Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 26/05/2021 | 13:23 uur
Het is toch ook mogelijk een racket te lanceren/ontplooien vanuit een torpedo buis!?
De missile word bijna altijd boven water pas gestart; het onderwater deel is een ander onderdeel van het systeem. toch?

Geen idee of dat voldoet en toepasbaar is voor alle gestelde bekende en onbekende behoeften.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Ik denk dat het kunnen lanceren van dingen, een portaal naar de buitenwereld vanuit de sub.. centraal zal komen te staan.

Of dit nu een drone raket of weet ik wat is. Dit geldt voor beide ontwerpen..die van ons en de Amerikanen. Of dat middels 'VLS' gaat zoals wr dat kenden weet ik niet. Maar zeker is wel dat de sub niet meer een stalen sigaar zonder interactie mogelijkheid (of te beperkte) met de buitenwereld zal worden..zoals ze wel waren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2021 | 21:56 uur
scheelt lezen ;), hier het lijstje

According to submarine expert H I Sutton, SSN(X) could feature new technologies such as:

Laser weapons,
Conformal bow sonar,
Quantum technology,
Larger weapons stowage compartment to accommodate more systems such as weapons and UUVs,
More torpedo tubes to deploy the systems mentioned above,
Very large flank arrays,
Quieter electric drive propulsion,
X-rudder for better maneuverability,
VLS for cruise missile and future hypersonic weapons


Dat X-roer, grappig  8)

Als dit dan de specificatie is voor A klasse binnen de onderzeeboten "wereld" en Nederland gaat voor een B klasse, dan laten we de laser weapons wel vallen in onze eisen -/wensenlijst van de Walrus vervanging.  ;)
Laser vraagt toch veel vermogen Nucleair is dat vermogen wel te behalen, met diesels lijkt me niet.
Ook de VLS zou je kunnen laten vallen, maar ....  toch wel een hele toekomstgerichte ontwikkeling zowel voor eigen bescherming als aanvalswapen mogelijkheid, een flinke plus in je mogelijkheden.

:P
Even de ideeen van SAAB/Damen A26 erbij genomen ... en vergelijken met A klasse "wensen" lijst

1 - Larger weapons stowage compartment to accommodate more systems such as weapons and UUVs,
2 - More torpedo tubes to deploy the systems mentioned above,

3 - Quieter electric drive propulsion,
4 - X-rudder for better maneuverability,
5 - VLS for cruise missile and future hypersonic weapons   

Bij deze zaken kunnen we gelijk een vink zetten bij wat we nu weten van de A26 mogelijkheden.

1 en 2 => A26 heeft 4x torp-buizen en 1x Multi mission buis voor UUV, SF vaartuigen e.d.
3 => AIP Stirling, ik kan me voorstellen dat je nog extra baterijen toepast om te pieken in bijvoorbeeld "extra stil" of extra vermogen voor meer snelheid onderwater.
4 => Dit wisten wij al ...  ;) en hebben we al bij de Walrus- klasse en de A26 heeft dit ook. (type 212CD heeft het ook)
5 => VLS, dit is misschien wel de eerste in de rij welke zal vervallen in de wensen, maar ik vind voor de toekomstgerichtheid van je capaciteiten wel een belangrijke.
 

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 25/05/2021 | 21:56 uur
X-rudder for better maneuverability,
Dat X-roer, grappig  8)

Ze worden eindelijk wakker.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

scheelt lezen ;), hier het lijstje

According to submarine expert H I Sutton, SSN(X) could feature new technologies such as:

Laser weapons,
Conformal bow sonar,
Quantum technology,
Larger weapons stowage compartment to accommodate more systems such as weapons and UUVs,
More torpedo tubes to deploy the systems mentioned above,
Very large flank arrays,
Quieter electric drive propulsion,
X-rudder for better maneuverability,
VLS for cruise missile and future hypersonic weapons


Dat X-roer, grappig  8)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald

Italy's Secretive Submarine Deal With Qatar: New Intelligence


An artist's impression of the new submarine, based on the graphic included in a presentation to the Italian Parliament.

Government hearings are sometimes a source of information on sensitive defense deals. Even ones of some magnitude, like the export of submarines. A slide shown to the Italian Parliament's hearing on Defense and Technology Research may give a fresh clue to a secret submarine project.

The world of Italian midget submarine construction is famously secretive. Deals are not talked about in the same way that larger submarine purchases inevitably are. Currently an Italian boatyard is building two small submarines for the Qatari Emiri Navy. That much can be treated as fact, yet few other details are available through traditional reporting. In the absence of details, speculation has been rife. Which company is building them? What will their capabilities be?

Now with careful study of open sources, combined with traditional defense analysis, we can start to paint a picture.

The submarine purchase is part of a wider modernization and expansion of the Qatari Emiri Navy. Qatar has been on a spending spree in Italy for new naval vessels. Fincantieri are building four Doha Class corvettes, plus some patrol boats. A flat-deck amphibious transport dock, similar to Algeria's Kalaat Beni Abbes class, is also on the cards. But the small submarines will add yet another new capability to this traditionally small navy.

A presentation given to the Italian parliament on May 17 may show the first public images of the new submarines. It was by CABI Cattaneo, a well-established special forces submarine builder. They reported that they are collaborating with another company to build two midget submarines built for a foreign customer. While not explicit, this matches the Qatar deal.

The appearance of the submarine, with a smooth teardrop hull, shoulder-mounted hydroplanes and no sail appears to confirm what some observers suspected. The other Italian company involved must be M23 S.R.L.

In commercial terms M23 S.R.L. is a new submarine builder. Actually, this company is a spin-off of the military business from established submarine builder GSE Trieste. The two companies share a factory in Ciserano, Bergamo, Italy, around 100 miles from the industrial hub of Milan where CABI Cattaneo are based. The submarine shown in CABI Cattaneo's presentation strongly resembles the unique GSE Trieste lineage.

Rich Submarine History


GSE stands for Giunio Santi Engineering, named after its founder and noted naval architect. The history of Santi's designs is rich in ingenuity. In the 1980s he was building AIP (air independent propulsion) mini-submarines under the Maritalia brand. Some used a unique tubular construction known as Gaseous Oxygen stored in the Toroidal pressure hull (GST). This consisted of steel pipes formed into a circle and then welded together to form the hull. This was both cheaper and more versatile than traditional construction.

The best known of these subs was the 3GST9. This 9.5 meter (21 ft) long boat, with an almost fish-like appearance, gained a certain amount of attention as a potential Special Forces transport. Today we would call it a Dry Combat Submersible (DCS). Like so many promising designs of that era the end of the Cold War appears to have dashed its prospects.

By the 2000s Santi's firm, now known as GSE Trieste, was selling luxury minisubs to the mega-rich. They were also designing military types and some of there designs did end up in the peripherals of Navies. Most notable is the Button 5.60 Dry Combat Submersible which was tested by the US Navy. While very compact, potentially small enough to fit inside a Dry Deck Shelter (DDS), it retained Santi's signature teardrop form with no sail.

The Qatari Submarines

This lack of sail may be one of the identifying features of the Qatari submarines. They are likely to look very much like the GSE and Maritalia submarines of the past. They will be incased in a strong plastic outer hull to create a very streamlined form. The shape of the control surfaces, the placement of the hydroplanes high on the shoulders, and clean lines will all bear the Santi trademark.

Specifications for the submarine have not been published. However, it is possible that there is a clue in the company's name, M23. The new submarine may be 23 meters long (75 ft). The maximum expected size, based on the dimensions of M23's factory, is about 30 meters (98 ft).

Significantly it appears that these submarines will be armed with at least two torpedoes. Two bumps, one either side of the rounded nose, could not really be anything else.

The submarines are also likely to have a strong Special Forces capability. Between them is a door which may be for a large-diameter payload tube.

The graphic used by CABI Cattaneo should be seen as indicative only of course. It lacks the propeller (screw) and does not show details like masts or access hatches on the deck. In the spirt of secrecy the presentation used publicly available third party illustrations to show some sensitive craft made by the company. I know because I drew some of them. However, the graphic does add up, for the moment it is a stronger hint for the Qatari submarines.

Italian midget submarine builders cannot maintain the level of secrecy which they once did. Modern export documentation, together with an abundance of Open-Source Intelligence (OSINT) will make it virtually impossible. At some point the submarines will have to be transported by road to their port of departure, past masses of camera phones. But, based on the above analysis, we may already know something about these subs.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/05/italys-secretive-submarine-deal-with-qatar-new-intelligence/

Poleme

Citaat van: Thomasen op 12/05/2021 | 13:19 uur
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/05/image-may-reveal-a-new-type-of-submarine-for-the-chinese-navy/

Heeft iemand met zijn nerdjes in Zweden zitten hacken?
Om uitgezonden radarstraling te 'hacken' om zo Lo Observable (steels) te worden, heb je natuurkunde en wiskunde nodig.
Deze wetenschappen dicteren dan de LO vormgeving.  Met als gevolg dat al die 'stealth' wapens er min of meer hetzelfde uit zien.

De in het bovenstaande artikel beschreven Type 039A/B Yuan klasse is overigens ook een double-hull sub.  Met een diameter van 8,40 meter gelijk aan de Walrus, dus deze 'misschien gehackt van het Walrus ontwerp' ?  Deze diameter komt van een US Navy analyse, betreffende Type 039A/B heeft ook een Stirling AIP (!).    Heeft een totale lengte van 77,6 meter, displacement van 2.725 ton bovenwater en 3.600 ton onderwater.  Niet bepaald een kustwateren onderzeeboot.  ;)

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Parera op 12/05/2021 | 17:00 uur
Daar dacht ik dus ook gelijk aan  ;D Het sail heeft verdacht veel weg van de A26 ontwerpen van Saab Kockums.
Idd dat was ook mijn gedachte.
Misschien wel een copy en paste van het NL ontwerp Saab/Damen...  ;)  :P  ;D

Parera

Citaat van: Thomasen op 12/05/2021 | 13:19 uur
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/05/image-may-reveal-a-new-type-of-submarine-for-the-chinese-navy/


Heeft iemand met zijn nerdjes in Zweden zitten hacken?

Daar dacht ik dus ook gelijk aan  ;D Het sail heeft verdacht veel weg van de A26 ontwerpen van Saab Kockums.

Poleme

#761
Citaat van: Thomasen op 10/05/2021 | 16:17 uur
En niet gezonken dit keer!
Maar jokes aside, blijf erbij dat hoewel een onmogelijke outsider, dit ding stiekem onze beste kans was.
Beste kans ?

zie: http://gentleseas.blogspot.com/2021/02/s-80-plus-orphan-sub-white-hat-sigint.html

Noot: de echte diameter van de S-80Plus is 7,30 meter en geen 7,80 meter
Bij een oorspronkelijke S-80 lengte van 71,05 meter geeft dat een Lengte/Diameter verhouding van 9,73.  De S-80'Plus' doet echter 81,05 meter lengte / 7,30 = 11,10.
De L/D verhouding zegt heel veel over de hydro-dynamische eigenschappen van een sub.  De L/D verhouding van de Walrus is een uitstekende 8,06, want ligt veel dichter bij een ideale L/D ratio van 7,0.  De oorspronkelijke S-80 zou een hoofdvaart ruim over de 20 knopen moeten hebben, maar is nu officieel 19 knopen.
Belangrijker, ook de kruisvaart is in het S-80Plus duidelijk lager komen te liggen.  Niet onbelangrijk voor een expeditionaire boot, waarbij je de transit tijden tussen thuisbasis en operatie gebied zo kort mogelijk wilt houden.

De S-80Plus is een expeditionaire power projection boot.  Maar heeft wel een zeer compacte bemanning van slechts 32 koppen.  Ter vergelijking, een kustwateren boot zoals het Type 212A doet het met een 27 koppige bemanning.   Het S-80Plus heeft net als de Walrus 3 'meisjes' (diesel generator-sets) naast elkaar.  Heden en voor de toekomst is het de norm om zulke gen-sets te voorzien van een geluidsdempende overkapping.  Helaas, voor de drie MTU 396 SE84's is net als bij de Walrus machinekamer geen ruimte voor dit soort voorzieningen.

Het S-80Plus heeft plaats voor een mix van maximaal 18 anti-schipraketten (Harpoon), Tomahawk kruisvluchtwapens en/of DM2A4 Seehake torpedo's.  Spanje koos voor het DM2A4, want de beste specificaties.  Deze totale lading van max. 18 stuks is aan de magere kant. En hetzelfde als de middelmatige Scorpene export-kustwater boot.  De Collins klasse heeft ook 6 torpedo-buizen.  Maar kan wel een mix van in totaal 22 Harpoons en Mk48 torpedo's meevoeren.  De Walrus heeft slechts 4 torpedo-buizen, maar kan wel maximaal 20 torpedo's of Harpoons meenemen.

Volgens het Algemene Rekenkamer rapport betreffende v-Walrus viel de S-80Plus dan ook af want slechte functionaliteiten tegen een hoge prijs.
Het S-80Plus commando-centrale is niet op de handigste plek in het midden van de boot geplaatst.  Dus personeel wat daar niet hoort, is gedwongen om door de commando-centrale te lopen.  Deze CC is ook al niet groot, maar juist krap uitgevoerd en in het midden staat nogal onhandig een grote kast / console.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 19:22 uur
We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.
Welnee.  Het ontwerp van de voormalige bevoorrader Zr.Ms. Amsterdam en haar 'zusterschip' SPS Patiño is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen de Koninklijke Marine en de Spaanse marine.   Het ADAM casco werd bij IHC Merwede gebouwd, afbouw vond plaats in Vlissingen bij Kon. Schelde.   Haar 'zusterschip' werd gebouwd door Izar, tegenwoordig Navantia geheten.

Tweede voorbeeld is de ontwikkeling van amfibische transport schepen / LPD's in de jaren 90.  De KM en Spaanse marine werkten ook hier weer samen bij het ontwerp.
Zr.Ms. Rotterdam heeft als zusterschepen de "Galicia" en Castillia".  In een MinDef rapport van begin deze eeuw, werden beide samenwerkingsovereenkomsten geanalyseerd en geconcludeerd kon worden dat deze succesvol verlopen was. 

Na het failliet van RDM in 2004, gingen Nederlandse onderzeeboot ingenieurs naar Duitsland, Frankrijk en ... Navantia in Spanje.  Hun ervaringen in Duitsland waren goed.  Aan hun deelname aan de S-80 ontwikkeling bewaren ze ook hele goede herinneringen.  En Frankrijk ?  Daar hebben ze negatieve ervaringen mee.  ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 19:22 uur
We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.

Ik heb het over Saab Damen :)

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/05/2021 | 19:17 uur
Ik hou het vooralsnog op een 2900 - 3000 ton variant gebaseerd op Type 612, maar dan 1000 ton kleiner)

We gaan het zien, ik denk dat het problemen op had geleverd. Cultuurverschil is giga.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#757
Citaat van: Huzaar1 op 10/05/2021 | 18:41 uur
Onze beste kans was? Oh?

Ik hou het vooralsnog op een 2900 - 3000 ton variant gebaseerd op Saab Type 612, maar dan 1000 ton kleiner)