Otwikkelingen Type 83 Destroyer

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 22/03/2021 | 20:11 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/12/2023 | 06:14 uurIk denk toch wel dat de Britten de keuze gaan maken voor een (verlengde) Type 26 basis met daarin delen van de recent getoonde aangepaste variant voor Australië. Hiermee voeren ze 96 VLS cellen op haar Type 83 destroyers, iets wat een stevige upgrade is vanuit de huidige 48 cellen (72 na modernisatie) op de Type 45.

Daarnaast is er ruimte voor een grote geïntegreerde mast zoals we zien op de huidige ruwe impressies van de Type 83 en ook ruimte voor 16 anti-scheepsraketten.



Lijkt me een aannemelijke gedachtegang al moet je wel bedenken dat de hull van Type 26 is geoptimaliseerd voor ASW, wat het voor een primair AAW schip extra kostbaar maakt (geld ook voor NL als wij als basis de romp van het ASWF willen gebruiken).

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/12/2023 | 22:10 uurThe Type 83 Destroyer – The MoD must get this right

https://ukdefencejournal.org.uk/the-type-83-destroyer-the-mod-must-get-this-right/ via @ukdefjournal


Ik denk toch wel dat de Britten de keuze gaan maken voor een (verlengde) Type 26 basis met daarin delen van de recent getoonde aangepaste variant voor Australië. Hiermee voeren ze 96 VLS cellen op haar Type 83 destroyers, iets wat een stevige upgrade is vanuit de huidige 48 cellen (72 na modernisatie) op de Type 45.

Daarnaast is er ruimte voor een grote geïntegreerde mast zoals we zien op de huidige ruwe impressies van de Type 83 en ook ruimte voor 16 anti-scheepsraketten.


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Typisch Brits onleesbaar hosanna artikel. We gaan het zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#9
Citaat van: StrataNL op 23/03/2021 | 01:19 uur
Vier  ;)

- Type 26 ASW fregatten (vervanging Type 23 ASW's) 8x
- Type 31 GP fregatten (vervanging Type 23 GP's) 5x
- Type 32  Multirole unmanned systems platform ( ASW & MCM role's) 5x
- Type 83 AAW destroyer (vervanging Type 45 Destroyer AAW) 6x

De Royal Navy wil hiermee een 24 tal oppervlakte schepen krijgen om op die manier de 2 carriers voldoende te kunnen beschermen.

Als de Britten slim zijn kiezen ze er voor om de Type 26 en Type 83's op basis van 1 hull te produceren en de Type 31 en Type 32 ook op 1 hull anders krijgen ze wel heel veel soorten en verschillen. Uiteindelijk is de Type 31 met haar Arrowhead ontwerp niets meer dan een naar Britse eisen aangepast Iver Huitfeldt klasse fregat wat op zijn beurt weer een Absalon klasse is.

Als men enkel en alleen de sternbay zou overnemen van de Abslon en deze in het huidige Type 31 fregat en het aanpassen van de 4 boat bays tot 1 grote multimission bay dan zijn ze er al een heel eind.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2021 | 22:51 uur
Het ontwerp Type 26 heeft potentie, maar eens zien hoe zich dit gaat ontwikkelen en ik kijk hierbij tevens naar de ontwikkelingen in Italië en naar onze eigen plannen met vLCF het het Duitse F127.

Het worden generatiegenoten.
Ik zou een samenwerking met de Britten, Duitsers en NL niet raar vinden bij de ontwikkeling van basis ontwerp/vorm voor bij ons het LCF fregat.

Samen een basis ontwerp en bouwen in eigen land, maar goed zo'n traject hebben we vaker gehad met meerdere landen. Met de Duitsers zal dat wel goed gaan, maar weet niet of dit ook met de Britten gaat lukken. Zo heeft ieder land steeds zijn eigen belangen.

Zie NAVO fregat NFR-90
https://marineschepen.nl/dossiers/het-nato-fregat-nfr-90.html

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Met hoeveel types zijn ze wel niet bezig nu...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/03/2021 | 22:46 uur
Als je de Type 26 romp alleen al 6,5% verlengt kom je op een romp van 158,90 m uit wat ruim voldoende moet zijn voor alle toeters en bellen. Waar ik meer mee zit is de gewichtsverdeling.
De huidige Type 45 Destroyer's hebben 48 VLS cellen waar haar voorgangers (Type 42's er slechts 22 of 37 hadden) ik vraag me dus ook af of de RN die uitbreiding naar 80+ cellen gaat maken op de komende generatie schepen. Persoonlijk verwacht ik iets tussen de 48 en 80 cellen, waarbij ik de kans groter schat op 64 dan op 48.

Het Type 26 ontwerp heeft al laten zien dat er ruimte is op de boeg voor 24x Sea Ceptor + 24x Mk41 Strike Lenght en bij de Australische & Canadese varianten ligt er op die zelfde positie een 32 cells VLS. Boven op de Multi Mission Bay zit nu nog een (FFBNW?) 24x Sea Ceptor VLS en als je de MMB zou weghalen bij de Type 83 en deze ruimte inruilt voor bijvoorbeeld een 32/48 cells mk41 VLS in strike lenght en met de overige ruimte zorgt dat de RHIB bay's iets vergroot worden heb je alsnog een (mindere) flexibele RHIB bay. Dit zou het schip een combinatie geven van 48x Sea Ceptor + 64 / 80 Mk41 VLS cellen. Wat mij betref mist er dan alleen nog een goede AAW sensor suite en dan heb je een geweldig goede AAW destroyer.

Het ontwerp Type 26 heeft potentie, maar eens zien hoe zich dit gaat ontwikkelen en ik kijk hierbij tevens naar de ontwikkelingen in Italië en naar onze eigen plannen met vLCF het het Duitse F127.

Het worden generatiegenoten.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/03/2021 | 22:22 uur
De romp kan zonder veel moeite met 10% worden vergroot, hierop aan andere opbouw en je hebt aanzienlijk meer ruimte voor toeters en bellen.

Duidelijk is/lijkt wel dat de trend naar meer VLS cellen stevig wordt ingezet, zelfs/ook in Europa, meer dan 100 cellen zal vermoedelijk niet slechts een Amerikaans en Chinees feestje blijven.

Destoyers en fregatten worden weer kruisers.

Als je de Type 26 romp alleen al 6,5% verlengt kom je op een romp van 158,90 m uit wat ruim voldoende moet zijn voor alle toeters en bellen. Waar ik meer mee zit is de gewichtsverdeling.
De huidige Type 45 Destroyer's hebben 48 VLS cellen waar haar voorgangers (Type 42's er slechts 22 of 37 hadden) ik vraag me dus ook af of de RN die uitbreiding naar 80+ cellen gaat maken op de komende generatie schepen. Persoonlijk verwacht ik iets tussen de 48 en 80 cellen, waarbij ik de kans groter schat op 64 dan op 48.

Het Type 26 ontwerp heeft al laten zien dat er ruimte is op de boeg voor 24x Sea Ceptor + 24x Mk41 Strike Lenght en bij de Australische & Canadese varianten ligt er op die zelfde positie een 32 cells VLS. Boven op de Multi Mission Bay zit nu nog een (FFBNW?) 24x Sea Ceptor VLS en als je de MMB zou weghalen bij de Type 83 en deze ruimte inruilt voor bijvoorbeeld een 32/48 cells mk41 VLS in strike lenght en met de overige ruimte zorgt dat de RHIB bay's iets vergroot worden heb je alsnog een (mindere) flexibele RHIB bay. Dit zou het schip een combinatie geven van 48x Sea Ceptor + 64 / 80 Mk41 VLS cellen. Wat mij betref mist er dan alleen nog een goede AAW sensor suite en dan heb je een geweldig goede AAW destroyer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 22/03/2021 | 20:32 uur
Een interessante ontwikkeling, nu zijn dus ook de Britten begonnen met hun vType 45. Ik vraag me wel af of het Type 26 geschikt is als basis als we kijken naar het aantal VLS cellen?

Een van de simpelste opties zou zijn om de multi-missionbay te verwijderen en daar een blok met 48 a 64 VLS cellen te plaatsen en voorop de boeg uit te breiden naar 32 zoals de Australiers & Canadezen. De vraag is of dit mogelijk is i.v.m. o.a. het gewicht van dat VLS blok. Maar als dit allemaal haalbaar is (i.c.m. de AAW / BMD sensoren en alle andere aanpassingen) kom je op dit ontwerp uit op (maximaal) 80 a 96 VLS cellen.

De romp kan zonder veel moeite met 10% worden vergroot, hierop aan andere opbouw en je hebt aanzienlijk meer ruimte voor toeters en bellen.

Duidelijk is/lijkt wel dat de trend naar meer VLS cellen stevig wordt ingezet, zelfs/ook in Europa, meer dan 100 cellen zal vermoedelijk niet slechts een Amerikaans en Chinees feestje blijven.

Destoyers en fregatten worden weer kruisers.

Parera

#2
Een interessante ontwikkeling, nu zijn dus ook de Britten begonnen met hun vType 45. Ik vraag me wel af of het Type 26 geschikt is als basis als we kijken naar het aantal VLS cellen?

Een van de simpelste opties zou zijn om de multi-missionbay te verwijderen en daar een blok met 48 a 64 VLS cellen te plaatsen en voorop de boeg uit te breiden naar 32 zoals de Australiers & Canadezen. De vraag is of dit mogelijk is i.v.m. o.a. het gewicht van dat VLS blok. Maar als dit allemaal haalbaar is (i.c.m. de AAW / BMD sensoren en alle andere aanpassingen) kom je op dit ontwerp uit op (maximaal) 80 a 96 VLS cellen.