Opvolging P-3C Orion

Gestart door Ace1, 20/11/2012 | 20:38 uur

Parera

Dan zit er maar 1 ding op... op basis van de foutieve informatie moet de beslissing van het afstoten van de P-3C's terug gedraaid worden :angel: Daarmee moet het (volgende) kabinet gewoon een bak geld beschikbaar stellen voor het (her-)oprichten van een (MLD) Squadron met een 5 a 6 tal P-8 Poseidons.

8)

Reinier

Dat het schrappen van de Orions en daarmee MPA capaciteit een verkeerde beslissing was, hebben vele malen besproken op dit forum. Het was enkel en alleen financieel gedreven en daar is een narratief aan geplakt dat het een relikwie was uit de Koude Oorlog en daarmee niet meer nodig voor onze defensie die toentertijd moest worden omgebouwd naar een paarse defensie voor humanitaire taken.

Harald

Het in 2004 schrappen van de Orion-patrouillevliegtuigen van de Koninklijke Marine en het sluiten van Marinevliegkamp Valkenburg bij Leiden was een 'pijnlijke beslissing' gebaseerd op 'onjuiste informatie'. Dat stellen de auteurs van De Canon van de Koninklijke Marine. Het boek verschijnt vandaag, de presentatie ervan in het scheepvaartmuseum in Amsterdam is geschrapt vanwege de coronamaatregelen.

De conclusie over de Orions is opmerkelijk omdat een van de auteurs van het boek viceadmiraal b.d. Matthieu Borsboom is, commandant zeestrijdkrachten van 2010 tot 2014. Desgevraagd zegt hij dat de Orions ten onrechte werden weggezet als 'capaciteit uit de Koude Oorlog terwijl ze nog volop actief waren in crisisbeheersingsoperaties'..

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/997470/de-koninklijke-marine-in-vijftig-vensters

Opzich kun je hier natuurlijk nu weinig mee, de Orion zijn weg. Een opvolger ?? ... wordt er nieuw leven geblazen in de MPA capaciteit ?
De wens is er wel bij velen en de noodzaak zien ze ook wel, maar daadwerkelijk herinvoering van de MPA capaciteit, zie ik niet gebeuren (helaas) in de komende 10-15 jaar.   

Parera

#813
Citaat van: Reinier op 17/06/2020 | 09:56 uur
Persoonlijk ben ik daar 200% voorstander voor, maar zoals je al zegt, de kans dat NL dat gaat doen is 0%
De capaciteit is wel nodig voor Nederland en Caribisch Nederland.

De kans dat we dit zelfstandig op pakken is 0% maar de kans dat we aansluiten bij een Duitse order zie ik wel iets groter in. Dit is alleen mogelijk als er binnen defensie en/of de politiek nu al een actieve lobby loopt voor het terug brengen van de MPA capaciteit.

Ik ben benieuwd wat de Duitsers gaan doen, ze overwegen nog steeds de samenwerking met de Fransen maar voorkeur gaat uit naar een kist van de plank. Dit lijkt er dus op dat de A320neo variant ''A320M3A'' dus buiten het Duitse plan valt tenzij Airbus snel kan schakelen en in  2025 een kist kan leveren die 100% voldoet aan de eis van de plank. Het moet mogelijk zijn omdat Airbus al ruim sinds half 2018 bezig is met het ontwikkelen van de A320M3A en er dus wel iets moet liggen op papier. En ook daarvoor in 2016 was Airbus een MPA aan het ontwikkelen op basis van de A319, daarnaast is ook de C-295 een Airbus toestel waarvan MPA varianten rondvliegen.

Het zal niet makkelijk zijn voor Airbus en dus een (financieel) risico maar ook niet onmogelijk, en als het lukt verwacht ik ook wel een stevig prijskaartje.
Boeing heeft in Juni 2004 de order gekregen voor de USN's P-3 Orion vervangingsproject en in November 2009 vloog het eerste toestel haar beproevings vlucht.

Voor Nederland is het natuurlijk een gouden kans om de MPA's terug te krijgen in het wapen arsenaal maar ik schat de kans op dit moment wel heel klein in maar niet 0%. Met een 4 a 6 stuks zijn wij voorzien in onze behoefte en laten we ook aan de NAVO zien dat we wel degelijk mee willen doen. En MPA's zijn relatief ''vriendelijke'' aankopen waar geen giga bedragen bij horen met deze aantallen.

Willen ze een echte 1 op 1 vervanger van de P-3 Orion is de keuze snel gemaakt : P-8 Poseidon's. Weinig tot geen nieuwe bewapening nodig en ook de werking /indeling zal grotendeels gelijk zijn omdat ze moeten voldoen aan de Amerikaanse werkwijze. Ook voor de financiën waarschijnlijk de beste prijs/kwaliteit kist en ook voor NL de beste keuze. Alleen de Fransen hebben dan hierbij wel het nakijken, maar de Duitsers kunnen dan wel weer aansluiten bij de Noren en Britten.

Bij een 1 op 1 vervanging van de P-3 naar P-8 moeten de Duitsers rekenen op een kleine 120 miljoen Euro per toestel, wat uit komt bij 8 toestellen op 960 miljoen Euro. Hierbij komen nog wel extra kosten zoals onderdelen en overige kosten.

Een snelle berekening voor Nederland komt uit op 480 a 720 miljoen voor de kisten dus ergens tussen de 0,5 en 1,0 miljard Euro voor de totale aankoop. De P-8 kan natuurlijk naast MPA taken ook ingezet worden voor ISR taken en indien uitgebreid met een pod AESA radar ook voor het werk wat de Amerikanen doen met de E-8 Joint STARS.

Op zich is die RAS-72 (ATR-72) variant ook een mooie keuze maar wel een toestel dat qua capaciteit minder is dan de P-8 en ook bij de Italianen in dienst is gekomen als tijdelijke oplossing tot dat er budget is voor de P-8. Naast sensor en wapen capaciteit is de RAS-72 ook niet bij te tanken in de lucht.

https://specialmission.ras.de/the-ras72/

Reinier

Citaat van: Harald op 17/06/2020 | 09:28 uur
Orions worden dus versneld afgeschreven en men zoekt nu een vervanging "van de plank" ...... tja ....  misschien nog een mogelijkheid, kans, voor NL om samen op te trekken met DU voor herinvoeringen MPA capaciteit.

Maar ik acht die kans klein voor NL...  :'(
Persoonlijk ben ik daar 200% voorstander voor, maar zoals je al zegt, de kans dat NL dat gaat doen is 0%
De capaciteit is wel nodig voor Nederland en Caribisch Nederland.


Sparkplug

Citaat van: n-tv op 17/06/2020 | 08:00 uur
Bundeswehr sucht neue Seefernaufklärer

https://www.n-tv.de/politik/Bundeswehr-sucht-neue-Seefernaufklaerer-article21850382.html

De keuzes zijn van verschillende aard.

CitaatDaher laufe nun eine Marktsichtung aller verfügbaren Plattformen, unter anderem der C-295 MPA von Airbus, der RAS 72 von Rheinland Air Service und der P-8A Poseidon von Boeing.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/06/2020 | 08:00 uur
Bundeswehr sucht neue Seefernaufklärer

https://www.n-tv.de/politik/Bundeswehr-sucht-neue-Seefernaufklaerer-article21850382.html

Orions worden dus versneld afgeschreven en men zoekt nu een vervanging "van de plank" ...... tja ....  misschien nog een mogelijkheid, kans, voor NL om samen op te trekken met DU voor herinvoeringen MPA capaciteit.

Maar ik acht die kans klein voor NL...  :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

CP Technologies To Proceed With Greek P-3B Orion Modernization

CP Technologies, previously known as Chassis Plans, has won a contract to modernize and update the mission control computers in the P3B Orion aircraft used by the Hellenic Navy and Air Force.

According to Michael McCormack, President & CEO of CP Technologies, "We  won the contract because our proven ability to meet the extreme environmental specifications, the ability to rapidly prototype the product and the overall performance of the computer."

The P-3 Orion is the standard for maritime patrol and reconnaissance, and is used for homeland security, anti-piracy operations, humanitarian relief, search and rescue, intelligence gathering, antisubmarine warfare and, recently, to assist in air traffic control and natural disaster relief support.

CP Technologies' mission computers are used in the ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) consoles onboard the aircraft and were designed to offer advanced computing technology in order to accommodate new ISR capabilities in the rough aircraft environment like Advance map rendering and GPS tracking, sensor and surveillance data analysis, etc.

The unit is a fully sealed, convection cooled system that offers a high-performance balance of CPU/GPU processing. The combination of CPU/GPU performance, the ruggedized sealed design, and the advanced peripheral interfaces such as RS-232, RS-422, Hi-Res Digital Video Outputs, and GB Ethernet, is what set CP Technologies apart from the competition.

The unit was designed to accommodate and certified to operate under extreme environmental conditions such as Electromagnetic Interference, Temperature ranges as low as -40C and as high as +70C, Aircraft Crash Safety, as well as extreme shock and vibrations profiles to guarantee functionality and survivability remains consistent throughout the aircrafts many missions.

The contract was awarded to CP Technologies in May of 2018 and was rapidly prototyped in 12 weeks. CP Technologies will continue to support the program until the expiration of the contract in 2025. 

The HAF had five P-3Bs that had been in service since 1996. Assigned to the 353 Squadron based at Elefsis near Athens, these aircraft had been in storage pending a decision on the proposed Mid Life Upgrades (MLU). The modernization plan is a 7-year program and includes the maintenance and support of five of the six P-3B Orion turbo-prop aircraft transferred to Greece by the United States during 1991 and 1992. In 2014, the US State Department approved a Foreign Military Sale to Greece for P-3B aircraft overhaul and upgrade as well as associated equipment, parts, training and logistical support for an estimated cost of $500 million.

https://www.navalnews.com/news/2019/01/cp-technologies-to-proceed-with-greek-p-3b-orion-modernization/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Thomasen op 26/04/2018 | 17:43 uur
Airbus niet. En verwacht de Duitsers en Fransen ook niet.
Echter, misschien is het wel een zeer capabel toestel, eigenlijk de enige die purpose designed is.
En dan is met de beperkte productie run de we hier zouden draaien, zelfs in een best case scenario. het misschien wel een aantrekkelijke optie.
Prijs technisch zijn ze best interessant, als je naar de P-8 kijkt met 256,5 miljoen dollar per kist in 2015 en de P-1 voor 164 miljoen dollar in dat zelfde jaar toch een verschil van 92,5 miljoen per toestel. Verder op de meeste punten vergelijkbaar met de P-8 en soms zelfs beter wel 2 extra crew leden. Wat er wel ontbreekt is de mogelijkheid voor het in de lucht bij tanken. Ook de C-2 van Kawasaki is geen verkeerd transport toestel.

Al met al denk ik dat de P-1 best wel export kansen heeft door de lage prijs, maar of het onderhoud vriendelijk is weet ik niet. Ook zal er nog wel hier en daar aangepast moeten worden om te voldoen aan EU regels en NAVO integratie maar dat moet ruim lukken binnen die 92 miljoen dollar.

Parera

Citaat van: Harald op 26/04/2018 | 09:13 uur
Japan seeks role in French-German marine surveillance plane project - sources

https://www.reuters.com/article/japan-defence-germany-france/japan-seeks-role-in-french-german-marine-surveillance-plane-project-sources-idUSL3N1S12N0

tja ... is een idee, maar of Airbus hiervoor warm loopt ...  :hrmph: .. tja moeten we nog zien.
Maar aan de andere kant als ze het basis ontwerp overnemen en in licentie bouwen en zelf hun eigen apparatuur, sensoren erin bouwen, eventueel andere motoren... why not !
Airbus gaat hier niets mee doen als de Jappen dit serieus willen moeten ze opzoek naar bedrijf in de industrie dat vaker items ''importeert'' een bedrijf als Airbus heeft geen interesse in dit toestel tenzij ze zelf mogen bouwen.

Harald

Japan seeks role in French-German marine surveillance plane project - sources

https://www.reuters.com/article/japan-defence-germany-france/japan-seeks-role-in-french-german-marine-surveillance-plane-project-sources-idUSL3N1S12N0

tja ... is een idee, maar of Airbus hiervoor warm loopt ...  :hrmph: .. tja moeten we nog zien.
Maar aan de andere kant als ze het basis ontwerp overnemen en in licentie bouwen en zelf hun eigen apparatuur, sensoren erin bouwen, eventueel andere motoren... why not ! 

Sparkplug

#803
Citaat van: Mourning op 08/04/2018 | 12:14 uur
Welke termijn denk je dan aan, want ik denk dat we nog wel een jaar of tien bezig zijn om de huidige tekorten op te lossen, voorraden aan te vullen, achterstallige investeringen in te lopen en aan een beperkte uitbouw te kunnen doen van de huidige organisatie.

Ik zou liever die uitbouw nog iets vergroten dan weer aan een nieuwe tak van sport te beginnen welke we dan weer op heel kleine schaal gaan uitvoeren...

Net zoals wat jij denkt denk ik ook. Dan zit je wel in de periode 2030 - 2040. Opheffen en verkopen is zo geregeld. De boel weer op poten zetten is van een andere orde.

Om terug te komen op de MPA's. Als je weer een MPA kunt kopen, kun je dan niet beter wachten op een doorontwikkeld ontwerp? De P-3C uitvoering van de MLD was bij aanvang ook al een beter type dan voorgaande Orion uitvoeringen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 08/04/2018 | 10:31 uur
Tegen de tijd dat dat allemaal is opgelost, is ook duidelijk hoe dit nieuwe Duits-Franse MPA toestel zich t.o.v. de P-8 Poseidon verhoudt. Dan weet men tenminste wat er van de plank kan worden gekocht.

Welke termijn denk je dan aan, want ik denk dat we nog wel een jaar of tien bezig zijn om de huidige tekorten op te lossen, voorraden aan te vullen, achterstallige investeringen in te lopen en aan een beperkte uitbouw te kunnen doen van de huidige organisatie.

Ik zou liever die uitbouw nog iets vergroten dan weer aan een nieuwe tak van sport te beginnen welke we dan weer op heel kleine schaal gaan uitvoeren...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).