Verregaande samenwerking Dld-Nl defensie

Gestart door Ace1, 06/11/2011 | 14:56 uur

Parera

Citaat van: Lex op 26/03/2021 | 15:28 uur
Defensie en oosterbuur bundelen materiële krachten

Nieuwsbericht | 26-03-2021 | 12:49

Nederland en Duitsland bundelen de krachten bij de ontwikkeling, aanschaf en instandhouding van materieel. Op die manier verstevigen zij de Defensiesamenwerking. De defensie-industrie is hierbij van belang. Staatssecretaris Barbara Visser en haar Duitse ambtgenoot legden dat vandaag in een overeenkomst vast.

....
Mindef

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel erg mooi  maar gaat het in de praktijk ook echt werken? Als we kijken naar landsystemen denk ik dat NLD-DEU een goede samenwerking kan worden maar op gebied van lucht en marine word het lastiger. Kijk naar de 2 ASW fregat generaties die er aan zitten te komen bij zowel NLD als DEU. Het F-126 (MKS-180) is officieel wel ASW maar kan daarnaast nog zoveel meer functies vervullen en zit compleet anders in elkaar dan onze ASWF's.

Ik denk dat voor wat betreft marine we goed kunnen samenwerken zoals dat is gebeurd op het LCF en F-124 fregat; dezelfde sensoren en wapens maar een compleet eigen scheepsontwerp.

Lex

Defensie en oosterbuur bundelen materiële krachten

Nieuwsbericht | 26-03-2021 | 12:49

Nederland en Duitsland bundelen de krachten bij de ontwikkeling, aanschaf en instandhouding van materieel. Op die manier verstevigen zij de Defensiesamenwerking. De defensie-industrie is hierbij van belang. Staatssecretaris Barbara Visser en haar Duitse ambtgenoot legden dat vandaag in een overeenkomst vast.

Beide landen zijn al jarenlang trouwe defensiepartners. Zo zijn eenheden in het land-, lucht- en maritiem domein geïntegreerd, wordt nauw samengewerkt in militaire missies en is de materieelsamenwerking de afgelopen jaren versterkt. Door de samenwerking verder te intensiveren beschikken beide krijgsmachten over meer capaciteiten en kunnen zij efficiënter werken. Het akkoord is hierin een volgende stap.

Bij (de beoordeling van) materieelprocessen moet internationale samenwerking vast onderdeel zijn, zo is de afspraak. Denk hierbij aan onderzoek en ontwikkeling, het eisenpakket, planning en aanschaf, upgrades en aanpassingen en industriële belangen.

Uiteenlopende gebieden profiteren
De gebieden waarop de samenwerking al leidde tot concrete stappen profiteren van de intensivering. Dit gaat onder meer om maritieme capaciteiten (bouw fregatten), het informatie- en cyberdomein (inclusief elektronische oorlogsvoering), all-terrain voertuigen en grondgebonden luchtverdediging. Daarnaast zijn landsystemen, high-energy lasersystemen, onbemande vliegtuigsystemen en ruimtetechnologie gebieden voor mogelijke intensievere samenwerking.

Nederland en Duitsland beschouwen de defensie-industrie als partner. Die is noodzakelijk voor de gezamenlijk ontwikkeling, productie, onderhoud en doorontwikkeling van defensiematerieel. De overeenkomst heeft dan ook mede het versterken van de nationale en bilaterale 'defence technological and industrial base' tot doel. Het behoud van kennis, kunde en (industriële) capaciteit is nodig voor het duurzaam kunnen blijven beschermen van de nationale veiligheid. Een innovatieve en competitieve defensie-industrie draagt daarnaast bij aan een Europa dat op veiligheidsgebied sterker wordt en daarmee ook aan een sterkere NAVO.

Mindef

RTB

Citaat van: A.J. op 02/10/2019 | 21:53 uur
Ik weet niet hoor, maar de Nederlandse en Duitse EOV werken al sinds eind jaren '70 behoorlijk innig met elkaar:

Daarnaast is er vorig jaar nog een verklaring getekend om samen EOV apparatuur aan te schaffen:

De MoU van vandaag gaat over dezelfde ESM systemen, dus inderdaad niks nieuws.

A.J.

Citaat van: Lex op 02/10/2019 | 21:33 uur
Duits-Nederlandse samenwerking bij detectie radiosignalen

Minister Ank Bijleveld-Schouten en haar Duitse collega Annegret Kramp-Karrenbauer tekenden vandaag een Memorandum of Understanding in Berlijn. Dat gaat over samenwerking met systemen voor het detecteren van radiosignalen.

Internationale samenwerking op het terrein van het detecteren van radiosignalen is verre van vanzelfsprekend. Dat Nederland en Duitsland zelfs op dit vlak samen optrekken, tekent het wederzijdse vertrouwen.

Ik weet niet hoor, maar de Nederlandse en Duitse EOV werken al sinds eind jaren '70 behoorlijk innig met elkaar:

Citaat
Tijdens de Koude Oorlog onderkende de Koninklijke Landmacht de behoefte aan tactische ondersteuning op het gebied van EOV. Eind jaren '70 werd een intentieverklaring getekend door de Staatssecretaris van Defensie om aan te haken bij de Duitse EOV. Daarom werd in 1988 ook door Nederland de Fuchs pantserwagen aangeschaft[1] en ingedeeld bij de nieuw opgerichte 102 EOV-compagnie in Kamp Holterhoek in Eibergen.[2]

Daarnaast is er vorig jaar nog een verklaring getekend om samen EOV apparatuur aan te schaffen:

Citaat
Nederland en Duitsland willen samenwerken bij de vervanging van Electronic Support Measures-capaciteiten (ESM). Vandaag ondertekende staatssecretaris Barbara Visser daarvoor in Den Haag een intentieverklaring met haar Duitse evenknie Benedikt Zimmer. Met ESM-apparatuur is het mogelijk signalen zoals vijandelijke radiosignalen op te zoeken, te peilen en te onderscheppen. De apparatuur die de Koninklijke Landmacht nu gebruikt, stamt uit de jaren '90.

Lex

Duits-Nederlandse samenwerking bij detectie radiosignalen

Nieuwsbericht | 02-10-2019 | 17:12

Minister Ank Bijleveld-Schouten en haar Duitse collega Annegret Kramp-Karrenbauer tekenden vandaag een Memorandum of Understanding in Berlijn. Dat gaat over samenwerking met systemen voor het detecteren van radiosignalen.

Dit gebeurde tijdens een ontmoeting tussen de Nederlandse en de Duitse regering, onder leiding van minister-president Mark Rutte en bondskanselier Angela Merkel. Naast Bijleveld reisden nog 5 Nederlandse ministers en 3 staatssecretarissen mee. De zogenoemde Duits-Nederlandse regeringsconsultatie vindt ongeveer eens in de 3 jaar plaats, maar was nog nooit zo groot als dit jaar.

Internationale samenwerking op het terrein van het detecteren van radiosignalen is verre van vanzelfsprekend. Dat Nederland en Duitsland zelfs op dit vlak samen optrekken, tekent het wederzijdse vertrouwen.

Veiligheid was 1 van de belangrijkste gespreksthema's. De beide regeringen waren breed vertegenwoordigd met onder anderen de ministers van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, en Economische Zaken en Klimaat. Dit bood de kans om veiligheid in de breedste zin van het woord te bespreken.

Digitalisering en klimaat
Digitalisering en klimaat waren andere hoofdthema's die raken aan veiligheid en kwetsbaarheid. De regeringen spraken uitgebreid over digitalisering. Hierbij is het de kunst om de juiste balans te vinden tussen innovatie, veiligheid en bescherming van privacy. Daarnaast was het klimaat prominent aanwezig in de gesprekken tussen de ministers. Bijleveld benadrukte dat ook hier een belangrijke rol is weggelegd voor Defensie. Klimaatverandering is van invloed op wáár en hoé militairen moeten optreden.

Minister Bijleveld toonde zich enthousiast over het bespreken van grote thema's met meerdere ministers. Ze stelde voor om dit vaker in internationaal verband te doen. Zo zijn sneller samen stappen te zetten in het belang van onze vrede, veiligheid en welvaart.

Mindef

Lex

Uit voorgaande verklaring:

Veiligheid en defensie - samenwerken voor vrijheid en veiligheid

Nederland en Duitsland erkennen dat we geconfronteerd worden met een veranderende en steeds
complexere veiligheidssituatie. In dit licht is het van het grootste belang de waarden waar we voor
staan, zoals de op regels gebaseerde multilaterale wereldorde met de Verenigde Naties als
middelpunt, te beschermen. De Noord-Atlantische Verdragsorganisatie blijft de centrale pijler onder
onze collectieve veiligheid en defensie. We werken nauw samen bij operaties zoals de Resolute
Support Mission in Afghanistan, de Enhanced Forward Presence, de Very High Readiness Joint Task
Force, het Framework Nations Concept en in de toekomst in het NATO Readiness Initiative.
Nederland en Duitsland streven ernaar de effectiviteit van het Gemeenschappelijk veiligheids- en
defensiebeleid van de Europese Unie verder te ontwikkelen en te versterken. Onze landen zijn
gecommitteerd aan de coherente invoering van defensie-initiatieven zoals de Permanente
gestructureerde samenwerking (PESCO), het Europees Defensiefonds en de Gecoördineerde
jaarlijkse evaluatie inzake defensie. We streven naar nauwe samenwerking met niet-EU partners in
het kader van de deelname van derde staten aan PESCO.

We zijn gecommitteerd aan het voorzetten van onze strijd tegen ISIS, en het voortzetten van onze
inspanningen om stabiliteit te krijgen in Afghanistan (met de Resolute Support Mission) en in de
Sahel (onder meer door onze steun aan het Partnership for Security and Stability in de Sahel). Voorts
steunen we de strijd tegen het terrorisme.
We zullen onze uitwisseling en samenwerking op veiligheidsgebied intensiveren, in het bijzonder
voor IS-strijders die terugkeren naar Nederland en Duitsland, met inbegrip van alle aspecten van
deradicalisering.

We zijn vastbesloten de verspreiding van massavernietigingswapens en hun overbrengingssystemen,
alsmede de verspreiding van kleine en lichte wapens te bestrijden. Verder werken we aan het
versterken van internationale stelsels voor non-proliferatie en wapenbeheersing.

In de Declaration of Intent die op 21 mei 2019 door onze ministers van Defensie is ondertekend,
worden nieuwe veiligheidsuitdagingen geadresseerd en nieuwe impulsen gegeven voor verdere
samenwerking. We bevorderen de nauwe samenwerking op defensiegebied tussen Nederland en
Duitsland, waarvan het Eerste Duits-Nederlandse Legerkorps een voorbeeld is, en, zoals ook
opgenomen in de Declaration of Intent, op het gebied van digitalisering, het cyberspacedomein en
het informatiedomein. Het Memorandum of Understanding inzake materieelsamenwerking, dat de
ministers van Defensie tijdens deze derde regeringsconsultaties hebben ondertekend, benadrukt
onze unieke partnerschap op basis van wederzijds vertrouwen.


Lex

Nederlands-Duitse regeringsconsultaties - Politieke verklaring

De verklaring.

Rijksoverheid, 02-10-2019.

Lex

Duitsland en Nederland integreren krijgsmachten digitaal

Nieuwsbericht | 26-06-2019 | 15:52

Om de samenwerking in het veld te verbeteren gaan Duitsland en Nederland hun krijgsmachten digitaal zeer vergaand integreren. Nog nooit bundelden 2 krijgsmachten hun digitale krachten zover als nu. Beide Defensieministers bezegelden vandaag met een overeenkomst de nieuwe Duits-Nederlandse organisatie TEN (Tactical Edge Networking). Dit gebeurde in Brussel, waar de NAVO-ministers van Defensie samenkomen.

De overeenkomst legt de basis voor het samenvoegen van 2 nationale digitale verander- en moderniseringsprogramma's. TEN biedt ook mogelijkheden voor het ontwikkelen van gezamenlijke standaarden en oplossingen binnen de NAVO. Mogelijk kunnen ook gezamenlijk systemen en materieel worden aangekocht.

Het uitgangspunt is dat de militairen in het veld doeltreffender en veilig hun werk kunnen doen. Ook moeten ze effectiever met de andere NAVO-collega's kunnen samenwerken tijdens missies en oefeningen.

Minister Bijleveld: "In een wereld van digitale dreigingen zoeken we voortdurend naar nieuwe manieren om onze mannen en vrouwen in het veld sterker te maken. Zij vervullen moeilijke missies. Om te slagen, hebben ze niet alleen slimme tools en de nieuwste systemen nodig. Ze moeten er ook in internationaal verband mee kunnen optreden. TEN is een grote stap naar betere communicatie in het veld."

Deze ontwikkelingen beperken zich niet alleen tot Duitsland en Nederland. Ook in NAVO-verband is goede communicatie van belang voor de troepen. Vaak is het radiocontact tussen de radio's van de verschillende landen moeilijk. Duitsland en Nederland willen daarom met zoveel mogelijk NAVO-partners dezelfde standaarden invoeren. 

Militair internet
Om de veiligheid te bevorderen wordt er binnen TEN een militair internet gebouwd. Dit verbetert de verbindingen met een mix aan middelen, zoals snelle applicaties, permanente mobiele bereikbaarheid en bescherming tegen cyber- en elektromagnetische bedreigingen.

Goede informatie essentieel
TEN is van groot belang voor het verbeteren van informatiegestuurd optreden. Om opgewassen te zijn tegen technologisch hoogwaardige tegenstanders en hybride dreigingen, is het hebben van de juiste informatie essentieel. Die informatie moet ook de eenheden in het veld kunnen bereiken en daar veilig gedeeld kunnen worden.

Koblenz en Amersfoort
De organisatie krijgt op termijn een hoofdkantoor in Koblenz. Op de Bernardkazerne in Amersfoort komt een design- en prototypecentrum. Van hieruit worden praktische initiatieven met partners uitgewerkt.

Mindef

Parera

Germany and Netherlands to sign MOU to pursue joint C4I programme

Defence ministers from Germany and the Netherlands will sign a memorandum of understanding (MOU) on 26 June to pursue the Tactical Edge Networking (TEN) programme, defence officials have disclosed to Jane's.

The MOU, which is expected to be signed on the fringes of the 26-27 June at the NATO defence ministers meeting in Brussels, marks the next step in the development of the multinational command, control, and communications (C3) programme that binds together the Bundeswehr's digitisation of land based operations (D-LBO) and the Dutch Ministry of Defence's (MoD's) Foxtrot efforts.

The MOU will follow the signature of a letter of intent agreed by the German and Dutch ministries of defence on 17 May 2018, with the aim of working towards the digital integration of both armed forces.

[Source: Janes.com ]

Lex

Stand van zaken van de bilaterale defensiesamenwerking met de strategische partners van Defensie

De Kamerbrief

Kamerstuk, 19-06-2019

De brief omvat de samenwerking met meerdere landen, past binnen verschillende topics, maar toch maar hier geplaatst

Parera

Citaat van: Oorlogsvis op 18/06/2019 | 12:57 uur
Ach in ruil voor een paar Leopard 2A7 mag dat best !

Ik vind het geen probleem dat ze onze schepen ''lenen'' maar ik vind het wel jammer dat de Duitse plannen voor een eigen schip geen doorgang vinden. Het lenen van een schip moet je zien als tussen oplossing en niet als lange termijn invulling van die capaciteit.

Ik hoop oprecht voor het Seebataillon dat op de nieuwe tankers een beperkte amfibische capaciteit zit opgenomen maar ik twijfel er aan of dat gaat gebeuren (politiek en geen budget).

Mocht het niet gebeuren hoop ik nog steeds dat de Duitsers misschien aansluiting zoeken bij ons vLPD project om in elk geval 1 eigen schip te verwerven uit die klasse, dat is goed voor de samenwerking maar ook voor de Duitse capaciteit. En natuurlijk kunnen we overeenkomen dat het schip in Duitsland gaat worden (af)gebouwd en ja wij zijn ook wel bereid om de Duitse industrie te betrekken in het ontwerp voor een bepaald deel. En als de Duitsers ''meer Duitsland'' willen in hun schip dan zijn ze vrij om dat te doen en bepaalde systemen lokaal te verwerven.

En wat Huzaar schreef; wij de scheepsbouw -> Duitsland de landvoertuigen voor onze KL.

Oorlogsvis

Citaat van: Parera op 17/06/2019 | 22:58 uur
Nee de Duitse marine en het Seebataillon willen die acties wel kunnen uitvoeren maar de politiek zit niet te wachten op het aanschaffen van dat hele circus wat daarbij hoort. En ze mogen nu een paar nieuwe ''combat boats'' bestellen van de Duitse politiek maar daar blijft het voorlopig ook bij. De Duitse marine wilde graag aansluiting bij het vLPD project maar dat zal er niet inzitten voorlopig. Die capaciteit word in voorzien door gebruik van onze LPD's en het JSS dus is een eigen schip niet nodig volgens de Duitsers.

Voor de politiek word het Seebataillon alleen ingezet voor NEO's en vergelijkbare taken.
Ach in ruil voor een paar Leopard 2A7 mag dat best !

Parera

#476
Citaat van: Huzaar1 op 18/06/2019 | 07:51 uur
Ehm, de defensie bepaalt de richting, materieel, gebaseerd op uitdagingen die het land heeft.

Niet de politiek. Ze 'mogen' die combat boats aanschaffen. Nou ja, de duitse defensie wil dat blijkelijk en voor deze aanbesteding krijgen ze politiek groen licht.

Je lijkt het om te draaien, er is namelijk geen politieke drijfkracht achter militaire keuzes als wel of geen aanschaffen voorwaardelijk materieel van de zeesoldaten van duitsland.

Ja je hebt gelijk maar als de politiek er voor kiest om bepaalde plannen continue te blokkeren dan ga je als defensie ook je plannen bijsturen naar wat je er wel doorheen denkt te krijgen.
De Duitse marine wil al jaren groeien met het Seebataillon, de plannen die er lagen waren waren een 20.000 ton LHD / JSS. Het ontwerp dat op tafel lag was over het algemeen een prima voorstel maar de politiek heeft dit jaren lang uitgesteld en uit eindelijk is het plan los gelaten.

Daarna is men gaan kijken naar samenwerking met Nederland en het gebruik maken van onze schepen om zo toch de kennis en ervaring op te doen met het optreden op die manier met de hoop op ooit het hebben van een eigen schip. De Duitsers hebben nog een tijdje hoop gehad dat ze konden aansluiten bij ons project vLPD 1 of vLPD 2 maar uit een wat recenter bericht bleek weer dat ''een eigen schip er voorlopig niet inzit''.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/06/2019 | 22:58 uur
Nee de Duitse marine en het Seebataillon willen die acties wel kunnen uitvoeren maar de politiek zit niet te wachten op het aanschaffen van dat hele circus wat daarbij hoort. En ze mogen nu een paar nieuwe ''combat boats'' bestellen van de Duitse politiek maar daar blijft het voorlopig ook bij. De Duitse marine wilde graag aansluiting bij het vLPD project maar dat zal er niet inzitten voorlopig. Die capaciteit word in voorzien door gebruik van onze LPD's en het JSS dus is een eigen schip niet nodig volgens de Duitsers.

Voor de politiek word het Seebataillon alleen ingezet voor NEO's en vergelijkbare taken.

Ehm, de defensie bepaalt de richting, materieel, gebaseerd op uitdagingen die het land heeft.

Niet de politiek. Ze 'mogen' die combat boats aanschaffen. Nou ja, de duitse defensie wil dat blijkelijk en voor deze aanbesteding krijgen ze politiek groen licht.

Je lijkt het om te draaien, er is namelijk geen politieke drijfkracht achter militaire keuzes als wel of geen aanschaffen voorwaardelijk materieel van de zeesoldaten van duitsland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#474
Als de Duitsers nog interesse hebben in eigen capaciteit voorzie ik voorlopig alleen de vervanging van de Rhön klasse als mogelijkheid om die capaciteit toe te voegen aan de schepen.

Voor intergratie met de Nederlandse marine zeg ik; koop het ontwerp van de Den Helder. Het schip heeft ruimte voor 2 LCVP's / FRISC's of FAC 1604's op het dek mee te nemen. Maar ideaal is dat ontwerp daar niet voor. Het Damen LSV-S 19000 is daarvoor veel beter geschikt ; 2x LCM + 4x CB90/FAC 1604 & voertuigendek, steelbeach en behoud van AOR capaciteit.

Maar de kans is wel heel klein dat de Duitsers een Nederlands of ander buitenlands ontwerp gaan aankopen. Ik verwacht wel van de Duitsers dat ze de behoefte van een klein JSS gaan verwerken in de nieuwe tankers in welke vorm dan ook. Dan verwacht ik eigenlijk een zeer beperkte invulling van die behoefte bijvoorbeeld door het (optioneel) dragen van 2 landingsvaartuigen /combat boats en eventueel een kleine ro-ro capaciteit van een paar (wiel) voertuigen.

Dat is (in mijn ogen) voor de Duitsers de enigste manier om een redelijke capaciteit te krijgen waarmee ze zelfstandig NEO operaties kunnen uitvoeren en in taakverband (met NL of andere partners) deelnemen aan een grotere amfibische operatie.

Verwacht een capaciteit vergelijkbaar met de Absalon klasse of iets in dat formaat qua amfibische capaciteit op een tanker maar absoluut niet meer want dat wil de Duitse politiek op dit moment helemaal niet.

Absalon capaciteit :
* Compagnie niveau troepen transport (200 koppen)
* +/- 55 voertuigen waarvan 7 MBT's of ISO containers bijvoorbeeld een hospitaal
* 2 landingsvaartuigen
* 2 helikopters

Dit is in mijn ogen precies wat de Duitsers kwijt zouden kunnen op een tanker van 15.000 a 20.000 ton en ook wat aan sluit op hun huidige politieke visie van het Seebataillon en de marine.
Niets wat offensief overkomt maar wel instaat om zonder problemen een simpele taak zoals NEO uit te voeren.

Het container hospitaal werd door de Duitsers gebruikt op hun Berlijn klasse onder de naam ''Marineeinsatzrettungszentrum'' afgekort MERZ en bestond uit 26 ISO containers tot dat in 2015 een brand alle containers afbrande en het niet meer vervangen is.

Ik zeg niet dat ze deze capaciteit gaan plaatsen maar ALS ze die behoefte hebben verwacht ik ze op de nieuwe tankers, ik verwacht niet dat ze aansluiten bij onze vLPD's projecten.