leopards terug in dienst?

Gestart door JdL, 08/07/2015 | 22:04 uur

moet nu er meer geld gaat naar defensie weer een leopard eskadron opgericht worden

ja, met de leo's die in opslag staan
16 (33.3%)
ja, met van de duitsers gekochte/geleasde leo's
17 (35.4%)
nee, maar wel leopard 3 aanschaffen als die uitkomt
12 (25%)
nee tanks zijn niet meer van deze tijd
3 (6.3%)

Totaal aantal stemmen: 47

Poll gesloten: 07/08/2015 | 22:06 uur

JdL

Dat klinkt hoopgevend
Als het wonderlijke uiteindelijk zou mogen  gebeuren  hang ik de vlag uit
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Jvanarkel

Ik ga in september met de nieuwe tankers praten en kijken bij ze. Het nieuwe OTP. Dus het komt goed 😎

Ros

OK, en nu maar weer naar het onderwerp.  II

Ben
Forumbeheer

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 31/07/2015 | 18:23 uur

Tof verhaal maar niet relevant.

Op.salsbury plains oefenden anno 1940 ook hele divisies, nu is er ruimte voor misschien 1 a 2 brigades.
Tijden veranderen en als je met 2k man 12km2 niet kan beveiligen is er wat mis met je organisatie of met Lui die erover in discussie willen gaan zoals Ros.

Kan ook wel, een stuk terrein van 3X4 km kun je met 2000 man wel behappen, echter moet je de middelen wel hebben. Lumbl die daar een beetje 400 schuttersputjes en ligsleuven gaat graven tegen tanks en ander gemechaniseerd materiaal schiet niet echt op.

Huzaar1

Citaat van: Robert2 op 30/07/2015 | 19:35 uur
Bij lange na niet. De battle of the Bulge is hier een schoolvoorbeeld van, wat er gebeurd als je te weinig eenheden een frontlinie laat verdedigen tegenover een zwaar bewapende tegenstander. Met name in de openingsfase, de 106e infanterie divisie die compleet onder de voet werd gelopen en twee van zijn drie infanterie regimenten (geen bataljons, zoals bij 11LMB het geval is) zich hebben overgegeven. Dan hebben we het nog over een divisie die organiek over vier veld artillerie bataljons beschikt en een bataljon aan anti tank wapens. Getrokken, dat wel.

In het boek van 506 veteraan Donald R. Burgett is ook te lezen hoe hij zich kwaad maakt over de situatie toen, dat de frontlinie die verdedigd werd door twee onervaren divisies. Dit had door tenminste vier ervaren divisies gedaan moeten worden. En dat was geen frontlinie van honderd kilometer, die door een divisie werd verdedigd..

Dus nee, twee duizend man zelfs al zouden ze allemaal gevechtstroepen zijn, is niet genoeg tegenover de vijand die beschikt over tanks, gemechaniseerde artillerie, IGV's, en alles wat ze maar aangeleverd krijgen van de grote boze beer.


Tof verhaal maar niet relevant.

Op.salsbury plains oefenden anno 1940 ook hele divisies, nu is er ruimte voor misschien 1 a 2 brigades.
Tijden veranderen en als je met 2k man 12km2 niet kan beveiligen is er wat mis met je organisatie of met Lui die erover in discussie willen gaan zoals Ros.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

OK, en nu maar weer naar het onderwerp.

Ben
Forumbeheer

Robert2

#30
Citaat van: Oorlogsvis op 30/07/2015 | 17:06 uur
Kan je geen 12 vierkante kilometer veiligstellen met 2000 man ?....hoe wil men dan in godsnaam Nederland ooit verdedigen met die kleine landmacht van ons ?
Bij lange na niet. De battle of the Bulge is hier een schoolvoorbeeld van, wat er gebeurd als je te weinig eenheden een frontlinie laat verdedigen tegenover een zwaar bewapende tegenstander. Met name in de openingsfase, de 106e infanterie divisie die compleet onder de voet werd gelopen en twee van zijn drie infanterie regimenten (geen bataljons, zoals bij 11LMB het geval is) zich hebben overgegeven. Dan hebben we het nog over een divisie die organiek over vier veld artillerie bataljons beschikt en een bataljon aan anti tank wapens. Getrokken, dat wel.

In het boek van 506 veteraan Donald R. Burgett is ook te lezen hoe hij zich kwaad maakt over de situatie toen, dat de frontlinie die verdedigd werd door twee onervaren divisies. Dit had door tenminste vier ervaren divisies gedaan moeten worden. En dat was geen frontlinie van honderd kilometer, die door een divisie werd verdedigd..

Dus nee, twee duizend man zelfs al zouden ze allemaal gevechtstroepen zijn, is niet genoeg tegenover de vijand die beschikt over tanks, gemechaniseerde artillerie, IGV's, en alles wat ze maar aangeleverd krijgen van de grote boze beer.

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 30/07/2015 | 11:42 uur
Kort na het neerhalen van MH17 is overwogen om samen de Aussies ca. 2.000 troepen naar Oekraine te sturen. Vooruitlopend op de mogelijke inzet zijn verloven van KL eenheden ingetrokken en mensen van KCT uit Mali terug gehaald  Dit idee is ook weer snel van tafel verdwenen toen de gesprekken met Poetin op gang kwamen. Niet wetend hoe de Russen zouden reageren met buitenlandse troepen zo dicht bij de Russische grens was ook een factor om de optie van tafel te halen. Hoe de separatisten zouden reageren was evenmin duidelijk.

Nuchter bekeken is het natuurlijk ook haast onmogelijk om met "maar" 2.000 man een gebied van ca. 12 vierkante kilometer veilig te stellen in een land waar een oorlog aan de gang is. Dan een verkeerd schot lossen en je zit midden in de ellende waar het oorspronkelijke opdracht in het niets verdwijnt en de kans op berging en onderzoek voorgoed vergeten kan worden.


Kan je geen 12 vierkante kilometer veiligstellen met 2000 man ?....hoe wil men dan in godsnaam Nederland ooit verdedigen met die kleine landmacht van ons ?

Mourning

Citaat van: Ros op 30/07/2015 | 12:30 uur
Die politieke labels hangen er nog steeds aan, sterker nog, deze zijn leidend voor alle afwegingen en besluiten die in deze periode zijn gemaakt/genomen. De regering zal, ondanks de emoties, verdriet en boosheid, de juiste politieke en diplomatieke keuzes moeten maken.

Ik bedoelde eigenlijk de (politieke) labels die jij erop plakte ;).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Citaat van: Mourning op 30/07/2015 | 11:59 uur
Dat klinkt al een heel stuk genuanceerder en hoe ik het me ook herinner en zonder de ''politieke'' labels die je in je vorige post plaatste. Muchos better!  ;)

Die politieke labels hangen er nog steeds aan, sterker nog, deze zijn leidend voor alle afwegingen en besluiten die in deze periode zijn gemaakt/genomen. De regering zal, ondanks de emoties, verdriet en boosheid, de juiste politieke en diplomatieke keuzes moeten maken.

Mourning

Citaat van: Ros op 30/07/2015 | 11:42 uur
Kort na het neerhalen van MH17 is overwogen om samen de Aussies ca. 2.000 troepen naar Oekraine te sturen. Vooruitlopend op de mogelijke inzet zijn verloven van KL eenheden ingetrokken en mensen van KCT uit Mali terug gehaald  Dit idee is ook weer snel van tafel verdwenen toen de gesprekken met Poetin op gang kwamen. Niet wetend hoe de Russen zouden reageren met buitenlandse troepen zo dicht bij de Russische grens was ook een factor om de optie van tafel te halen. Hoe de separatisten zouden reageren was evenmin duidelijk.

Nuchter bekeken is het natuurlijk ook haast onmogelijk om met "maar" 2.000 man een gebied van ca. 12 vierkante kilometer veilig te stellen in een land waar een oorlog aan de gang is. Dan een verkeerd schot lossen en je zit midden in de ellende waar het oorspronkelijke opdracht in het niets verdwijnt en de kans op berging en onderzoek voorgoed vergeten kan worden.



Dat klinkt al een heel stuk genuanceerder en hoe ik het me ook herinner en zonder de ''politieke'' labels die je in je vorige post plaatste. Muchos better!  ;)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

#25
Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2015 | 10:27 uur
Ros vent... je verwart de feitelijke geschiedenis met jouw interpretatie.
Het was wel degelijk het plan, er is enkel vanaf gezien om andere redenen.

Kort na het neerhalen van MH17 is overwogen om samen de Aussies ca. 2.000 troepen naar Oekraine te sturen. Vooruitlopend op de mogelijke inzet zijn verloven van KL eenheden ingetrokken en mensen van KCT uit Mali terug gehaald  Dit idee is ook weer snel van tafel verdwenen toen de gesprekken met Poetin op gang kwamen. Niet wetend hoe de Russen zouden reageren met buitenlandse troepen zo dicht bij de Russische grens was ook een factor om de optie van tafel te halen. Hoe de separatisten zouden reageren was evenmin duidelijk.

Nuchter bekeken is het natuurlijk ook haast onmogelijk om met "maar" 2.000 man een gebied van ca. 12 vierkante kilometer veilig te stellen in een land waar een oorlog aan de gang is. Dan een verkeerd schot lossen en je zit midden in de ellende waar het oorspronkelijke opdracht in het niets verdwijnt en de kans op berging en onderzoek voorgoed vergeten kan worden.


Mourning

Citaat van: Huzaar1 op 30/07/2015 | 10:27 uur
Dus een hele brigade is daadwerkelijk teruggekomen van verlof omdat het niet debedoeling was.

Ros vent... je verwart de feitelijke geschiedenis met jouw interpretatie.
Het was wel degelijk het plan, er is enkel vanaf gezien om andere redenen.

Het was 1 van de scenario's. En als je (nog) niet weet welk scenario er uitgevoerd gaat maken neem je in ieder je voorzorgsmaatregelen. Dat is hoe ik het terugroepen van verlof en het nemen van die voorbereidingen vorig jaar interpreteer.

Dat het niet tot inzet is gekomen betekend niet dat het nooit een optie is geweest die op tafel heeft gelegen. Als het een optie was die nimmer ook maar serieus is overwogen hadden m.i. ook die voorzorgsmaatregelen nooit genomen geweest.

Dat het gelukkig niet tot inzet is gekomen lijkt me een goede zaak, maar dat is wat anders dan dat het ook nooit tot inzet had kunnen komen m.i.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Citaat van: Ros op 29/07/2015 | 15:13 uur
Het was een redelijk domme uitspraak van Rutte in een vlaag van wanhoop en woede. Was ook niet de bedoeling om er troepen heen te sturen en zo de seperatisten en de  Russen op de kast te jagen. Het had alleen maar slecht af kunnen lopen.

Dus een hele brigade is daadwerkelijk teruggekomen van verlof omdat het niet debedoeling was.

Ros vent... je verwart de feitelijke geschiedenis met jouw interpretatie.
Het was wel degelijk het plan, er is enkel vanaf gezien om andere redenen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Gaarne on-topic blijven.

Lex
Algeheel beheerder

Mourning

Citaat van: Oorlogsvis op 29/07/2015 | 17:08 uur
"de seperatisten en de russen op de kast te jagen"....ja sorry hoor mogen we ook een keer boos worden ????  :devil:

Ach het waren maar 200 landgenoten...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 29/07/2015 | 15:13 uur
Het was een redelijk domme uitspraak van Rutte in een vlaag van wanhoop en woede. Was ook niet de bedoeling om er troepen heen te sturen en zo de seperatisten en de  Russen op de kast te jagen. Het had alleen maar slecht af kunnen lopen.
"de seperatisten en de russen op de kast te jagen"....ja sorry hoor mogen we ook een keer boos worden ????  :devil:

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 29/07/2015 | 12:56 uur
Zat er toch heel dicht tegenaan. Heel dicht.
en dat was niet enkel lmb wat zou gaan.

Reden dathet werd afgeketst is me ontschoten...

Het was een redelijk domme uitspraak van Rutte in een vlaag van wanhoop en woede. Was ook niet de bedoeling om er troepen heen te sturen en zo de seperatisten en de  Russen op de kast te jagen. Het had alleen maar slecht af kunnen lopen.

Huzaar1

#18
Citaat van: Ros op 27/07/2015 | 10:11 uur
MH17 heeft helemaal niets te maken met de ambitie/visie t.a.v. de krijgsmacht en LMB naar de crashsite sturen was een gevalletje roepen zonder na te denken.

Zat er toch heel dicht tegenaan. Heel dicht.
en dat was niet enkel lmb wat zou gaan.

Reden dathet werd afgeketst is me ontschoten...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Ton de Zwart op 27/07/2015 | 15:22 uur
Het kabinet aan het denken zetten???  Hoeft niet; die denken voortdurend,

1. Aan geld

2. Hun baantjes in Brussel.

3  De sinterklaas uithangen in Afrika.

4. Geld.

5. Hoe komen we aan méér geld.

6. Wie kunnen we nu weer eens te grazen nemen om aan nog meer geld te komen......

precies ! en als ze centen tekort komen voor hun stokpaardjes verhogen zo heel sneaky de belastingen voor de middeninkomens !...ik merkte het wel in mijn aangifte voor 2014 , aan mijn 13de en 14&15 de maand en aan mijn vakantiegeld  :devil:

Ton de Zwart

Het kabinet aan het denken zetten???  Hoeft niet; die denken voortdurend,

1. Aan geld

2. Hun baantjes in Brussel.

3  De sinterklaas uithangen in Afrika.

4. Geld.

5. Hoe komen we aan méér geld.

6. Wie kunnen we nu weer eens te grazen nemen om aan nog meer geld te komen......

Ros

Citaat van: Zander op 27/07/2015 | 09:55 uur
Je zou denken dat het hele Oekraïne en MH17 gebeuren het kabinet aan het denken zouden hebben gezet. Er zou overwogen zijn luchtmobiel naar de crashsite te sturen met Australische eenheden. Misschien gelukkig dat dit niet is gebeurd maar misschien had het wel goed geweest om de politiek zich zo te laten realiseren dat buitenlandsbeleid en diplomatie samen gaat met een sterke krijgsmacht om je woorden kracht bij te kunnen zetten.

MH17 heeft helemaal niets te maken met de ambitie/visie t.a.v. de krijgsmacht en LMB naar de crashsite sturen was een gevalletje roepen zonder na te denken.

Zander

Wat ik mij af vraag is of Den Haag het beleid omtrent de "lichte" landmacht nog steeds steunt, of dat men bezig is eea te herzien. Want de hele wereld staat in brand, iedereen ziet het en wat doen we eraan????
Je zou denken dat het hele Oekraïne en MH17 gebeuren het kabinet aan het denken zouden hebben gezet. Er zou overwogen zijn luchtmobiel naar de crashsite te sturen met Australische eenheden. Misschien gelukkig dat dit niet is gebeurd maar misschien had het wel goed geweest om de politiek zich zo te laten realiseren dat buitenlandsbeleid en diplomatie samen gaat met een sterke krijgsmacht om je woorden kracht bij te kunnen zetten.

Daarom vraag ik mij  af of er beweging is in politiek Den Haag mbt de Light KL.
People are sheep

Mourning

Citaat van: Ros op 26/07/2015 | 15:57 uur
Wij zullen het zien, past in ieder geval niet in de 'lichte' strategie van Nederland. Eerst maar het budget voor 2016 afwachten. Dan weten wij waar het heen gaat.....komt er structureel wat bij of blijft het bij pleisters plakken. Ik zet in op het laatste....... Bedenk  dat 2016 het laatste jaar is voor deze coalitie en dat men meer aan het hoofd heeft dan geld uitgeven aan Defensie. Daar win je geen stemmen mee.

Ik denk dat je een denkfout maakt m.b.t. het 'lichte' optreden. Dat staat niet gelijk aan de totale afwezigheid van wat voor 'zware' middelen dan ook... hoewel wij daar in Nederland wel erg eng dichtbij zitten thans.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 26/07/2015 | 06:31 uur
100% zeker.
Duitse tanks, dat wel. Enorm goedkope oplossing.
Duidelijk en inderdaad cheap in many ways...maar toch weer een stapje in de goede richting.

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 25/07/2015 | 18:52 uur
Je hebt ongelijk.
dit otk wordt een esk.

Wij zullen het zien, past in ieder geval niet in de 'lichte' strategie van Nederland. Eerst maar het budget voor 2016 afwachten. Dan weten wij waar het heen gaat.....komt er structureel wat bij of blijft het bij pleisters plakken. Ik zet in op het laatste....... Bedenk  dat 2016 het laatste jaar is voor deze coalitie en dat men meer aan het hoofd heeft dan geld uitgeven aan Defensie. Daar win je geen stemmen mee.

Huzaar1

Citaat van: johandeleeuw2002 op 25/07/2015 | 20:30 uur
Ik hoop het
En ik denk dat het misschien wel haalbaar is

100% zeker.
Duitse tanks, dat wel. Enorm goedkope oplossing.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Citaat van: Huzaar1 op 25/07/2015 | 18:52 uur
Je hebt ongelijk.
dit otk wordt een esk.
Ik hoop het
En ik denk dat het misschien wel haalbaar is
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: Ros op 09/07/2015 | 10:09 uur
Denken 'over' afzetten tegen een schamele budgetverhoging geeft al aan wat er van dat denken terecht gaat komen. Er is een  keuze gemaakt om de MBT af te stoten en ook om te gaan naar lichtere eenheden naast samenwerking met andere landen. Ik verwacht niet dat men terug gaat komen op de beslissing om de MBT af te stoten. Ondanks de "dreiging" van de Russen...

Je hebt ongelijk.
dit otk wordt een esk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

JdL

Een bataljon zie ik er voor dat de leopard 3 ingevoert word niet van komen maar een eskadron moet toch voor 2025 (ik verwacht de invoering leopard 3 ergens tussen 2025 en 2035)wel haalbaar zijn?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Oorlogsvis

Citaat van: Ros op 09/07/2015 | 10:09 uur
Denken 'over' afzetten tegen een schamele budgetverhoging geeft al aan wat er van dat denken terecht gaat komen. Er is een  keuze gemaakt om de MBT af te stoten en ook om te gaan naar lichtere eenheden naast samenwerking met andere landen. Ik verwacht niet dat men terug gaat komen op de beslissing om de MBT af te stoten. Ondanks de "dreiging" van de Russen...
ik wel maar het heeft wat tijd nodig , langzaam merk je toch dat ze ook bij de landmacht nu inzien dat de tanks terug moet en er is toch al een begin gemaakt he !.
Straks hebben we weer gewoon een Tankeskadron en stiekem gaat dat een bataljon worden hoop ik !

Ros

Citaat van: johandeleeuw2002 op 09/07/2015 | 09:39 uur
De politiek schijnt er toch over na te denken
Ondanks de schamele budgetverhoging

Denken 'over' afzetten tegen een schamele budgetverhoging geeft al aan wat er van dat denken terecht gaat komen. Er is een  keuze gemaakt om de MBT af te stoten en ook om te gaan naar lichtere eenheden naast samenwerking met andere landen. Ik verwacht niet dat men terug gaat komen op de beslissing om de MBT af te stoten. Ondanks de "dreiging" van de Russen...

JdL

Citaat van: Thomasen op 09/07/2015 | 07:05 uur
Dit, en hoezo gaat er meer geld naar defensie? Huidige berichtgeving is toch dat er nog steeds bezuinigd wordt.
De politiek schijnt er toch over na te denken
Ondanks de schamele budgetverhoging
Dit zou betekenen dat we op het ene terrein investeren en op het andere terrein bezuinigen klinkt idioot maar in de politiek kan het
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Citaat van: DvdW op 09/07/2015 | 00:36 uur
Wat is het nut van dit topic vergeleken met de vele discussies over dit thema elders op dit forum..?

Dit, en hoezo gaat er meer geld naar defensie? Huidige berichtgeving is toch dat er nog steeds bezuinigd wordt.

DvdW

Wat is het nut van dit topic vergeleken met de vele discussies over dit thema elders op dit forum..?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

JdL

in diverse topics hebben we het de laatste tijd gehad over waar me het  geld aan moeten besteden nu er meer geld naar defensie gaat
ik weet zelf ook wel dat de eerste 500 miljoen nodig is om de organisatie weer leefbaar te krijgen en wat we nu hebben aan de praat te houden
maar toch zie ik mogelijkheden om op kleinschalige manier uit te breiden
bij de landmacht zie ik als eerste mogelijkheid om weer een eskadron leo's in dienst te nemen

maar wat is jullie mening?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan