voeding ontvangen en jullie in de west niet. Ik noem speciaal de 1-maand-termijn omdat je minimaal 1 maand in het buitenland moet verblijven om in de buitenlandtoelage te zitten.

Klopt, maar omdat we verplicht zijn hier geplaatst te worden gingen we er vanuit dat we het eten vergoed kregen. Dus een flinke tegenslag.

En bedankt voor de tip, dit ga ik zeker even aankaarten :).

Lex

Zolang de formele regelgeving over de "uitzending" van de KL naar Carib (op het DF) niet bekend is, is er sprake van speculatie, zeker op het gebied van pecunia, een zeer belangrijk gegeven voor hen die hier direct bij betrokken zijn.
Het is dus van belang, om alles wat betrekking heeft op de "uitzending/oefening" boven water te krijgen, opdat er een nadere beschouwing/discussie kan plaatsvinden.

Elzenga

#148
Dank voor de informatie A.J....Nu wordt het voor de niet direct betrokkenen zoals mij ook duidelijker ;)...ik zal het eens rustig doornemen..kan ik beter mijn mening op dit vlak vormen...

En zag ook een overzicht bij de pagina van de LM
http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/102/Salaris.html

A.J.

#147
Citaat van: Elzenga op 23/08/2009 | 15:49 uur
Misschien is het voor de "leken" hier als ook de discussie goed eens wat dingen op een rijtje te zetten voor de duidelijkheid.
Hoe ziet een "normale" werkdag van zeg een infanterist eruit in NL? welke uren werkdag? 24/5 op de kazerne? alleen weekend naar huis? of ook 's middags naar huis? Kosten overnachten e.d. op kazerne betaald door defensie? Eten 's morgens/'s middags/'s avonds zelf betalen of wordt in voorzien door defensie? gemiddelde uurloon? over hoeveel uur praten we per week in gemiddeld contract? hoogte buitenlandtoelage? en oefentoelage? missie Uruzgan hoor ik 3500 extra...is dat speciaal bij deze missie of altijd zo? 

Gewoon een normale "8 tot 5" werkdag zoals bij elk bedrijf gebruikelijk is. De tijden van begin en eindappel kunnen natuurlijk iets anders liggen maar defensie heeft zich zoals ieder bedrijf te houden aan de geldende ATW.

Voor de mensen die een eind weg wonen en dus niet dagelijks op en neer naar huis kunnen is er legering, dan blijf je dus de hele week op de kazerne en ga je alleen in het weekend naar huis. De kamer betaal je zelf mits je geen eigen huishouding voert (lees nog bij pappa en mamma thuis woont) dan wordt er een bepaald bedrag van je bruto salaris ingehouden. En je hebt geen recht op een vergoeding voor het eten als je geen eigen huishouding hebt. In het geval van een eigen huishouding krijg je de kamer gratis en krijg je een vergoeding van ongeveer 180 euro per maand voor het eten.

De uitzendtoelage is standaard voor elke missie waar dan ook, je krijgt in Bosnie dus net zoveel als in Afghanistan.

De hoogte van de oefentoelage weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar het eea kun je hier ook terugvinden: http://mpbundels.mindef.nl/

Daaruit:
Citaat
3. De in het eerste lid bedoelde vergoeding voor meerdaagse activiteiten bestaande uit oefenen en bijzondere inzet bedraagt per etmaal:

per 1 juli 2008

voor de militair die behoort tot groep 1    € 55,61
voor de militair die behoort tot groep 2    € 62,31
voor de militair die behoort tot groep 3    € 68,75

m. groep 1
(a) bij de Koninklijke marine de schepeling met de stand van matroos;

(b) bij de Koninklijke landmacht en de Koninklijke luchtmacht de militair met de stand van soldaat der derde klasse, soldaat der tweede klasse en soldaat der eerste klasse en de militair met de rang van korporaal.

n. groep 2
(a) bij de Koninklijke marine de militair met de rang van korporaal;

(b) bij de Koninklijke landmacht en de Koninklijke luchtmacht de militair met de rang van korporaal der eerste klasse, sergeant en sergeant der eerste klasse.

o. groep 3
(a) bij de Koninklijke marine: de militair met de rang van sergeant of een hogere rang.

(b) bij de Koninklijke landmacht en de Koninklijke luchtmacht de militair met de rang van sergeant-majoor of een hogere rang.

Dit zijn bruto bedragen.


A.J.

Citaat van: Kapitein Rob op 23/08/2009 | 15:31 uur
Maar de KL(-compagnie) is een rad voor ogen gedraaid en de KL is er met open ogen in getuind. Want met Mikemans had ook ik eerder gelezen dat het de bedoeling was dat de KL op oefenbasis in de west zou zitten.

Ja dat was ook wat ik in de eerste instantie gelezen/ begrepen had. Echter werden die plannen al heel vlot richting een TTW gestuurd (anders zou het geen bezuiniging zijn) en dat scheelt aanzienlijk aan het eind van de maand, of in dit geval aan het eind van je salaris plotseling nog een heel stuk maand te gaan.

Elzenga

#145
Misschien is het voor de "leken" hier als ook de discussie goed eens wat dingen op een rijtje te zetten voor de duidelijkheid.
Hoe ziet een "normale" werkdag van zeg een infanterist eruit in NL? welke uren werkdag? 24/5 op de kazerne? alleen weekend naar huis? of ook 's middags naar huis? Kosten overnachten e.d. op kazerne betaald door defensie? Eten 's morgens/'s middags/'s avonds zelf betalen of wordt in voorzien door defensie? gemiddelde uurloon? over hoeveel uur praten we per week in gemiddeld contract? hoogte buitenlandtoelage? en oefentoelage? missie Uruzgan hoor ik bijna 2500 netto extra...is dat speciaal bij deze missie of altijd zo? 

of heeft iemand een site waar dit staat opgesomd?

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
A. Is het wel goedkoper? En hoeveel?

Lees jij de reacties niet? Natuurlijk is het goedkoper, anders had defensie hier niet voor gekozen!

Citaat van: IPA op 23/08/2009 | 11:31 uur
B. Wat betekent dit voor de sterkte op Curaçoa?

In principe niets. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er meer operationeel personeel is, want er wordt blijkbaar een gevulde compagnie gestuurd terwijl 31INFCIE dat zeer zeker niet was......