Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

StrataNL

Citaat van: pz op 12/07/2023 | 15:31 uurDat snap ik, maar ik bedoel de ambulance uitvoeringen, de gewone MB (hardtop) als voorbeeld. Komt de Caracal ook in deze uitvoeringen?
Ja, dit staat gewoon in de kamerbrieven.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: pz op 12/07/2023 | 15:31 uurDat snap ik, maar ik bedoel de ambulance uitvoeringen, de gewone MB (hardtop) als voorbeeld. Komt de Caracal ook in deze uitvoeringen?

In de link naar het pdf bestand (post #1457) staan vijf uitvoeringen inclusief ambulance. Als 11 LMB op dit moment ook een MB ambulance heeft, zou een Caracal ambulance dan niet voor de hand liggen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

pz

Citaat van: Kornet43 op 12/07/2023 | 13:55 uurNee, die worden vervangen door nieuwe MB Caracal's 500 stuks en een optie op nog eens 500 stuks.

Dat snap ik, maar ik bedoel de ambulance uitvoeringen, de gewone MB (hardtop) als voorbeeld. Komt de Caracal ook in deze uitvoeringen?

Kevon

Is er al zicht op welke bedrijven er mee gaan doen voor de WTB Trailer en semi-trailer aanbesteding?
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kornet43

Citaat van: pz op 12/07/2023 | 13:37 uurIk zie rond Schaarsberen veel MB's rondrijden. Worden deze niet vervangen door de Manticore?
Nee, die worden vervangen door nieuwe MB Caracal's 500 stuks en een optie op nog eens 500 stuks.

pz

Ik zie rond Schaarsberen veel MB's rondrijden. Worden deze niet vervangen door de Manticore?

Benji87

Citaat van: Parera op 11/07/2023 | 23:10 uurIs dat zo?

Het gaat wel om een brigade van meer dan 2000 man, het is wel aanzienlijk meer dan de huidige LSV's daarvan zijn er iets meer dan 200  in dienst. De overige voertuigen zullen waarschijnlijk de huidige generatie MB's vervangen.

Ik weet niet of 11 LMB ook gebruik gaat maken van de Manticore maar ik verwacht het wel in beperkte hoeveelheden. 11 LMB heeft ook nog een x aantal Bushmasters voor op uitzending, gezien het vele gebruik van de BuMa's binnen defensie verwacht ik dat deze over enkele jaren ook wel vervangen gaan worden.

Ik ga er vanuit dat ze niet alleen de LSV'en zullen vervangen maar ook de MB's. Dan kom je wel op dit soort aantallen uit. Maar 500 voertuigen op 2000 man is een hoop.

Sparkplug

#1434
Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2023 | 22:47 uur500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.

Citaat van: Parera op 11/07/2023 | 23:10 uurIs dat zo?

Dit vraag ik mij ook af. Is een deel gereserveerd voor reserve en/of voor een gemeenschappelijke pool waar andere eenheden tijdelijk gebruik van kunnen maken?

Citaat van: Harald op 11/07/2023 | 21:43 uur
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230711_93662733

:heart:

Jammer dat RM nog geen afbeelding inclusief de ballistische bescherming heeft.



Link naar het pdf bestand van RM

https://www.rheinmetall.com/Rheinmetall%20Group/Systeme%20und%20Produkte/Fahrzeugsysteme/gepanzerte-radfahrzeuge/Caracal/Rheinmetall-RLS-Caracal-EN.pdf

https://www.rheinmetall.com/en/products/tactical-wheeled-vehicles/wheeled-armoured-vehicles/caracal-air-assault-vehicle
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 11/07/2023 | 22:47 uur500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.

Is dat zo?

Het gaat wel om een brigade van meer dan 2000 man, het is wel aanzienlijk meer dan de huidige LSV's daarvan zijn er iets meer dan 200  in dienst. De overige voertuigen zullen waarschijnlijk de huidige generatie MB's vervangen.

Ik weet niet of 11 LMB ook gebruik gaat maken van de Manticore maar ik verwacht het wel in beperkte hoeveelheden. 11 LMB heeft ook nog een x aantal Bushmasters voor op uitzending, gezien het vele gebruik van de BuMa's binnen defensie verwacht ik dat deze over enkele jaren ook wel vervangen gaan worden.

Huzaar1

500 voertuigen voor 11 luchtmobiel?  Heftig aantal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


Harald

Nederland en Duitsland kopen samen luchtmobiele voertuigen

Nederland en Duitsland schaffen ruim 1.500 lichte operationele voertuigen aan,  504 voor Nederland en ongeveer 1.000 voor Duitsland. Deze zogenoemde Airborne Vehicles zijn als tactisch transportmiddel in te zetten bij operaties van de Luchtmobiele Brigade. De landmachteenheid is sinds 2014 geïntegreerd in de Duitse snelle interventie-eenheid: Division Schnelle Kräfte (DSK). Hierin werken Nederland en Duitsland samen. Gisteren tekende Duitsland in Koblenz het contract met leverancier Rheinmetall Landsysteme GmbH (RLS).

Dat deed Annette Lehnigk-Emden, de president van de Duitse Bundesambt für Ausrüstung, Informationstechnik & Nutzung der BundesWehr. De plaatsvervangend Commandant Commit, generaal-majoor Ludy Schmidt, was hierbij aanwezig.


Van links naar rechts: Ludy Schmidt, Annette Lehnigk-Emden en Björn Bernhard van RLS.

Defensie doet de aanschaf samen met Duitsland. De voertuigen zijn daardoor binnen de DSK uitwisselbaar. Dat brengt de integratie binnen de DSK weer een stap verder.

Eigen verdediging
De veiligheidssituatie in de wereld is verslechterd. Daardoor ligt het accent bij de aankoop van de voertuigen nu meer op de eigen en bondgenootschappelijke verdediging. Bij de start van het wielvoertuigenprogramma lag de nadruk vooral op gebruik tijdens vredesmissies en stabilisatie-operaties. De verslechterende veiligheid in Europa is ook de reden dat landen meer gezamenlijk optrekken, zoals Duitsland en Nederland in de DSK.

Technisch gelijke voertuigen
De nieuwe voertuigen zijn voor Duitsland en Nederland technisch gelijk. Dit heeft operationele en logistieke voordelen. Daarnaast zorgt dit voor een nog betere integratie van de luchtmobiele brigade in de DSK. De voertuigen zijn uit te rusten met verschillende verbindingsmiddelen en wapens, zoals een zware mitrailleur en de SPIKE anti-tankinstallatie. Verder kunnen ze worden voorzien van ballistische bescherming die modulair is aan te brengen op het voertuig.

Unaniem
Technische eisen, levertijd en prijs: op basis daarvan kozen Duitsland en Nederland gezamenlijk en unaniem voor leverancier RLS. Defensie krijgt in 2024 de eerste 4 voertuigen. Deze worden uitvoerig getest. Vanaf 2025 start de serieproductie. Dan volgen er jaarlijks 100 voor Nederland en 200 voor Duitsland, en dat 5 jaar lang.

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/nieuws/2023/07/11/nederland-en-duitsland-kopen-samen-luchtmobiele-voertuigen

Harald

Luftlandeplattform ? Rahmenvertrag ?ber 3.000 Fahrzeuge in Planung

https://soldat-und-technik.de/2023/06/mobilitaet/35106/luftlandeplattform-rahmenvertrag-ueber-3-000-fahrzeuge-in-planung/



(vertaald via ggogle translate)

Op 15 juni heeft het Nederlandse Ministerie van Defensie officieel bevestigd dat er een luchtlandingsplatform op basis van de Caracal zal worden ge?mplementeerd. Inmiddels heeft soldat & Technik toegang gekregen tot informatie waarmee conclusies kunnen worden getrokken over het aantal en de varianten van de voertuigen bestemd voor de Bundeswehr en de prestaties van de Caracal in vergelijking met het GRF-platform op het gebied van prijs en prestaties.[ds_preview] ]

Volgens berichten is het de bedoeling om in augustus een raamovereenkomst te sluiten met Rheinmetall voor de levering van 3.058 voertuigen in vier verschillende varianten - personeels-/materiaalvervoer, ambulancevoertuig, materiaalvervoer en groepsvervoer - waarvan slechts 1.508 voertuigen - 1.004 voor Duitsland en 504 voor Duitsland Nederland ? om stevig in gebruik te worden genomen. De overige voertuigen zijn als optie inbegrepen, 1.050 voor Duitsland en 500 voor Nederland. De twee parlementen moeten echter eerst akkoord gaan met het project. Zoals de zaken er nu voorstaan, zal dit onderwerp op 28 juni (Nederland) en 5 juli (Duitsland) in de parlementen worden behandeld. Na totstandkoming van het contract moeten in 2024 negen testexemplaren worden geleverd, vijf naar Duitsland en vier naar Nederland. Vanaf 2025 start dan de serieproductie van circa 300 platforms per jaar (100 in Nederland en 200 in Duitsland). De Duitse en Nederlandse voertuigen worden uitgerust met hetzelfde onderstel, aandrijflijn en chassis, wat in de gebruiksfase logistieke voordelen biedt. De omrekeningskoersen kunnen echter verschillen als gevolg van speciale nationale vereisten.

In 2022 besloten Duitsland en Nederland gezamenlijk het wagenpark van hun luchtlandingstroepen te vervangen. In dit binationale project treedt Duitsland op als de leidende natie en contractpartner van de industrie. Volgens een zogenaamde kamerbrief van de Nederlandse staatssecretaris van bewapening, Christophe van der Maat, aan de Tweede Kamer hebben de twee naties een gezamenlijk eisenprofiel opgesteld, met de focus op luchtlandingsoperaties in het hoge intensiteitsspectrum en binnen het kader van nationale en bondgenootschappelijke defensie. Volgens de brief spelen mobiliteit en vuurkracht een grote rol. Ook de logistieke kant staat centraal, aangezien reparatie en bevoorrading in dergelijke scenario's fundamenteel verschillen van stabilisatieoperaties.

Nadat aanvankelijk drie leveranciers interesse hadden getoond in het project, werd het een duel. Rheinmetall solliciteerde in een team met ACS Armoured Car Systems en Mercedes-Benz met de Caracal, Krauss Maffei-Wegmann en Defenture deden mee aan de wedstrijd met het GRF-platform. Volgens de kamerbrief werd de beslissing genomen ten gunste van het bod van Rheinmetall (RLS) en dus tegen het bod van KraussMaffei-Wegmann (KMW), omdat het bod van Rheinmetall superieur was, zowel qua prestaties als qua prijs. ?Bij de beoordeling van de aanbiedingen werd rekening gehouden met 70 procent van de operationele en technische vereisten en 30 procent van de aanbiedingsprijs. Wat de technische en operationele vereisten betreft, presteerde het RLS-voertuig beter dan het KMW-aanbod. Bovendien is het prijsverschil tussen het aanbod van RLS en KMW aanzienlijk, zodat de beslissing viel in het voordeel van het RLS-voertuig", aldus de brief, die beschikbaar is voor soldat & technik. ?Duitsland en Nederland hebben onafhankelijk van elkaar hun afwegingen gemaakt. Het resultaat van de afweging is dat de landen unaniem hebben gekozen voor het voertuig van leverancier RLS", vervolgt de brief.

Bij het lezen van deze verklaring moet men echter de specifieke manier begrijpen waarop de technische vereisten worden gecontroleerd bij aanbestedingen voor militair materieel. Enerzijds moet duidelijk zijn dat alleen de vereiste criteria worden gecontroleerd en ge?valueerd. Wat en hoe precies is ge?valueerd, blijft geheim voor de inkoper. Anderzijds werden de offertes uitsluitend gecontroleerd op basis van de ingediende papieren en niet vergeleken op testbanken of testbanen. Deze procedure is niet ongebruikelijk, vooral wanneer er snel een beslissing moet worden genomen. Een ontwikkeling of aanpassing van de twee voertuigen met betrekking tot specifieke klanteisen, inclusief de daaropvolgende tests, zou meerdere jaren hebben geduurd. Vervolgens zou het inkoopcontract zijn gesloten met de winnaar, die op basis daarvan zou zijn begonnen met het opzetten van de serieproductie. Een levering van serievoertuigen in 2025 zou met deze aanpak waarschijnlijk niet mogelijk zijn geweest. Ook nu kan deze instroom waarschijnlijk alleen worden vastgehouden als tijdig de nodige bijsturings- en ontwikkelstappen worden gezet.

Het Duitse inkoopaandeel
Zoals in de inleiding beschreven is de Bondsrepubliek Duitsland volgens goed ge?nformeerde kringen van plan 2.054 voertuigen aan te schaffen in de vier genoemde basisvarianten, waarvan slechts 1.004 systemen in de basisvarianten personeels-/materieelvervoer (variant 1) en ambulance (variant 2) dienen vast besteld te worden. De kosten voor dit pakket zouden 832 miljoen euro (voertuigen) en 566 miljoen euro (commando- en medische apparatuur) moeten bedragen. Vijf van de voertuigen zijn testmodellen, van de 999 productievoertuigen zullen er 884 voertuigen worden besteld in Variant 1 - waarvan er tien subvarianten zullen zijn - en 115 voertuigen in Variant 2. De subvarianten zijn personeelsvervoer, commandopostvoertuig, commandoondersteuningsvoertuig, verkenningsvoertuig, verkenningsvoertuig op afstand, reparatievoertuig, gezamenlijk vuursteunteamvoertuig,

Geplande instroom van de Duitse luchtlandingsplatforms
Jaar   2024   2025   2026   2027   2028   2029   2030   2031   2032
Nummer   5   197   200   200   167   97   83   40   15
Alle varianten (1-4) moeten interne ladingen in een CH-47F-helikopter kunnen vervoeren en een motor hebben met de Euro 3-emissieklasse, zodat ze ook kunnen worden gebruikt met de inferieure diesel die mogelijk alleen in gebruik beschikbaar is. Er komt ook de mogelijkheid om alle voertuigen te beschermen met een optionele adaptieve beveiliging tegen lichte ballistische dreigingen.

potentieel voor meer
Zelfs als de geplande raamovereenkomst "slechts" ongeveer 3.000 voertuigen omvat, heeft het project een aanzienlijk hoger nationaal en internationaal potentieel. Ook de Bundeswehr heeft naast de luchtlandingstroepen behoefte aan voertuigen van deze prestatieklasse. Zo moeten de vloten van de verkennings- en verbindingstreinen van de pantsertroepen worden gemoderniseerd. Bovendien kan niet worden uitgesloten dat het binationale project ook buiten de eigen naties de norm kan stellen voor een nieuwe familie van luchtlandingsvoertuigen. Veel landen zijn bezig met het vervangen van de verouderende vloten van hun eigen luchtlandingstroepen - meestal gebaseerd op eerdere G-Klasse-voertuigen of hun uitlopers. Een dergelijke verbinding zou politiek wenselijk zijn. De afgelopen maanden hebben de federale regering en het federale ministerie van Defensie verschillende initiatieven gelanceerd om multinationale projecten te promoten en raamovereenkomsten die voor de Bundeswehr zijn gesloten, ook open te stellen voor andere landen. Wat de hulp aan Oekra?ne betreft, wordt nu blijkbaar eindelijk erkend dat pure massa al een klasse op zich is en dat een gebrek aan interoperabiliteit en kleine vloten enorme logistieke uitdagingen met zich meebrengen.

In die zin zou een dergelijke ontwikkeling welkom zijn, omdat het voordelen zou hebben voor de Duitse krijgsmacht, bijvoorbeeld op het gebied van voorzieningszekerheid.

Ace1

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 17:30 uur
O haha  ;D ik dacht dat alle artikelen op NRC achter een betaalmuur zaten.

Het hangt ervan of je wel of geen abonnement hebt bij NRC.

Kornet43

Citaat van: Benji87 op 17/06/2023 | 17:30 uur
O haha  ;D ik dacht dat alle artikelen op NRC achter een betaalmuur zaten.

Betaalmuur is alleen lastig voor digibeten.