Navy Fleshing Out Requirements for Next-Gen Logistics Ship

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 08/03/2021 | 08:37 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2021 | 14:42 uur
Ook niet onbelangrijk: in een uitstekende kwaliteit/prijsverhouding, al weet ik niet wat het betekend als ze, bijvoorbeeld, voor een variant zouden gaan van +/- 10% groter, 4 BOZ posities én een top van 30/32 kts.

30K ton zou nog steeds een aanzienlijk kleiner schip zijn maar volgens mij heeft het JSS wel de kenmerken van wat zij (blijkbaar) zoeken/willen.

Volgens mij is 10% vergroten van een ontwerp geen groot probleem simpel gezegd. Natuurlijk komt er wel veel meer bij kijken dan alleen de romp aanpassen maar het is wel mogelijk.

Ik vraag me wel af of het JSS ontwerp past qua bemannings concept van de USN.

Als je kijkt naar LPD-17 ontwerp voor BMD dan zie ik daar ook mogelijkheden voor een JSS. Heli hangaar achterop ipv well deck en voertuigen dek dan direct er achter. Midscheeps een set van 2x 2 RAS posities. Natuurlijk in de goedkope maar uitvoering (batch 2).

Overigens moet er in LPD-17 ontwerp ook heel veel worden aangepast om JSS te worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/03/2021 | 14:27 uur
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat is ook eigenlijk wat ik bedoelde met ''NL hulp''. En wat betreft dat fregat moet ik je ook gelijk geven dat had ik ook niet verwacht.
Het grootste voordeel wat een Enforcer based ontwerp heeft voor de VS is dat het een ontwerp is dat proven is bij niet alleen Nederland maar ook de Britten en Australiers.

En ons JSS heeft zich de afgelopen jaren meerdere keren opvallend laten zien bij noodhulp in de Carib en Afrika.

Ook niet onbelangrijk: in een uitstekende kwaliteit/prijsverhouding, al weet ik niet wat het betekend als ze, bijvoorbeeld, voor een variant zouden gaan van +/- 10% groter, 4 BOZ posities én een top van 30/32 kts.

30K ton zou nog steeds een aanzienlijk kleiner schip zijn maar volgens mij heeft het JSS wel de kenmerken van wat zij (blijkbaar) zoeken/willen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2021 | 10:39 uur
Die kans acht ik ook marginaal klein, al kan natuurlijk het concept gemakkelijk verkocht worden aan een Amerikaanse bouwer die vervolgens het verhaal aanpast aan specifieke wensen.

Ik had een Europese fregatbouwer ook niet zo kansrijk ingeschat.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, dat is ook eigenlijk wat ik bedoelde met ''NL hulp''. En wat betreft dat fregat moet ik je ook gelijk geven dat had ik ook niet verwacht.
Het grootste voordeel wat een Enforcer based ontwerp heeft voor de VS is dat het een ontwerp is dat proven is bij niet alleen Nederland maar ook de Britten en Australiers.

En ons JSS heeft zich de afgelopen jaren meerdere keren opvallend laten zien bij noodhulp in de Carib en Afrika.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/03/2021 | 10:10 uur
Die Yanks gaan echt geen NL ontwerp kopen. Dan passen ze liever ( met NL hulp) een bestaand ontwerp aan.

En inderdaad LPD-17 is misschien een prima basis ontwerp. Natuurlijk kopen ze soms wel een goed ontwikkeld ontwerp maar ik zie er weinig kans om het JSS te slijten. Al is het enforcer een bekend en proven design.

Die kans acht ik ook marginaal klein, al kan natuurlijk het concept gemakkelijk verkocht worden aan een Amerikaanse bouwer die vervolgens het verhaal aanpast aan specifieke wensen.

Ik had een Europese fregatbouwer ook niet zo kansrijk ingeschat.

Parera

Citaat van: Harald op 08/03/2021 | 10:05 uur
Dacht ik ook al aan of dat ze de LPD 17 San Antonio klasse (tonnage ca. 25.000 ton) rompvorm gebruiken.

Die Yanks gaan echt geen NL ontwerp kopen. Dan passen ze liever ( met NL hulp) een bestaand ontwerp aan.

En inderdaad LPD-17 is misschien een prima basis ontwerp. Natuurlijk kopen ze soms wel een goed ontwikkeld ontwerp maar ik zie er weinig kans om het JSS te slijten. Al is het enforcer een bekend en proven design.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2021 | 09:37 uur
Als je de requirements leest dan is het JSS geen slecht concept om aam de Amerikanen te verkopen, wellicht iets groter en ze kunnen zelf aan de slag.

Dacht ik ook al aan of dat ze de LPD 17 San Antonio klasse (tonnage ca. 25.000 ton) rompvorm gebruiken. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2021 | 08:37 uur
Navy Fleshing Out Requirements for Next-Gen Logistics Ship


Als je de requirements leest dan is het JSS geen slecht concept om aam de Amerikanen te verkopen, wellicht iets groter en ze kunnen zelf aan de slag.