Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Harald


Harald

WDS 2024: Embraer demonstrates KC-390 to Nigeria

The KC-390 was showcased at the WDS 2024 in Riyadh. Prior to arriving at the biennial event, the tanker-transport aircraft was demonstrated to the Nigerian Air Force.



Embraer has recorded strong interest in its KC-390 Millennium from Nigeria, demonstrating the tanker-transport aircraft to the West African country ahead of the World Defense Show (WDS) 2024 held in Riyadh from 4 to 8 February.

Speaking to Janes , Embraer instructor pilot Marco Aurélio Oliveira said that prior to arriving in Saudi Arabia his team had flown three to four days of demonstrations in Nigeria, showcasing the aircraft as a potential replacement for the Nigerian Air Force's (NAF's) ageing fleet of Lockheed Martin C-130H Hercules that has been in service since 1975.

Oliveira said on 7 February that the demonstration, which took place as part of the KC-390's route to WDS 2024 that saw it depart Brazil and fly to Nigeria, Malta, and onto Saudi Arabia, showcased the aircraft's tactical air mobility, airdrop, paratrooper, search-and-rescue, and aerial refuelling capabilities, as well as its relative ease of maintenance.

As noted by Janes World Air Forces , the NAF launched a procurement programme between 2014 and 2016 to replace its fleet of C-130 aircraft with 5–10 medium tactical transport aircraft. Platforms offered during the bidding process included the Lockheed Martin C-130J Hercules, the Airbus A400M, and the Shaanxi Y-9 transport aircraft. The KC-390 was not previously named in relation to this requirement, though it now seems to be in the running. A contract is expected to be awarded before 2025.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/wds-2024-embraer-demonstrates-kc-390-to-nigeria

Harald

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2024/02/09/india-mogelijke-klant-embraer-c-390-millennium/

India mogelijk volgende klant C-390 Millennium


NEW DELHI – Embraer Defense & Security en Mahindra Defense Systems hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend om gezamenlijk het C-390 Millennium transportvliegtuig voor de Indiase luchtmacht te promoten. In India start een nieuw aanbestedingsproject voor Medium Transport Aircraft (MTA).

Embraer en Mahindra zullen samenwerken met de Indiase luchtmacht om de volgende stappen van het MTA programma te identificeren, en zullen ook contact opnemen met de lokale Indiase lucht- en ruimtevaartindustrie om te beginnen met de ontwikkeling van het industrialisatieplan voor het project.

In augustus 2023 hield Embraer een C-390 Millennium Day in New Delhi om de betrokkenheid bij de lokale lucht- en ruimtevaartindustrie te verdiepen. De dag werd goed door het Indiase bedrijfsleven.

Sinds de C-390 in 2019 in gebruik werd genomen bij de Braziliaanse luchtmacht en recent ook bij de Portugese luchtmacht in 2023, zijn volgens Embraer meer dan 11.500 vlieguren opgetekend, met een operationele beschikbaarheid van ongeveer tachtig procent en een missievoltooiingspercentage van meer dan 99 procent.

Harald

https://www.facebook.com/Embraer/posts/pfbid0X45VqkK9b4yLjnEAU3LRa33gnSiiFQAUHFycQUdFkioLqviCuyoCG7sdaAVTx2Ecl

The first C-390 Millennium of the Hungarian Air Force has successfully completed its maiden flight yesterday in Gavião Peixoto. Embraer Defense & Security team flew the aircraft for approximately 4 hours, carrying out a complete assessment of the aircraft, which will now undergo a test campaign ahead of the entry into service with the Hungarian Air Force.





Harald

Als tegen actie van LM in de vervanging van de Zweedse hercs om tegengas te geven van de acquisitie van Embraer om hun KC-390 te verkopen aan de Zweden.

Lockheed Martin Teams With MilDef For Swedish C-130J Bid

Lockheed Martin has partnered with Swedish firm MilDef to strengthen the U.S. OEM's bid to sell the C-130J Hercules into Sweden. The two companies signed a memorandum of understanding on Feb. 6 to strengthen collaboration between them, putting the C-130J into direct competition with Embraer's KC-390

https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/lockheed-martin-teams-mildef-swedish-c-130j-bid

https://news.lockheedmartin.com/2024-02-06-Lockheed-Martin,-MilDef-Announce-MoU-to-Explore-Industrial-Collaboration-with-Swedens-Aerospace-Sector

Harald

De nodige problemen bij de Oostenrijkers, de vervanging van hun Herculessen duurt te lang. Interim oplossing wordt gezocht.

https://www.kleinezeitung.at/oesterreich/17936592/altersschwache-hercules-gleich-71-fluege-fielen-heuer-aus
(artikel vertaald via Google Translate)

Vervallen "Hercules": 71 vluchten werden dit jaar geannuleerd

Tenslotte was geen van de drie transportmachines gereed voor gebruik. Er zullen op zijn vroegst drie jaar geen nieuwe vliegtuigen bij de krijgsmacht arriveren en daar wordt nagedacht over een tussenoplossing.

Toen een C-130 'Hercules' van het federale leger op 11 oktober zou vertrekken voor een evacuatievlucht naar Israël, maar stopte met roken op het asfalt in Hörsching , werd het Oostenrijkse publiek getoond hoe slecht de transportvloot van de luchtmacht is. Maar dat was niet het enige ongeluk dit jaar. In totaal konden dit jaar 71 vluchten met de "Hercules" niet worden uitgevoerd zoals gepland. Dit blijkt uit een antwoord op een vraag van minister van Defensie Klaudia Tanner (ÖVP).

SPÖ-defensiewoordvoerder Robert Laimer had Tanner schriftelijk gevraagd naar de "evacuatiechaos in Israël." In het nu beschikbare antwoord schetst de minister nogmaals de interne processen rondom 7 oktober (Hamas-terreur in Israël). Op 9 oktober kreeg ze van haar afdeling te horen dat een C-130 - "onder voorbehoud van technische problemen" - vanaf 11 oktober beschikbaar zou zijn voor een evacuatieoperatie van Oostenrijkse burgers. Vervolgens gaf ze instructies om een ��militair crisisondersteuningsteam naar Israël te sturen en een 'Hercules' inclusief een crisisteam naar Cyprus.

Alle drie de "Hercules" op de grond

De Hercules-vlucht vond vanwege de ongelukken in ieder geval niet plaats; de evacuatie werd later uitgevoerd met commerciële vliegtuigen. Er was vooral kritiek op de manier waarop de media de actie door het kabinet van de minister organiseerden; deze werd bespot als een "PR-ramp". Het is echter geen geheim meer dat de drie 'Hercules' van het federale leger (gebouwd in 1967/68) alleen met grote inspanning door de technici in Hörsching de lucht in kunnen worden gebracht. Eigenlijk zou er altijd één machine in gebruik moeten zijn, één in stand-by en één in onderhoud. Dit plan kan echter niet langer worden nageleefd. De afgelopen weken was er helemaal geen 'Hercules' beschikbaar, maar momenteel zou er tenminste één weer klaar zijn voor gebruik.

De langverwachte opvolger van het C-130-systeem is al in gebruik genomen, maar de eerste van vier gloednieuwe C-390's van Embraer zal op zijn vroegst in 2026, of beter gezegd in 2027, in Oostenrijk arriveren. Om tegen die tijd geen miljoenen meer te hoeven investeren in de werking van het afgeleefde 'Hercules', denkt de krijgsmacht nu na over alternatieve oplossingen. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het huren van een transportvliegtuig van een ander leger of een civiele exploitant

Harald

Citaat van: Sparkplug op 04/12/2023 | 11:08 uurS. Korea selects Embraer's C-390 for new military transport aircraft

Posted : 2023-12-04 17:15
Updated : 2023-12-04 17:15

South Korea's defense authorities on Monday chose Brazilian company Embraer's C-390 for the Air Force's new large transport aircraft over contenders from aerospace heavyweights Lockheed Martin and Airbus.

The Defense Project Promotion Committee selected the model for the 710 billion won ($543.4 million) acquisition project set to run through 2026, according to the Defense Acquisition Program Administration (DAPA).

.../...

https://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2023/12/205_364447.html


Zuid Korea vliegt nu met 12 H en 4 J hercules toestellen, dus bij 1 op 1 zal het om 16 stuks KC-390 gaan.

Het is nu wel duidelijk dat steeds meer landen over gaan van Hercs naar KC-390. Ik ben benieuwd wat de Amerikanen zelf gaan doen, een nieuw toestel ontwikkelen of in licentie in Amerika zelf een iets wat aangepaste KC-390 bouwen en daar mee hun AF gaan uitrusten. 

Sparkplug

S. Korea selects Embraer's C-390 for new military transport aircraft

Posted : 2023-12-04 17:15
Updated : 2023-12-04 17:15

South Korea's defense authorities on Monday chose Brazilian company Embraer's C-390 for the Air Force's new large transport aircraft over contenders from aerospace heavyweights Lockheed Martin and Airbus.

The Defense Project Promotion Committee selected the model for the 710 billion won ($543.4 million) acquisition project set to run through 2026, according to the Defense Acquisition Program Administration (DAPA).

.../...

https://www.koreatimes.co.kr/www/nation/2023/12/205_364447.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#217
SAMI, Embraer to co-operate on C-390 for Saudi Arabia

Saudi Arabian Military Industries (SAMI) and Embraer have agreed a memorandum of understanding (MOU) geared at co-operation between the respective national defence sectors in general, and specifically towards promoting the Brazilian built C-390 Millennium transport aircraft to the kingdom.

Signed on 29 November, the MOU will see both companies work to develop Saudi Arabia's defence industrial sector as part of the wider Saudi Vision 2030 project.

"This agreement is geared towards expanding the operational footprint of both companies in the Kingdom of Saudi Arabia, with a focus on promoting the capabilities of the C-390 Millennium aircraft and delivering support to the kingdom's Ministry of Defence," a joint statement issued by both companies said. "SAMI and Embraer will work to establish comprehensive maintenance capability for the Embraer aircraft in the Kingdom. Additionally, both companies will explore a Regional MRO [maintenance, repair, and overhaul] Hub and a final assembly line for the Embraer C-390, as well as a mission system integration in the Kingdom. Furthermore, SAMI and Embraer will engage in training activities, which will enable the opening of new opportunities for both companies across the aerospace sector in the Kingdom and the region."

The C-390 is the transport variant of the KC-390 tanker-transport aircraft. Both airframes are identical, except for the addition of wingtip refuelling pods on the latter

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/sami-embraer-to-co-operate-on-c-390-for-saudi-arabia

Saudi Arabie heeft op dit moment 33 C-130H's in gebruik, deze zouden mogelijk allemaal vervangen gaan worden door de C-390. Dat is een mooie toevoeging tot de gebruikersgroep.

Harald

CitaatSaab and @embraer are collaborating to position the C-390 Millennium as the preferred solution for the Swedish Air Force's tactical airlift fleet. Micael Johansson, President and CEO Saab and Bosco da Costa Junior, President and CEO Embraer Defense & Security at #DubaiAirshow.

https://twitter.com/Saab/status/1724424601579536808?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1724424601579536808%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=


Harald

https://www.pilootenvliegtuig.nl/2023/10/19/fotos-videodit-is-de-eerste-portugese-kc-390/

Portugal neemt eerste KC-390 M in gebruik

 De eerste KC-390 Millennium van de (Forca Aera Portuguesa, FAP). is in gebruik genomen op de vliegbasis Beja. Het vliegtuig voldoet aan de eisen van de Nationale Luchtvaartautoriteit (AAN) van Portugal en bevat standaard NAVO-apparatuur (Noord-Atlantische Verdragsorganisatie) die al in het vliegtuig is geïntegreerd.

Deze integratie was het resultaat van een uitgebreide testvluchtcampagne die in Portugal is uitgevoerd, in een gezamenlijke inspanning van Embraer, Embraer's Portugese dochter OGMA en de FAP. In 2019 bestelde FAP vijf KC-390-vliegtuigen, een uitgebreide service- en ondersteuningsovereenkomst en een vluchtsimulator. De ingebruikname vond plaats na een ceremonie op maandag (16 oktober) in de Embraer-fabriek in Gavião Peixoto, Brazilië.

In augustus 2019 tekende de Portugese regering een contract met Embraer voor de aankoop van vijf KC-390 Millennium-vliegtuigen. Het contract omvat ook diensten en ondersteuning, evenals een vluchtsimulator.

Het KC-390-vliegtuig voldoet aan alle FAP-vereisten en kan verschillende civiele missies uitvoeren, waaronder humanitaire hulp, medische evacuatie, zoek- en reddingsacties en bosbranden, en voegt superieure transport- en lanceringsmogelijkheden toe voor vracht en troepen en bijtanken tijdens de vlucht. Portugal is de grootste internationale partner van het KC-390-programma.

De C-390 Millennium en zijn configuratie voor het bijtanken in de lucht, de KC-390, zijn de nieuwe generatie militaire transportvliegtuigen. De C-390 variant is ook voor de Nederlandse luchtmacht worden besteld.

Harald

Interessante testen in Brazilië, uitgevoerd in 2022. Inflight refuelingstesten tussen KC-390 en H-36. H-36 is Braziliaanse benaming voor H225M Caracal.
Ik weet niet of deze testen ook daadwerkelijk uitgevoerd zijn.

DCTA voltooit met succes ongekende instrumentatie van de H-36 hoofdrotor
 
Aanstaande dinsdag 17 augustus 2021 werd bij het Flight Research and Testing Institute (IPEV) de laatste verificatievlucht uitgevoerd van de door DCTA ontworpen vluchttestinstrumentatie en geïnstalleerd op het H-36 Caracal FAB 8521-vliegtuig. met als doel de uitvoering mogelijk te maken van de testcampagne voor de ontwikkeling en certificering van het bijtankvermogen tijdens de vlucht (REVO) van draaivleugelvliegtuigen met behulp van EMBRAER's KC-390 Millenium-vliegtuig. REVO-tests van het KC-390 / H-36-paar zullen naar verwachting begin 2022 plaatsvinden, in het kader van Operatie CAXIRI van het KC-X-project.

Om de structurele integriteit en levensduur van de roterende H-36-constructie te garanderen tijdens Operatie CAXIRI en bij toekomstige operaties en REVO-oefeningen van het KC-390 / H-36-paar, is de ongekende ontwikkeling en implementatie van een systeem van sensoren dat in staat is om Door de mechanische belasting te leveren die de hoofdrotor en de transmissie van de FAB 8521 tijdens de vlucht ondervinden, wordt de kennis momenteel alleen gedomineerd door fabrikanten van vliegtuigen met draaivleugels en vliegtuigen met een hoge toegevoegde waarde. Het is vermeldenswaard dat de instrumentatie is ontwikkeld voor een specifiek doel binnen het KC-X Project, maar in verschillende toepassingen kan worden gebruikt om de kennis uit te breiden en het gebruik van draaivleugelluchtvaart door de FAB beter te benutten.

Op deze manier is het H-36 FAB 8521-vliegtuig uitgerust met de modernste instrumenten, waardoor testingenieurs tijdens de vlucht en in realtime tegelijkertijd tientallen parameters kunnen monitoren, waardoor niet alleen de veiligheid van de bemanningen en vliegtuigen en ondersteunt de start van de volgende fase, waarvan het doel is om de tankcapaciteit van helikopters tijdens de vlucht door grote straalvliegtuigen, zoals de KC-390 Millenium, te bewijzen. Een gedurfd doel, gezien het ongekende karakter ervan op het wereldtoneel, en dat, wanneer het wordt bereikt, Brazilië opnieuw in de schijnwerpers zal plaatsen binnen de internationale militaire luchtvaartomgeving.

https://ipev.dcta.mil.br/index.php/dcta-conclui-com-sucesso-instrumenta%C3%A7%C3%A3o-in%C3%A9dita-do-rotor-principal-do-h-36

silvester herc

Citaat van: Harald op 18/10/2023 | 12:09 uur:omg:  oeps sorry, verkeerd gelezen, idd .. NL heeft 4 Hercs totaal, ik las 4 basis en 2 verlengd, maar is 2 om 2.
2x C-130H-30 nieuw aangeschaft waren eerst bedoeld voor een andere afnemer 1995 en tweede hands ex US Navy Herculessen zijn omgebouwd naar C-130H versie om percies te zijn !

Harald

Citaat van: Sparkplug op 18/10/2023 | 11:11 uur6 x C-130? De KLu heeft nu 2 x C-130H-30 (G-273 en G-275) en 2 x C-130H (G-781 en G-988). Laat een 6e C-390M maar komen, mits mogelijk.
:omg:  oeps sorry, verkeerd gelezen, idd .. NL heeft 4 Hercs totaal, ik las 4 basis en 2 verlengd, maar is 2 om 2.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 18/10/2023 | 10:55 uurEn misschien door een grotere order/aantallen, een lagere aanschafprijs en daardoor prijsvoordeel voor Nederland !
Of NL dit voordeel omzet naar een extra, een 6de, toestel ? 
Nu vliegen we met 6 Herc's, een 1 op 1 vervanging zou mooi zijn, dus 6 KC-390M 

6 x C-130? De KLu heeft nu 2 x C-130H-30 (G-273 en G-275) en 2 x C-130H (G-781 en G-988). Laat een 6e C-390M maar komen, mits mogelijk.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.