Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Harald

Citaat van: Parera op 16/01/2024 | 23:01 uurBundeswehr will zwei zusätzliche Fregatten F126 bestellen

https://www.hartpunkt.de/bundeswehr-will-zwei-zusaetzliche-fregatten-f126-bestellen/

Mooi nieuws voor Damen , ook al was het al lang bekend dat Duitsland totaal 6 F-126's wilde aanschaffen.
Idd goed nieuws.
Al was er wel enige discussie op Duitse forums of nr 5 en 6 wel besteld moesten worden. Dat het geld voor deze schepen niet beter naar het F127 programma kon gaan.
Ik ben ook erg benieuwd of de uitfasering van de F125 klasse ook daadwerkelijk zo snel zal gaan en of ze toch langer ermee blijven varen.

Parera

Bundeswehr will zwei zusätzliche Fregatten F126 bestellen

https://www.hartpunkt.de/bundeswehr-will-zwei-zusaetzliche-fregatten-f126-bestellen/

Mooi nieuws voor Damen , ook al was het al lang bekend dat Duitsland totaal 6 F-126's wilde aanschaffen.

Parera

Citaat van: Harald op 13/01/2024 | 18:01 uurDat is het precies.
Deze keuze wordt aangestuurd door, voor een snelle beslissing. En deze wordt gevoed door "made in Germany", aankoop van de plank. TKMS is drijvende factor, met bonden en Noordelijke regeringstaten voor werkgelegenheid.
De keus voor het Amerikaanse radar snap ik niet. Of ... is er een grote hoop dat Noorwegen aansluit ? Maar daarvoor vind ik de F127 te groot voor Noorwegen.
Voor mij  gevoel zijn de Noren meer gebaat bij een goed ASW platform.

De Noren zullen nooit kiezen voor een 12.000 ton schip, dat past totaal niet in hun operationele concept.
Ik zie de Noren sneller aansluiten bij Denemarken wanneer zij hun Iver Huitfeldts gaan vervangen en daar is wel mogelijkheid om samenwerking te zoeken vanuit Nederland. Waarschijnlijk ligt de 1e AWWF tegen die tijd al aan de kade en ligt er dus een off the shelf radar set dat de Denen (en Noren) op hun nieuwe schepen kunnen plaatsen.

Aansluiten bij het AWWF zie ik niet 123 gebeuren vanuit Denemarken want die hebben een eigen scheepsbouw industrie die zelf zal willen ontwikkelen. De Noren zou kunnen, maar ik heb daar nog zo mijn twijfels over of alles qua tijdslijnen goed samen valt.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2024 | 17:20 uurDaarnaast, waar laten ze in dit ontwerp 68++ VLS cellen?

Het MEKO 400 ontwerp had slechts 64 VLS cellen (2 blokken van 32 cellen) als ik me het goed herinner.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 13/01/2024 | 18:01 uurDat is het precies.
Deze keuze wordt aangestuurd door, voor een snelle beslissing. En deze wordt gevoed door "made in Germany", aankoop van de plank. TKMS is drijvende factor, met bonden en Noordelijke regeringstaten voor werkgelegenheid.
De keus voor het Amerikaanse radar snap ik niet. Of ... is er een grote hoop dat Noorwegen aansluit ? Maar daarvoor vind ik de F127 te groot voor Noorwegen.
Voor mij  gevoel zijn de Noren meer gebaat bij een goed ASW platform.

De Noren zouden prima af zijn met zowel ASWF als (zeer vermoedelijk) FuAD.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2024 | 17:20 uurAls F127 op basis van een MEKO 400 wordt, dan kiest men slechts voor snelheid en niet voor innovatie.
Dat is het precies.
Deze keuze wordt aangestuurd door, voor een snelle beslissing. En deze wordt gevoed door "made in Germany", aankoop van de plank. TKMS is drijvende factor, met bonden en Noordelijke regeringstaten voor werkgelegenheid.
De keus voor het Amerikaanse radar snap ik niet. Of ... is er een grote hoop dat Noorwegen aansluit ? Maar daarvoor vind ik de F127 te groot voor Noorwegen.
Voor mij  gevoel zijn de Noren meer gebaat bij een goed ASW platform.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#761
Citaat van: Huzaar1 op 12/01/2024 | 18:33 uurVind het er niet uitzien  :silent:

Rommelig en te dik.

Als dit het zou worden dan ben ik niet onder de indruk... het zou een aardig ontwerp zijn voor een nieuwbouwschip in 1999 maar zeker niet voor 2035.

Daarnaast, waar laten ze in dit ontwerp 64++ VLS cellen?

Als F127 op basis van een MEKO 400 wordt, dan kiest men slechts voor snelheid en niet voor innovatie.

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 12/01/2024 | 18:33 uurVind het er niet uitzien  :silent:

Rommelig en te dik.
Och, ze moeten hun gebrek aan wapens toch ergens kwijt.

Huzaar1

Vind het er niet uitzien  :silent:

Rommelig en te dik.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Jellington op 12/01/2024 | 13:40 uur

Wat een mooi ontwerp  :silent: Maar ik weet zeker dat een ontwerp vanuit Damen Naval nog mooier zal zijn met deze setup. Ik weet dat men achter de schermen wel bezig is (geweest) met het F-127 maar ik heb nooit een ontwerp gezien vanuit Damen.

Ik vraag me wel af wat er boven in de mast zitten voor panelen, het heeft wel iets weg van een APAR opstelling maar ik kan me niet voorstellen dan men daar voor kiest.

Harald

onderste foto is van onderstaand artikel van 28.09.2023

Marine-Werft in Wismar will Milliardenprojekt an Land ziehen
https://www.ndr.de/nachrichten/mecklenburg-vorpommern/Marine-Werft-in-Wismar-will-Milliardenprojekt-an-Land-ziehen,marineschiffbau104.html

via google Translate vertaald

Marinescheepswerf in Wismar wil een miljardenproject binnenhalen

De Bundeswehr wil maximaal zes oorlogsschepen laten bouwen. Er zijn veel aanwijzingen dat Thyssenkrupp Marine Systems het contract voor het miljardenproject in de wacht zal slepen. Het zou Wismar honderden nieuwe banen opleveren.

De Bundeswehr wil nieuwe multifunctionele gevechtsschepen bouwen. Het is al lang duidelijk: de F127-fregatten moeten uiterlijk in 2035 klaar zijn voor nationale en alliantieverdediging. Het is echter nog steeds onduidelijk wanneer ze zullen worden geadverteerd en specifiek in gebruik zullen worden genomen. En het is nog niet bekend wie het uiteindelijk gaat bouwen. Er zijn echter veel aanwijzingen dat Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) het contract zal binnenhalen en dat er in Wismar honderden nieuwe banen kunnen worden gecreëerd.

Enige concurrent: Damen Shipyards
Meest recentelijk heeft TKMS op dinsdag intensief reclame gemaakt voor zijn marktklare MEKO A-400 Air & Missile Defense (AMD) fregatontwerp in de marinewerkplaats in Linstow (district Rostock). Onder de 60 exposanten uit de defensie-industrie voegde TKMS zich bij een ander bedrijf dat de F127 voor de marine wil bouwen: Damen Shipyards uit Nederland - de rederij die momenteel de F126 voor de Duitse marine produceert.

Vice-admiraal Kaack: Laten we snel beslissen
Iedereen die in Linstow was, kon alleen maar de indruk krijgen dat het deze keer de politieke bedoeling was om de orde in Duitsland te verlaten. Alleen al de openingsdramaturgie van drie keynote speeches was hiervoor een indicatie. Vice-admiraal Jan Christian Kaack, inspecteur van de marine, legde uit: "We willen zeer snel beslissen over de zes boten." Hij werd gevolgd door vice-admiraal Carsten Stawitzki, hoofd inkoop bij het ministerie van Defensie. Hij legde uit waarom het zo belangrijk is dat defensiecontracten in de toekomst in het land blijven als onderdeel van een nationale scheepsbouwstrategie. Hij benadrukte dat men zich moet concentreren op marktklare projecten. Gezien de situatie op het gebied van het veiligheidsbeleid is "snelheid belangrijker dan perfectie".

TKMS-baas: Wij hebben de knowhow in het bedrijf
Deze uitspraken waren sjablonen die Oliver Burkhard, CEO van TKMS, voor zijn presentatie gebruikte en het deskundige publiek, waaronder tientallen medewerkers van het inkoopbureau, eraan herinnerde dat de ontwerpen voor de F127 al ruim van tevoren waren gemaakt – zonder overheidsfinanciering. Ook benadrukte hij dat Wismar klaar is om in 2025 in productie te gaan en de 250 daar al gecreëerde banen te vergroten tot ruim 1.000 als er een bestelling wordt geplaatst. "We hebben de technologie en de knowhow in huis. We hebben een concept dat past bij het eisenprofiel en het mooie is: we hebben de Wismar-locatie", legt Burkhard uit.

Verdediging tegen ballistische raketten mogelijk

Defensie-experts gaan er bovendien van uit dat TKMS de fregatten gaat bouwen. De specificaties van de marine komen duidelijk overeen met de oplossingen die TKMS kan bieden vanuit het oogpunt van experts. De schepen moeten bijvoorbeeld ook dienen voor luchtverdediging en ook ter verdediging tegen ballistische raketten, dus in de atmosfeer. TKMS noemt zijn oplossing een 'Iron Dome' voor de Noord- en Baltische Zee en zal waarschijnlijk samenwerken met defensiegigant Lockheed Martin.

Schatting: F127 heeft tientallen miljarden gekost
Om welk ordervolume het precies gaat, is nog onduidelijk. Deskundigen schatten dat een F127 tussen de zeven en tien miljard euro gaat kosten. In totaal zou het om een ��order in het midden tot hoge dubbelcijferige miljardenbereik kunnen gaan.

De federale overheid overweegt aandelen in TKMS over te nemen
Het lijdt geen twijfel dat TKMS een belangrijke defensietechnologiepartner is voor de federale overheid en andere klanten. Nog maar twee weken geleden begon in Kiel de bouw van zes onderzeeërs uit de klasse 212CD voor een gezamenlijk programma van de Koninklijke Noorse Marine en de Duitse marine. Tegelijkertijd kondigde minister van Defensie Boris Pistorius (SPD) aan dat de federale regering overweegt zich aan te sluiten bij TKMS. De overwegingen zijn echter nog niet afgerond en een besluit zal in ieder geval tot het einde van het jaar duren. Volgens berichten in de media is het doel om een ��belang van 20 procent of meer in de scheepswerf te verwerven.

Jellington

Wat beelden van de potentiële F127, de vervanger van de F124 (evenknie LCF). Inderdaad op basis van MEKO A400, kan zijn dat dit gewoon een standaard render is van de MEKO en niet per se wat men precies voor ogen heeft voor de F127. Desondanks, plaatjes = altijd interessant.



En recentelijker (volgens de bron):



Bron: https://twitter.com/VLO225/status/1745741796435456259/photo/2

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 08/12/2023 | 09:21 uurDuitsers laten die biten bouwen met als hoofdtaak in vooruitzicht het handhaven van embargo's en evacuatie operaties...?  :cute-smile: zucht

Wat hebben we ons eigelijk in de voet geschoten door ons te koppelen aan een NAVO lid wat 2 wereldoorlogen verloren heeft en nu evn pacifistisch is als de gemiddelde Belgische politieke partij.

En de titel van dat stukje is duidelijk : geen Kampfschip (oorlogsschip)
Aan de positieve kant: ze zullen een actieve rol spelen in de openingssalvo van een eventueel toekomstig conflict tussen de NAVO en Rusland: "Operation Human Shield". Die grote bakken vangen de klappen op, de andere NAVO landen die erachter schuilen schakelen veilig de aanvallers uit.

Huzaar1

Duitsers laten die biten bouwen met als hoofdtaak in vooruitzicht het handhaven van embargo's en evacuatie operaties...?  :cute-smile: zucht

Wat hebben we ons eigelijk in de voet geschoten door ons te koppelen aan een NAVO lid wat 2 wereldoorlogen verloren heeft en nu evn pacifistisch is als de gemiddelde Belgische politieke partij.

En de titel van dat stukje is duidelijk : geen Kampfschip (oorlogsschip)


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Work Starts On Germany's Biggest Warship Since World War II

The F126 frigates are arriving at a time when the German Navy is struggling to find the funds it needs to revamp its fleet.

.../...

https://www.thedrive.com/the-war-zone/work-starts-on-germanys-biggest-warship-since-world-war-ii

Harald

Jetzt geht's los: F126
https://marineforum.online/nun-gehts-los-f-126/

(artikel vertaald via Google Translate)

Het multifunctionele gevechtsschip "MKS 180", dat nu is omgedoopt tot "Fregate F126", zag de start van de bouw van zijn eerste eenheid op 5 december 2023. Enkele dagen voor het einde van het jaar zal de productiestart die beloofd werd bij het tekenen van het contract, vóór 2024 gerealiseerd worden.

leider
Op 19 juni 2020 werden in Koblenz de handtekeningen ondertekend waarmee de Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS, Nederland) en het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr (BAAINBw) overeenkwamen om het multifunctionele gevechtsschip te bouwen "MKS 180". Op dat moment was 5,72 miljard euro opgenomen in de federale begroting. Voor dit bedrag zal Duitsland vier identieke fregatten aanschaffen, waaronder twee schepen met de missiemodule "ASW situation report" (ASW: onderzeeërjacht/onderwateroorlogvoering) en twee met de missiemodule "custody", inclusief walfaciliteiten voor training en externe bouwsteun, die naar schatting ongeveer tien jaar zal duren. Dit brengt de netto bouwkosten voor de grootste eenheden van de Duitse marine, op basis van de huidige overwegingen in de federale begroting (regeringsontwerp voor 2024), op 4,824 miljard euro.

De gunning van het contract aan een buitenlandse scheepswerf veroorzaakte furore en onvrede. Damen probeerde dit Duitse sentiment de wind uit de zeilen te nemen door te beloven een groot deel van de order in Duitsland te laten vervaardigen. "Samen met haar Duitse partner Blohm+Voss zal DSNS het project zo uitvoeren dat ongeveer 80% van de totale investering als toegevoegde waarde in Duitsland blijft", aldus de Nederlandse scheepsbouwer. Bovendien zou contractueel moeten worden afgesproken dat ongeveer 30 procent van het volume aan middelgrote bedrijven zal worden gegund.

scheepsbouw
Als gevolg hiervan zal het fregat F126 worden gebouwd in samenwerking tussen de Nederlandse Damen Group, de Thales Group en de Lürssen Group met betrokkenheid van de Duitse marinewerven. Dus op scheepswerven in Wolgast, Kiel en Hamburg. Volgens het huidige projectplan bouwt de Peenewerft, die eigendom is van Lürssen, de achterste schepen en bouwt de Duitse marinewerf de voorste schepen. De inwoners van Kiel nemen de vergadering over, de zogenaamde huwelijkspartij. De definitieve uitrusting zal plaatsvinden in Hamburg bij Blohm en Voss.

We zullen zien of deze enorme coördinatietaak daadwerkelijk zal slagen. De huidige planning voorziet in de ingebruikname van schip 1 op 16 juni 2028. Schip 2 op 15 maart 2030, schip 3 op 14 februari 2031, schip 4 op 17 december 2031. Wedden dat?

Conceptueel is er behoefte aan zes F126-eenheden. In de cursus Marine 2035, die oorspronkelijk als doelbeeld werd gepubliceerd, rechtvaardigt de Marine-inspecteur dit met de noodzaak om na reparaties en operationele voorbereiding twee eenheden bedrijfsklaar te hebben. Het bouwcontract voorziet nu in de aanschaf van vier eenheden. De conceptuele behoefte zou kunnen worden afgedekt met een contractueel verankerde optie voor twee extra eenheden. De optie kan worden geactiveerd tot juni 2024 (bron: 17e Bewapeningsrapport van de BMVg, juni 2023). De hoop dat deze optie in verband met het speciale fonds van de Bundeswehr (maart 2022) snel kon worden verzilverd, werd kort daarna weer verdampt en is uiterlijk sinds de uitspraak van het Constitutionele Hof door de wind weggeblazen.

Geen "Kampfschiff"
Ministeriële aanbestedingspoëzie luidt:

De fregatten van de F126-klasse zullen in staat zijn tot driedimensionale oorlogsvoering op zee voor mondiale operaties over het gehele intensiteitsspectrum. De belangrijkste taken zijn onder meer maritiem toezicht, het handhaven van een embargo, het ondersteunen van speciale eenheden en evacuatieoperaties.

Deze breedspectrum taakuitvoering moet worden ondersteund door het uitrusten van speciale missiemodules - een noviteit voor de Duitse marine. Missiemodulariteit verwijst naar het vermogen om een ��schip aan te passen voor specifieke missies door middel van gestandaardiseerde uitrusting en personeelspakketten. Hiervoor worden speciale missiemodules en operationele componenten aan boord gebracht. De operationele vereisten voor de F126 voorzien in de volgende missiemodules:

- Missiemodule ASW situatiebeeld (Anti Submarine Warfare) met een gesleepte sonar om het onderwatersituatiebeeld te creëren,
- Module voor de tijdelijke hechtenis van personen,
- Missiemodule MCM (Mine Counter Measures) ter bestrijding van onderwaterwapens (zeemijnen),
- Missiemodule duikdrukkamer ter ondersteuning van duikoperaties.
De missiemodules, die zijn ontworpen als standaardcontainers, kunnen wereldwijd worden vervoerd en overal worden uitgerust waar er geschikte scheepslaadmogelijkheden voor containers zijn.