De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

bergd

Citaat van: StrataNL op 08/08/2023 | 20:49 uurIn welke zin zou de NH90 daar "gebruik van maken"?
Als je daar vanaf opereert of gebruik van kan maken heb je dan geen groter gebied wat je kan bereiken?
Ik heb geen idee, gewoon even een vraagje

StrataNL

Citaat van: bergd op 08/08/2023 | 20:24 uurHoe zit het met de offshore platforms in de Noordzee, maakt de NH-90 daar ook gebruik van? want bereik wordt er enorm mee vergroot, of mag dat niet?
In welke zin zou de NH90 daar "gebruik van maken"?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

bergd

Citaat van: Thomasen op 06/08/2023 | 12:26 uurHet is niet nieuw.
Denk dat er grote waarde kan zitten in bepaalde data die verzameld kan worden. Vooral oceanografisch en misschien EM. Maar detectie van sub is echt lastig, en komt heel wat bij kijken. Daar hebben vissers an sich geen rol in.

Hoe zit het met de offshore platforms in de Noordzee, maakt de NH-90 daar ook gebruik van? want bereik wordt er enorm mee vergroot, of mag dat niet?

Parera

Kunnen marineschepen zich verdedigen tegen zeedrones?

Na de succesvolle aanval door met Oekraïense varende drones op het Russische landingsschip van de Ropuchaklasse, rijst de vraag of marineschepen zich wel kunnen verdedigen tegen dit soort wapens en zo ja hoe zij dat kunnen doen. Om die vragen te kunnen beantwoorden kijken we kort naar het verleden en de toekomst op gebied van de verdediging tegen varende drones.

https://marineschepen.nl/dossiers/Kunnen-marineschepen-zich-verdedigen-tegen-varende-drones-070823.html

Benji87

Citaat van: Harald op 08/08/2023 | 13:37 uurMaar even hier geplaatst

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/288945e4-bf0a-47c2-b215-6995a389eeed/2023-08-08-martin-hoekstra-en-eric-lieftink-over-de-elitegroep-binnen-defensie-marsof

Martin Hoekstra en Eric Lieftink over de elitegroep binnen Defensie: MARSOF

Het is dé elitegroep binnen Defensie: MARSOF:, ofwel de Nederlandse Special Operations Forces van het Korps Mariniers. Ze voeren antiterreuracties uit in Nederland, maar ook daarbuiten. En ondanks dat ze het liefst onder de radar blijven, treden ze soms even naar buiten. Zoals nu, bij het 10-jarig bestaan. Wie zijn die alleskunners en vooral: wat drijft ze? Te gast zijn Martin Hoekstra, militair historicus en Eric Lieftink, tweede commandant van MARSOF

Als je meer over de MARSOF en andere SF eenheden wilt horen kan ik je zeker de podcast Scherpschutters aanraden. Daar hebben ze behoorlijk wat afleveringen met voormalige defensie medewerkers waaronder een hoop MARSOF en KCT leden

Harald

Maar even hier geplaatst

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/288945e4-bf0a-47c2-b215-6995a389eeed/2023-08-08-martin-hoekstra-en-eric-lieftink-over-de-elitegroep-binnen-defensie-marsof

Martin Hoekstra en Eric Lieftink over de elitegroep binnen Defensie: MARSOF

Het is dé elitegroep binnen Defensie: MARSOF:, ofwel de Nederlandse Special Operations Forces van het Korps Mariniers. Ze voeren antiterreuracties uit in Nederland, maar ook daarbuiten. En ondanks dat ze het liefst onder de radar blijven, treden ze soms even naar buiten. Zoals nu, bij het 10-jarig bestaan. Wie zijn die alleskunners en vooral: wat drijft ze? Te gast zijn Martin Hoekstra, militair historicus en Eric Lieftink, tweede commandant van MARSOF

Huzaar1

Vind het ook een beetje vergezocht. Alsof onderwater detectie een sport is waar je zo op in kan haken.

Lijkt me vooral een soort reden zoeken voor lokale vissers om hun 'maatschappelijke' belang en rol wat aan te dikken.

Vooral dat laatste zinnetje, uitgekochte vissers mogen binnen 5 jaar na uitkoop niet een nieuwe zaak beginnen, die regels moeten maar worden opgerekt. Want hier heeft defensie zo veel aan... maakt het voor mij duidelijk dat deze lui de situatie willen uitbuiten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 06/08/2023 | 12:26 uurHet is niet nieuw.
Denk dat er grote waarde kan zitten in bepaalde data die verzameld kan worden. Vooral oceanografisch en misschien EM. Maar detectie van sub is echt lastig, en komt heel wat bij kijken. Daar hebben vissers an sich geen rol in.

Ik denk dat ze wel een rol kunnen spelen maar dan niet meer dan de ''oren en ogen'' onderwater voor de marine. Dus eigenlijk een groot netwerk van onderwater sensoren die toch rondvaren, maar de vraag is maakt dit de vissers dan geen legitiem doelwit voor de Russen in geval van een conflict en moeten we dat willen?

Een volledig onafhankelijk netwerk van onderwater sensoren kan de KM ook zelf opbouwen en dan weet niemand er iets van behalve de KM zelf.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 10/07/2023 | 12:33 uurOndanks dat dit artikel geschreven is rondom de Britse Type 26 ASW fregatten gaat ditzelfde natuurlijk ook op voor onze ASWF's en mogelijk later ook voor de andere nieuwe scheepsklasses.

Refining the requirements for the Type 26 frigate mission bay
https://www.navylookout.com/refining-the-requirements-for-the-type-26-frigate-mission-bay/

Tijdens het lezen kwam de vraag in mij op waarom doen we zo moeilijk?

We hebben nu 2 MFF + 4 LCF + 4 OPV + 2 LPD's, volgens de plannen gaan we dit vervangen door 2 ASWF, 4(?) AWWF & 6 LPX.

Is het niet veel logischer om straks 2 extra ASWF aan te schaffen als vervanging van 2 van de 4 OPV's en dan 4 AWWF + 4 LPX. Waarbij we elke klasse geschikt maken voor het dragen van modules zoals het ASWF nu krijgt (12 - 15 m mission bay), door die constructie kunnen we straks rouleren tussen 12 schepen i.p.v. 4 of 6 schepen voor operaties in de Carib. Ook geeft dit de KM veel meer slagkracht dan we nu hebben. Daarmee gaan we eigenlijk terug naar het systeem van voor de verkoop van alle S-fregatten, toen rouleerde ook alle fregatten in de Carib als stationsschip en niet slechts 1 klasse wat veel meer beperkingen oplegt aan de vloot dan dat dit vloot breed gedaan word.

Voor LPX circuleren 2 getallen: 6 en 8.

Wat mij betreft: 4 AWWF, 4 ASWF en 6 LPX.

Ter vergelijking, de SFF periode: 10S + 2L + 2 GW + 6 MLM (die laatsten vervangen door 8 MFF)

Parera

Ondanks dat dit artikel geschreven is rondom de Britse Type 26 ASW fregatten gaat ditzelfde natuurlijk ook op voor onze ASWF's en mogelijk later ook voor de andere nieuwe scheepsklasses.

Refining the requirements for the Type 26 frigate mission bay
https://www.navylookout.com/refining-the-requirements-for-the-type-26-frigate-mission-bay/

Tijdens het lezen kwam de vraag in mij op waarom doen we zo moeilijk?

We hebben nu 2 MFF + 4 LCF + 4 OPV + 2 LPD's, volgens de plannen gaan we dit vervangen door 2 ASWF, 4(?) AWWF & 6 LPX.

Is het niet veel logischer om straks 2 extra ASWF aan te schaffen als vervanging van 2 van de 4 OPV's en dan 4 AWWF + 4 LPX. Waarbij we elke klasse geschikt maken voor het dragen van modules zoals het ASWF nu krijgt (12 - 15 m mission bay), door die constructie kunnen we straks rouleren tussen 12 schepen i.p.v. 4 of 6 schepen voor operaties in de Carib. Ook geeft dit de KM veel meer slagkracht dan we nu hebben. Daarmee gaan we eigenlijk terug naar het systeem van voor de verkoop van alle S-fregatten, toen rouleerde ook alle fregatten in de Carib als stationsschip en niet slechts 1 klasse wat veel meer beperkingen oplegt aan de vloot dan dat dit vloot breed gedaan word.

Benji87

Ace1, Lynxian, Schipper.B en StrataNL

Ik heb omwille van dit topic mijn reactie verplaatst naar topic "rijksbegroting en politieke toekomst"

https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php/topic,20965.new.html#new

Ace1

Citaat van: Benji87 op 09/07/2023 | 15:07 uurGrappig want ik heb het als Flevolander liever juist niet. De stikstof ruimte die hiermee moet worden opgeofferd kan beter aan woningbouw worden besteed.

Daar heb je weer een NIMBY-er. In de jaren 80 had je de slogan liever 3 kruisraketten in mijn tuin dan een rus in mijn keuken. Jij hebt liever een rus in jouw keuken? :-*

Lynxian

Citaat van: Benji87 op 09/07/2023 | 15:07 uurGrappig want ik heb het als Flevolander liever juist niet. De stikstof ruimte die hiermee moet worden opgeofferd kan beter aan woningbouw worden besteed.
Die stikstofonzin kan me geen bal schelen. De fictionele luchtmachtbasis en woningen kunnen beiden prima. Deze hele polder is gemaakt voor landbouw en huisvesting en 60 jaar na dato beginnen we opeens te miepen over wat saai gras.

schipper.b

Wat heb je aan woningen als je land bezet kan worden of in elk geval niet verdedigd kan worden?
Dit is in mijn ogen dus een verkeerde basis.
Ja er zijn woningen nodig maar als eerste ook ruimte om je land en normen en waarden veilig te stellen in deze zeer onstuimige wereld.
Misschien komen er gewoon teveel mensen in dit kleine landje?