Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Parera

Citaat van: Harald op 21/02/2024 | 13:01 uurAl vind ik die EOS2000 een mooie toren en zeker ook geschikt, dan nog zou ik toch kijken om de nieuwe CV90 toren van de MLU op de Boxer te zetten.
Deze heeft alles wat je wilt, 35mm, ATGW, APS.


Als dat past en alles dan ben ik groot voorstander, maar we hebben het hier eerder over gehad en ik herinner me dat het voertuig dan te hoog werd.

Harald

Al vind ik die EOS2000 een mooie toren en zeker ook geschikt, dan nog zou ik toch kijken om de nieuwe CV90 toren van de MLU op de Boxer te zetten.
Deze heeft alles wat je wilt, 35mm, ATGW, APS.

Parera

Citaat van: Master Mack op 21/02/2024 | 12:29 uurHou het lekker bij de oude CV90 torens met 35mm kanon en sleutel er alleen een Spike Lanceermiddel op. Het kan dus omwille van snel en goedkoop realiseren breng 52 Boxers naar Ede en ombouwen die hap. Duurt maar, en duurt maar.

Daar ben ik het niet mee eens, de oude CV-90 torens zijn volgens mij niet onbemand en dat is toch wel de norm tegenwoordig. Het is ook niet zo moeilijk, bestel EOS of Rheinmetall torens en laat deze door Van Halteren assembleren en monteren, dan kunnen we het tempo verhogen en onze eigen industrie nog steunen.

Master Mack

Hou het lekker bij de oude CV90 torens met 35mm kanon en sleutel er alleen een Spike Lanceermiddel op. Het kan dus omwille van snel en goedkoop realiseren breng 52 Boxers naar Ede en ombouwen die hap. Duurt maar, en duurt maar.

Parera

#2296
Citaat van: Harald op 21/02/2024 | 09:38 uurAlleen welke Boxer IFV kies je dan ? of beter gezegd welke toren en kaliber kies je ?
met of zonder ATGW's
;)  of een NL versie met dezelfde toren als op de CV90 ?

Die Boxer Nemo 120 mm is ook erg interessant, zowel voor indirect vuur (arty) als de mogelijkheid om direct vuur te kunnen geven.

Zou een Boxer AT (anti-tank) nog een optie zijn uitgevoerd met ATGW raketten en bijvoorbeeld HERO 120 Loitering Munitions ? 

Simpel gezegd zou je denken kies voor de Puma toren, samenwerken met de Duitsers. Maar dat is een 30 mm, een compleet vreemde munitie type voor Nederland. Een oplossing is nog kiezen voor de Australische toren, dit is dezelfde Lance RC toren als de Boxer maar dan met een 35x288 mm kanon. Dit is hetzelfde kaliber als onze CV9035NL's maar wel een ander kanon.

De beste oplossing voor NL blijft wat mij betreft de EOS T2000 toren, ons bushmaster 35/50 mm kanon,2x SPIKE, Iron Fist APS & een Coax MG. Met nog mogelijkheden voor (in de toekomst) een direct energy wapen of een RCWS bovenop. Mijn voorkeur gaat uit naar het laser systeem zodat het ook gelijk drones en andere doelen kan uitschakelen.



Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Master Mack op 21/02/2024 | 08:18 uurWij ook voor 13X

Alleen welke Boxer IFV kies je dan ? of beter gezegd welke toren en kaliber kies je ?
met of zonder ATGW's
;)  of een NL versie met dezelfde toren als op de CV90 ?

Die Boxer Nemo 120 mm is ook erg interessant, zowel voor indirect vuur (arty) als de mogelijkheid om direct vuur te kunnen geven.

Zou een Boxer AT (anti-tank) nog een optie zijn uitgevoerd met ATGW raketten en bijvoorbeeld HERO 120 Loitering Munitions ? 

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2024 | 23:47 uurIk weet zeker dat Belgie denkt; fuck..thafs exactly what we wanted.

Wij ook voor 13X

Huzaar1

Ik weet zeker dat Belgie denkt; fuck..thafs exactly what we wanted.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2291



Family portrait. From bottom left clockwise: Boxer drone mothership, Boxer NEMO 120 mm mortar, Boxer IFV with Samson turret, Boxer RCH155, Boxer bridgelayer with 22-metre MLC 50 bridge, Boxer IFV with RCT30 turret, Boxer repair & recovery, and Boxer EW / C2 vehicle.


https://twitter.com/nicholadrummond/status/1759921281246376161

Harald

Bericht: Pistorius' Panzer-Deal ist zu teuer
https://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/innenpolitik/id_100346272/bundeswehr-boris-pistorius-panzer-deal-ist-zu-teuer-bericht.html

Artikel vertaal uit het Duits met Google Translate.

( ik denk dat de deal met Australie voor de Boxer CRV niet doorgaat en het de Boxer met Puma toren wordt )

Het Ministerie van Defensie wil nieuwe tanks aanschaffen. Deze zijn te duur voor de Federale Rekenkamer. Maar er is nog iets dat de autoriteiten bezighoudt.

De Federale Rekenkamer waarschuwt de begrotingshouders van de Bondsdag om geen groen licht te geven aan het miljarden bewapeningsproject van een ministerie van Defensie. In een vertrouwelijk rapport bekritiseren de financiële controleurs de geplande bestelling voor 123 gepantserde transportvoertuigen van het type "Boxer" als te duur en te ingewikkeld. Het rapport is beschikbaar voor "Spiegel".

Het ministerie wil het licht gepantserde rupsvoertuig "Wiesel" dat voorheen door de jagerstroepen werd gebruikt, vervangen door een nieuwe zogenaamde "heavy wapendrager infanterie", gebaseerd op de "Boxer". Oorspronkelijk was voor het grote project twee miljard euro uitgetrokken, dat betaald moest worden uit de speciale fondsen van de Bundeswehr.

Maar die twee miljard zijn niet genoeg. De nieuwprijs bedraagt ��minimaal 2,69 miljard euro. "Prijsescalatie, contractopties, uitgaven voor de initiële munitiebehoefte en rijschoolvoertuigen die nog moeten worden aangeschaft, worden niet in aanmerking genomen", schreven de financieel controleurs in hun rapport van 15 februari, aldus het tijdschrift.

Duitse tanks uit Australië?
Ze hebben niet alleen kritiek op de stijging van de kosten, maar ook op de complexiteit van de geplande inkooporder. De aankoop van het nieuwe wapensysteem zal worden afgehandeld door de Australische regering. Bovendien zullen de tanks grotendeels in Australië worden vervaardigd , hoewel de fabrikanten Rheinmetall en Krauss-Maffei Wegmann in Duitsland zijn gevestigd.

"De beoogde tijdsbesparing bij de aanschaf van de 'Heavy Weapon Carrier Infantry' is duur, leidt tot logistieke afhankelijkheid van de wapenindustrie en uitdagingen bij het gebruik ervan", schrijven de auditors. Zij bekritiseren een gebrek aan zorgvuldigheid: "Gedreven door een strakke planning en verklaringen aan Australië heeft de Bundeswehr de alternatieven niet nader onderzocht." Volgens Spiegel nemen de controleurs een harde houding aan tegen het Ministerie van Defensie. U schrijft: "De Federale Rekenkamer was niet in staat enig gericht projectmanagement vast te stellen."

11,5 miljoen euro per wapensysteem
Door de extra kosten voor beheer, logistiek en douanerechten betaalt Duitsland een aanzienlijk hogere eenheidsprijs dan Australië. "De individuele prijs per wapensysteem voor productie en levering bedraagt ��11,5 miljoen euro", schrijven de controleurs. "De overige kosten resulteren in een eenheidsprijs van 15,8 miljoen euro."

Volgens Spiegel delen ook de huishoudsters van de stoplichtfracties de zorgen van de Rekenkamer. Volgens de informatie van het tijdschrift hadden ze het overeenkomstige voorstel van 25 miljoen euro voor het project "Heavy Arms Carrier Infantry" niet op de agenda van hun bijeenkomst van aanstaande woensdag gezet.

Harald

( ik denk dat de Duitsers deze versie gaan toepassen voor hun Boxers, dus met de Puma toren )

BOXER RCT30: The most advanced 8x8 wheeled armored personnel carrier in the world

Superior firepower and outstanding mobility are essential to asserting oneself in highintensity conflicts and offers the possibility for situation-specific escalation and de-escalation in all other deployment scenarios. In the BOXER RCT30, this assertiveness – combined with unique sustainability – is achieved by the firepower of the PUMA* in combination with the high mobility and the high protection level of the BOXER*.

The fully-stabilized, state-of-the-art remote-controlled turret with cutting-edge optical and optronic visibility allows the entire crew 360° all-round observation, detection and identification of long range targets. The stabilised 30 mm machine cannon is able to accurately engage moving targets, even when driving. For the first time it is possibile to fight aerial drones and drone swarms on the move while they are being detected,
identified and tracked.

Two different types of ammunition types in the turret enable a mission-based firefight at the push of a button. With the latest C4I architecture, the BOXER RCT30 can be fully integrated into the existing battlefield management system and enables updating of all tactical relevant information through all command levels down to the individual soldier with various interface functions for a networked command.

The modular design of the BOXER allows the flexible adaptation to future military tasks or changing requirements thanks to its uniform driving module and a large number of specific, rapidly interchangeable mission modules. In addition to high flexibility and mobility, the BOXER RCT30 provides its crew with exceptional survivability and superiorprotection from mines, IEDs and ballistic threats.


Huzaar1

Citaat van: Harald op 15/02/2024 | 16:46 uurIs dat die A2 upgrade welke Duitsland gedaan heeft ?
Nl heeft deze versie toch niet

Klopt
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 15/02/2024 | 16:39 uurVolgens mij is dit andere motor, ophanging en wielen. (Die je nodig hebt voor zwaardere modules)
Is dat die A2 upgrade welke Duitsland gedaan heeft ?
Nl heeft deze versie toch niet

Huzaar1

Citaat van: pz op 15/02/2024 | 11:48 uurA-brief voor de NL Boxer MLU staat gepland voor 2025, gaan we dan meer informatie krijgen wat er gedaan wordt met horizontale vuurkracht?

MLU Boxer

Dit betreft de Midlife Update van het groot pantserwielvoertuig Boxer om dit voertuig in de tweede fase van de levensduur technisch inzetbaar en operationeel relevant te houden.

https://www.rijksfinancien.nl/memorie-van-toelichting/2021/OWB/K/onderdeel/628891

Volgens mij is dit andere motor, ophanging en wielen. (Die je nodig hebt voor zwaardere modules)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"