Icarus Aerospace TAV/WASP

Gestart door Sparkplug, 11/08/2020 | 10:00 uur

Sparkplug

@IcarusAerospace (17-09-2020)

CitaatWe are joining forces with @CAE_Defence to provide our customers with cost-effective submarine detection & tracking capability. By offering MAD-XR in a towed config  we will remove all sources of aircraft interference and provide a superior magnetic anomaly detection solution.



https://twitter.com/IcarusAerospace/status/1306585964387667969

https://www.cae.com/defence-security/how-we-support-operations/operational-products/magnetic-anomaly-detection-extended-role-mad-xr
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

In de eerste helft van de eighties werd de VS overspoeld door cocaine en de rookbare variant daarop, genaamd 'crack'.
De Yanks probeerden dit probleem op eenvoudige manier te 'cracken' door afgedankte OV-10 Bronco's uit te rusten met sproei-apparatuur en een lading verdelger.  De OV-10 is een 2-zits licht aanvals en verkenningsvliegtuig uit de Vietnam Oorlog.  En men ging daarmee coca-, en papaver-akkers besproeien in o.a. Peru, Colombia, Mexico, Thailand en Myanmar.  De 'Opposing Misdadige Forces' gingen vervolgens de Bronco's die meestal vlogen op ca. 80 voet / 24 meter hoogte, te lijf met mitrailleurs, licht luchtdoelgeschut en MANPAD's.
De Bronco bleek dus bij nader inzien niet geschikt voor deze taak en werd vervangen door een echt sproei-vliegtuig, de een-motorige Ayers Turbo Thrush T65 Narcotics Eradication Delivery System (NEDS).   

De Bronco niet geschikt voor deze taak ?  Nee, de OV-10 bleek toch gevoelig voor gevechtsschade.  Het gebeurde nogal eens dat een van de motoren werd uitgeschakeld.  En dan was de Bronco moeilijk te vliegen en onder controle te houden voor een geslaagde (buik)landing.

De Turbo Thrush is op lage hoogte gemakkelijker te vliegen en zeer wendbaar, de kist was van nature al crash-bestendig.
Verder werd de Turbo Thrush voorzien van zelfdichtende peut-tanks (bestand tegen gaten door .50 munitie) en bepantsering rondom motor en stuurhut.
Om de Turbo Thrush te beschermen tegen die 'Opposing Misdadige Forces', werd besloten om die OMF ook maar plat te sproeien op kinetische wijze.
Dus veranderde de Turbo Thrush als een kameleon in de V-1 Vigilante (= Wachter) licht aanvals-, en surveillance vliegtuig.  Voorzien van een infra-rood camera in een 'voetbal' onder de romp; extra VHF & UHF praatijzers om te tokkelen met medestanders op de grond & in de lucht; 11 ophangpunten voor maximaal 1.905 kg aan mitrailleurs, kanonnen, ongeleide raketten of lichte bommen.
De Vigilante heeft op slechts genoeg aan ca. 400 meter 'dirt strip' om op te stijgen en te landen; vliegt op: diesel, jet fuel A-1, F-34 en kan maximaal 7 uur in de lucht blijven.
De Vigilante wordt (?) / werd in ieder geval gebruikt in Columbia.  Wat kost het? De Vigilante kost slechts de helft van de Super Tucano.
De Vigilante is gemakkelijk te onderhouden, te repareren en te vliegen door lokaal personeel zelf.  Stort er een neer, of wordt er een neergeschoten, dan kan in onze kranten worden opgetekend: landbouw-sproeivliegtuig met 2 locals down.  Dat komt wat anders over, dan bijvoorbeeld een neergeschoten Apache. 
Interesse?  Ooohh kom maar eens kijken, wat er al in 2009 op de Paris Air Show stond.  Mag ik u voorstellen: de Airtractor AT-802U, een gepantserde variant op het AT-802 landbouw-sproei-, en brandblus-vliegtuig, maximaal 10 uur lang vliegend, maximaal 3.629 kg aan wapens en / of landbouwgif meetorsend.  Hee, dat doet denken aan de beroemde A-1 Skyraider uit de Vietnam Oorlog.
http://www.flightglobal.com/blogs/the-dewline/2009/06/photos-new-gunship-flies-to-pa.html#comment-1667434
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

#6
Citaat van: JdL op 17/08/2020 | 18:48 uur
Ik zie AIM-9X hangen, hoeveel waarde heeft dat?
Heli's uit de lucht knallen?

De AIM-9X is meer ter zelfverdediging.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Ik zie AIM-9X hangen, hoeveel waarde heeft dat?
Heli's uit de lucht knallen?
En sonarboeien en torpedo's? Lijkt me toch lastig worden met een kleine kist en maar twee operators.
Verder wel interessant voor light attack, maar in een near-pear conflict?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Icarus Aerospace reveals clean sheet light attack and ISR designs

Icarus Aerospace has revealed a clean sheet design for an optionally-piloted armed overwatch and light strike aircraft that can also be adapted into mid/high-altitude long-endurance intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) platform.

The Canadian company revealed designs for the Tactical Air Vehicle (TAV) light strike and derived Branta ISR platform in August, with the former described as "a force multiplier for the world's security and armed forces", and the latter as "the next logical step in [the] evolution of modern drones and reconnaissance aircraft".

In terms of the twin-turboprop TAV (named Wasp in its full-up military guise), Icarus boasts a mission-specialised swing-role platform that will be capable of operating in austere locations with 90% of the mission capability rate of a modern combat jet with just 15% of the costs.

Limited details revealed to date show the platform has up to three times the electrical-power generation capabilities as its contemporaries, is capable of aerial refuelling, has the highest payload and fastest cruise speed in its class, an optional 360° active electronically scanned-array (AESA) radar provided by Leonardo, as well as a network centric capability that enables a swarming capability.

"[The TAV is] a perfect and affordable plug-and-play solution, replacing and outperforming ageing and near obsolete fleets of more expensive helicopters, aircraft, and drones," the company said.

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/icarus-aerospace-reveals-clean-sheet-light-attack-and-isr-designs

bergd


Harald

Een best interessant vliegtuig, een ware Bronco opvolger.
Light CAS

Sparkplug

@IcarusAerospace

CitaatIntroducing our TAV™, a clean-sheet aircraft. A force-multiplier solution for the world's security and armed forces.

#armedoverwatch #persistentpresence #closeairsupport #maritimepatrol #antisubmarinewarfare #coastalpatrol #ussocom #socom #cansof

https://icarus-aerospace.com/tactical-air-vehicle-tav/



https://twitter.com/IcarusAerospace/status/1292795864222769153



[SPECS]
General:
+ MTOW up to 21000lb
+ Wing span: 51ft (15.5m)
+ Length: 52ft (15.85m)
+ Powerplant: 2 x 1700 SHP
+ APU: Optional
+ Optionally installed 360-degree AESA radar
+ Up to two FLIR turrets (chin and belly mounted, retractable)

Performance:
+ VMO: 360 KCAS
+ VSR: 70 KCAS
+ Service ceiling (manned): 36000ft
+ G-loading +8 / -4
+ Service ceiling (unmanned): Mission / Equipment dependent
+ Endurance unrefueled: 6.5Hrs
    + Range w/ 45 min reserve: up to 1300NM
+ Endurance w/ Aux internal fuel: 9Hrs
    + Range w/ 45 min reserve: up to 2000NM
+ Endurance refueled: Crew limit.
+ Takeoff and Landing Distance near STOL

Armament:
+ Up to 11 external hard points
+ Up to 8000Lbs total load
+ One forward firing fixed cannon (customer's choice)
+ One belly mounted optionally installed (up to 30mm) 360-degree turret cannon
+ Laser guided bombs and rockets
+ GPS guided munition
+ Up to two torpedoes
+ Sonobuoys
+ Anti-ship rockets
+ Air to Air IR missiles
+ Conventional unguided bombs and rockets

Crew: Up to two.
+ Pilot + WSO, Pilot only or Unmanned

Operating conditions:
+ Day, Night, VMC/IMC, All weather, FIKI
+ Gravel and unprepared rough runways
+ Austere Environments
+ Self-deployable

https://www.icarus-aerospace.com/tactical-air-vehicle-tav/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.