A400M ontwikkelingen

Gestart door Lex, 27/06/2009 | 23:25 uur

Sparkplug

A400M conducts first 'wet' air-to-air refuelling with a helicopter

20 AUGUST 2020

by Emmanuel Huberdeau

An Airbus A400M transport/tanker aircraft has conducted a 'wet' air-to-air refuelling (AAR) contact with a helicopter, it was announced by the French Direction Générale de l'Armement (DGA) on 19 August.

The test campaign, which was actually flown from 20–31 July, and involved an A400M test aircraft commenting with a French Air Force Airbus H225M Caracal helicopter from 1/67 'Pyrénées' squadron. The trials were aimed at assessing the two aircraft flight envelopes and the performances of the refuelling system, and showed that fuel could be transferred from the A400M to the H225M.

Up to now, only 'dry' contacts between the A400M and helicopters had been conducted in September 2019.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login


'Wet' aerial refuelling contacts between an A400M and H225M helicopter were made for the first time during trials in late July, the DGA announced on 19 August. (DGA)

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/a400m-conducts-first-wet-air-to-air-refuelling-with-a-helicopter
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Airbus A400M completes full Paratrooper Simultaneous Dispatch certification

Getafe, 2 June 2020 – The Airbus A400M new generation airlifter has successfully achieved certification of the simultaneous paratrooper dispatch capability and completed the full industrial development of the type's paratrooping deployment capacity, with a maximum dispatch of 116 paratroopers using both side doors (58 + 58).

The certification fight test, completed in May 2020 in coordination with the French Armament General Directorate (DGA) and supported by the French and Belgian Armed Forces, combined an extensive paratrooping campaign of more than 1,000 jumps along with the implementation of new capability development methodologies based on recording and 3D modelling of paratrooper jump trajectories.

"This certification completes a challenging journey to achieve this next generation capability. The achievement reinforces the strategic value the A400M already offers to air force operators and society, as demonstrated during Covid-19 times," said Dirk Hoke, Chief Executive Officer of Airbus Defence and Space.

With the completion of this key milestone, the A400M excels in its paratrooping role, being able to carry 116 paratroopers who can jump two at a time from the ramp in freefall, or through the paratroop side doors with automatic parachute opening, a state-of-the-art capability that greatly increments its operational possibilities.



The picture above shows the successful dispatch of paratroopers during the flight test campaign over Ger Azet drop zone in southern France in September 2019.

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/06/airbus-a400m-completes-full-paratrooper-simultaneous-dispatch-certification.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Citaat van: JdL op 16/04/2020 | 09:56 uur
Voor internationale operaties? Er is geen Belgische platform dat met Hose-and-Drogue opereert.

In eerste instantie om A400m te refuelen en daardoor actieradius te vergroten. Iets met Congo en NEO.

Sparkplug

Citaat van: StrataNL op 08/05/2020 | 17:29 uur
Kan een Cougar überhaupt een A330 bijhouden?  :glare:

Dat is nu juist mijn punt en daar was mijn smiley voor 1. Een KC-30 gaat niet zo laag vliegen 2. Een KC-30 gaat niet zo langzaam vliegen.

Voor helikopters zal men bij de keuze KC-130, A400M of V-22 met AAR installatie moeten zijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Sparkplug op 16/04/2020 | 15:14 uur
Wordt dan wel een heel uniek plaatje met een KC-30 en een tankende Cougar  :angel:
Kan een Cougar überhaupt een A330 bijhouden?  :glare:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sparkplug

Citaat van: JdL op 16/04/2020 | 14:57 uur
Nu we ze toch krijgen is het voor Nederland in ieder geval makkelijk als we de Cougar gaan vervangen of upgraden...

Wordt dan wel een heel uniek plaatje met een KC-30 en een tankende Cougar  :angel:
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Umbert op 16/04/2020 | 11:01 uur
Maar zelfde geldt toch ook voor Nederland met de KC-30 krijgen we ook 2 stations/plane voor Hose refueling. Dus zal het idd in het grotere geheel gezien moeten gaan worden, maar op plaatje van de Luxemburgese A400 zie ik dus een hose AAR installatie.
Dat is natuurlijk omdat we het samen met o.a. de Duitsers doen die hun Eurofighters (en straks F/A-18's :dead:) moeten bijtanken. Weet niet of wij daar zonder samenwerkingsverband voor gekozen zouden hebben. de Voyagers van de RAF hebben ook alleen maar Hose-and-Drogue systemen. Iets waar ze nu overigens van balen sinds de aankoop van de P-8 en E-7.
Nu we ze toch krijgen is het voor Nederland in ieder geval makkelijk als we de Cougar gaan vervangen of upgraden...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Parera

Citaat van: Umbert op 16/04/2020 | 11:01 uur
Maar zelfde geldt toch ook voor Nederland met de KC-30 krijgen we ook 2 stations/plane voor Hose refueling. Dus zal het idd in het grotere geheel gezien moeten gaan worden, maar op plaatje van de Luxemburgese A400 zie ik dus een hose AAR installatie.

De Duitsers en Polen hebben wel beide toestellen daarvoor en in een internationaal samenwerkingsverband kunnen we dus ook die bij tanken. Maar als je toch nieuwe kisten koopt waarom zou je die optie niet invullen?

Misschien krijgen we straks als cougar vervanging wel heli's die dat kunnen of in UAV vorm.

Umbert

#591
Citaat van: JdL op 16/04/2020 | 09:56 uur
Voor internationale operaties? Er is geen Belgische platform dat met Hose-and-Drogue opereert.

Maar zelfde geldt toch ook voor Nederland met de KC-30 krijgen we ook 2 stations/plane voor Hose refueling. Dus zal het idd in het grotere geheel gezien moeten gaan worden, maar op plaatje van de Luxemburgese A400 zie ik dus een hose AAR installatie.

Huzaar1

Zal wel vanwege solidariteit in samenwerkingsverband tot zijn recht komen.  Is vast over nagedacht, hoop ik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

#589
Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2020 | 10:19 uur
Dus de Belgen hebben een tankvliegtuig set maar geen vliegtuigen en heli's die in vlucht kunnen worden afgetankt? Of trek ik dan een verkeerde conclusie.

Afgezien van de A400M zelf heeft België geen andere type vliegtuigen en helikopters die gebruik maken van Hose-and-Drogue. Aan de andere kant hebben meerdere landen straks een KC-30 met zowel Flying Boom als Hose-and-Drogue AAR, terwijl ze zelf alleen Flying Boom nodig hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Dus de Belgen hebben een tankvliegtuig set maar geen vliegtuigen en heli's die in vlucht kunnen worden afgetankt? Of trek ik dan een verkeerde conclusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: JdL op 16/04/2020 | 09:56 uur
Voor internationale operaties? Er is geen Belgische platform dat met Hose-and-Drogue opereert.

Het is in ieder geval een extra Belgische bijdrage voor European Air Transport Command (EATC).

https://eatc-mil.com/en/eatc-gears-up-for-the-new-generation-fleet-
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Stoonbrace op 15/04/2020 | 23:47 uur
Er zijn 2 tanker-sets mee besteld in de Belgische order.
Voor internationale operaties? Er is geen Belgische platform dat met Hose-and-Drogue opereert.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Stoonbrace

Citaat van: Poleme op 12/12/2019 | 15:35 uur
Ik denk dat in ieder geval de Duitsers, Spanjaarden, Luxemburg, Belgie, Malaysia en Indonesia hier helemaal geen behoefte aan hebben.
In Juli 1982 bouwden de Britten zes Hercules C.Mk1's om tot C. Mk1K tankers door toevoeging van Hose Drum Unit's.  Ten behoeve van ondersteuning van Harriers en F-4 Phantoms die de luchtverdediging boven de Falklands verzorgden.  Zij zouden dus een mogelijke klant kunnen zijn.

Er zijn 2 tanker-sets mee besteld in de Belgische order.