U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 31/05/2013 | 23:42 uur
En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.


Kunnen is één... willen is twee.

Sinds  het Zeeuwse meisje tot kunst is verheven kan je dit simpel weg op je buik schrijven. Laten we bij de volgende verkiezing a.u.b. een beetje beter nadenken!

dudge

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

Je kunt niet om die reden alles uit blijven stellen. Belangrijk is wel om onder meer in de planning daar rekening mee te houden. Bijvoorbeeld door een kleiner aantal aan te schaffen, te leasen oid. Maar dat kan alleen als er een gedegen en onderbouwde roadmap ligt. En die roadmap is belangrijk. Maar 5 jaar vertraging kan toch best vervelend uitpakken.

Mooie projecten hebben we in Europa zeker, maar er is meer politieke backing nodig! En ja, daarin kan NL m.i. een voortrekkersrol spelen.


Ace1

#148
Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html

Interessant


Elzenga

Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html
een optie inderdaad..ik ben wel voor een optional piloted vehicle. Kunnen we meteen ervaring opdoen voor als dat concept ook in de nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen zijn intrede maakt...
Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 21:18 uur
(PS, economen zijn het bijna unaniem oneens met jouw dromen.  Plus de huidige situatie op jouw continent heeft verdomd veel overeenkomsten met de periode net voor WO.1  :devil: )
periode voor WO1 en nu...wereld van verschil!!...en veel economen snappen weinig van de realiteit...gefixeerd als ze zijn op getalletjes en vooral economische modellen...die vaak te simplistisch zijn...;)).

Poleme

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 19:53 uur
Een tussentijdse oplossing lijkt me niet verkeerd (gezien door jou aangegeven crashrate).heb toch een vrij sterk vermoeden dat deze Euroscepsis "tussen jouw oren" zit... ;)
Een tussen oplossing zou bijvoorbeeld de Grob G520 Egrett kunnen zijn.  Kan met een nuttige lading van 1.000 kg op maximaal 50.000 voet / 15.250 meter kruisen.  De Egrett 'poor man's U-2' kan ingezet worden als bemand Optional Piloted Vehicle met een vliegduur van 11 uur.  Of als UAV, maar dan met een vliegduur van 32+ uur op een kruis hoogte van 45.000 voet / 13.725 meter.
zie: http://www.grob-aircraft.com/index.php/basic-information-22.html

(PS, economen zijn het bijna unaniem oneens met jouw dromen.  Plus de huidige situatie op jouw continent heeft verdomd veel overeenkomsten met de periode net voor WO.1  :devil: )
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Laten we prioriteiten stellen, bemande vliegtuigen zijn voor onze doeleinden een veel betere keus.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 19:50 uur
Pfff, later te willen?  Uitstel kan hier wel eens gaan leiden tot afstel.  Aangezien de kans zeer groot is dat de Nederlandse defensie begroting in 2013 - 2020 structureel nog verder daalt.  Een keuze voor een (semi) Europese MALE UAV betekend ook Niet van de plank kopen, met alle risico's van dien.
Een tussentijdse oplossing lijkt me niet verkeerd (gezien door jou aangegeven crashrate).
Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 19:50 uur
Off-topic: Een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert?  Tussen jouw oren ja.  Vele bedrijven in Nederland en Europa zien de Euro munt & overstretched EU Empire toch echt als iets onhoudbaars.  En richten hun strategie dus ook op andere continenten, voor het geval het hier (gruwelijk) fout gaat.
heb toch een vrij sterk vermoeden dat deze Euroscepsis "tussen jouw oren" zit... ;)

Poleme

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....
Pfff, later te willen?  Uitstel kan hier wel eens gaan leiden tot afstel.  Aangezien de kans zeer groot is dat de Nederlandse defensie begroting in 2013 - 2020 structureel nog verder daalt.  Een keuze voor een (semi) Europese MALE UAV betekend ook Niet van de plank kopen, met alle risico's van dien.
Off-topic: Een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert?  Tussen jouw oren ja.  Vele bedrijven in Nederland en Europa zien de Euro munt & overstretched EU Empire toch echt als iets onhoudbaars.  En richten hun strategie dus ook op andere continenten, voor het geval het hier (gruwelijk) fout gaat.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Northrop Grumman Gets Go-Ahead for Larger Fire Scout

Northrop Grumman received a contract from the U.S. Naval Air Systems Command (Navair) to build the MQ-8C Fire Scout unmanned helicopter based on the Bell 407 airframe. The contract, announced April 23, has a not-to-exceed cost ceiling of $262 million for two demonstration and six production MQ-8Cs. Overall, 28 aircraft are sought to meet an urgent requirement of the Special Operations Command by 2014.


Northrop Grumman received a contract from the U.S. Naval Air Systems Command (Navair) to build the MQ-8C Fire Scout unmanned helicopter based on the Bell 407 airframe.

The MQ-8C will be larger and have greater range, endurance and payload capacity than the current Northrop Grumman MQ-8B, based on the Sikorsky-Schweizer 333 helicopter. Northrop Grumman and Bell Helicopter started developing the larger variant, then called Fire-X, in early 2010. It was initially aimed at the Navy's medium-range maritime unmanned air system (MRUAS) which has now been cancelled. The aircraft achieved its first fully autonomous flight in December 2010 at Yuma Proving Ground, Ariz. At the time, Northrop Grumman said the Fire-X was capable of carrying a useful load of 3,200 pounds with mission endurance up to 16 hours. The Navy's specifications for the MQ-8B list a payload capacity of 600 pounds and range of 110 nm with five hours on station.

Final assembly of the MQ-8C will be completed at Northrop Grumman's Unmanned Systems Center in Moss Point, Miss. "Through our company-funded Fire-X demonstration effort we proved that using the mature unmanned systems architecture developed for the MQ-8B Fire Scout paired with the Bell 407 helicopter would provide greater capability efficiently and affordably," said Duke Dufresne, Northrop Grumman general manager for unmanned systems. "By using systems that have many years of development already invested in them we can meet the Navy's needs quickly."

Navair awarded the contract as it continued to investigate the April 6 crash of an MQ-8B Fire Scout in Afghanistan and a March 30 ditching at sea. The incidents led the Navy to suspend Fire Scout operations. "We're working closely with the Navy in their investigations [of] those incidents to really make sure we've got down the root cause," Northrop Grumman CEO Wes Bush said April 25 during the company's first-quarter conference call. "The Navy recently stated that it does not believe there are any systemic issues," he continued.

http://ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2012-05-04/northrop-grumman-gets-go-ahead-larger-fire-scout

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

IF ever!

Elzenga

Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 18:28 uur
De totale ontwikkelings kosten voor de Mantis worden geschat op EUR 1 - 1,5 miljard.  Als de politiek en de economie niet in de weg zitten, dan kan de Mantis in 2020 worden ingevoerd.  Duitsland wil echter al in 2016 beschikken over de eerste UCAV's.
De MQ-9 Reaper met zijn bewezen vaardigheden en prijzen kan al in 2015 worden ingevoerd.  Een aangepaste Heron TP, die dus wat meer (ontwikkeling) risico heeft, kan in 2015 - 2016 worden ingevoerd.
Ook Nederland zou graag voor 2020 al een MALE UAV willen invoeren en daarmee komt de Mantis te laat voor NL en Duitsland.
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

Poleme

Citaat van: Elzenga op 30/05/2013 | 20:03 uur
ik verwacht eerder een variant van de Mantis...http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Mantis
De totale ontwikkelings kosten voor de Mantis worden geschat op EUR 1 - 1,5 miljard.  Als de politiek en de economie niet in de weg zitten, dan kan de Mantis in 2020 worden ingevoerd.  Duitsland wil echter al in 2016 beschikken over de eerste UCAV's.
De MQ-9 Reaper met zijn bewezen vaardigheden en prijzen kan al in 2015 worden ingevoerd.  Een aangepaste Heron TP, die dus wat meer (ontwikkeling) risico heeft, kan in 2015 - 2016 worden ingevoerd.
Ook Nederland zou graag voor 2020 al een MALE UAV willen invoeren en daarmee komt de Mantis te laat voor NL en Duitsland.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 09:12 uur
Hoewel ik iets las over "onenigheid" zou dit het toestel moeten zijn waarop de Britten en Fransen hun UCAV gaan ontwikkelen. Daar zou Duitsland zich bij aan kunnen sluiten (Nederland trouwens ook!!). De Talarion is weer een stap verder..gezien straalaandrijving.

Mijn voorkeur gaat nu even uit om iets van de plank te kopen gezien de  vertragingen en de kostenoverschrijdingen met de JSF en NH90 en in het buitenland met de A400M.

Elzenga

#137
Citaat van: Thomasen op 30/05/2013 | 23:30 uur
Lijkt me een mooi ding, maar ik verwacht niet dat de Duitsers er voor gaan.
Hoewel ik iets las over "onenigheid" zou dit het toestel moeten zijn waarop de Britten en Fransen hun UCAV gaan ontwikkelen...Telemos. Daar zou Duitsland zich bij aan kunnen sluiten (Nederland trouwens ook!!). De Talarion is weer een stap verder..gezien straalaandrijving.

dudge

Citaat van: Elzenga op 30/05/2013 | 20:03 uur
ik verwacht eerder een variant van de Mantis...http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Mantis

Lijkt me een mooi ding, maar ik verwacht niet dat de Duitsers er voor gaan.