Recente berichten

#1
Overige Multimedia / Re: youtubedump
Last post by Ace1 - 03/05/2024 | 21:45 uur
#2
Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied / Re: Leopard 3
Last post by Master Mack - 03/05/2024 | 21:43 uur
Citaat van: Zander op 03/05/2024 | 17:06 uurInderdaad, zolang we maar niet verschillende moeren en bouten gaan gebruiken.
Het basisvoertuig moet gewoon het zelfde zijn.
Een kanon of ander boordwapen mag best verschillen.

Het zou wel een mooi moment zijn om gelijkwaardige comms aan te gaan schaffen. Als we dat op elkaar kunnen laten aansluiten hebben we ook al een aardige slag te pakken.
En geen verschillende lunchpakketten braadworst of camembert ;D
#3
KM / Re: LPX
Last post by Harald - 03/05/2024 | 21:42 uur
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/05/2024 | 21:34 uurWaarmee we weer volledig terug zijn bij het begin van dit topic  ;D
Precies!!  ;D
Ik blijf ook steeds weer terugkomen bij die combinatie van Enforcer met Crossover.
Even heel simpel gezegd een fregat met Enforcer capaciteit.
#4
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Master Mack - 03/05/2024 | 21:35 uur
Citaat van: Parera op 03/05/2024 | 19:24 uurIk vind die MQ-9 STOVL een geweldige kist, maar dit is niet weggelegd voor onze marine.
Ja het kan opstijgen / landen op een dek van 122 m (400 ft), maar dit is dan enkel in ISR modus dus zonder enige bewapening. Wil je de kist uitrusten met een goed pakket bewapening (12x Hellfire) dan heb je al 304 m lengte nodig (1000 ft). Vergeet ook niet dat die Amerikaanse LHD's een vliegdek hebben van ruim 250 m lengte!

De oplossing voor Nederland in flattops en UAV's ligt wat mij betreft in meer en kleinere UAV's eventueel ondersteund door een skijump gecombineerd met een soort catapult/ winch systeem. Dan kom je (maximaal) op UAV's vergelijkbaar met de Turkse TB3. Deze zijn geschikt voor schepen zoals de Spaanse Juan Carlos LHD met een vliegdek van 202.30 x 32 m. Het schip zelf is ruim 230 m lang.

Voor een kleiner schip ben je echt gebonden aan kleinere UAV's zoals de RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER. En ik zou er groot voorstander van zijn als we kiezen voor een of meerdere flattops dat we dan ook de Bell V-247 aankopen als VTOL UAV. Dat toestel kan alles wat we zoeken in een UAV, het kan opereren vanaf al onze schepen inclusief de fregatten maar het kan ook vuursteun geven aan land voor de mariniers of jagen op onderzeeboten.

Wat betreft STOVL zou ik het houden op inlichtingen verzamelen voor Nederland op dit moment. Voor aanvallen kan je dan terug vallen op loitering munitions ect.

Enkele jaren geleden heb ik contact gehad met Damen Naval en daar werd bevestigd dat alle modellen nog in de serie zitten alleen zijn ze niet allemaal even gedetailleerd uitgetekend en /of openbaar gemaakt.
Ik snap de ambitie maar om er ook de snelheid in te houden moeten we realistisch zijn. Uitbreiden vloot NH-90'S desnoods met 2de hands toestellen en misschien 6 extra Caracal's of een paar extra chinooks. En dan een stuk of 30 RQ-21 Blackjack of de nieuwe Intergrator ER's lijkt mij sneller invulbaar. En misschien kan een Nederlands bedrijf ons wel een Drone leveren met vergelijkbare prestaties. Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar en is het misschien ook eerder klaar. En kwa schepen blijf ik bij 4X Crossovers met dok en combatant bewapening en 2x mini flattop op dezelfde romp.
#5
KM / Re: LPX
Last post by jurrien visser (JuVi op Twitter) - 03/05/2024 | 21:34 uur
Citaat van: Master Mack op 03/05/2024 | 21:26 uurIk zeg doen en rap een beetje.

Waarmee we weer volledig terug zijn bij het begin van dit topic  ;D
#6
KM / Re: LPX
Last post by Master Mack - 03/05/2024 | 21:26 uur
Citaat van: Harald op 03/05/2024 | 10:39 uurAlgemeen, laten we als Nederland niet uit het oog vallen wat er gebeurt in de UK. Daar gaan ze ook verder met hun ombouwingsplannen van de Amphibious Force eenheden naar een littoral strike Force met nieuwe LSS schepen/platvormen (LSS = Littoral Strike Ship)

interessante artikelen :

Converting the Bay-class auxiliaries into littoral strike ships (verbouwen van bestaande schepen zoals de UK bay klasse en/of onze NL LPD's, (als tijdelijk oplossing))
https://www.navylookout.com/converting-the-bay-class-auxiliaries-into-littoral-strike-ships/

Ship to shore – new solutions for getting troops onto the beach
https://www.navylookout.com/ship-to-shore-new-solutions-for-getting-troops-onto-the-beach/

De UK marine's en die van NL zijn nauw met elkaar verbonden, het lijkt me bevorderlijk dat de ship to shore platforms voor beide landen gelijk zullen zijn, of dan wel gebaseerd op het zelfde concept.

Ook die ideeën vanuit Scandinavië, zoals de Zweden met hun nieuwe Raider vaartuigen en de toepassing van NEMO 120mm, zou interessant kunnen zijn voor NL.

Het concept van Navantia met hun Kodal Littoral Manoeuvre Vessel – Medium (LMV-M) vind ik persoonlijk zeer interessant. Vooral omdat dit goed te gebruiken is als een FOB, van waaruit eenheden kunnen opereren voor langere tijd. Deze kunnen enige tijd stand-alone opereren zonder hulp van buiten, ruimte voor het meenemen van voertuigen en heeft ook een UAV/drone dek om INTELL/RECON via de lucht uit te voeren. Tevens zou ook op die manier bevoorrading uitgevoerd kunnen worden van de FOB (LMV) zelf, maar ook eenheden landinwaarts.
Bescherming zou met 1 of 2 RWS 30mm kunnen.

Kodal Littoral Manoeuvre Vessel – Medium (LMV-M)
https://navantia.com.au/wp-content/uploads/2022/08/NAUS_LMV-M_Brief_Brochure_Thumbnail-1.png

Het ATS/LPX programma... Er is een draai gemaakt voor mijn gevoel van LPX (Landing Platform voor de toekomst) naar ATS (Amfibisch Transport Schip), waardoor ook de noodzaak voor (extra/ meer) bescherming/ bewapening op het schip zelf is komen te vervallen en dus ook dat het schip zijn eigen broek moet ophouden in operaties. Daarom ook dat deze schepen nu altijd in het hogere geweldsspectrum alleen opereren onder bescherming van fregatten e.d. Persoonlijk denk ik dat dat een foute keuze is geweest.
Hier heb ik mijn vorige posting hier al over geschreven.

Belangrijke zaken blijven :
- eigen bescherming/bewapening
- dock voor LCU/LMV, Raider vaartuigen. Eventueel Raidervaartuigen via Davits aan de zijkant, hierdoor dock beschikbaar voor LCU/LVM.
- heliplaform + hangaar, minimaal 2. Ook zou via een lift helicopters onder het helidek gezet kunnen worden.
- UAV, Drone's , het helidek of apart dek hiervoor gebruiken voor rotor-UAV's en/of kleine vastvleugel UAV's. Grote vastvleugel UAV's (bijv. MQ-9 achtig) zullen toch vanaf een flattop gelanceerd moeten worden.

Een combinatie van een enforcer met Crossover zie ik nog steeds als de beste invulling voor de vervanging van de LPD's en OPV's

Dat UAV's en drone voor de toekomst, steeds belangrijker gaan worden is een feit.
Het lijkt mij dan ook een betere invulling van de vervanging om toch een opdeling te doen, dezelfde romp als basis maar dan een aantal met opbouw ala Crossover en een aantal als Flattop.
Dit is ook door meerderen al voorgesteld. Toch dezelfde rompbasis, maar toch met andere operatie/functie-mogelijkheden.               
Ik zeg doen en rap een beetje.
#7
Citaat van: Stoonbrace op 18/06/2023 | 12:45 uurBlijkbaar is SCAF een program of programs met een next generation Fighter en een compatibel unmanned/loyal wingman programma. Het is in dat laatste programma dat onze regering wil instappen. Nog steeds een idioot idee want het is een slippery slope richting de NGF en er zijn101 andere prioriteiten maar goed. Vertegenwoordigers van Airbus hebben blijkbaar een paar overtuigende punten gemaakt in een gesloten infosessie voor de commissie defensie.

Ik val in herhaling
#8
US Navy to showcase container based missile platform in Denmark

According to information published by the Danish Armed Forces on May 2, 2024, the U.S. Navy has invited the media to witness the demonstration of a container-based missile platform at Almegaards Barracks. The event focuses on showcasing a long-range missile platform transported to the island of Bornholm.

Containerized long-range missile platforms are revolutionizing naval warfare, providing navies with a flexible and potent means of deploying firepower. The United States Navy has been actively testing such systems, including containerized launchers like the MK 70 Payload Delivery System, which is modeled on the MK 41 vertical launch system (VLS).

This system, housed in a standard shipping container, can launch missiles such as the SM-6 and Tomahawk, enhancing the capabilities of vessels like the Littoral Combat Ship (LCS)��.

Containerized missile systems offer versatility and practicality, allowing ships to quickly rearm by simply replacing spent containers with new ones, either stored on deck or below.

This approach enhances a ship's missile capacity, even enabling merchant vessels to potentially serve as "Q-ships," disguised as harmless cargo vessels but equipped with concealed missile systems��.

The containerized launchers also provide an opportunity for mobile coastal defense, with countries like China developing systems that can be mounted on commercial vessels or heavy trucks�.

The Royal Navy is also exploring the potential of containerized missile systems as a cost-effective way to enhance firepower, especially for a navy short on traditional warships and missile launchers��.

In recent testing, the USS Savannah successfully fired an SM-6 missile from a containerized system, highlighting the potential for integrating these systems into operational platforms and contributing to conventional naval battles�.

https://navyrecognition.com/index.php/naval-news/naval-news-archive/2024/may/14307-us-navy-to-showcase-container-based-missile-platform-in-denmark.html
#9
Citaat van: Stoonbrace op 03/05/2024 | 19:53 uurHet gaat onze industrie blijkbaar vooral over de onbemande toestellen in het FCAS systeem. De Duitsers willen die ook compatibel met hun F-35's maken.

Dan word het een compleet ander verhaal natuurlijk. Dit is ook niet hoe de Belgische politiek het FCAS project in het begin aan gekondigd heeft, dat was meer van we stoppen in 2040 met de F-35 en gaan over op de FCAS.

De UCAS'en die samenwerken met de F-35 zijn zeer interessant, en dat zou ook voor NL interessant moeten kunnen zijn.
#10
Het gaat onze industrie blijkbaar vooral over de onbemande toestellen in het FCAS systeem. De Duitsers willen die ook compatibel met hun F-35's maken.