Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Lynxian

Citaat van: Parera op 14/03/2024 | 09:48 uurIk moet zeggen dat ik door de problemen die het artikel aangeeft rondom de integratie van de BMD radar de keuze voor AEGIS van de Duitsers wel begin te begrijpen.

Het is nog steeds wel iets wat een probleem is gecreëerd door de Duitsers, maar dat men daardoor afziet van verdere aankoop van Thales CMS/APAR integratie begrijp ik wel. Als men gewoon had gekozen voor de SMART-L MM/N upgrade dan was er geen enkel probleem geweest maar het moest zo nodig een Duitse (origineel Israëlisch) radar worden. Dit zorgt voor problemen met de integratie in het CMS en met de APAR.
Als ik mijn computer nooit upgrade nadat ik er eerst Windows XP op had staan dan moet ik niet miepen dat software geschreven voor Windows 11 het niet doet. Qua jaartallen komt deze vergelijking aardig overeen!

Wederom heb ik geen medelij met de Duitsers; dit zijn de gevolgen van hun eigen beslissingen. En straks gaan we zien hoe een LCF drones aanpakt. Ik ben benieuwd.

Parera

Ik moet zeggen dat ik door de problemen die het artikel aangeeft rondom de integratie van de BMD radar de keuze voor AEGIS van de Duitsers wel begin te begrijpen.

Het is nog steeds wel iets wat een probleem is gecreëerd door de Duitsers, maar dat men daardoor afziet van verdere aankoop van Thales CMS/APAR integratie begrijp ik wel. Als men gewoon had gekozen voor de SMART-L MM/N upgrade dan was er geen enkel probleem geweest maar het moest zo nodig een Duitse (origineel Israëlisch) radar worden. Dit zorgt voor problemen met de integratie in het CMS en met de APAR.

Harald

"Hessen" im Feuer - was man so "von der Pier" aus dazu sagen kann
https://marineforum.online/hessen-im-feuer-was-man-so-von-der-pier-aus-dazu-sagen-kann/

Net als de eerste schoten die door de "Hessen" werden afgevuurd, klopten sommige berichten en uitspraken daarover behoorlijk. Het verschil is dat de "Hesse" hieruit conclusies trekt. En de leiding staat voor haar. Wij proberen een rustige opheldering te geven over de gebeurtenissen, voor zover wij dat mogen, kunnen en willen weten...

Direct na het parlementaire mandaat om het contingent voor de EU-operatie Aspides samen te stellen, trok het fregat "Hessen" van de basis op Kreta via het Suezkanaal naar de Rode Zee. Kort na aankomst in het gebied werd het benaderd door UAV's. Tijdens het gevecht verliep niet alles zoals gepland.

Grote storingen kondigen zich meestal aan met een bloedstollend en angstaanjagend lelijk geluid! In dit geval niet: in de nacht van 25 februari 2024 vocht de "Hessen" met zijn langeafstandsraketten tegen een onbekend, ongeïdentificeerd vliegend object dat duidelijk geen deel uitmaakte van het geallieerde scenario - en er gebeurde niets. Geen explosie, geen vuurwerk, het ding bleef maar vliegen.

Misschien is dat maar goed ook, want het was een MQ-9 Reaper-verkenningsdrone, bestuurd vanuit het Amerikaanse CENTCOM in Bahrein - niet geregistreerd en met de IFF-transponder uitgeschakeld. Hoe kon dit allemaal gebeuren?

De volgende passage uit een briefing van het Parlement van de afgelopen dagen verschaft feitelijke informatie en nuchtere antwoorden – niet uitputtend, maar zeker tegemoetkomend aan de honger van de media naar sensatiezucht:

"Op 24 februari 2024 identificeerde het fregat HESSEN een verdacht onbemand luchtvaartuig (UAV). Omdat de oproepprocedure voor identificatie niet succesvol was, informeerde de HESSEN schepen en vliegtuigen van geallieerde partners in het gebied over de UAV en voerde operaties uit op basis van de Rules of Engagement defensieve maatregelen. De afgevuurde raketten konden niet in werking worden gesteld, zodat de UAV, die vervolgens werd toegewezen aan een geallieerd partnerland, niet werd bestreden. Dit komt door een technische fout in een radarsysteem aan boord van het fregat HESSEN. De fout werd snel ontdekt en kon onmiddellijk worden verholpen. Er zijn daarom geen tekortkomingen in de effectiviteitsketen van het gebruikte wapensysteem."

Tot zover het incident, dat alle partijen laat zien dat bij de overstap van vredestijdoperaties met oefenschieten en scherp schieten op een tam doelwit naar echte gevechten en daadwerkelijke levensbedreigende situaties, sommige dingen eerst moeten worden geleerd en ervaren, omdat de technische, De fysieke en de menselijk-psychologische situatie zijn fundamenteel verschillend. Niettemin is de eerste hindernis overwonnen en heeft geleid tot duidelijke leereffecten aan boord, bij de marine en ook bij de betrokken Amerikaanse afdelingen.

Het fregat van klasse 124

De "Hessen" is een luchtafweerfregat van klasse 124, ontworpen voor luchtverdediging en escorte. Maar het kan nog veel meer en heeft ook helikopters aan boord. Het was duur, heel duur - maar in ieder geval zo goed wat betreft zijn militaire capaciteiten dat de Amerikaanse marine schepen van de Sachsen-klasse vroeg voor de luchtafweerparaplu van de Gerald R. Ford-vliegdekschipgroep, deze in zijn aanvalsgroep integreerde en ze zelfs certificeerde . Met dit schip zou je – als je extra zou willen investeren – ook intercontinentale ballistische raketten kunnen bestrijden. De Duitse marine heeft er maar drie, "Saksen", "Hamburg" en "Hessen". En niet alleen meer dan andere landen, maar ook een capaciteit waar andere marines jaloers op zijn.

Bij de eerste keer. . .

Het is een van de beste die we in onze inventaris hebben: top uitgerust, goed bewapend en op het hoogst mogelijke trainingsniveau. Wat het schip en de bemanning missen is oorlogservaring. Tot nu toe hoefde de Duitse marine de vaardigheden van de schepen meestal alleen te gebruiken in lagere eisen en dreigingssituaties. Er waren missies tegen piraten, embargo's, hulp aan bootvluchtelingen en aanwezigheidsoperaties - die allemaal niet altijd veilig waren, maar nooit een echte oorlog. Geïntegreerd in de vliegdekschipgroep kon de "Hessen" (zie marineforum nummer 1-2/24) zijn niveau bewijzen, maar het afvuren van raketten werd altijd uitgevoerd onder laboratoriumomstandigheden, bij goed weer en goed voorbereid, omdat de raketten zijn ongelooflijk duur.

. . . doet het nog steeds pijn

Nooit in de geschiedenis van de Duitse marine heeft een vijand zo onvoorspelbaar uitgerust als de Houthi-milities een live schot op een marineschip afgevuurd met de bedoeling Duitsers te doden. En bij de allereerste echt scherpe aanval - ad hoc, in een vreemde omgeving met onbekende partners - raak je het doel pas bij de "tweede" poging, om zo te zeggen. Wat de één als beschamend en absoluut onmogelijk zou kunnen beschouwen, bleek achteraf een absoluut gelukkig toeval te zijn, zoals we nu weten. Had dit allemaal voorkomen kunnen worden? Misschien. Zou dit geoefend kunnen zijn ? Nee, we draaien rondjes! Gratis, iedereen is veilig, de bemanning heeft hun werk goed gedaan.

Opleiding

Het is nu bewezen dat de marine zich tijdens de jaren van 'low-end'-operaties fel verzette tegen het besparen op dure, hoogwaardige training - zowel thuis als bij de Royal Navy in Plymouth. Ze wilden altijd het 'high-end' ontvangen. kwalificaties, want daar zijn de schepen voor gebouwd. Het jagen op piraten met deze schepen is de beroemde parel in de varkensstal. Maar de Admiraliteit kon haar zin krijgen - gelukkig, anders hadden ze de "Hessen" niet mogen sturen En Europa zonder Duitse deelname zou inderdaad beschamend zijn geweest. De marine hield zich aan haar belofte.

munitie

En dan nu het debat over munitie: natuurlijk is er niet genoeg, dat weet iedereen, want de minister van Defensie en de inspecteur van de marine hebben het als een mantra herhaald. Niemand kan het probleem negeren, want de oorlog in Oekraïne laat ons dat elke dag zien. Niettemin werd de "Hessen" verzonden omdat de magazijnen tot de nok toe gevuld waren. En het zijn niet alleen first-person shooters die begrijpen dat de munitie op een gegeven moment opraakt. Er zijn redenen waarom we in totaal niet genoeg hebben: Tot nu toe was alles belangrijker dan het kopen van geleide raketten. We waren in Afghanistan, Mali en vele andere kleinere missies. Eerst was er een financiële crisis, de Bundeswehr werd geherstructureerd, daarna waren er vluchtelingen. Er was genoeg geld voor de schepen die aan de NAVO waren beloofd, maar de munitie bleef gespaard. Hoeveel er daadwerkelijk is gekocht, staat in de Griekse brieven, die elke militaire expert kent. De inspecteur oefent voortdurend druk op ons uit, maar hij heeft de bestelde raketten nog niet ontvangen. Misschien zullen mensen nu naar hem luisteren als de 124's leeg thuiskomen - hopelijk ongedeerd.

Wat we nog meer weten en kunnen verduidelijken

Naar de grootbereiksensor

De SMART-L-langeafstandssensor vervulde zijn functie duidelijk vrij goed, anders zou de "Hesse" geen Amerikaanse drone hebben gedetecteerd die ver weg opereerde. Ook hier deed het schip alles goed: een doelwit werd erkend zonder vriend-vijandherkenning (IFF) - de vraag aan de coalitiepartners in de door de VS geleide Operatie Prosperity Guardian en binnen de eigen coalitie Aspides van de EU bleef in dit opzicht zonder resultaat : Gevechtsbeslissing.

Omdat het - zoals later werd vastgesteld - een Amerikaanse drone was, beschikte de ondervraagde Amerikaanse instantie ofwel niet over een duidelijk situatiebeeld (dit gebeurt ook), ofwel zou deze geen situatiebeeld moeten hebben omdat de dreiging voor "een andere instantie" vloog. Kleine opmerking: bij bepaalde soorten operaties delen Amerikaanse schepen hun LINK-situatiebeeld NIET met bondgenoten van de "tweede linie" ("Non" 5-Eyes, FVEY = naoorlogse inlichtingenovereenkomst AUS, CAN, NZL, UK en US ).

Voor mislukte gevechten

Het doel was niet een van de doelen waarvoor oorspronkelijk een SM-2-missie (Raytheon Standard Missile, bereik tot 100 zeemijl (170 kilometer)) was ontworpen, namelijk supersonische bommenwerpers zoals "Backfire" en substantiële directe naderingsraketten. In dit geval vloog het doel "langzaam" onder de 500 km/u. Bovendien vloog het niet rechtstreeks richting het schip, maar dwars door het schip. Dit betekent dat de kans op een treffer afneemt naarmate het doelwit verder weg is - een fysiek feit dat bekend staat als het cross-range probleem waarmee alle verdedigingsraketten te maken hebben! Door een intern gecoördineerde aanpak werd een fout in de brandleidingsoplossing gevonden en zeer snel verholpen.

Over het leeftijdsprobleem

De functionele keten: breedbandsensor SMART-L / vuurleidingssysteem APAR / wapeninzetsysteem CDS F124 / raket SM-2 bevindt zich op het technische niveau van eind jaren negentig. Veroudering begon hier op te treden toen het in 2005 in gebruik werd genomen en is de afgelopen bijna twintig jaar toegenomen. Tegen deze achtergrond doen de marine en vooral de bemanning uitstekend werk.

Om veroudering uit te bannen

Overeenkomstige initiatieven van de marine in 2006 werden bij de hervorming van de Bundeswehr in 2011 afgewezen en in 2013 opnieuw ingediend. Volgens de Functional Capability Requirement (FFF) ObsWuF LV F124 zouden de meeste van deze verouderingen tegen 2019 geëlimineerd moeten zijn. Andere prioriteiten vanwege een gebrek aan financiering hebben dit project echter vertraagd, evenals verkeerde beslissingen met betrekking tot de oplossing als geheel. In 2021 werd een contract gesloten met Hensoldt dat voorzag in een Israëlische langeafstandsradar ter vervanging van de Nederlandse SMART-L. Het integreren hiervan in het Nederlandse AAW-systeem (luchtverdediging) is echter een " uitdaging" gebleken. Zo complex dat we momenteel kijken naar een gedeeltelijke implementatie die pas in 2027 begint, wat onvermijdelijk een negatief effect zal hebben op de meeste andere verouderingsprocessen.

Het lijkt een beetje op het proberen een APPLE Watch in een ANDROID-systeem te integreren met behulp van een HUAWEI-chip, terwijl de technische ondersteuning geleidelijk wordt stopgezet.

Het marineforum heeft meerdere keren over deze veroudering gerapporteerd , onder meer in de gedrukte edities 10 en 11 van 2015 en meest recentelijk op marineforum.online in november 2020.

de beginsituatie

Operationeel gezien ziet het scenario voor de "Hesse" er ook niet bepaald rooskleurig uit:

- Operatie Prosperity Guardian wordt geleid door US CENTCOM via Task Force 153 vanuit Bahrein en omvat de Eisenhower Carrier Group en een handvol Arleigh Burke-torpedobootjagers die bijna dagelijks onder vuur liggen in het zuidelijke deel van de Rode Zee en de Golf van Aden. zijn ook bestand tegen het weer omdat ze hier goed op zijn uitgerust. Deze operatie wordt ondersteund door bijna een dozijn staten, sommige met marine-eenheden zoals de Britse torpedobootjager "Diamond", die zich nu heeft teruggetrokken en gestopt voor reparatie in Gibraltar, of het Deense fregat "Iver Huitfeldt":

- Frankrijk, Spanje en Italië leiden hun eenheden in het gebied puur nationaal vanuit hun respectieve hoofdsteden;

- en wat de EUNAVFOR-operatie Aspides betreft, werd het Italiaanse fregat "Federico Martinengo" van de Carlo Bergamini-klasse begin maart in zijn nationale rol van maritieme surveillance in de Rode Zee vervangen door het fregat "Caio Duilio" van Italië had Italië opgegeven als het leidende schip met het hoofdkwartier van de strijdmacht onder leiding van de Italiaanse admiraal Stefano Costatino aan boord, maar het parlement in Rome zal pas op 5 maart naar het besluit over het mandaat worden verwezen.

Tot die tijd kan men niet uitgaan van actieve coördinatie of streng EU-leiderschap in het gebied, ook al is het door Griekenland geleverde operatiehoofdkwartier op een hoger niveau wellicht al in Larissa gevestigd! En het is nu maar al te duidelijk geworden dat multinationale situationele controle niet zo eenvoudig tot stand is te brengen.

Wat kwam er daarna

Na het eerste incident slaagde de "Hessen" erin om op de avond van 26 februari twee drones af te weren die rechtstreeks vanaf de Jemenitische kust naderden: eerst detecteerde het schip een onbemand luchtvaartuig op zijn radar en kort daarna met de maximaal 30 nautische mijlen (55 kilometer) strekten zich uit over de Evolved Seasparrow Missile ESSM - met hetzelfde negatieve resultaat als de dag ervoor - en schoten vervolgens de drone neer met het 76 mm boordkanon. Een kwartier later werd een andere drone gedetecteerd die naderde, waartegen het korteafstandsverdedigingssysteem RAM (Rolling Airframe Missile) werd ingezet en het onbemande systeem vernietigde. Het succesvolle gebruik van beide wapensystemen, die bedoeld zijn voor een korte afstand van enkele kilometers, geeft aan dat de drones relatief dicht bij het Duitse schip kwamen. Het werkt dus op korte afstand - en de vuurleidingsalgoritmen die geldig zijn voor SM-2 en ESSM zijn aangepast voor grotere afstanden. "Dat zou nu goed moeten zijn!" zoals de hoofdingenieur aan boord van de U96 zakelijk rapporteerde aan de commandant in de film "Das Boot".

samengevat

Er werd dus op een Amerikaanse drone geschoten. En er werden systeemroutines geverifieerd en gecorrigeerd die nog nooit eerder nodig waren. Ja, je hebt het collegegeld betaald. En nee, er is geen mensenleven geschaad!

In plaats van enig begrip te tonen voor het buitengewoon complexe scenario, speculeerden mediavertegenwoordigers in Duitsland eerst en riepen vervolgens schuld en mislukking uit. Eén ding is zeker: soldaten – zowel Duitse als Amerikaanse – doen niet altijd alles perfect onder bedreiging en gevaar voor hun leven. En waarom zou de "Hessen" een "lachertje" zijn, zoals STERN snobistisch schrijft? Vraagt ��een van airconditioning voorziene en ergonomisch geoptimaliseerde schrijver onbeperkte perfectie van frontstrijders zonder ooit op een oorlogsschip te hebben gezeten met helm, splinterbescherming, vlammenkap en extreem gespannen zenuwen? Wat de "Hesse" nu niet nodig heeft, zijn opgewonden betweters van thuis. En het gebrek aan munitie moet nu vooral door een CDU-parlementslid aan de kaak worden gesteld, terwijl hij al lang van het probleem op de hoogte is – en veel eerder campagne had kunnen voeren voor een oplossing.

Aan de andere kant was de heer Wagner van BILD welwillend en verwierp hij, in tegenstelling tot andere collega's, elke kleinering van Duitse burgers tijdens de oorlogsinspanningen. Duitse soldaten worden ingezet om te vechten voor onze veiligheid en onze waarden. Zij leven van de steun en het respect thuis in eigen land. Het doet iets met iemand die ver van huis betrokken is bij een gevaarlijke missie, maar spot en boosaardigheid over zichzelf en zijn dienst moet lezen. Een oorlogswaardige samenleving staat achter haar soldaten! Laten we daarmee beginnen.

Net zoals de inspecteur-generaal van de Bundeswehr dat deed, die erop stond aan boord te worden gevlogen en de bemanning in de Rode Zee te ondersteunen. Zo werkt leiderschap!

Harald

Bundesratspräsidentin besucht Generalunternehmer des Marinerüstungsprojekts Fregatte F126
https://esut.de/2024/03/meldungen/48208/bundesratspraesidentin-besucht-generalunternehmer-des-marineruestungsprojekts-fregatte-f126/

De voorzitter van de Federale Raad bezoekt de hoofdaannemer van het marinebewapeningsproject van het fregat F126

Manuela Schwesig, de premier van Mecklenburg-Voor-Pommeren, bezocht op 11 maart 2024 de Nederlandse marinewerf Damen Naval in Vlissingen als onderdeel van een delegatiereis van de Duitse Bondsraad. Ze maakte kennis met de maritieme industrie in Nederland en de Duits-Nederlandse samenwerking op het gebied van scheepsbouw en bewapeningstechnologie.

Ze besteedde bijzondere aandacht aan het fregatproject F 126. De Peene-scheepswerf, Wolgast, is een van de drie scheepswerven waar de toekomstige fregatten van de Duitse marine in haar staat zullen worden gebouwd. Volgens een persbericht van Damen Naval was mevrouw Schwesig zeer geïnteresseerd in alles wat ze in Vlissingen zag. "We zijn blij met de nauwe samenwerking tussen Damen Schelde Naval Shipbuilding en de Lürssen Group bij de bouw van de nieuwe fregatten voor de Duitse marine. Deze order zal de komende jaren belangrijke industriële banen veiligstellen op de Peene-scheepswerf in Wolgast. Wij zijn geïnteresseerd om de samenwerking tussen Mecklenburg-Vorpommern en Nederland op maritiem gebied de komende jaren verder uit te breiden."

De Nederlandse werf wilde mevrouw Schwesig vooral een kijkje achter de schermen geven. De bezoeker moet worden getoond wat er is gebeurd tussen de toekenning van het contract voor de bouw van de vier F126-fregatten in juni 2020 en het begin van het afvuren van het eerste fregat in december 2023. En alles wat er moet gebeuren zodat de in Wolgast te bouwen achterste schepen een voltooid multi-missieplatform kunnen worden, namelijk het fregat F126. Het ligt niet per se voor de hand dat het voor een aanbesteding opgestelde ontwerp moet worden aangepast aan het uiteindelijke scheepsontwerp. Ingenieurs en ontwerpers moeten de details plannen. Loops komen vaak voor wanneer technische omstandigheden veranderen als gevolg van de selectie van componenten (bijvoorbeeld wapensystemen). Als Damen het leeuwendeel van de toegevoegde waarde ook in Duitsland wil realiseren als hoofdaannemer, waardoor Duitse onderaannemers in beeld komen, komen de draden voor ordermanagement en projectbeheersing samen in Vlissingen.

Naast het Duitse fregatproject F126, het Combat Support Ship voor de Koninklijke Marine, het Belgisch-Nederlandse gezamenlijke project van onderzeebootbestrijdingsfregatten en sinds november 2023 een multifunctioneel schip voor de Portugese marine bevinden zich in Damen Naval's orderboek. Begin maart maakte het Nederlandse Ministerie van Defensie twee marinescheepsbouwprojecten bekend die naar verwachting landelijk zullen worden gegund ( ESuT gemeld ). Damen Naval is een veelbelovende kandidaat.

Het bezoek aan Vlissingen kan worden gezien als een bijzondere gebeurtenis, omdat het de eerste keer is dat een voorzitter van de Bondsraad een marinescheepswerf bezoekt, vooral in het buitenland.

Federale Raadsvoorzitter Manuela Schwesig is van 9 tot 11 maart 2024 op officieel bezoek aan Nederland. Ze ontmoette leden van beide kamers van het Nederlandse parlement, was te gast bij een diner georganiseerd door koning Willem-Alexander en koningin Máxima en voerde gesprekken met premier Mark Rutte. Naast maritieme veiligheidsoverwegingen kwamen tijdens het bezoek van de bondsraadspresident aan Nederland ook andere onderwerpen aan bod, zoals de Europese integratie, klimaatbeleid, digitalisering, onderwijs en cultuur. Schwesig nam deel aan de opening van het Nationaal Holocaust Museum in Amsterdam.

In haar hoedanigheid van premier zal Schwesig vergezeld worden door een zakendelegatie uit Mecklenburg-Voor-Pommeren, die volgens de deelstaatregering van Schwerin nieuwe contacten wil leggen, met name op het gebied van maritieme economie, havens, circulaire economie en bio-economie. .

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 07/03/2024 | 19:32 uurVoor de Duitsers zeer gangbaar, maar wat een vuursnelheid heeft dat ding (1000 tot 1700 schoten per minuut)!

Zulke hoge vuursnelheden heb je met snelvuurkanonnen die van oorsprong voor vliegtuigen zijn ontwikkeld  8)

Mag dan voor Nederland onbekend zijn, maar 27 x 145 mm is een NAVO kaliber.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 18:03 uur27mm lekker gangbaar kaliber hoor  :dead:

Voor de Duitsers zeer gangbaar, maar wat een vuursnelheid heeft dat ding (1000 tot 1700 schoten per minuut)!
Overigens is de MLG-27 ook lange tijd voor onze OPV's in beeld geweest.


Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2024 | 18:03 uur27mm lekker gangbaar kaliber hoor  :dead:

Je bedoelt de MLG 27? dat is een gemodificeerde van het 27mm kanon van de Tornado, Eurofighter en de Grippen.
Snap zelf ook niet waarom de Duiters niet voor de MLG 35 gaan beide komen van Rheinmetall.

Huzaar1

27mm lekker gangbaar kaliber hoor  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 26/02/2024 | 13:08 uurVlde 2 helis vielen me ook direct op. Ik denk dat ze voorsorteren op de doorman.

De Duiters hebben altijd 2 heli's aan boord van de hun fregatten als deze op missie zijn.

Huzaar1

Vlde 2 helis vielen me ook direct op. Ik denk dat ze voorsorteren op de doorman.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

German Navy Frigate 'Hessen' Arrives In Red Sea, Joins EUNAVFOR Aspides

German AAW frigate will commence operations protecting shipping in the Red Sea against Houthi attacks, among new reports and speculations over the type's missile capability at home.

The German Navy F124 Sachsen-class frigate F221 Hessen has arrived in the Red Sea after passing through the Suez Canal on February 24, 2024, as Bundeswehr announced via social media site "X", formerly Twitter, on February 25, 2024. The ship will now join the EU-organized operation "Aspides". The EU-mission intends to protect shipping in the Red Sea against missile attacks by Yemen-based Houthi military forces.


German Navy frigate "Hessen" at berth in Souda, Crete, before her departure for the Red Sea.

( LET OP : 2 stuks Westland Sea Lynx mk88A helicopters op het achterdek ! )

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/02/german-navy-frigate-hessen-joins-eunavfor-aspides/

Harald

Maar even hier geplaatst.

Nu met het gegeven mandaat: Fregat Hessen op weg naar de Rode Zee

.../...

De 'Hessen', de gouden standaard van de Duitse marine in termen van capaciteiten en opleidingsniveau, zoals vice-admiraal Kaack op de dag van vertrek trots aan mediavertegenwoordigers uitlegde, beschikt over sensoren en effectoren om de verwachte dreiging het hoofd te bieden. De fregatten van klasse 124 zijn ontworpen als luchtafweereenheden die hun waarde hebben in de zogenaamde eenheidsbescherming. De hoofdradar, SMART-L, kan luchtdoelen op 400 kilometer afstand detecteren en tot 1.000 vliegende objecten volgen. De multifunctionele APAR-radar maakt het gelijktijdig volgen van meer dan 200 luchtdoelen mogelijk en zorgt ervoor dat ze kunnen worden ingezet op afstanden tot 150 kilometer.


https://esut.de/wp-content/uploads/2024/02/infografik-luftbedrohung-im-roten-meer-1536x864.png
Duitse klasse 124-fregatten kunnen aanvallende Houthi-raketten detecteren met hun SMART-L-hoofdradar op lange afstanden boven zee. Vervolgens richten ze de verdediging tegen de projectielen met behulp van de doelvolgmodus van hun multifunctionele radar APAR.

Wat de bewapening betreft, hebben de SM2 luchtafweerraketten volgens informatie op bundeswehr.de een bereik van ruim 160 kilometer. De raket wordt afgevuurd vanuit een verticaal lanceersysteem (VLS Mk41), dat 32 schachten heeft. Eén baai biedt plaats aan één SM2 of vier Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM).

De ESSM kan worden gebruikt om luchtdoelen tot op 50 kilometer afstand aan te vallen. De Rolling Airframe Missile (RAM) wordt gebruikt tegen vliegende objecten onder de tien kilometer. De Hessen beschikt ook over artillerie: een hoofdkanon van 76 mm kaliber, twee lichte marinekanonnen van 27 mm en vier machinegeweren van 12,7 mm.

https://esut.de/wp-content/uploads/2024/02/Bild1-1536x886.png
Grafische weergave met sensoren en effectoren F124

Het MASS (Multi Ammunition Soft Kill System) loksysteem ter bescherming tegen anti-scheepsraketten zou een reactietijd hebben van slechts twee seconden als een raket nadert met tweemaal de snelheid van het geluid.

Experts oordelen dat de ESSM minder effectief is in vergelijking met drones in zogenaamde associatiebescherming. Bij zelfverdediging is dit anders, waarbij drones het fregat zelf bedreigen (directe nadering). ESSM2 is een verdere ontwikkeling met een actieve radarzoeker, die de strijd tegen drones uit de lucht verbetert. Sinds 2020 is het uitgerust met eenheden van de Amerikaanse marine.

Voor zover wij weten is ESSM2 nog niet gemonteerd op fregatten van klasse F124. De aanschaf van de raket begon in 2023. Op 19 april 2023 keurde de Begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag vijf aanbestedingssjablonen goed, waaronder ESSM2.

.../...

https://esut.de/2024/02/meldungen/47713/nun-mit-erteiltem-mandat-fregatte-hessen-auf-dem-weg-ins-rote-meer/

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2024 | 20:12 uurFrappant om te lezen dat met het bijkomende aantal Tomahawk users we wel daarop hebben geanticipeerd, maar met tanks aan het treuzelen blijven.

Deze cds...
CDLS. Zoals benoemd in het artikel van Defensieplatform is de CDLS er alleen maar voor zijn eigen krijgsmachtdeel. Hopen dat Derk Boswijk een positieve beslissing kan forceren voor ons Tankbat

Huzaar1

Frappant om te lezen dat met het bijkomende aantal Tomahawk users we wel daarop hebben geanticipeerd, maar met tanks aan het treuzelen blijven.

Deze cds...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"