Nieuwe ontwikkelingen op 105mm gebied

Gestart door Ace1, 03/11/2018 | 19:28 uur

Parera

#24
CitaatEen nieuwe gemotoriseerd voor het Britse leger



Het Britse leger heeft een Request For Information gepubliceerd om de markt te verkennen met het oog op het verwerven van 98 nieuwe zelfrijdende houwitsers met 155 mm. Het project, bekend als Mobile Protected Firepower, heeft tot doel 4 regimenten opnieuw uit te rusten en de huidige AS90 houwitsers (op de foto) en een deel van de 105 mm Light Gun L118 te vervangen. Leveringen van de nieuwe zelfrijdende voertuigen zouden rond 2025 moeten beginnen, met de ingebruikname in 2026. Leveringen zullen waarschijnlijk doorgaan tot 2030, de laatst bekende datum die is gepland voor de intrekking van de AS90 van de actieve dienst. De betreffende regimenten zijn de 4 Royal Artillery, de 3 Royal Horse Artillery, de 19 Royal Artillery en de 1 Royal Horse Artillery. De eerste 2 regimenten werken momenteel met de Light Gun L118, maar ze zijn bedoeld om de toekomstige "STRIKE" gemechaniseerde brigades te ondersteunen die zich zullen richten op de nieuwe Mechanized Infantry Vehicles (BOXER 8x8) en op de nieuwe "medium armour" AJAX gepantserd met CT40 40 mm kanon.

Deze nieuwe grote eenheden zouden operationeel moeten worden tussen 2023 en 2025, met de eerste, de 1 Brigade, die vanaf 2020 zal worden omgebouwd naar de nieuwe rol. 19 RA en 1 RHA zijn in plaats daarvan zware regimenten uitgerust met de AS90 en bestemd om te ondersteunen 2 gepantserde infanteriebrigades (20 Bde en 12 Bde). Na de bezuinigingen van 2010, heeft het Leger momenteel een vloot van 89 AS90s. Verdere details over RID 5/19. de 1 Brigade, die vanaf 2020 wordt omgebouwd naar de nieuwe rol. 19 RA en 1 RHA zijn in plaats daarvan zware regimenten uitgerust met de AS90 en bedoeld voor de ondersteuning van de 2 gepantserde infanteriebrigades (20 Bde en 12 Bde).

[Source: portaledifesa.it ]


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 21:16 uur
Oke ze zijn aangekocht voor de 11 LMB plannen maar daar is de streep door gegaan dat is duidelijk. Maar dan blijft de vraag of ze nog ''in vorm'' zijn om opnieuw te gebruiken, deze hadden makkelijk in A'stan of Mali gebruikt kunnen worden om vanaf de basis mee te vuren i.p.v. die dure inzet van pzh2000.

Dat klopt dat was qa transport een stuk goedkoper geweest enig nadeel is dat het bereik van de  FH70-houwitser maar 30 km is en de pzh2000 heeft een bereik van 40km.

Parera

Citaat van: Ace1 op 04/11/2018 | 20:04 uur
De reden van aanschaf daar geeft A.J. in Posting #15  antwoord op. Het idee in om de overige 14  FH-70's weer te gaan gebruiken heb ik in eerder postings in het verleden ook al aangeven maar de overige leden van defensieforum hebben daar ook nooit antwoord opgeven.

Oke ze zijn aangekocht voor de 11 LMB plannen maar daar is de streep door gegaan dat is duidelijk. Maar dan blijft de vraag of ze nog ''in vorm'' zijn om opnieuw te gebruiken, deze hadden makkelijk in A'stan of Mali gebruikt kunnen worden om vanaf de basis mee te vuren i.p.v. die dure inzet van pzh2000.

Ace1

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 19:54 uur
Wat is de reden dat we die gekocht hebben? En waarom zijn ze maar zo kort in dienst geweest?

En als ze nog in de opslag staan geef ze dan maar aan een van de eenheden die ze misschien nog kan gebruiken, is het niet iets om te gebruiken voor 13 licht (tijdelijk) ?

De reden van aanschaf daar geeft A.J. in Posting #15  antwoord op. Het idee in om de overige 14  FH-70's weer te gaan gebruiken heb ik in eerder postings in het verleden ook al aangeven maar de overige leden van defensieforum hebben daar ook nooit antwoord opgeven.

Parera

Citaat van: Ace1 op 04/11/2018 | 19:52 uur
Als het goed is staan er nog 14 FH-70's in opslag en een FH-70  is terugverkocht aan Rheinmetall die daar schietproeven mee gaat/ging doen.

Wat is de reden dat we die gekocht hebben? En waarom zijn ze maar zo kort in dienst geweest?

En als ze nog in de opslag staan geef ze dan maar aan een van de eenheden die ze misschien nog kan gebruiken, is het niet iets om te gebruiken voor 13 licht (tijdelijk) ?

Ace1

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 17:33 uur
We hebben de FH-70's wel in dienst gehad als ik het goed zie wel slechts 15 stuks.

Als het goed is staan er nog 14 FH-70's in opslag en een FH-70  is terugverkocht aan Rheinmetall die daar schietproeven mee gaat/ging doen.

A.J.

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 17:33 uur
Dat is ook zo maar het lijkt mij wel het makkelijkste pm elke club zijn eigen stukken te geven dus daarom KMARNS met eigen vuursteun batterijen.

Mortieren lijken mij meer dan voldoende.

Citaat
We hebben de FH-70's wel in dienst gehad als ik het goed zie wel slechts 15 stuks.

Correct, en ook maar heel kort.

Parera

Citaat van: A.J. op 04/11/2018 | 17:28 uur
Tegen de tijd dat je een bruggenhoofd hebt kun je ook reguliere artillerie van de KL inkruien.
Dat is ook zo maar het lijkt mij wel het makkelijkste pm elke club zijn eigen stukken te geven dus daarom KMARNS met eigen vuursteun batterijen.

Citaat van: A.J. op 04/11/2018 | 17:28 uur
Een bepaalde artilleriegeneraal (Couzy) had toen de voorkeur om de FH-70 aan te schaffen als getrokken vuurmond omdat de M-114L39 te kampen had met haarscheurvorming en een schietverbod had gekregen... En men verwachte toch niet dat lumbl ook echt lumbl ingezet ging worden dus was de aanschaf van de 105MM van de baan.
We hebben de FH-70's wel in dienst gehad als ik het goed zie wel slechts 15 stuks.

A.J.

#15
Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 17:11 uur
Als je kijkt naar een amfibische operatie heb je in het begin vuursteun vanaf de schepen als het goed is met 76 of 127 mm geschut, als je dan aan land bent heb ik het idee dat een 81 of 120 mm mortier te kort is, met te weinig afstand.

Tegen de tijd dat je een bruggenhoofd hebt kun je ook reguliere artillerie van de KL inkruien.

Citaat
Is de reden dat 11LMB geen 105's gekregen heeft enkel de lompheid van het systeem? Dat je dus voertuigen moet hebben die het kanon trekken + munitie voertuigen e.d.?
Had het niks te maken met de gedachte dat 11 LMB dit niet nodig ging hebben i.v.m. het wegvallen van het soviet gevaar?

Een bepaalde artilleriegeneraal (Couzy) had toen de voorkeur om de FH-70 aan te schaffen als getrokken vuurmond omdat de M-114L39 te kampen had met haarscheurvorming en een schietverbod had gekregen... En men verwachte toch niet dat lumbl ook echt lumbl ingezet ging worden dus was de aanschaf van de 105MM van de baan. De 120MM mortieren werden als voldoende vuursteun gezien. En waren een stuk mobieler.

Citaat
Vervanging en afstoting

Als snel bleek de houwitser M114/39 niet te voldoen. Het affuit was niet bestand tegen de zwaardere belasting van de zwaardere ladingen, en er ontstonden haarscheurtjes.[4][14]:p51 Om risico's in vredestijd te vermijden werd eind 1994 bij de parate batterijen de oude M114/23 met korte schietbuis weer beschikbaar gesteld. De M114/39's bleven beschikbaar voor oorlogstijd. Omdat ook de M114/23 in de praktijk ook niet voldeed nam men in 1995 vijftien overtollige FH70 getrokken houwitsers van Duitsland over om het personeel van de artillerie op getrokken vuurmonden geoefend te houden.[40] Voor oorlogstijd bleef men beschikken over de M114/39.[14]:p51 In 2001 werden de plannen om het getrokken geschut volledig uit te faseren bij de Koninklijke landmacht verdere invulling gegeven: op 1 mei 2001 werd de afdeling weer volledig mobilisabel gesteld, en in 2003 werd de laatste mobilisabele afdeling opgeheven.

Parera

Citaat van: A.J. op 04/11/2018 | 17:01 uur
Waarom zou je het korps mariniers willen opschepen met zoiets? Het is te log en lomp, geldt ook voor lumbl. Bij de oprichting van lumbl is er wel degelijk gekeken naar luchtmobiele artillerie (105MM) maar is al vrij snel afgeschoten en is er gekozen voor mortieren net zoals het korps mariniers.

Als je kijkt naar een amfibische operatie heb je in het begin vuursteun vanaf de schepen als het goed is met 76 of 127 mm geschut, als je dan aan land bent heb ik het idee dat een 81 of 120 mm mortier te kort is, met te weinig afstand.

Is de reden dat 11LMB geen 105's gekregen heeft enkel de lompheid van het systeem? Dat je dus voertuigen moet hebben die het kanon trekken + munitie voertuigen e.d.?
Had het niks te maken met de gedachte dat 11 LMB dit niet nodig ging hebben i.v.m. het wegvallen van het soviet gevaar?

A.J.

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 16:56 uur
De M777 lijkt mij een prima ding voor Nederlandse batterijen binnen bijvoorbeeld het KMARNS ; ze kunnen in de C-130 airdrop, onder de CH-47 en ook door een kleine vrachtwagen getrokken worden. Voor 11 LMB kan ik me voorstellen dat het mogelijk is maar ook dat het op die mobiele eenheid een flinke last kan plaatsen in mobiliteit.

Waarom zou je het korps mariniers willen opschepen met zoiets? Het is te log en lomp, geldt ook voor lumbl. Bij de oprichting van lumbl is er wel degelijk gekeken naar luchtmobiele artillerie (105MM) maar is al vrij snel afgeschoten en is er gekozen voor mortieren net zoals het korps mariniers.

Parera

Citaat van: StrataNL op 04/11/2018 | 16:48 uur
De meeste howitzers passen vrij eenvoudig in een Hercules.

De Amerikanen airdroppen ze zelfs:



De M777 lijkt mij een prima ding voor Nederlandse batterijen binnen bijvoorbeeld het KMARNS ; ze kunnen in de C-130 airdrop, onder de CH-47 en ook door een kleine vrachtwagen getrokken worden. Voor 11 LMB kan ik me voorstellen dat het mogelijk is maar ook dat het op die mobiele eenheid een flinke last kan plaatsen in mobiliteit.

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 04/11/2018 | 14:35 uur
Ik lees ook het volgende.

It is fully air-portable slung under a helicopter and four can be transported inside of a Lockheed Martin C-130 Hercules transport aircraft.

Ik weet niet of er andere westerse houwitsers zijn die ook in een C-130 passen?

http://www.army-guide.com/eng/product573.html
De meeste howitzers passen vrij eenvoudig in een Hercules.

De Amerikanen airdroppen ze zelfs:

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

#10
Ik lees ook het volgende.

It is fully air-portable slung under a helicopter and four can be transported inside of a Lockheed Martin C-130 Hercules transport aircraft.

Ik weet niet of er andere westerse houwitsers zijn die ook in een C-130 passen?

http://www.army-guide.com/eng/product573.html

Ace1

Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 12:11 uur
Maar word dit kanon nog geproduceerd of alleen bestaande kanonnen geupgrade door Nexter?

Beide volgens dit artikel.

There is now, a new digital version of 105 LG called 105 LG Mk III. Canada recently placed a development contract in order to increase the canon's manoeuverability, the goal being to reduce deployment efforts when setting into firing configuration whilst conserving its firing stability. A country of South America has ordered 20 units in this new version in 2008.

https://www.armyrecognition.com/france_french_army_light_and_heavy_weapons_uk/105_lg_mk_iii_nexter_systems_digital_towed_artillery_canon_howitzer_french_france_technical_data_she.html


Colombia is dan het land uit Zuid Amerika wat 20 nieuwe 105 LG Mk III houwitsers heeft gekocht.

http://www.armyrecognition.com/july_2014_global_defense_security_news_uk/army_of_colombia_has_take_delivery_of_three_new_nexter_system_lg1_mk_iii_105mm_light_guns_0507142.html

Ace1

#8
Citaat van: Parera op 04/11/2018 | 12:11 uur
Ik heb gezocht maar ik kon geen info vinden over deze nieuwe munitie voor 105 mm. En ik heb gezocht op de site's van Leonardo en Nexter maar geen resultaat.

Van de website van Nexter zelf wordt ik ook niet veel wijzer maar de indeling is ook niet logisch dat zal wel op de Franse slag gedaan zijn.

Parera

Citaat van: Ace1 op 04/11/2018 | 11:54 uur
Waar baseer je dat op dat  105 mm ''out dated'' is?

Nexter de producent  105 LG1 MK II houwitser die het Belgische landcomponent gebruikt is de 105 LG1 houwitser MK II  aan het doorontwikkelen.

The latest generation of the LG1, the Mark III is fitted with an inertial 3D aiming and positioning system and muzzle velocity radar. It can also be connected to the EADS STAREM C3I system.

Ook heeft Nexter  modernere (geleide) munitie beschikbaar voor de 105 LG1 Mark III houwitser.

and Nexter Munitions "Extended Range" ammunition over a range of more than 17 km.

https://www.armyrecognition.com/dsa_2018_news_official_show_daily/nexter_systems_105_lg1_mark_iii_105mm_digital_light_towed_gun_at_dsa_2018.html

Verder kan de  105 LG1 MK II houwitser die de Canadezen ook bezitten vervoerd worden door de Chinook.

http://www.army-guide.com/eng/product573.html



Ik heb gezocht maar ik kon geen info vinden over deze nieuwe munitie voor 105 mm. En ik heb gezocht op de site's van Leonardo en Nexter maar geen resultaat.
En ook de VS wil overstappen van 105 mm naar een licht gewicht 155 mm kanon in de toekomst.

Op basis van die 2 dingen vond ik dat het kaliber 105 mm out dated is. Maar word dit kanon nog geproduceerd of alleen bestaande kanonnen geupgrade door Nexter?
En ze zijn nu een nieuwe munitie soort aan het ontwikkelen voor dit kanon maar wanneer het beschikbaar moet zijn staat er nog niet bij, ook niet het geplande bereik alleen '' meer dan 17 km''.
Stoonbrace geeft in het andere topic al aan dat ze normaal 19 a 20 km kunnen schieten met de juiste windrichting.

Dan vraag ik me af hoeveel potentie dit nieuwe soort ammo heeft.

Ace1

Citaat van: Parera op 03/11/2018 | 11:57 uur
Op basis van het idee dat 105 mm ''out dated'' is heb ik gekeken naar de opties met 155 mm en air-tranportable en die zijn er niet veel:

Waar baseer je dat op dat  105 mm ''out dated'' is?

Nexter de producent  105 LG1 MK II houwitser die het Belgische landcomponent gebruikt is de 105 LG1 houwitser MK II  aan het doorontwikkelen.

The latest generation of the LG1, the Mark III is fitted with an inertial 3D aiming and positioning system and muzzle velocity radar. It can also be connected to the EADS STAREM C3I system.

Ook heeft Nexter  modernere (geleide) munitie beschikbaar voor de 105 LG1 Mark III houwitser.

and Nexter Munitions "Extended Range" ammunition over a range of more than 17 km.

https://www.armyrecognition.com/dsa_2018_news_official_show_daily/nexter_systems_105_lg1_mark_iii_105mm_digital_light_towed_gun_at_dsa_2018.html

Verder kan de  105 LG1 MK II houwitser die de Canadezen ook bezitten vervoerd worden door de Chinook.

http://www.army-guide.com/eng/product573.html



Ace1

Citaat van: Parera op 03/11/2018 | 11:57 uur
Zou 105 mm wel beschikbaar zijn in modernere (geleide) munitie dan is dat in mijn ogen ook het overwegen waard want daar zijn ook meerdere opties beschikbaar.

Ik weet dat Oto Melara bezig is geweest met vulcanco munitie voor 105mm deze was bestemd voor de Oto Melara Mod 56, geen idee hoe de stand van zaken daarmee is.

other calibers that could be supported include the 105mm field artillery cannon.

https://defense-update.com/20110928_oto-melara-introduces-a-76mm-version-of-vulcano-multi-mission-long-range-naval-projectile-technology.html

https://en.wikipedia.org/wiki/OTO_Melara_Mod_56

Ace1

Ook de Jordaniers  zitten niet stil op 105mm gebied.






Ace1

KEY FEATURES

Simplicity of design allows for a small logistic "footprint"

The 105mm Mobile Weapon System (MWS) is the lightest weight, most highly maneuverable self-propelled howitzer in the world today.

The system allows the weapon to move, shoot, and move again without relying on heavy equipment or large number of troops/logistic support.

The system consists of a U.S. Army standard M20 105mm cannon mounted on an M1152A1w/B2 HMMWV.

Brochure is op onderstaande link te downloaden.

http://www.amgeneral.com/our-products-and-services/hmmwv-hawkeye/


Ace1

American Company AM General introduces new light artillery system based on HUMVEE tactical vehicle for the Middle East market at SOFEX 2018, the International Special Operations Forces Exhibition & Conference, SOFEX in Amman, Jordan. The 105mm Mobile Weapon System (105MWS), also dubbed HAWKEYE by AM General, consists of one 105mm cannon mounted at the rear on HUMVEE light tactical vehicle chassis.

he 105mm Mobile Weapon System (MWS), called HAWKEYE by AM General, is the lightest weight, most highly maneuverable self-propelled howitzer in the world today. The system consists of a U.S. Army standard M20 105mm cannon mounted on an M1152A1w/B2 HMMWV. The weapon includes the application of a digital fire control system and on board communication, eliminating the need for surveyed firing points, aiming circles, and wire lines.

The new AM General Hawkeye is based on a M1152A1 Humvee with a crew cab at the front and cargo platform at the rear fitted the 105 mm howitzer. The 105 mm cannon uses a hybrid soft recoil technology allows weapon to be paired with AM General HMMWV.

The 105MWS battery is organized to suppress, neutralize, and destroy both ground forces and structures in an indirect and direct fire mode. The system allows the weapon to move, shoot, and move again without relying on heavy equipment or large number of troops/logistic support. The HMMWV platform provides unparalleled off-road mobility over all types of terrain to support this mission.

The AM General Hawkeye uses the MG 9000 digital fire control system which incorporates Northrop Grumman's LN-270 Inertial Navigation System, Weibel Scientific's MVR-700C Muzzle Velocity Radar System, Sekai Electronics' DFS-02 Direct Fire Camera System, Sensor Systems' S67- 1575-76 Global Positioning System antenna and Mandus' DK 10 Gunner's Display Unit.

In firing position two hydraulic jacks are lowered on the ground at the front of the vehicle and two large spades at the rear. A total of 4 to 6 ammunitions can be carried on the vehicle. To increase the number of ammunition another Humvee in cargo variant can be used to carry additional ammunition.

The HMMWV/Hawkeye Howitzer 105mm howitzer can be ready to fire in less than 2 minutes with a total crew of 4 soldiers.

https://www.armyrecognition.com/sofex_2018_official_online_show_daily_news/am_general_hawkeye_105mm_mobile_light_artillery_system_at_sofex_2018.html

Ace1

SOFEX 2018: Hawkeye 105mm programme