Defensie gaat mitrailleurs vervangen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/02/2013 | 20:31 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nieuwe mitrailleurs voor Defensie

Nieuwsbericht | 12-06-2015

Defensie koopt bijna 3000 nieuwe mitrailleurs. Het gaat om 2050 middelzware MAG's en 840 zware M2-QCB's die de huidige wapens vervangen.  Namens Defensie tekende de directeur van de Defensie Materieel Organisatie, viceadmiraal Matthieu Borsboom, hiervoor vandaag het contract met de Belgische firma Fabrique National.

De nieuwe wapens zijn technisch gelijk aan de huidige MAG-7.62mm-mitrailleur en de M2-12.7mm-mitrailleur, beter bekend als de '.50'. Een aantal elementen is echter verbeterd. Zo heeft de MAG een nieuwe kolf en zijn zowel de MAG als de M2 voorzien van een rail. Dit maakt het plaatsen van kijkers makkelijker. Hiervoor is de MAG voorzien van een zogenoemde standaard NATO-rail. De M2 heeft een speciale beugel met dezelfde standaard rail.

Prettiger schiethouding

Samen met de wapens worden ook nieuwe kijkers voor dag- en nachtzicht gekocht. De MAG krijgt een speciaal voetstuk met een snelrichtmiddel en een vergroter om nauwkeuriger te schieten. Daarnaast wordt de plaatsing van de nachtzichtkijker verbeterd voor een prettiger schiethouding.

Eerste stoot nauwkeuriger

De M2-QCB (quick change barrel) wordt voorzien van een snelrichtmiddel waarmee de eerste vuurstoot nauwkeuriger is te plaatsen. De M2 krijgt ook een warmtebeeldkijker om doelen op grotere afstand te ontdekken.

De nieuwe MAG en M2 worden in stappen geleverd tussen begin volgend jaar en halverwege 2018, gelijktijdig met de waarnemingsmiddelen.  Het onderhoud aan de wapens blijft bij de klein kaliber werkplaats van het Marinebedrijf in Den Helder. Ook opgenomen in het contract is de aanschaf van nieuwe reservedelen en een actuele opleiding voor het onderhoudspersoneel.

Zie link voor de plaatjes

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/06/12/nieuwe-mitrailleurs-voor-defensie?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

dudge

#65
Citaat van: Nikehercules op 28/02/2013 | 20:18 uur
Ik kom net deze vandaag gemaakte foto tegen ;)



Jup, m.a.w., zowel painf, LMB als Mariniers lopen op groeps of pel niveau met een MAG.

Huzaar1

Citaat van: Strata op 28/02/2013 | 12:04 uur
Daar zit de mag-coax al in toch?


In Amersfoort waren ze aan het kloten met een boel coaxen, en toen werd erbij verteld dat we die zweedse coax aan gaan schaffen. Kleiner kastje.
Geen idee verder, ben er niet op ingegaan.

Ik heb zelf niet zo veel problemen met het inbouwen van coaxen, maar het verschilt wel per cv90
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 27/02/2013 | 22:12 uur
Ik ga er vanuit dat ook LMB die dingen mee heeft, aangezien zij het soms zonder voertuigen moeten stellen.  

Ik kom net deze vandaag gemaakte foto tegen ;)


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Ik denk trouwens dat dit ook heel goed over de CV90 coaxen kan gaan   ;)

Daar komen namelijk coaxen voor begreep ik in Amersfoort een half jaar terug.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

#60
Citaat van: Nikehercules op 27/02/2013 | 23:29 uur
Lastig. Enerzijds zitten we met het Korps Mariniers waarbij de MAG nog een volwaardig groepswapen is en amfibisch gebruikt wordt. Anderzijds zitten we met de KL waarbij de MAG geen uitgestegen wapen meer is maar in de praktijk soms wel zo wordt gebruikt.

Dat eerste maakt dat de HK121 wellicht voor de KMARNS een interessante optie is. Voor de pre's van de HK121 in het geval van de landmacht ben ik niet gevoelig. Daar is het geen groepswapen, wil men het incidenteel toch zo gebruiken kan dat prima.

Wat doet de prijs van beide systemen trouwens? Iemand een idee?

De Duitsers zijn met de HK121 nog aan het testen, je kent ze, grundlich....
productie zou dit jaar op gang moeten komen, dus ik verwacht dat een goede prijsindicatie ook pas dit jaar gegeven kan worden.

Mooiste wapen blijft in mijn ogen overigens de MG3, maar ook die wordt niet voor niets vervangen.

Nikehercules

#59
Citaat van: Thomasen op 27/02/2013 | 22:47 uur
Zeker general pupose. Wapen kan weer omgebouwd worden naar universal in korte tijd, of naar voertuig mounted.

Al is dat wel een ander punt, vele zullen inderdaad op de voertuigen komen, en ik weet niet of de mounts geschikt zijn voor een ander wapen dan de MAG, en of die ook vervangen gaan worden...

Lastig. Enerzijds zitten we met het Korps Mariniers waarbij de MAG nog een volwaardig groepswapen is en amfibisch gebruikt wordt. Anderzijds zitten we met de KL waarbij de MAG geen uitgestegen wapen meer is maar in de praktijk soms wel zo wordt gebruikt.

Dat eerste maakt dat de HK121 wellicht voor de KMARNS een interessante optie is. Voor de pre's van de HK121 in het geval van de landmacht ben ik niet gevoelig. Daar is het geen groepswapen, wil men het incidenteel toch zo gebruiken kan dat prima.

Wat doet de prijs van beide systemen trouwens? Iemand een idee?

HM

#58
De marns hebben idd de MAG nog op de geweergroep. Daarnaast 2x LOAW (waarbij nog steeds de trommelmagazijnen niet goed functioneren). Nu is het interessant omdat een hoop mensen roepen vervang deze door de minimi, echter ik kwam laatst het volgende artikel tegen:

https://www.defenseindustrydaily.com/iar-what-iar-the-usmcs-saw-substitution-05240/

Hier pleit men voor LOAW ipv minimi. Ik heb in de UK gevraagd waarom zij de LSW (loaw versie van de sa80) naast de Minimi gebruiken, hier was het antwoord vanwege de precisie.

Voor wat betreft de SOF/lichtere varianten van de MAG en zijn mogelijke vervangers, deze wapens worden door SOF en andere eenheden vaak ook anders gebruikt dan een geweergroep lichte inf. Vandaar dat er wat winst te behalen valt.
Wat de USMC met de MAG gedaan heeft is denk ik voldoende. En 500g lichter betekend echt niet dat jan kaas 500 gram van een magband afbreekt om extra mee te nemen. Dat gaat nog steeds per kist. (en nee, de kist zelf niet ;) )

Alleen berusting kan ons verslaan

dudge

Citaat van: Nikehercules op 27/02/2013 | 22:30 uur
Dan zouden de M240L en de inf versie van de HK121 200 gram schelen. Maar in hoeverre is die inf versie nog een echte GPMG? Hoe je het ook went of keert, het merendeel zal op de voertuigen terecht komen.

Zeker general pupose. Wapen kan weer omgebouwd worden naar universal in korte tijd, of naar voertuig mounted.

Al is dat wel een ander punt, vele zullen inderdaad op de voertuigen komen, en ik weet niet of de mounts geschikt zijn voor een ander wapen dan de MAG, en of die ook vervangen gaan worden...

Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 27/02/2013 | 22:12 uur
De Mariniers lopen er nog mee, en ik weet dat de Painf er in Afghanistan ook patrouille mee liep. Het bereik van het wapen was daar gewoon nodig. Ik ga er vanuit dat ook LMB die dingen mee heeft, aangezien zij het soms zonder voertuigen moeten stellen.  
Die 'universele' HK121 scheelt niet heel veel inderdaad, de infanterie versie is 9,9kg. De kortere loop is niet alleen lichter, dit is ook handzamer bij patrouilles. Daarbij accepteert het wapen een demper en kan er relatief nat mee geschoten worden. Ook schiet het wapen beter vanuit de heup. Niet dat dat veel voorkomt, maar als MAGschutter toch gewoon prettig als er opeens een doel een paar meter voor je opduikt.

Dan zouden de M240L en de inf versie van de HK121 200 gram schelen. Maar in hoeverre is die inf versie nog een echte GPMG? Hoe je het ook went of keert, het merendeel zal op de voertuigen terecht komen.

dudge

Citaat van: Elzenga op 27/02/2013 | 22:09 uur
is het logistiek niet prettiger als er naast de 5.56 alleen nog 12.7 in gebruik is?...en niet ook nog 7.62...

Vast, en nu kan ik niet zeggen 'niet alles draait om logistiek', want militair draait het daar juist heel vaak wel om, maar 7.62 is voorlopig echt een onmisbaar kaliber. Er werd een tijdje gedacht dat we definitief over konden, maar door Afghanistan werd al snel duidelijk dat dat niet het geval was. De minimi werd in sommige gevallen ook weer omgewisseld voor een MAG. Ook blijft het een populair kaliber in de ondersteunende rol, veel landen hebben hun 'designated marksman' uitgerust met een dergelijk wapen. o.a. de M14 variant bij de Amerikanen en de HK417 bij veel Europeanen. De SAS schijnt in Afghanistan helemaal op de HK417 over te zijn.

Het is dat het te veel geld kost, maar anders had waarschijnlijk elke gevechtseenheid in Afghanistan met dergelijke wapens uitgerust geworden.

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 27/02/2013 | 22:09 uur
is het logistiek niet prettiger als er naast de 5.56 alleen nog 12.7 in gebruik is?...en niet ook nog 7.62...

Ongetwijfeld zal het logistiek gezien prettiger zijn maar de 7,62mm schrappen is m.i. geen optie.

dudge

Citaat van: Nikehercules op 27/02/2013 | 21:56 uur
De HK121 scheelt met de standaard MAG maar 0.5 kilo. De M240L waar je het volgens mij eerder over had is zelfs ruim een kilo lichter als de HK121.

Maar in hoeverre wordt de MAG uitgestegen nog gebruikt? Officieel is ie voor die taak vervangen door de Minimi. Dan is het belang van die 0.5 kilo meer of minder ook maar relatief.

De Mariniers lopen er nog mee, en ik weet dat de Painf er in Afghanistan ook patrouille mee liep. Het bereik van het wapen was daar gewoon nodig. Ik ga er vanuit dat ook LMB die dingen mee heeft, aangezien zij het soms zonder voertuigen moeten stellen.  
Die 'universele' HK121 scheelt niet heel veel inderdaad, de infanterie versie is 9,9kg. De kortere loop is niet alleen lichter, dit is ook handzamer bij patrouilles. Daarbij accepteert het wapen een demper en kan er relatief nat mee geschoten worden. Ook schiet het wapen beter vanuit de heup. Niet dat dat veel voorkomt, maar als MAGschutter toch gewoon prettig als er opeens een doel een paar meter voor je opduikt.

http://www.heckler-koch.com/en/military/products/machine-guns/hk121/hk121/overview.html

Elzenga

is het logistiek niet prettiger als er naast de 5.56 alleen nog 12.7 in gebruik is?...en niet ook nog 7.62...