Nieuwe ontwikkelingen op 120mm mortier gebied

Gestart door Ace1, 22/06/2014 | 22:09 uur

Ace1

#58
HYUNDAI -WIA

Heeft een mortier robot ontwikkeld.

Op de website van HYUNDAI -WIA kan ik er niets over vinden.

http://en.hyundai-wia.com/business/defense_business.asp



Ace1

#57
Citaat van: Parera op 24/02/2019 | 01:01 uur
Toevallig heeft ST Engineering Land Systems een nieuwe versie van de 120 mm mortier ontwikkeld, ik heb geen idee of het een goed systeem is of dat het niets bijzonders is;

Het zou een optie kunnen wezen.

Ze hebben namelijk een partner in de UK gevonden.

https://gbp.com.sg/st-engineering-partners-with-uk-firm-for-120-mm-mortar-opportunities/

https://hds.hirtenberger.com/

Filmpje hieronder is van de MK I







Huzaar1

zolang de pijp dezelfde lengte is en de menselijke mogelijkheid niet ontstijgt om er een pieper in te gooien blijft dit een soort uitdaging zonder onoverkomelijke problemen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Toevallig heeft ST Engineering Land Systems een nieuwe versie van de 120 mm mortier ontwikkeld, ik heb geen idee of het een goed systeem is of dat het niets bijzonders is;
(IDEX 2019 ?)

IDEX 2018: Singapore's ST Engineering launches SRAMS 120 mm Mk II



Singapore's ST Engineering Land Systems has completed the development and testing of new version of its 120 mm Super Rapid Advanced Mortar System (SRAMS), called the Mk II, and new ammunition for it.

The original 120 mm SRAMS featured hydraulic elevation and traverse, but the latest SRAMS Mk II has all-electric elevation and traverse with the latter increased to 180 o left and right, according to James Soon of ST Engineering Land Systems. This is laid onto the target using a computerised fire control system (FCS) by the operator, via a flat panel display and associated controls. It can fire 10 rounds a minute.

The latest suite of ST Engineering 120 mm ammunition includes the PM120 precision guided mortar bomb (PG MB), Extended Range High Explosive (ER HE), ER Infra-Red Red Phosphorous (IR RP) and ER Illuminating. These are all designed for use with smoothbore mortar systems.

The 120 mm PM120 is GPS guided and the company quoted a maximum range of up to 8.5 km and a circular error probable (CEP) of 10 m. The HE warhead contains 2.8 kg of TNT. ER HE also contains 2.8 kg of TNT but this can be insensitive munition (IM) compliant if requested by the customer and is fitted with a DM111A4/A5 nose mounted fuze. Maximum muzzle velocity was being quoted as 408 m/s and maximum range of up to 9 km.

The ER RP contains three smoke canisters and is fitted with a MTSQ DM93 fuze, with a maximum muzzle velocity of 408 m/s and a maximum range of up to 9 km, ST Engineering said. The ER illuminating round has the same fuze, muzzle velocity, and range as the ER RP and has an illuminating intensity of 1.25 million cd. There is also the option of IR Illuminating

[Source: Janes.com ]

Parera

#54
Citaat van: StrataNL op 22/02/2019 | 18:07 uur
De mortieren op de BV's van de mariniers en op de Bvs10 op die foto zijn 81mm!

Je hebt gelijk, ik had de beschrijving van de foto niet goed gelezen.

CitaatMembers of Mortar Troop, 45 Commando fire a 16A2 81mm mortar from a Viking APC mortar carrier.

Dan nu een tweetal foto's van een Bronco APC van Singapore met daarin wel een 120 mm mortier.
De vraag blijft natuurlijk staan ; is zo'n systeem niet iets voor de KL? Een zware mortier op een relatief licht rupsvoertuig? Dus niet direct een Viking of Bronco maar in het algemeen het concept.




StrataNL

Citaat van: Parera op 21/02/2019 | 10:57 uur
Ik zat met verbazing te kijken naar de foto waar het leek of er 4 buizen uitstaken maar wist eigenlijk voor  99% zeker dat het er 2 waren maar misschien hadden ze het concept aangepast.
Bedankt, ik vond het al vreemd 4 120 mm buizen op 1 voertuig.

Als het weinig tot geen voordeel oplevert en alleen maar veel extra geld kost (aankoop en operationeel) moeten we dat inderdaad niet willen. Als een vuursteun eenheid met 120 mm mortier ook kan vanaf een 4x4 of een klein rups voertuig.

Het Korps Mariniers heeft jaren lang een 120 mm mortier gebruikt vanuit een BV-206, is zo'n systeem niets voor de KL? Natuurlijk wel op een nieuwer platform dan de BV-206 en met een geautomatiseerde mortier.

Britse mariniers met de BvS-10 Viking i.c.m. 120 mm mortier

De mortieren op de BV's van de mariniers en op de Bvs10 op die foto zijn 81mm!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#52
Citaat van: Harald op 21/02/2019 | 08:26 uur
Nee, 2x 120mm, geen 4 !

Mjolner heeft een reload van 104 stuks


Ik zat met verbazing te kijken naar de foto waar het leek of er 4 buizen uitstaken maar wist eigenlijk voor  99% zeker dat het er 2 waren maar misschien hadden ze het concept aangepast.
Bedankt, ik vond het al vreemd 4 120 mm buizen op 1 voertuig.

Citaat van: Mourning op 21/02/2019 | 10:02 uur
Absoluut. Dit lijkt eerder op een, door het platform waarop het is gebouwd (CV90), dure budget oplossing. Geen voorstander van.


Als het weinig tot geen voordeel oplevert en alleen maar veel extra geld kost (aankoop en operationeel) moeten we dat inderdaad niet willen. Als een vuursteun eenheid met 120 mm mortier ook kan vanaf een 4x4 of een klein rups voertuig.

Het Korps Mariniers heeft jaren lang een 120 mm mortier gebruikt vanuit een BV-206, is zo'n systeem niets voor de KL? Natuurlijk wel op een nieuwer platform dan de BV-206 en met een geautomatiseerde mortier.

Britse mariniers met de BvS-10 Viking i.c.m. 120 mm mortier



Het voertuig is er ook met een enkele NEMO op de achterste wagen.


https://dutchforce21.files.wordpress.com/2017/06/nemo_bvs10.pdf

Mourning

Citaat van: StrataNL op 21/02/2019 | 09:34 uur
In het filmpje is prima te zien hoe het werkt. De granaten worden onderin met de hand in het opvoersysteem gezet en via de muzzle geladen. Zo ingewikkeld is het niet. Het was de bedoeling ook van de Zweden om het simpel te houden. Maar dan had het zoals je zegt net zo goed op een 4x4 gekund.

Ik geef ook de voorkeur aan het automatische AMOS systeem op de CV90.

Absoluut. Dit lijkt eerder op een, door het platform waarop het is gebouwd (CV90), dure budget oplossing. Geen voorstander van.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 20/02/2019 | 23:05 uur
Je begrijpt dat niemand dit apparaat tot nu toe heeft gezien behalve CGI en het nu 'ineens'  4 mortierbuizen heeft...
En dat elk filmpje zo gemonteerd is dat het absoluut niet zichtbaar is hoe het systeem werkt, naast dat er inmiddels al 4 verschillende systemen zijn gepresenteerd met dit wapenplatform maken het nogal zwak.

En dit is niet iets wat ik hier ter plekke verzin....
Zal te maken hebben met dat het muzzle loaded is en daarmee totaal achterlijk qua wapensysteem. Je kunt net zo goed een MB inrichten hiermee.

Citaat van: Huzaar1 op 21/02/2019 | 08:40 uur
Jongens, een mortierpijp is een stuk buis. Dit apparaat kent een niet automatisch laad mechanisme waar net als je hem met je mee sleept de piepers er voorin moeten worden ingeworpen.

Ik zie niet in wat hier de meerwaarde van is voor ons. Ik vind het geen giga winst.

In het filmpje is prima te zien hoe het werkt. De granaten worden onderin met de hand in het opvoersysteem gezet en via de muzzle geladen. Zo ingewikkeld is het niet. Het was de bedoeling ook van de Zweden om het simpel te houden. Maar dan had het zoals je zegt net zo goed op een 4x4 gekund.

Ik geef ook de voorkeur aan het automatische AMOS systeem op de CV90.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Jongens, een mortierpijp is een stuk buis. Dit apparaat kent een niet automatisch laad mechanisme waar net als je hem met je mee sleept de piepers er voorin moeten worden ingeworpen.

Ik zie niet in wat hier de meerwaarde van is voor ons. Ik vind het geen giga winst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 20/02/2019 | 22:54 uur

Je gaat mij niet vertellen dat dit ding 4 120 mm lopen heeft?! Of zijn het er 2 +  ''ontluchting''?


Nee, 2x 120mm, geen 4 !

Mjolner heeft een reload van 104 stuks

Capabilties:
• Turret with two muzzle loaded 120 mm barrels
• Maximum rate of fire is 16 rounds per minute
• Manual ammunition loading system
• Compatible with all standard 120 mm mortar
ammunition, including Strix
• Uncomplicated and robust function
• 3 men crew, excluding driver
• Protection level according to STANAG 2 in basic
design, add-on protection can be mounted;
enhanced protection is available as an option
• Mobility equal to CV90
• Turret can be mounted on a variety of chassis,
outer diameter of turret bearing 2235 mm
• Turret weight 6 t, - 8.1 t (depending on
protection level)
• Inertial navigation

Performance:
• Time to fire < 2 min
• Time to scoot < 1 min
• Rate of fire 16 rounds / minute
• Rate of fire (sustained) 6 rounds / minute
• First 4 rounds < 8 sec
• Range up to 9 km (using standard grenades)
- Up to 13 km using standard range ammunition.
Stored rounds: Up to 56 in Bustle, up to 48 in chassis.

https://www.baesystems.com/en/product/mjolner


Huzaar1

#46
Citaat van: StrataNL op 20/02/2019 | 22:53 uur
Hoeveel wil je er hebben: https://www.steelbeasts.com/topic/12356-first-pictures-emerges-of-cv90-mj%C3%B6lnir-production-vehicles/

Je begrijpt dat niemand dit apparaat tot nu toe heeft gezien behalve CGI en het nu 'ineens'  4 mortierbuizen heeft...
En dat elk filmpje zo gemonteerd is dat het absoluut niet zichtbaar is hoe het systeem werkt, naast dat er inmiddels al 4 verschillende systemen zijn gepresenteerd met dit wapenplatform maken het nogal zwak.

En dit is niet iets wat ik hier ter plekke verzin....
Zal te maken hebben met dat het muzzle loaded is en daarmee totaal achterlijk qua wapensysteem. Je kunt net zo goed een MB inrichten hiermee.



"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera


StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation