Queen Elizabeth class Aircraft Carriers

Gestart door Lex, 29/06/2009 | 22:09 uur

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 08/12/2020 | 14:59 uur
Flattop met white ensign is wel degelijk een signaal ja. Het geeft een zeker engagement aan.
Ik begrijp het principe van showing the flag, maar ik heb gewoon mijn eigen vraagtekens bij.
Leuk dat die Britten daar naar toe gaan, je moet toch wat met je carrier. Op het dek staan Amerikaanse F-35's, die hebben meer dan genoeg spul in de regio, dat gaat geen gewicht in de schaal brengen. En na een 6 maanden moeten ze weer terug.

Nou ja, leuk dat ze op pad gaan en dat ze kunnen oefenen met Japanners en Amerikanen. De Chinezen zullen er geen nacht van wakker liggen.

Stoonbrace

Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 14:10 uur
Dat de Britten het verschil gaan maken met hun carrier en 30 Amerikaanse F-35's aan boord?

Flattop met white ensign is wel degelijk een signaal ja. Het geeft een zeker engagement aan.

Reinier

Citaat van: Stoonbrace op 08/12/2020 | 13:30 uur
In deze dus wel, lijkt mij.
Dat de Britten het verschil gaan maken met hun carrier en 30 Amerikaanse F-35's aan boord?

Stoonbrace

Citaat van: Reinier op 08/12/2020 | 13:12 uur
UK to send aircraft carrier strike group to waters near Japan
Drills with US and Japanese forces expected in rare British foray into Western Pacific


En ergens verbaast mij dit toch.
Waarom doen de Britten dit? Laatste stuiptrekking van Brittania rules the waves? De tijd is voorbij dat de Britten daar bases hadden en de Far East Fleet is al meer dan 50 jaar geleden opgeheven.
Ja, China is een opkomende grootmacht en die zal zich kenbaar maken in de regio, maar wat denken de Britten daar te gaan doen of daar te gaan beschermen? Goed ze kunnen gaan oefenen met de diverse eenheden daar van de Amerikanen en de Japanners, maar na jaartje van huis moeten ze toch weer terug.

Het lijkt mij toch meer een regionale aangelegenheid. De Amerikanen kunnen daar gewicht in de schaal leggen, maar ook de Japanners, Koreanen, Australië en in mindere mate Singapore. De Britten gaan echt niet meer het verschil maken.

In deze dus wel, lijkt mij.

Reinier

UK to send aircraft carrier strike group to waters near Japan
Drills with US and Japanese forces expected in rare British foray into Western Pacific


En ergens verbaast mij dit toch.
Waarom doen de Britten dit? Laatste stuiptrekking van Brittania rules the waves? De tijd is voorbij dat de Britten daar bases hadden en de Far East Fleet is al meer dan 50 jaar geleden opgeheven.
Ja, China is een opkomende grootmacht en die zal zich kenbaar maken in de regio, maar wat denken de Britten daar te gaan doen of daar te gaan beschermen? Goed ze kunnen gaan oefenen met de diverse eenheden daar van de Amerikanen en de Japanners, maar na jaartje van huis moeten ze toch weer terug.

Het lijkt mij toch meer een regionale aangelegenheid. De Amerikanen kunnen daar gewicht in de schaal leggen, maar ook de Japanners, Koreanen, Australië en in mindere mate Singapore. De Britten gaan echt niet meer het verschil maken.



Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

UK to send aircraft carrier strike group to waters near Japan

Drills with US and Japanese forces expected in rare British foray into Western Pacific

December 6, 2020 01:44 JST

TOKYO (Kyodo) -- The British navy will dispatch an aircraft carrier strike group to waters near Japan as soon as early next year, Japanese government sources said Saturday, in a rare development that comes amid the growing maritime assertiveness of China in the region.

The group, including the aircraft carrier Queen Elizabeth, is expected to conduct joint exercises with the U.S. military and Japan's Self-Defense Forces during its stay in areas including off the Nansei Islands chain in southwestern Japan, the sources said.

It is unusual that countries other than those in the region as well as the U.S. keep an aircraft carrier operational in the western Pacific.

The move comes amid concerns over China's increasing assertiveness in the East and South China seas as well as about its handling of pro-democracy protesters in Hong Kong. It could trigger an outcry from Beijing.

During the dispatch, the British navy also plans to conduct maintenance on carrier-based F-35B stealth fighter jets at Mitsubishi Heavy Industries Ltd.'s aerospace systems works in Aichi Prefecture, central Japan, the sources said.

Britain announced last year it will dispatch the carrier group to the Pacific and has since been in talks with Japan and other relevant countries, they said.

The carrier, commissioned in 2017, is "the largest and most powerful vessel ever constructed" for the British navy, weighing 65,000 tons and measuring 280 meters in length, according to the navy.

https://asia.nikkei.com/Politics/International-relations/Indo-Pacific/UK-to-send-aircraft-carrier-strike-group-to-waters-near-Japan
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Reinier op 19/10/2020 | 09:37 uur
Maar de Charles de Gaulle is ook CATOBAR. Waarom doen de Fransen dat wel en de Britten niet? Of wilden de Britten per se 2 carriers en was dit een goedkopere optie? Al maken die F-35B's het weer een dure optie.

De Britten wilden meteen twee vliegkampschepen. Frankrijk had plannen voor een tweede. Misschien in de toekomst. En Frankrijk is, afgezien van testwerk in de jaren 60, operationeel nooit begonnen aan een VTOL of STOVL jachtvliegtuig. De opvolger van de Crusader en de Super Etendard werd automatisch ook een CATOBAR ontwerp -> Rafale M.

Zie ook de twee onderstaande artikelen.

Cats, traps and claptrap. Why the Royal Navy's new aircraft carriers operate VSTOL aircraft

https://www.savetheroyalnavy.org/cats-traps-and-claptrap-why-the-royal-navys-new-aircraft-carriers-operate-vstol-aircraft/

Development of the Queen Elizabeth class aircraft carrier – a design history

https://www.savetheroyalnavy.org/development-of-the-queen-elizabeth-class-aircraft-carrier-a-design-history/


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Reinier

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2020 | 11:25 uur
Qua operaties zeker. Bij CATOBAR zit de kosten onder andere in de vliegtuigen. De slijtage en het onderhoud is hoger bij CATOBAR.
Maar de Charles de Gaulle is ook CATOBAR. Waarom doen de Fransen dat wel en de Britten niet? Of wilden de Britten per se 2 carriers en was dit een goedkopere optie? Al maken die F-35B's het weer een dure optie.

Reinier

Citaat van: Nikehercules op 17/10/2020 | 23:49 uur
Dit had het kunnen zijn...


Dat ziet er veel mooier uit.
Wat ze nu hebben, lijkt wel of 2 schepen aan elkaar zijn gelast.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/10/2020 | 10:02 uur
Dit had het moeten zijn, men heeft nu voor een penny wise pound foolish oplossing gekozen met als resultaat: de grootse LHD's op deze huidige aardkloot die het moeilijk gaan krijgen in een conflict met een gelijkwaardige tegenstander.

Meer een LPH, omdat deze klasse geen Dock heeft.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/10/2020 | 11:00 uur
Dat wel, maar het concept was aanzienlijk efficiënter geweest als CATOBAR schip.

Qua operaties zeker. Bij CATOBAR zit de kosten onder andere in de vliegtuigen. De slijtage en het onderhoud is hoger bij CATOBAR.

In ieder geval zullen de Britten het moeten doen met wat zij hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 18/10/2020 | 10:10 uur
Als je het niet moeilijk hebt is het ook geen gelijkwaardige tegenstander.

Ik had ook zeker een andere oplossing voorgestaan. Maar laten we ook niet te schamper doen, het zijn echt flinke capaciteiten die een serieuze bijdrage leveren aan de geallieerde vuurkracht.

Dat wel, maar het concept was aanzienlijk efficiënter geweest als CATOBAR schip.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 18/10/2020 | 09:49 uur
Idd, misschien wel de duurste optie, maar op lange termijn wel de beste optie, denk ik...
Maar dan had het Britse carrier programma nog zwaarxer gedrukt op hun defensie.

Dit had het moeten zijn, men heeft nu voor een penny wise pound foolish oplossing gekozen met als resultaat: de grootse LHD's op deze huidige aardkloot die het moeilijk gaan krijgen in een conflict met een gelijkwaardige tegenstander.

Harald

Citaat van: Nikehercules op 17/10/2020 | 23:49 uur
Dit had het kunnen zijn...


Idd, misschien wel de duurste optie, maar op lange termijn wel de beste optie, denk ik...
Maar dan had het Britse carrier programma nog zwaarxer gedrukt op hun defensie.