Bell's V-280 Osprey II next generation

Gestart door Harald, 11/04/2013 | 16:37 uur

Huzaar1

Lastig te voorspellen hoe alles loopt. Maar er zullen wat productie jaren overheen moeten gaan alvorens het betaalbaar gaat worden voor ons. Daarnaast denk ik dat de helikopter zoals we hem kennen over het algemeen vooral ingevuld gaat worden door drones.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 06/12/2022 | 15:19 uur
Die V280 ziet er complex, en dus duur, en dus weinig kisten, uit. De US kan makkelijk beide in gebruik houden. Dat is niet voor alle gebruikers van de US industrie zo.
Zal zeker een toekomst hebben. Maar ik verwacht/ ben niet verbaasd als er in 2040 nog UH60 varianten van de loopband rollen.

Zolang verkoop via FMS mogelijk blijft, zal de (U)H-60 worden geproduceerd. Zo niet, dan heeft Sikorsky/LM via direct sales nog de S-70 beschikbaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 06/12/2022 | 10:09 uur
Kosten v.w.b. aanschaf en instandhouding is inderdaad een vraagteken. En welke landen hebben grote interesse?

Als de US Army/USAF de V-280 vol gaat aanschaffen en de Blackhawk gaat uitfaseren, dan wordt dit de nieuwe standaard. Dan gaat een groot aantal van de Made in USA gebruikers wel over naar een versie van de V-280, denk ik.

Start van de vervanging wordt nu gedacht aan rond het jaar 2035.

V-280 is ook eigenlijk nog het prototype en zal nog verder uit- en doorontwikkeld worden naar het definitieve productie model.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 06/12/2022 | 10:47 uur
Goede vraag. Geen idee eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat landen als Australie, Japan en Israel interesse zullen hebben. VK zou me ook niet verbazen.

Een behoorlijke afzetmarkt kan ook nog de kosten hier en daar drukken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Sparkplug op 06/12/2022 | 10:09 uur
Kosten v.w.b. aanschaf en instandhouding is inderdaad een vraagteken. En welke landen hebben grote interesse?

Goede vraag. Geen idee eigenlijk. Ik kan me voorstellen dat landen als Australie, Japan en Israel interesse zullen hebben. VK zou me ook niet verbazen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 06/12/2022 | 09:49 uur
Mooi apparaat om te zien, maar lijkt me ook ERG kostbaar.

Kosten v.w.b. aanschaf en instandhouding is inderdaad een vraagteken. En welke landen hebben grote interesse?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Mooi apparaat om te zien, maar lijkt me ook ERG kostbaar.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

#85
Allebei bedankt  8)

De V-280 heeft ook de capaciteit om een USMC geweergroep te kunnen vervoeren. De UH-60 is gebouwd rondom de U.S. Army geweergroep, die kleiner is.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Specifications (UH-60M)

General characteristics
Crew: 2 pilots + 2 crew chiefs/gunners
Capacity: 3,190 lb (1,450 kg) of cargo internally, including 11 seated troops or 6 stretchers, or 9,000 lb (4,100 kg) of cargo externally
Length: 64 ft 10 in (19.76 m) including rotors
Fuselage length: 50 ft 1 in (15.27 m)
Width: 7 ft 9 in (2.36 m)
Height: 16 ft 10 in (5.13 m)
Empty weight: 12,511[213] lb (5,675 kg)
Max takeoff weight: 22,000[213] lb (9,979 kg)
Powerplant: 2 ? General Electric T700-GE-701C/D turboshaft engines, 1,890 shp (1,410 kW) each
Main rotor diameter: 53 ft 8 in (16.36 m)
Main rotor area: 2,260 sq ft (210 m2)

Performance
Maximum speed: 159 kn (183 mph, 294 km/h)
Cruise speed: 152 kn (175 mph, 282 km/h)
Never exceed speed: 193 kn (222 mph, 357 km/h)
Combat range: 320 nmi (370 mi, 590 km)
Ferry range: 1,199 nmi (1,380 mi, 2,221 km) with ESSS stub wings and external tanks
Service ceiling: 19,000 ft (5,800 m)
Rate of climb: 1,646 ft/min (8.36 m/s)
Disk loading: 7.19 lb/sq ft (35.1 kg/m2)
Power/mass: 0.192 shp/lb (0.316 kW/kg)


V-280 prototype

General characteristics
Crew: 4
Capacity: 14 troops
Length: 50.5 ft (15.4 m)
Width: 81.79 ft (24.93 m)
Height: 23 ft 0 in (7 m)
Empty weight: 18,078 lb (8,200 kg)
Max takeoff weight: 30,865 lb (14,000 kg)
Powerplant: 2 ? General Electric T64 turboshaft
Propellers: 35 ft 0 in (10.7 m) diameter

Performance
Cruise speed: 320 mph (520 km/h, 280 kn)
Combat range: 580?920 mi (930?1,480 km, 500?800 nmi)
Ferry range: 2,400 mi (3,900 km, 2,100 nmi)
Service ceiling: 6,000 ft (1,800 m) ; in hover out of ground effect at 95 ?F (35 ?C)
Disk loading: 16[54] lb/sq ft (78 kg/m2)

Parera

Citaat van: Sparkplug op 06/12/2022 | 08:37 uur
Zou weleens een foto willen zien met de UH-60M en de V-280 samen. Voor mijn gevoel lijkt de totale omvang van de V-280 groter dan van de UH-60M. De romp van de V-280 is als het goed niet veel groter.

Foto's zijn er nog niet (openbaar) maar wel wat oudere tekeningen uit de V-280 Brochure (2018) waarbij men verschillen tussen de V-280 en UH-60M vanaf bovenaf laat zien en die van de UH-1Y vanaf de zij en bovenkanten.


Wel vond ik een foto van de Sikorsky Defiant naast een UH-60M.


Harald

Citaat van: Sparkplug op 06/12/2022 | 08:37 uur
Zou weleens een foto willen zien met de UH-60M en de V-280 samen. Voor mijn gevoel lijkt de totale omvang van de V-280 groter dan van de UH-60M. De romp van de V-280 is als het goed niet veel groter.

De afvaller DEFIANT X naast de Blackhawk, beide van Lockheed-Sikorsky, als vergelijking


Sparkplug

Citaat van: Parera op 06/12/2022 | 08:27 uur
Vervanger van de UH-60M, maar gaat dit ook de vervanging worden van onze Cougars? :silent: :angel:

Zou weleens een foto willen zien met de UH-60M en de V-280 samen. Voor mijn gevoel lijkt de totale omvang van de V-280 groter dan van de UH-60M. De romp van de V-280 is als het goed niet veel groter.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Vervanger van de UH-60M, maar gaat dit ook de vervanging worden van onze Cougars? :silent: :angel:

Harald

Army Chooses Bell V-280 to Replace Its Black Hawk Helicopters   ( Bell is de winnaar !  als de toekomstige Blackhawk vervanger )

Bell beat the Defiant-X pitched, a compound coaxial helicopter offered by a Sikorsky-Boeing team.



The U.S. Army has chosen Bell to build a new aircraft that will replace the venerable UH-60 Black Hawk, which has been flying soldiers in combat since the 1970s.

Bell received a $232 million contract on Monday?the first installment of what could be a $7.1 billion deal for development and an initial batch of aircraft.

?It?s a chance to move to the next step in this vital program,? Doug Bush, the Army acquisition chief, said during a Monday evening call with reporters.

It?s a huge win that could be worth more than $70 billion for the Textron-owned company in the coming decades depending on how many aircraft are ordered by the Army and foreign militaries.

?For Textron, it is a generational win that rejuvenates Bell's military franchise,? Cowen analyst Roman Schweizer wrote in an Oct. 12 note to investors.

Bell, which pitched the V-280, a tiltrotor aircraft similar to the V-22 Osprey, beat a Sikorsky-Boeing team that had proposed a coaxial helicopter, which uses two stack rotors that spin in opposite directions providing more stability than traditional helicopters.

The tiltrotor can takeoff and land vertically like a helicopter, but rotate its propellers forward allowing it to fly at fixed-wing aircraft speeds.

?The V-280?s unmatched combination of proven tiltrotor technology coupled with innovative digital engineering and an open architecture offers the Army outstanding operational versatility for its vertical lift fleet,? Bell said in an emailed statement.

The contract awarded Monday is for a ?virtual prototype,? not an actual aircraft, Army officials said. An initial prototype could come in 2025, but the Army would need to award additional contracts before that happens, officials said.

Army officials touted the speed in which the award was made, saying it has been accelerated by some four years. Over the past nine years, both bidders built and flew demonstrators of their proposals.

?We have taken new authorities from Congress, we have melded them with a very thoughtful, very deliberate approach in terms of trying out things before we proceed and doing things in terms of the program structure to allow us to move at greater speed than originally planned to get this capability in the hands of soldiers,? Bush said.

Officials declined to give specific reasons why they chose Bell over Sikorsky-Boeing other than the Bell proposal was the ?best value.?

The losing companies have three days to request a debriefing from the Army about their decision. After that briefing they have the option to protest the Army decision. If they do protest, the Government Accountability Office would conduct a review and make a ruling.

?We remain confident DEFIANT X is the transformational aircraft the U.S. Army requires to accomplish its complex missions today and well into the future,? Sikorsky and Boeing said in a joint statement. ?We will evaluate our next steps after reviewing feedback from the Army.?

Bell first unveiled the V-280 in 2013. Unlike its predecessor the V-22, the engines at the end of its wing are fixed, a move that is supposed to lower maintenance costs.

The Army calls the replacement deal the Future Long-Range Assault Aircraft, or FLRAA.

?We expect initial FLRAA buy to be 750-1K, and mixed fleet of FLRAA + UH-60 for decades,? Schweizer wrote in an Oct. 12 note to investors.

https://www.defenseone.com/business/2022/12/army-chooses-bell-v-280-replace-its-black-hawk-helicopters/380487/


https://www.youtube.com/watch?v=IlmUC_8tFus

Harald

U.S. Army soldiers conduct Soldier Touchpoint on the Bell V-280 Valor: (FVL-CFT)

Soldiers assigned to 2-506th Infantry Regiment, 3rd Brigade Combat Team, 101st Airborne Division (Air Assault) conducted a Soldier Touchpoint (user evaluation) on the Bell V-280 Valor in Austin, Texas. Designed and built under the U.S. Army's Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR-TD) program, the Valor has flown more than 190 hours demonstrating the advanced tilt-rotor technology needed to achieve the reach, agility, and speed the Army is looking for in its next generation assault aircraft. The FVL CFT has previously conducted several other soldier touchpoints with the JMR-TD aircraft albeit primarily focused on the pilots, crew chiefs, and mechanics. This was the first customer focused assessment involving an infantry rifle squad.

https://www.youtube.com/watch?v=3MARp85cfts