De EC Tiger

Gestart door dudge, 06/02/2013 | 11:23 uur

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 12/04/2023 | 15:17 uur

Echt, praat meer met je Duitse collega's. De Bureaucratie daar is gewoon echt verlammend en dysfunctioneel, en die van hun DMO nog het meeste.



Die spreken wij dus nooit. Op zich best gek  want we hebben veelal te maken met dezelfde schei?che.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 12/04/2023 | 15:17 uur
Echt, praat meer met je Duitse collega's. De Bureaucratie daar is gewoon echt verlammend en dysfunctioneel, en die van hun DMO nog het meeste.

Is die bureaucratie daar pas sinds de eenwording of bestond het al toen het nog West-Duitsland was? Als het daar zo diep zit, dan maakt het inderdaad niet uit welk wapensysteem je ook aanschaft  :(
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 12/04/2023 | 14:43 uur
Daarmee loop je automatisch tegen hetzelfde probleem aan.
De Duitsers zijn er zelf ook wel een beetje achter, maar een probleem identificeren en oplossen zijn echt nog twee verschillende zaken.
Zou er nergens teveel van verwachten.

Nee, want de Apache wordt gedragen door het Amerikaanse leger en is een relevant wapensysteem door deze garantie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Pfft, gelukkig hebben wij de Apache!

Harald

Bundesregierung: Tiger Mark III Upgrade f?hrt zu keiner erh?hten Einsatzbereitschaft   (  :omg: zo ... duidelijk antwoord.. )

https://esut.de/2023/04/meldungen/41247/bundesregierung-tiger-mark-iii-upgrade-fuehrt-zu-keiner-erhoehten-einsatzbereitschaft/

CitaatDie Bundesregierung geht nicht davon aus, dass die m?gliche Aufr?stung der deutschen Kampfhubschrauber Tiger auf das Midlife-Upgrade Mark III die materielle Einsatzbereitschaft der Flotte ma?geblich verbessern w?rde. ?Die Weiterentwicklung zu Tiger Mark III wird die Komplexit?t des Systems nicht ma?geblich verringern. Die Ursachen der Defizite bei der materiellen Einsatzbereitschaft k?nnen damit nicht beseitigt werden?, hei?t es in einer Antwort auf eine Kleine Anfrage der CDU/CSU Bundestagsfraktion.

de rest van het artikel is achter betaalmuur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 31/03/2023 | 08:50 uur
Viper f?r die Bundeswehr?
https://www.behoerden-spiegel.de/2023/03/29/viper-fuer-die-bundeswehr/



Volgens experts is het belangrijkste argument tegen de H145M het gebrek aan assertiviteit, aangezien het nauwelijks voldoende is om een ​​paar wapens op een civiel helikoptermodel te schroeven om het vervolgens groen te schilderen en de strijd in te sturen. Militaire verharding en pantserpenetratie vereisen aanzienlijk meer technologische aanpassingen.


Precies wat ik zei over de H145
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 31/03/2023 | 09:11 uur
De BW bekijkt voor mijn gevoel op dit moment alle opties, er is al nieuws naar buiten gekomen over de AW-249, AH-64E en nu de AH-1Z.

Zou dit misschien te maken kunnen hebben met een tender?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

De BW bekijkt voor mijn gevoel op dit moment alle opties, er is al nieuws naar buiten gekomen over de AW-249, AH-64E en nu de AH-1Z.

Harald

Viper f?r die Bundeswehr?
https://www.behoerden-spiegel.de/2023/03/29/viper-fuer-die-bundeswehr/


Kunnen AH-1Z Viper-helikopters binnenkort de Tiger-vloot van de Bundeswehr uitbreiden?

Viper voor de Bundeswehr?  (google translate vertaling)

Het aantal Duitse aanvalshelikopters ? 51 Tigers ? is duidelijk te klein voor de nationale en bondgenootschappelijke verdediging. In de zomer van vorig jaar werd aan Defensie gemeld dat er nog minimaal 55 gevechtshelikopters nodig zijn. Maar er zijn nog discussies over welke gevechtshelikopters dat zouden moeten zijn. U kunt kiezen uit een doorontwikkeling van de Tiger, de H145M van Airbus Helicopters, de Apache van Boeing en de Viper van Bell.

Waar (industri?le) politici, met de van oudsher sterke invloed van Zuid-Duitse parlementsleden, de voorkeur geven aan Airbus-helikopters, geeft de Bundeswehr de voorkeur aan een Amerikaanse oplossing.

Volgens experts is het belangrijkste argument tegen de H145M het gebrek aan assertiviteit, aangezien het nauwelijks voldoende is om een ​​paar wapens op een civiel helikoptermodel te schroeven om het vervolgens groen te schilderen en de strijd in te sturen. Militaire verharding en pantserpenetratie vereisen aanzienlijk meer technologische aanpassingen.

Bell's Viper daarentegen werd toen al besproken als een tussenoplossing tussen de Tiger en de Next Generation Rotorcraft en kreeg de voorkeur van delen van het Duitse leger. Vooral de goede bewapening en de eenvoudige training spreken voor het model. Zoals de autoriteiten Spiegel konden vernemen, zou de eenheidsprijs voor de Viper 30 tot 40 miljoen per helikopter zijn en Bell zou ook 100 procent productie uit Duitsland garanderen.

Gezien de Slowaakse aanschaf en andere gerelateerde beslissingen van andere Oost-Europese landen, ligt er ook voor Duitsland een interessante aanpak, als niet alleen de helikopters, maar ook reserveonderdelen en trainingsfaciliteiten in Duitsland worden gebouwd.


Sparkplug

Het zal inderdaad voor Frankrijk en Spanje een aardige duit kosten om hun Tiger vloot te voorzien van de volledige MkIII upgrade. Wel vermoed ik dat op de lange termijn zij hier meer aan hebben dan aan een onvolledige upgrade.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

France to reassess what it wants in a ?new standard? Tiger attack helicopter

The French Ministry of Defense declined to tell Breaking Defense whether the "new standard" referred to a full MkIII upgrade or a less ambitious plan.

The French government, military and industry plan to reassess the capabilities they want in an upgrade to the Tiger attack helicopter, including a key analysis of drone compatibility, potentially putting in question the planned, full MkIII upgrade.

Asked specifically about whether the MkIII mid-life upgrade would be funded, a French military spokesperson only confirmed that a ?new Tiger standard is not put into question in the upcoming Loi de programmation militaire (LPM) [military programming law].?

?During his hearing in the Senate on February 28, S?bastien Lecornu, Minister for the Armed Forces, affirmed that the Tiger helicopter will continue to fly until 2042-2045,? said the French Ministry of Armed Forces spokesperson. ?The Minister nevertheless mandated the armed forces and the DGA [Directorate of General Armaments], in conjunction with manufacturers, to evolve standards envisaged to meet needs identified, in terms of technological developments (in particular reflect on compatibility with drones) and economic sustainability, to ensure export success.?

The statement comes after Force Operations Blog (FOB), a specialist French Army website, reported earlier this month that an unnamed military source said the Tiger MkIII mid-life upgrade will be cancelled and replaced with a less comprehensive 2+ plan. Integration of new MBDA MHT (High Tier Missile) air-to-ground and Mistral 3 air-to-air weapons will be abandoned under the reworked initiative with the in production Brimstone air-to-ground missile to be favored instead, according to FOB.

Those changes have not been confirmed by the French Ministry of Armed Forces. It declined to clarify to Breaking Defense whether ?new standard? refers to a smaller or less comprehensive upgrade compared to that originally planned under the MkIII effort. MBDA declined to comment.

.../...

https://breakingdefense.com/2023/03/france-to-reassess-what-it-wants-in-a-new-standard-tiger-attack-helicopter/


The Tiger attack helicopter program has been unsettled by Germany refusing to join a MkIII midlife upgrade effort with France and Spain.

Parera

Citaat van: Poleme op 11/01/2023 | 00:17 uur
Flashback.

In Nederland in 1986 vond er in het kader van het project "bewapende helikopter" een fly-off (vergelijkende vlieg demo) plaats tussen de A129 Mangusta en de Panther.
De Panther was een bewapende versie van de Aerospatiale Dauphin.  Voorzien van 2 horizontale 'midscheeps' wapen pylons waar max. 8 ATGW's konden worden gehangen.   Vele heli fabrikanten hadden zo een bewapende variant op bijvoorbeeld de Sikorsky S-76 (H-76 Eagle), en BK-117.
Zulke bewapende heli's waren of een interim oplossing op een echte aanvalsheli.  Of een budget oplossing.  Maar toen al waren dit soort surrogaat aanvalsheli's veel te kwetsbaar op het slagveld.

Daar heb je een punt, maar met de huidige technische mogelijkheden en die van de toekomst is zo iets onbemand misschien helemaal geen verkeerde gedachte. De Britten zijn hier al langere tijd mee in ontwikkeling samen met het Italiaanse Leonardo. Dit is dan wel een wat kleiner model. maar het moet ook haalbaar zijn met een formaat H155.


Poleme

Citaat van: Parera op 08/01/2023 | 18:42 uur
Voor gewapende (lichte) helikopters moeten we tegenwoordig naar Azie lijkt het, zowel Japan als Zuid-Korea hebben projecten hierin. De Koreanen hebben 2 projecten onder Korean Aerospace Industries (KAI) die wat mij betreft wel eens interessant kunnen zijn voor de Europese markt. Beide op basis van Airbus helikopters die lokaal geproduceerd worden, naar mijn idee een relatief simpele manier om toch weer 2 nieuwe modellen op de Europese markt te brengen door Airbus (samen met KAI).
Light Armed Helicopter (LAH) [H155]

* Tot op heden geen helikopter die in productie genomen is.
Flashback.

In Nederland in 1986 vond er in het kader van het project "bewapende helikopter" een fly-off (vergelijkende vlieg demo) plaats tussen de A129 Mangusta en de Panther.
De Panther was een bewapende versie van de Aerospatiale Dauphin.  Voorzien van 2 horizontale 'midscheeps' wapen pylons waar max. 8 ATGW's konden worden gehangen.   Vele heli fabrikanten hadden zo een bewapende variant op bijvoorbeeld de Sikorsky S-76 (H-76 Eagle), en BK-117.
Zulke bewapende heli's waren of een interim oplossing op een echte aanvalsheli.  Of een budget oplossing.  Maar toen al waren dit soort surrogaat aanvalsheli's veel te kwetsbaar op het slagveld.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 10/01/2023 | 22:41 uur
Heb wat filmpjes uit Oekraine gezien waar een ding heel duidelijk wordt, juist ook het boordkanon zorgt er voor dat je snel (terug) kan schieten. Lijkt me dus dat dat ook voor zelfverdediging op zo'n heli moet. Nu kun je niks baseren op een paar filmpjes, maar ik vermoed dat een ex-post review dat wel gaat aantonen.

vwb Duitsland, het blijft een vreemd land. Enerzijds maken ze de mooiste spullen. Maar dan ook weer van dit soort dingen. Ook de Duitsers weten echt wel dat ze een AH met kanon nodig hebben. Niemand daar ziet iets in die vreemde pods. Maar soms komen ze nog met zo'n 'meer met minder' mantra. Iedereen weet dat het nergens op slaat, maar om wat voor reden dan ook wordt het geaccepteerd.

Hopelijk was dit ook de laatste keer dat Duitsland een 'helicopter gunship' ontwerp laat rondvliegen zonder boordkanon, maar wel met een 12,7 mm gun pod die een nodige pylon bezet houdt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Voor gewapende (lichte) helikopters moeten we tegenwoordig naar Azie lijkt het, zowel Japan als Zuid-Korea hebben projecten hierin. De Koreanen hebben 2 projecten onder Korean Aerospace Industries (KAI) die wat mij betreft wel eens interessant kunnen zijn voor de Europese markt. Beide op basis van Airbus helikopters die lokaal geproduceerd worden, naar mijn idee een relatief simpele manier om toch weer 2 nieuwe modellen op de Europese markt te brengen door Airbus (samen met KAI).

Light Armed Helicopter (LAH) [H155]



Korean Utility Helicopter - Surion / MUH-1 Marineon* [H215]




* Tot op heden geen helikopter die in productie genomen is.