Ontwikkeling Type-31 fregat

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/02/2016 | 20:12 uur

StrataNL

Citaat van: Poleme op 01/08/2016 | 00:42 uur
De Goalkeeper kan in ieder geval 2 soorten ABM afvuren: High Explosive Air Burst (HEAB) en Kinetic Energy Time Fused (KETF).
De effectieve radius van een 'heavy metal air burst wolk' vergeleken:
30 mm:            3,0 meter
35 mm AHEAD: 3,5 meter
40L70:             4,5 meter
76 mm:          10,0 meter

Sinds wanneer heeft GK de mogelijkheid om die projectielen te "programmeren"?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#25
De Goalkeeper kan na modificatie 2 soorten ABM afvuren: High Explosive Air Burst (HEAB) en Kinetic Energy Time Fused (KETF).
De effectieve radius van een 'heavy metal air burst wolk' vergeleken:
30 mm:            3,0 meter
35 mm AHEAD: 3,5 meter
40L70:             4,5 meter
76 mm:          10,0 meter

Aantal schoten in de laatste 500 meter van een inkomend projectiel:
Goalkeeper:       111 - 116 
Millenium:          12
40L70:               6
76 mm:              2 - 3
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 31/07/2016 | 20:27 uur
De Goalkeepers met hun 30 x 173 mm Air Burst Munition (ABM)
Goalkeeper gebruikt geen Air Burst munitie?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#23
Citaat van: Lynxian op 31/07/2016 | 16:57 uur
Ik heb even gekeken maar het lijkt me toch dat er zo gewoon een verdedigingslaag wordt weggeknipt. Een fregat zonder CIWS lijkt mij nogal ongewoon, bovendien erg onvoorbereid op de toekomstige hypersone raketten. Ik ben blij dat ik niet op die toekomstige fregatten dien.  :neutral:
Kom, we delen jou in op de huidige fregatten.
De pleuris breekt ergens uit en je krijgt subsonische raketten en vliegtuigen om je oren, die een snelheid van rond de 250 - 300 m/s  hebben en die evasive (ontwijkende) manoeuvres met 5,5G uit gaan voeren om jullie CIWS veel minder effectief te doen zijn.
De Goalkeepers met hun 30 x 173 mm Air Burst Munition (ABM) slagen er echter niet of nauwelijks in om verder dan 500 meter iets te raken.
Binnen die 500 meter hebben ze 14 (0,5 mrad) tot 64 granaten (1,5 mrad ballistische spreiding) nodig om een 50% Hit Probability (Hp) te bereiken, dat is dus iets anders dan Kill Probability.
Een hoog subsonische Noorse NSM is in staat om 10G evasive manoeuvres uit te voeren en dan heeft de Goalkeeper of equivalent zelfs 57 tot 253 granaten nodig om een Hit Probability van 50% te bereiken binnen een bereik van < 500 meter.   Succes!

Een CIWS kan zeer weinig tot niets uitrichten tegen hypersonische anti-schip raketten.  Daarvoor heb je een "rail kanon" voor nodig, alleen gaat het een onbekend aantal jaren duren voordat een voldoende compact model beschikbaar is.
Direct Energy wapens zoals laser en microgolf straling zijn al 30 - 40 jaar in ontwikkeling, worden steeds compacter en zullen ongetwijfeld een toekomstige rol gaan spelen.
In het geval van High Power Microwave wapens spelen ze nu al een stille rol, maar dit soort wapens zijn nog niet wijdverspreid.

Een alternatief dat wel nu beschikbaar is de luchtdoel raket, bijvoorbeeld in de vorm van de CAMM / Sea Ceptor.
Daarmee kan je al op 25+ km afstand een luchtdoel aangrijpen.  En heb je een state of the art radar set aan boord, dan is het mogelijk om 16 verschillende luchtdoelen die ook nog eens uit verschillende richtingen komen tegelijk aan te vallen.

Probeer dat maar eens met een 76mm kanon, dat geleid wordt door een hypermoderne radar, geleide granaten verschiet.   Deze geleide granaten beschikken over zogenaamde "beam rider" geleiding.  Dat is lekker goedkoop, de geleide granaat volgt een 'potlood' dikke radar of radio signaal dat op het doelwit wordt gericht.  Maar bij een mechanisch rond scannende radar kan je dan maar 1 luchtdoel tegelijk aanvallen.
Nou zal die hypermoderne radar van het Thales Pharos systeem wel tot meer in staat zijn.  Zodat er niet 1, maar 4 geleide projectielen tegelijk naar hun doel of meerdere doelen worden gestuurd, die allemaal uit globaal dezelfde richting komen.
Oude anti schip raketten (ASM) zoals de Exocet of Harpoon kan je dan al op 4 km succesvol onderscheppen.    Gaan die ASM's echter flink evasive manoeuvreren, dan loopt die 4 km terug naar een aanzienlijk kleiner effectief bereik.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: ARM-WAP op 29/07/2016 | 15:33 uur
Heeft niets met jouw onwetendheid te maken.
De Duke class / Type 23 zijn ook niet uitgerust met CIWS. Gezien deze schepen met SeaWolf uitgerust zijn, zou dat "moeten volstaan".

De opvolger van de SeaWolf, de Common Anti-Air Modular Missile (aka Sea Ceptor), zou ook bedoeld zijn als "...ship point defence and local area defence missile designed to respond to sophisticated missile attacks and has the capability to defend against saturation attacks of supersonic anti-ship cruise missiles, aircraft and other high performance targets.[6] It does this via multiple channels of fire, providing 360 degree coverage and high degrees of manoeuvrability. MBDA state that CAMM has a "high rate of fire against multiple simultaneous targets",[21] providing capabilities comparable to the Aster 15 missile. In flight, the missile can receive mid-course guidance via a datalink before the active homing radar seeker takes over for the final approach to target. This does away with the need for separate tracking radars, making CAMM compatible with any 2D or 3D surveillance radars and allows targets to be hit that are not in line-of-sight."

Deze zouden ook in quad-pack cellen kunnen ondergebrcht worden zodat de missiles ofwel minder plaats innemen dan de huidige SeaWolf, dan wel er meer kunnen meegenomen kunnen worden.
Beter nog: "CAMM comes in its own launch canisters, or alternately can be quad-packed into the SYLVER and Mark 41 vertical launching systems found on many warships."
Alles hangt natuurlijk af van de budgettaire ruimte...

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/CAMM_(missile_family)
Ik heb even gekeken maar het lijkt me toch dat er zo gewoon een verdedigingslaag wordt weggeknipt. Een fregat zonder CIWS lijkt mij nogal ongewoon, bovendien erg onvoorbereid op de toekomstige hypersone raketten. Ik ben blij dat ik niet op die toekomstige fregatten dien.  :neutral:

walter leever

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/07/2016 | 18:56 uur
Kortom de Primaire taken van T-26 is ASW en secondair alle andere taken, exact de taakomschrijving van het MPF2.

Je hebt het aantal omgedraaid vwb Type 26 en Types 31.

19 Fregatten voor de RN is natuurlijk een aanfluiting zelfs de KM had in de jaren negentig meer op papier.

Sorry,my bad :angel:

Idd 8 stuks type 26 en dus 5 van die "goedkope" type 31.

Hopende(ikke)op minstens 3(liefst 4)MPF2 komen wij dan op 7 a 8(Hollands tel ik niet mee,wordt ook niet bij de 19 schepen van de RN geteld(opv's)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#20
Citaat van: walter leever op 29/07/2016 | 18:37 uur
Ben er ook van overtuigd dat we zelf met een zeker zo goed ontwerp kunnen komen. ;)

Wat ik begrepen heb(kan fout zitten hoor  :-* )nadat ik gekeken heb naar de commissie in de UK betreffende 't aanslepen van 't ontwerp van de "26",dat deze toch echt specifiek voor de ASW ingericht gaat worden,wordt ook 't duurste schip en waarschijnlijk niet interessant als export produkt,daarvoor wordt dus de "31" ontwikkeld hiervan wordt gehoopt dat dit de export"knaller" gaat worden.
Maar nogmaals kan zijn dat ik 't fout begrepen heb(wordt al een dagje ouder  :devil: )


Na nog even gekeken te hebben(je wil 't toch zeker weten.)

Proposed variants under the Global Combat Ship programme

The Type 26 programme plans to develop three variants: anti-submarine warfare (ASW), anti-aircraft warfare (AAW) and general purpose (GP) vessels.

The ASW will be equipped with a standard hull mounted sonar, as well as low frequency active and passive sonars, to protect the ship against submarine threats.

It will also have a medium-range target indication and fire-control radar. The mission bay can be configured to meet operational requirements.

The ASW will be equipped with a long and medium-range anti-air missile system, and one long-range air surveillance radar for protection against air threats. Its modular design will enable accommodation of defence systems and radars from various countries.

The GP will have a versatile mission bay, and will accommodate various types of unmanned surface vehicles, sea boats and underwater vehicles. It can perform counter piracy, maritime security and counter terrorist operations.

Its flexible space can be reconfigured to support disaster relief and humanitarian operations, or house 84 additional berths.



Er komt alleen een ASW variant(gezegd in die commissie)en specifiek voor de RN.(waarschijnlijk wordt ie te duur voor andere marines,er vliegen bedragen van(minstens) 900 miljoen rond)werd daar ook gezegd.Te weten 5 stuks van deze"26 ASW" en dan nog 8 stuks"31" maakt samen 13 stuks(+6 Darings natuurlijk)Totaal 19 .

Kortom de primaire taak van het Type-26 is ASW en secondair alle andere taken, exact de taakomschrijving van het MPF2.

Je hebt het aantal omgedraaid vwb Type 26 en Types 31.

19 Fregatten voor de RN is natuurlijk een aanfluiting zelfs de KM had in de jaren negentig meer op papier.

walter leever

#19
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/07/2016 | 17:18 uur


Type-26 wordt de alleskunner. Ik ben nooit fan geweest van Engelse scheepsontwerpen en denk dat NL Gouden driehoek met een gepast alternatief zal komen als MPF2.

8 Type-26 zijn in mijn optiek volstrekt onvoldoende voor de RN en mijn eerste indruk van het Type-31 is dat het geen wezenlijke bijdrage zal leveren aan de slagkrach  van de marine, al kunnen ze prima ingezet worden om meer capabele schepen vrij te spelen voor het zwaardere werk.

De grootste dreigingen voor de komende decennia zijn m.i. het exponentieel toenemende aantal onderzeeboten in alle pluimages en de ontwikkeling van hypersoon, ik zie in eerste instantie geen antwoord in deze scheepsklasse op dergelijke ontwikkelingen.

Ben er ook van overtuigd dat we zelf met een zeker zo goed ontwerp kunnen komen. ;)

Wat ik begrepen heb(kan fout zitten hoor  :-* )nadat ik gekeken heb naar de commissie in de UK betreffende 't aanslepen van 't ontwerp van de "26",dat deze toch echt specifiek voor de ASW ingericht gaat worden,wordt ook 't duurste schip en waarschijnlijk niet interessant als export produkt,daarvoor wordt dus de "31" ontwikkeld hiervan wordt gehoopt dat dit de export"knaller" gaat worden.
Maar nogmaals kan zijn dat ik 't fout begrepen heb(wordt al een dagje ouder  :devil: )


Na nog even gekeken te hebben(je wil 't toch zeker weten.)

Proposed variants under the Global Combat Ship programme

The Type 26 programme plans to develop three variants: anti-submarine warfare (ASW), anti-aircraft warfare (AAW) and general purpose (GP) vessels.

The ASW will be equipped with a standard hull mounted sonar, as well as low frequency active and passive sonars, to protect the ship against submarine threats.

It will also have a medium-range target indication and fire-control radar. The mission bay can be configured to meet operational requirements.

The ASW will be equipped with a long and medium-range anti-air missile system, and one long-range air surveillance radar for protection against air threats. Its modular design will enable accommodation of defence systems and radars from various countries.

The GP will have a versatile mission bay, and will accommodate various types of unmanned surface vehicles, sea boats and underwater vehicles. It can perform counter piracy, maritime security and counter terrorist operations.

Its flexible space can be reconfigured to support disaster relief and humanitarian operations, or house 84 additional berths.



Er komt alleen een ASW variant(gezegd in die commissie)en specifiek voor de RN.(waarschijnlijk wordt ie te duur voor andere marines,er vliegen bedragen van(minstens) 900 miljoen rond)werd daar ook gezegd.Te weten 5 stuks van deze"26 ASW" en dan nog 8 stuks"31" maakt samen 13 stuks(+6 Darings natuurlijk)Totaal 19 .

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#18
Citaat van: walter leever op 29/07/2016 | 16:59 uur
ASW capabel wordt die andere type-26(specifiek voor dit doeleind dus),dit wordt de zogezegde "alleskunner"(type-31)
Als Nederland dus ASW schepen wil(en dat had ik toch begrepen)zal 't de type-26 moeten worden,wil je bij de Engelsen gaan "winkelen" :P
Misschien dat de driehoek wel zelf met een leuk ontwerp komt?(zoals al gezegd MPF-2)

Type-26 wordt de alleskunner. Ik ben nooit fan geweest van Engelse scheepsontwerpen en denk dat NL Gouden driehoek met een gepast alternatief zal komen als MPF2.

8 Type-26 zijn in mijn optiek volstrekt onvoldoende voor de RN en mijn eerste indruk van het Type-31 is dat het geen wezenlijke bijdrage zal leveren aan de slagkrach  van de marine, al kunnen ze prima ingezet worden om meer capabele schepen vrij te spelen voor het zwaardere werk.

De grootste dreigingen voor de komende decennia zijn m.i. het exponentieel toenemende aantal onderzeeboten in alle pluimages en de ontwikkeling van hypersoon, ik zie in eerste instantie geen antwoord in deze scheepsklasse op dergelijke ontwikkelingen.

walter leever

#17
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/07/2016 | 16:46 uur
Op het eerste gezicht ben ik alles behalve enthousiast, een korvet opgeblazen tot een klein fregat welke, op het eerste gezicht, niet wordt uitgerust met ASW middelen en een twijfelachtige bewapening voor de komende decennia.

Gelukkig wel meer capabel dan een Holland klasse OPV.

ASW capabel wordt die andere type-26(specifiek voor dit doeleind dus),dit wordt de zogezegde "alleskunner"(type-31)
Als Nederland dus ASW schepen wil(en dat had ik toch begrepen)zal 't de type-26 moeten worden,wil je bij de Engelsen gaan "winkelen" :P
Misschien dat de driehoek wel zelf met een leuk ontwerp komt?(zoals al gezegd MPF-2)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#16
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/07/2016 | 07:08 uur
BAE unveils potential designs for the Type 31 Frigate


Op het eerste gezicht ben ik alles behalve enthousiast, een korvet opgeblazen tot een klein fregat welke, op het eerste gezicht, niet wordt uitgerust met ASW middelen en een twijfelachtige bewapening voor de komende decennia.

Gelukkig wel meer capabel dan een Holland klasse OPV.


ARM-WAP

Citaat van: Lynxian op 29/07/2016 | 14:10 uur
Ik zie geen CIWS in dat artikel terug komen. Zou ik wel verwachten voor een fregat, of is dat meer mijn onwetendheid?
Heeft niets met jouw onwetendheid te maken.
De Duke class / Type 23 zijn ook niet uitgerust met CIWS. Gezien deze schepen met SeaWolf uitgerust zijn, zou dat "moeten volstaan".

De opvolger van de SeaWolf, de Common Anti-Air Modular Missile (aka Sea Ceptor), zou ook bedoeld zijn als "...ship point defence and local area defence missile designed to respond to sophisticated missile attacks and has the capability to defend against saturation attacks of supersonic anti-ship cruise missiles, aircraft and other high performance targets.[6] It does this via multiple channels of fire, providing 360 degree coverage and high degrees of manoeuvrability. MBDA state that CAMM has a "high rate of fire against multiple simultaneous targets",[21] providing capabilities comparable to the Aster 15 missile. In flight, the missile can receive mid-course guidance via a datalink before the active homing radar seeker takes over for the final approach to target. This does away with the need for separate tracking radars, making CAMM compatible with any 2D or 3D surveillance radars and allows targets to be hit that are not in line-of-sight."

Deze zouden ook in quad-pack cellen kunnen ondergebrcht worden zodat de missiles ofwel minder plaats innemen dan de huidige SeaWolf, dan wel er meer kunnen meegenomen kunnen worden.
Beter nog: "CAMM comes in its own launch canisters, or alternately can be quad-packed into the SYLVER and Mark 41 vertical launching systems found on many warships."
Alles hangt natuurlijk af van de budgettaire ruimte...

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/CAMM_(missile_family)

Lynxian

Ik zie geen CIWS in dat artikel terug komen. Zou ik wel verwachten voor een fregat, of is dat meer mijn onwetendheid?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

BAE unveils potential designs for the Type 31 Frigate

By George Allison -
July 28, 2016

https://ukdefencejournal.org.uk/bae-unveils-potential-designs-type-31-frigate/

Poleme

Citaat van: Ace1 op 13/02/2016 | 12:53 uur
Ik dacht dat de Fransen bezig waren met een Fremm Fregat van 4000 ton?
Ze waren inderdaad bezig met een FREMM export variant die 4.000 ton meet.  Ging de ijskast in en het gerucht is nu dat dit de basis wordt voor het middelgrote FTI fregat.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.