De EC Tiger

Gestart door dudge, 06/02/2013 | 11:23 uur

Huzaar1

Het is een civiele heli wat voor politie, SOF en 'war of choice' taken geschikt is gemaakt.

Je moet je beseffen dat met smart shooter systemen een Diemaco al een eind kan maken aan deze helikopter. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

H145M – Kein gleichwertiger Ersatz für den Tiger
https://esut.de/2023/07/fachbeitraege/43197/h145m-kein-gleichwertiger-ersatz-fuer-den-tiger/



H145M - Geen gelijkwaardige vervanging voor de Tiger

De H145M is momenteel de populairste kandidaat voor de aanschaf van een lichte aanvalshelikopter voor de Duitse strijdkrachten. Het ministerie van Defensie hoopt dat de introductie van een lichte gevechtshelikopter de capaciteitstekorten van de Tiger-aanvalshelikopter zal compenseren, hetzij op het gebied van langeafstandswapeneffecten, hetzij om de piloten in staat te stellen voldoende uren te vliegen om hun licenties. Op de vliegshow in Le Bourget bij Parijs, die plaatsvond van 19 tot en met 25 juni, presenteerde fabrikant Airbus Helicopters de H145M. ES&T kreeg de gelegenheid om de helikopter te bekijken.

De H145M is geen heavy-lift helikopter met een maximaal startgewicht van 3.800 kg, waarvan 1.893 kg als payload kan worden vervoerd. Als je het gewicht van een volle brandstoftank (ca. 720 kilogram) hiervan aftrekt, is er slechts ongeveer een ton laadvermogen.

De compacte helikopter, die met een A400M-transportvliegtuig over lange afstanden kan worden ingezet, wordt aangedreven door twee Arriel 2E-motoren van de Franse fabrikant Safran, elk met een vermogen van 667 kilowatt.

Als je deze gegevens vergelijkt met die van de Tiger-aanvalshelikopter, zie je dat de prestaties van beide machines duidelijke verschillen vertonen. De Tiger heeft een maximaal startgewicht van ruim 6 ton en heeft twee motoren met elk een vermogen van 870 kilowatt.

(helaas rest achter betaalmuur)

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

New Nexter KNDS THL30 turret to equip upgraded Tiger attack helicopter

Nexter is upgrading its THL30 turret to equip the modernized Tiger attack and ground support helicopter. The turret's lateral displacement has been increased and its weight reduced thanks to modernized electronics. It will enter service in 2028.



Nexter, a KNDS company, is enhancing the performance of its THL30 turret for upgraded Tiger helicopters, the new standard developed by Airbus Helicopters on behalf of OCCAR, and financed by the French and Spanish governments. This work is focused primarily on increasing its lateral clearance to enable it to engage targets at more than 90? to either side.

In addition, onboard electronics are being modernized to optimize weight and volume. These gains are essential for Airbus Helicopters to stay within the weight limit set for the upgraded Tiger and complete the development of this new standard. The THL30 retrofit kits will be delivered by Nexter to Airbus Helicopters at its sites in Marignane, France and Albacete, Spain.

The THL30 is a light turret armed with a 30mm gun and designed specifically for the Tiger helicopter. Its rate of fire can reach 720 rounds per minute. Developed in the late 1990s and produced in 136 units between 2003 and 2014 for France, Spain and Australia, the THL30 has proved its capacities in numerous theatres of operation, including Afghanistan, Libya and Mali.



https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2023-news-aviation-aerospace/june/9054-new-nexter-knds-thl30-turret-to-equip-upgraded-tiger-attack-helicopter.html

Harald

CitaatIt was revealed in 2011 that Taiwan had signed a contract, reported to be worth up to $1.91 billion, for 30 Apache Guardians
https://www.defensenews.com/land/2018/07/18/taiwans-apache-guardian-helicopters-reach-major-milestone/

Das 64 miljoen USDollar per stuk voor AH-64E (58,6 miljoen euro)

Sparkplug

#614
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/05/2023 | 15:49 uur
Wat kost een fabrieksnieuwe Apache?

Volgens onderstaande link kost een nieuwe AH-64E v6 52 miljoen USD. Vraag mij wel af wat er bij deze prijs is inbegrepen.

https://www.thesoldiersproject.org/most-expensive-military-helicopters/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/05/2023 | 15:31 uur

kosten liggen ca. ? 66 miljoen euro per toestel !


Nog even en deze upgrade kost (in aanschaf) een F-35A

Wat kost een fabrieksnieuwe Apache?

Harald

#612
Even artikel opgezocht ter vergelijking wat de Investeringen zijn voor de upgrade van zowel Frankrijk als Spanje in hun Tigre/Tiger helicopter vloot. Zie hieronder voor het artikel.

Frankrijk : 42 van de 67 krijgen upgrade => 63%
Spanje : 18 van de 24 krijgen upgrade => 75%
kosten liggen ca. ? 66 miljoen euro per toestel !

En wat kost een nieuwe H145M ??         ca. 37 miljoen per stuk
CitaatThe news agency Reuters reported that the Germany Armed Forces (Bundeswehr) which has been reluctant to buy into an upgrade of Airbus?s Tiger attack helicopter due to operational problems, wants to buy the 82 aircraft for 3.05 billion euros ($3.3 billion) and arm 24 of them with anti-tank missiles.
https://militaryleak.com/2023/03/20/germany-to-buy-airbus-h145m-helicopter-and-convert-for-light-attack-helicopters/


France, Spain ink deals to upgrade Tiger attack helicopters

The Tiger attack helicopters operated by France and Spain are set to receive a mid-life upgrade to improve their connectivity, precision, and fire power capabilities, at a cost of ?65.8 million ($71.9 million) per aircraft.

The Tiger MkIII will be developed and produced by Airbus Helicopters, which was awarded a contract last week by OCCAR (Organisation Conjointe de Coop?ration en mati?re d?Armement), a joint organization that manages the Franco-Spanish-German Tiger program on behalf of those countries? respective defense procurement agencies.

Discussions over the upgrade have been ongoing for months. France cannot afford to spend over $4 billion to modernize all 67 of its aircraft, so has opted to upgrade just 42 in a first tranche at a cost of ?2.8 billion ($3.06 billion), with a 2029 delivery date. The remaining 25 might be upgraded later depending on whether Germany joins in after opting out of the initial upgrade decision.

That option looks more likely today than it did two weeks ago, following Chancellor Olaf Scholz?s announcement of a ?100 billion ($109 billion) increase in his nation?s defense budget in the wake of Russia?s invasion of Ukraine. It?s now possible Germany may join the upgrade program later this year, which France believes would lead to enough cost savings across the program to cover the remaining platforms.

Spain, meanwhile, will spend ?1.18 billion ($1.29 billion) to upgrade 18 of its 24 Tigers. These 18 MkIIIs will be delivered between 2030 and 2034. The remaining six, stored on the Colonel S?nchez Bilbao base in Ciudad Real (half-way between Madrid and Granada), are the original HAPs (helicopt?re d?appui et protection) delivered to Spain in 2007 whilst awaiting the improved HAD version. Lack of money sidelined their scheduled upgrade to the HAD version. Instead, one of these aircraft will likely be used as the basis for the MKIII prototype scheduled for first flight in 2025, whilst the others will be used as a source of components.

https://breakingdefense.com/2022/03/france-spain-ink-deals-to-upgrade-tiger-attack-helicopters/

Sparkplug

Ook Frankrijk twijfelt aan de Mk3 upgrade van de Tiger aanvalshelikopters

16 mei 2023 Categorie: Militair, Nieuws

Het gaat van kwaad naar erger met de Airbus Tiger aanvalshelikopters. Nadat eerder Australi? en afgelopen week ook Duitsland geen interesse hebben in de mid-live upgrade, het Mk3 programma, van de Tiger aanvalshelikopters, heeft de Franse generaal Schill in de Franse parlementscommissie voor Defensie aangegeven dat het Tiger Mk3 programma zal worden uitgesteld.

Op 3 maart 2022 werd bekend dat Airbus Helicopters een order kreeg van ? 3,5 miljard voor de upgrade van 42 Franse en 18 Spaanse Tiger-aanvalshelikopters. Het prototype van de Tiger Mk3 zou in 2025 vliegen, de eerste levering van een Tiger Mk3 aan Frankrijk zou in 2029 plaatsvinden.

In de hoorzitting van de Franse Defensiecommissie zei generaal Schill letterlijk het volgende:

"Quant au TIGRE le passage au standard 2 se poursuivra et, en fin de loi de programmation militaire, nous disposerons de 67 TIGRE au standard 2. L??volution de ces appareils vers un standard ult?rieur est actuellement en discussion, notamment avec les Espagnols, avec lesquels nous sommes associ?s dans ce programme. Nous devrons aussi tenir compte des ?l?ments que nous fournira le conflit en Ukraine pour pr?ciser les conditions d?emploi de ces h?licopt?res, en fonction notamment de l??volution de la capacit? des drones a?riens, car les h?licopt?res qui succ?deront au TIGRE standard 2 auront consubstantiellement la capacit? de
guider certains drones a?riens ou d?op?rer avec eux."  (zie vertaling onderaan) - De volledige tekst van de hoorzitting met generaal Schill kun je hier nalezen.

Het uitstappen of vertragen van de Franse deelname aan het Tiger Mk3 programma zou het ganse programma op losse schroeven brengen want Spanje zal vermoedelijk niet zomaar bereid zijn om de totale kost van de ontwikkeling van de Tiger Mk3 op zich te nemen. Spanje zou dan met 18 helikopters de enige gebruiker zijn van de Tiger Mk3 wat nadien de onderhouds- en instandhoudingskosten de hoogte zou injagen. Het simpele feit dat generaal Schill dit openlijk deelt met de commissie bewijst dat de discussie grotendeels achter de rug is en vermoedelijk een mogelijke oplossing reeds in de maak is.

Airbus Helicopters ziet hiermede een belangrijk order onzeker worden maar vooral het verder afbrokkelen van de beperkte interesse om de Tiger aanvalshelikopters langer in dienst te houden.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Vertaling van de uitspraak van generaal Schill over het Tiger Mk3-programma 

"Wat de TIGER betreft, zal de upgrade standaard 2 zal doorgaan en aan het einde van de militaire programmeringswet zullen we 67 TIGER's hebben in standaard 2. De evolutie van deze apparaten naar een latere standaard wordt momenteel besproken, met name met de Spanjaarden, waarmee we in dit programma zijn verbonden. We zullen ook rekening moeten houden met de elementen die het conflict in Oekra?ne ons zal opleveren om de gebruiksvoorwaarden van deze helikopters te specificeren, met name in overeenstemming met de evolutie van de capaciteit van luchtdrones, omdat de helikopters die de standaard TIGER Mk2 zullen opvolgen, substantieel de capaciteit zullen hebben om bepaalde drones vanuit de lucht begeleiden of ermee opereren."

https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=d4b4i8F1&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 16/05/2023 | 09:58 uur
Er moest nu snel geschakeld worden en daar is deze "goedkope" en snelle keuze op gemaakt, denk ik.
Een update op de Tiger zou niet de gewenste betere inzetbaarheid en capaciteiten geven, dan maar het geld anders besteden.

Je krijgt echt nu een dejavu met de Bo105P in de jaren 80.

Laat het dan hopelijk een interim oplossing zijn en niet meer dan dat, voordat het een echte deja vu wordt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2023 | 09:04 uur
Voor mijn gevoel is de H145M als vervanger van de Tiger een achteruitgang. De H145M zal voor specifieke taken goed zijn, maar niet als (lichte) aanvalshelikopter.

en voor mijn gevoel ook een noodgreep om snel iets te regelen in verband met gemaakte afspraken en eisen vanuit NAVO en om ondersteuning van eigen eenheden te kunnen garanderen.
Als maar 9 van je 51 heli's inzetbaar zijn, das maar 17% !!  dan lijkt me dat je op alle opzichten faalt.

Als de Tiger uitgefaseerd wordt en dat er dan een vervanger wordt aangekocht lijkt me zeer waarschijnlijk.... Apache vervanger ?

Er moest nu snel geschakeld worden en daar is deze "goedkope" en snelle keuze op gemaakt, denk ik.
Een update op de Tiger zou niet de gewenste betere inzetbaarheid en capaciteiten geven, dan maar het geld anders besteden.

Je krijgt echt nu een dejavu met de Bo105P in de jaren 80.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 16/05/2023 | 09:31 uur
Volledig mee eens. Dat de Tiger (forse) problemen heeft lijkt me evident, maar de H145M is daar niet de oplossing voor m.i.. Ze zouden misschien veel meer moeten inzetten op diverse soorten drones met divers bereik en takenpakket en loitering munitions naast een kleiner aantal echt zware gevechtsheli's.

De VS is op dit gebied aan het testen met MUM-T voor de AH-1Z en de AH-64E elk.

Ook Nederland testte al iets in 2021.

https://aec-skyline.com/news/aec-skyline-supports-manned-unmanned-teaming-efforts-of-the-dutch-defense-helicopter-command
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 16/05/2023 | 09:04 uur
Voor mijn gevoel is de H145M als vervanger van de Tiger een achteruitgang. De H145M zal voor specifieke taken goed zijn, maar niet als (lichte) aanvalshelikopter.

Volledig mee eens. Dat de Tiger (forse) problemen heeft lijkt me evident, maar de H145M is daar niet de oplossing voor m.i.. Ze zouden misschien veel meer moeten inzetten op diverse soorten drones met divers bereik en takenpakket en loitering munitions naast een kleiner aantal echt zware gevechtsheli's.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Voor mijn gevoel is de H145M als vervanger van de Tiger een achteruitgang. De H145M zal voor specifieke taken goed zijn, maar niet als (lichte) aanvalshelikopter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Deutsche Tiger-Kampfhubschrauber sollen nicht modernisiert werden

https://esut.de/2023/05/meldungen/42027/deutsche-tiger-kampfhubschrauber-sollen-nicht-modernisiert-werden/

Artikel vertaald met google translate

De federale regering heeft besloten om niet deel te nemen aan het Tiger MKIII-programma en de gevechtshelikopter in 2038 uit te faseren. Dat blijkt uit een rapport van het Duitse persbureau.

Een beslissing die al maanden in de lucht hing lijkt nu genomen. Dat de federale overheid zich uiteindelijk zou uitspreken tegen het voortzetten van het gebruik van de Tiger hing al een tijdje in het verschiet. Niemand van de Bundeswehr heeft de Tiger publiekelijk erkend en er zijn kennelijk aanzienlijke twijfels binnen de troepen of het concept van een gevechtshelikopter die een door vijandelijk verdedigd gebied binnenvliegt op de lange termijn nog wel toekomst heeft.

Bovendien werd in april in een reactie van de Bondsregering op een kleine vraag van de CDU/CSU-fractie in de Bondsdag gezegd dat er niet van werd uitgegaan dat de mogelijke upgrade van de Duitse Tiger-gevechtshelikopters naar de middenklasse life upgrade Mark III zou een significante impact hebben op de operationele paraatheid van de vloot zou verbeteren. In het antwoord had de federale regering geschreven dat de beslissing nog niet genomen was. Het document onthulde ook dat de antitankcapaciteit van de Tiger beperkt was, met name vanwege een gebrek aan munitie.

Gebrek aan operationele paraatheid in de tijger

De Bundeswehr heeft momenteel 51 Tiger-aanvalshelikopters waarvan het geplande einde van de levensduur is vastgesteld voor 2038. Om verder te gaan dan dat punt, had de federale overheid zich moeten aansluiten bij het Mark III mid-life upgradeprogramma. Als onderdeel van dit programma zijn de Spanjaarden en Fransen van plan hun Tigers te upgraden.

De Bundeswehr heeft echter grote problemen met het systeem sinds de introductie van de gevechtshelikopter. Bevredigende beschikbaarheid kon nooit worden bereikt. In mei vorig jaar zei toenmalig minister van Defensie Christine Lambrecht dat op dat moment slechts negen van de 51 helikopters operationeel waren.

In het laatste rapport van het Ministerie van Defensie over de materi?le operationele paraatheid van de Bundeswehr vanaf 2021 staat over de Tiger: "De operationele paraatheid van de KH TIGER bleef in de rapportageperiode op een onbevredigend niveau. De achterstand van hoofdinspecties voor een groot aantal vliegtuigen door gebrek aan dockingcapaciteit blijft de operationele gereedheid van dit systeem be?nvloeden. De genomen maatregelen om de inspectieachterstand weg te werken gaan op zijn vroegst eind 2023 in. Het volledig wegwerken van de file wordt echter niet voor eind 2026 verwacht. [?] Het doel is om tot 2026 in jaarlijkse stappen een significante verhoging van de materi?le operationele paraatheid van de KH TIGER te realiseren.?

Update: Een woordvoerder van Airbus Helicopters, de fabrikant van de Tiger, zei desgevraagd kennis te hebben genomen van het besluit. Hij benadrukte echter dat er al twee jaar een speciale ge?ntegreerde lijst van acties tussen de klant en Airbus bestaat voor de duurzame verbetering van de vlootbeschikbaarheid en dat Airbus deze ook vervult. ?Verder zetten we ons in voor een continue verdere verhoging van de beschikbaarheid en zijn hiervoor concrete maatregelen genomen. We verwelkomen graag discussies over de te nemen maatregelen die nodig zijn voor een optimaal gebruik van de helikopter tijdens zijn voortgezette dienst bij de Bundeswehr", vervolgt de woordvoerder.

Lichte aanvalshelikopter

De federale regering heeft echter toegezegd aan de NAVO om tegen begin 2032 48 gevechtshelikopters te leveren. Om de voorzienbare capaciteitstekorten van de Tiger-vloot te compenseren en te verlichten, onderzoekt de federale regering de introductie van een lichte gevechtshelikopter.



De H145M van Airbus Helicopters is momenteel de meest waarschijnlijke optie voor zo'n lichte aanvalshelikopter die op de markt verkrijgbaar is. Dit type is al in de Bundeswehr ge?ntroduceerd als lichte multi-purpose helikopter (H145M LUH SOF) en wordt voornamelijk gebruikt door de special forces.