Sci-Fi Railgun

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/11/2011 | 19:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Japan developing railguns as neighbors test hypersonic missiles - The Mainichi

https://mainichi.jp/english/articles/20220105/p2a/00m/0na/023000c

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.


Poleme

Citaat van: Jooop op 19/06/2018 | 01:14 uur
De Turken ontwikkelen tegelijk 3 railgun systemen.
Het zwakste systeem (gepost door Parera) is de 100KJ railgun, verder ontwikkelen ze nog een 1MJ en een 2MJ railgun. Ze gaan kleiner te werk dan de Amerikanen die direct een gevaarte van 32MJ railgun ontwikkelen.




Midden jaren 80 verschenen al diverse artikelen in wetenschappelijke bladen over railguns.  Ik kan mij nog herinneren dat de NASA toen al een klein werkend testmodel had in grote vergelijkbaar met die in bovenstaande artist impression.   Hun model haalde toen een monding snelheid van 6 km / seconde.
De NASA had toen het idee om kleine satellieten met zo een Jules Verne achtig kanon in de ruimte te kunnen schieten.
Nooit meer iets van gehoord.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#35
Ook Japan ontwikkeld een railgun (vanaf 08:15) & in de video nog veel meer interessante ontwikkelingen van de Japanners voornamelijk op gebied van grond optreden.
Het dual-recoil gun ?120 mm? (04:30) en onbemande genie voertuigen (02:30) zijn ook zeer interessant.

Citaat
Japan confirms development of electromagnetic railgun

The Japanese Ministry of Defense's Acquisition, Technology & Logistics Agency (ATLA) released video footage on 31 July showing a small-calibre developmental electromagnetic (EM) railgun along with related support and test equipment. ATLA said in a report that it will spend JPY1 billion (USD9 million) from fiscal year (FY) 2016 to FY 2021 to fund research and efforts to develop an EM railgun weapon system. "This is the first time ATLA [has released] a promotional video on the internet showing footage of the experimental equipment used for developing the electromagnetic railgun," an ATLA official told Jane's on 7 August, adding that Japan is currently working on a prototype. The video was first shown during last year's Defense Technology Symposium, which was hosted by ATLA on 10–11 November in Tokyo. In the video ATLA claims that the EM railgun system, if powered by an electrical current exceeding two mega-amperes, could theoretically launch a 10 kg projectile at 2,000 m/s. This would not only increase range but also accuracy, the agency added.

[Source: Janes.com ]



Jooop

En mijn favoriet de 32 megajoule joekel van BAE systems


Jooop

Ik heb nog een youtube filmpje gevonden dat wat meer informatie geeft


Huzaar1

Ik geloof er geen jota van
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jooop

De ontwikkelingen zullen waarschijnlijk wel de nodige tijd innemen, daarom vind ik de topic benaming "Sci-Fi Railgun" ook wel toepasselijk.

Als Sci-Fi fan denk ik dat in de toekomst de railgun misschien wel zijn toepassing in space-wars zal vinden. Afschieten van projectielen zonder explosie, kruit etc.

Electro magnetisch afschieten van een projectiel in het luchtledige met een ongekende snelheid dat niet afneemt door luchtwrijving, hmmmm

Parera

Citaat van: Jooop op 19/06/2018 | 01:14 uur
De Turken ontwikkelen tegelijk 3 railgun systemen.
Het zwakste systeem (gepost door Parera) is de 100KJ railgun, verder ontwikkelen ze nog een 1MJ en een 2MJ railgun. Ze gaan kleiner te werk dan de Amerikanen die direct een gevaarte van 32MJ railgun ontwikkelen.


Bedankt voor de update, ze gaan inderdaad in kleinere stappen maar toch twijfel ik er aan hoe effectief zo'n klein kanon is.

Even de teksten vertaald naar het engels (ik denk niet dat veel mensen hier turks kunnen lezen/schrijven)

kullanilan mermi 170 gr 16 mm tungstun = bullet used 170 gr 16 mm tungsten
Merminin biraktigi tahribat = Damage caused by the bullet
75 mm ST37 Celik = 75 mm ST37 Steel

Ik ben geen ballistiek expert dus het zegt mij niet zoveel of het goed is of niet. Ik weet dat de Amerikanen wel problemen hebben met de ontwikkeling en dat het niet gaat zoals ze gehoopt hadden. Ook bij de Turken zal het niet veel beter gaan, ze kunnen nu dit maken maar een echt operationeel inzetbaar systeem is nog ver weg schat ik zo in.

Jooop

#29
De Turken ontwikkelen tegelijk 3 railgun systemen.
Het zwakste systeem (gepost door Parera) is de 100KJ railgun, verder ontwikkelen ze nog een 1MJ en een 2MJ railgun. Ze gaan kleiner te werk dan de Amerikanen die direct een gevaarte van 32MJ railgun ontwikkelen.



Parera

Citaat van: A.J. op 19/06/2018 | 00:30 uur
Een miljoen videocamera's maar alleen foto's van een rokende (fikkende diesel en olie) auto... Natuurlijk.

Vooral dat professionele tuinsetje met al die troep op rechts wekt vertrouwen.
Zolang er geen video van is neem ik het ook maar met een korrel zout. Het idee zou een mobiele rail gun zijn, ja dat hebben ze gemaakt maar is het functioneel mobiel? Totaal niet tenzij je een leger met vrachtwagens wil laten rijden als artillerie of DFP maar dat is niet de bedoeling. Misschien voor de Turken wel al zal het meer een prestige zijn dat ze het gelukt is, de vraag is ook hoe effectief het systeem is want wat zal de afstand zijn? 1000 - 1500 m?

Huzaar1

Dit is een dingetje in de moslimwereld ofzo. De Iranezen deden ook al zoiets puberaals door met een schaalvliegtuigje en slechte camera de nieuwste straaljager van Iraanse makelij te presenteren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Haha ja die brandende brandweer auto is geniaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 19/06/2018 | 00:27 uur
Ik moest ook lachen.

Een miljoen videocamera's maar alleen foto's van een rokende (fikkende diesel en olie) auto... Natuurlijk.

Vooral dat professionele tuinsetje met al die troep op rechts wekt vertrouwen.