Het project Galileo

Gestart door Ros, 29/12/2005 | 13:19 uur

ARM-WAP

Citaat van: Lex op 14/08/2014 | 21:36 uur
...
De satellieten worden met een Russische Sojoez-raket in een baan om de aarde gebracht. De lancering vindt plaats in Frans-Guyana,
...
Had helemaal geen idee dat vanop die locatie ook Soyoez gelanceerd werden.
Interessant... die joint-venture...

Elzenga

Blijft vind ik een verstandige (strategische) keuze en project..ondanks de kosten.

Lex

Europa maakt eigen GPS-netwerk met twee satellieten

PARIJS - De Europese ruimtevaartorganisatie ESA lanceert deze maand opnieuw twee Galileo-satellieten. De twee kunstmanen gaan 21 augustus de ruimte in en gaan deel uitmaken van het toekomstige Europese gps-netwerk.

De satellieten worden met een Russische Sojoez-raket in een baan om de aarde gebracht. De lancering vindt plaats in Frans-Guyana, waar de lanceerbasis van de ESA ligt. Als alles volgens plan verloopt worden de kunstmanen in de herfst in gebruik genomen.

ESA lanceerde eerder al de eerste vier satellieten, die nodig waren om het systeem te testen. Vier is het absolute minimum aantal satellieten dat vereist is om een locatie op de aarde te bepalen. De grondstations die de data ontvangen zijn ook al gebouwd.

Het systeem moet uiteindelijk uit dertig satellieten komen te bestaan en in 2019 af zijn.

Het huidige gps-systeem dat wereldwijd wordt gebruikt is van Amerikaanse origine. Het werd oorspronkelijk ontwikkeld door het Amerikaanse ministerie van defensie. Volgens ESA is zes tot zeven procent van het Europees bnp afhankelijk van satellietnavigatie en is het daarom cruciaal dat Europa een eigen systeem ontwikkelt.

ANP, 14-8-2014, 16:31

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#55
Citaat van: Elzenga op 10/02/2013 | 09:32 uur
Europese Commissie ontziet Galileo-navigatiesysteem bij schrappen budgetWat mij betreft een goede zaak. Groot strategisch belang bij een eigen EUropees Global Navigation Satellite System.
Mee eens.

Elzenga

Citaat van: Tweaker op 09/02/2013 | 22:23 uur
Europese Commissie ontziet Galileo-navigatiesysteem bij schrappen budget
Wat mij betreft een goede zaak. Groot strategisch belang bij een eigen EUropees Global Navigation Satellite System.

dudge

Europese Commissie ontziet Galileo-navigatiesysteem bij schrappen budget

Door Olaf van Miltenburg, zaterdag 9 februari 2013 10:42, views: 11.709

De Europese Commissie heeft vrijdag flink geschrapt in zijn budgetten voor de komende jaren, maar daarbij is nauwelijks gekort op de financiering voor het Europese Global Navigation Satellite System. Galileo ligt flink onder vuur en het budget kan nog stranden bij het Europees Parlement.

Vrijdag heeft de Europese Commissie voorstellen voor het financiële raamwerk voor de periode 2014 tot en met 2020 gedaan. Europa is genoodzaakt flink te schrappen in zijn kosten en het navigatiesysteem Galileo is een van de projecten waar flink op bespaard kan worden.

De New York Times somde donderdag de redenen op waarom Galileo in het door economische tegenwind geteisterde Europa wel eens zou kunnen sneuvelen: het project heeft al drie keer meer gekost dan oorspronkelijk begroot, er zijn nog slechts vier van de dertig satellieten in een baan om de aarde gebracht, het systeem biedt vrijwel identieke functionaliteit als gps en de kans dat er ooit geld mee verdiend kan worden is klein.

Desondanks hield de Europese Commissie vrijdag het budget grotendeels in stand, schrijft InsideGNSS. De Europese Commissie wilde aanvankelijk 7 miljard euro reserveren en afgelopen november stelde de voorzitter van de Europese Raad, Herman van Rompuy, een bedrag van 6,6 miljard euro voor. Uiteindelijk is een budget van 6,3 miljard vastgesteld; minder dan vooraf voorgesteld maar wel het bedrag dat verwacht werd. Het voorstel gaat nu naar het Europees Parlement, waar de nodige tegenstanders van Galileo zitten.

Voorstanders van Galileo wijzen erop dat Europa met het satellietsysteem minder afhankelijk wordt van de Verenigde Staten. Ook moet Galileo nauwkeuriger worden dan het Amerikaanse systeem. Met Galileo kan de positie tot op één meter nauwkeurig worden bepaald, tegenover vier meter met gps. Er wordt al jaren gesteggeld over de financiering van het project.

Galileo

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 14:10 uur
Als je elkaar niet kan verstaan of begrijpen kun je ook niet goed samenwerken en ontstaat er geen gemeenschap(sgevoel).

Ik wil helemaal niet een Europees gemeenschapsgevoel hebben of opgelegd krijgen en de samenwerking mag bij mij stoppen bij economisch in een kleinere club landen. Maar dat is niet:
Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 14:10 uur
on topic ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 14:10 uur
Citaat van: Nikehercules op 23/10/2011 | 13:41 uur
Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
Daarom pleit ik al langer voor de invoer van een gemeenschappelijke EU-taal.
Elzenga, gaat het wel helemaal goed jongen?
Dit meen je toch niet serieus?

We hebben al een internationale taal, en dat is Engels.
Of was de bedoeling van die EU taal dat deze ook aan de eettafel gesproken gaat worden?

Ik heb het idee dat je de laatste tijd een beetje aan het doorslaan bent....
even offtopic....natuurlijk wordt die niet aan de eettafel gesproken...spreekt ieder gewoon zijn eigen taal. En Engels lijkt inderdaad al gemeenschappelijke taal, maar dat zullen de Fransen en Duitsers en ook meer Europese landen nooit als enige EU-taal accepteren schat ik zo in. Dus dan een nieuwe EU-taal...die kinderen naast hun eigen taal en Engels dan op school leren (ipv Frans en Duits nu..dat worden dan keuzevakken). Ik ben absoluut niet voor een (politieke) Verenigde Staten van Europa...maar wel dus voor die gemeenschappelijke taal als bindend middel. Taal is een fundamenteel element.

Terug on topic ;)

Terug naar het Esperanto (is nooit een succes geworden)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto

Elzenga

#50
Citaat van: Nikehercules op 23/10/2011 | 13:41 uur
Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
Daarom pleit ik al langer voor de invoer van een gemeenschappelijke EU-taal.
Elzenga, gaat het wel helemaal goed jongen?
Dit meen je toch niet serieus?

We hebben al een internationale taal, en dat is Engels.
Of was de bedoeling van die EU taal dat deze ook aan de eettafel gesproken gaat worden?

Ik heb het idee dat je de laatste tijd een beetje aan het doorslaan bent....
even offtopic....natuurlijk wordt die niet aan de eettafel gesproken...spreekt ieder gewoon zijn eigen taal. En Engels lijkt inderdaad al gemeenschappelijke taal, maar dat zullen de Fransen en Duitsers en ook meer Europese landen nooit als enige EU-taal accepteren schat ik zo in (maar misschien dus uiteindelijk wel). Dus dan een nieuwe EU-taal...die kinderen naast hun eigen taal en Engels dan op school leren (ipv Frans en Duits nu..dat worden dan keuzevakken). Ik ben absoluut niet voor een (politieke) Verenigde Staten van Europa of een gemeenschappelijke cultuur...niks daarvan en ook niet nodig.....maar wel dus voor die gemeenschappelijke taal als belangrijk bindend middel. Taal is een fundamenteel element namelijk. Als je elkaar niet kan verstaan of begrijpen kun je ook niet goed samenwerken en ontstaat er geen gemeenschap(sgevoel).

Terug on topic ;)

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
Daarom pleit ik al langer voor de invoer van een gemeenschappelijke EU-taal.

Elzenga, gaat het wel helemaal goed jongen?
Dit meen je toch niet serieus?

We hebben al een internationale taal, en dat is Engels.
Of was de bedoeling van die EU taal dat deze ook aan de eettafel gesproken gaat worden?

Ik heb het idee dat je de laatste tijd een beetje aan het doorslaan bent....

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
Niet de cultuur maar vaak de taalbarrière creëert in Europa de afstand en gebrek aan samenhang.

;D....... Laat ik het er maar op houden dat ik het toaal oneens met je ben. Niet de taal, maar de cultuur bepaalt dat verschil. Ik spreek een klein beetje Frans, maar geen woord "Scandinavisch". En toch heb ik meer met de NW-Europeanen als met de zuidelijke kliek. En ik denk zomaar dat zo niet het merendeel, dan toch een substantieel deel van onze landgenoten dat met me eens is.

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
Daarom pleit ik al langer voor de invoer van een gemeenschappelijke EU-taal.

Welja, maak het nog erger!

Citaat van: Elzenga op 23/10/2011 | 13:07 uur
En ja, als het goed gaat met Frankrijk gaat het ook beter met Nederland

En dat blijkt uit...? Ik geloof er geen bal van dat Frankrijk zich bekommert om Nederlands belang als daar niet ook Frans belang mee gemoeid is.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 23/10/2011 | 09:36 uur
Citaat van: Elzenga op 22/10/2011 | 23:13 uur
En dat doet de VS niet dan? Ik denk dat je de Fransen in deze te negatief beoordeeld. En sinds wanneer mag een groot Europees land als Frankrijk...die toch historisch veel voor Europa heeft betekend...ook niet de nodige invloed hebben? als ook haar eigen belangen in de gaten houden. Dat doen alle landen...de VS voorop.
En weer naar anderen (i.c. de VS) wijzen bij kritiek op Europa..... Maar je vergeet dat je e.e.a. in de Europese hallelujahgemeenschap neerzet. Alsof Franse inkomsten en belangen de onze zijn. De VS zit niet in zo'n stupide situatie als wij dat ze in een unie met andere landen zitten waarvan de culturen (veel te) ver uit elkaar liggen. En ga nou niet piepen dat de VS een verzameling landen is, want dat is niet zo en als dat wel zo zou zijn, hebben ze de onderlinge verhoudingen stukken beter voor elkaar dan wij hier in Europa!
Ik noem de VS alleen om te wijzen op de mijns inziens selectieve en overdreven aard van de kritiek....die blijkbaar wel voor de EU geldt maar schijnbaar niet voor andere landen. Daarbij is het verschil in cultuur lang niet zo groot in de EU...ook dat beeld wordt overdreven vind ik....en ten aanzien van de VS weer teveel gebagatelliseerd. Daar zijn de verschillen aanzienlijk....alleen heeft men 1 factor die wel anders is daar....er is meestal sprake van dezelfde taal. Niet de cultuur maar vaak de taalbarrière creëert in Europa de afstand en gebrek aan samenhang. Daarom pleit ik al langer voor de invoer van een gemeenschappelijke EU-taal. En ja, als het goed gaat met Frankrijk gaat het ook beter met Nederland...en vice versa. Al is dat ten aanzien van Duitsland nog sterker. Die samenhang is er dus wel degelijk.
Citaat van: Kapitein Rob op 23/10/2011 | 09:18 uurEn je begrip voor Franse invloed ten gunste van zichzelf staat in schril contrast tot de solidariteitsgedachte die de EU toch zou moeten zijn. Als het maar Europees is, is het goed, toch? Maar wel erg beroerd dat de Fransen wat mij betreft altijd en alleen aan hun eigen belang denken. Jet ziet dat ook weer bij de EU-crisis over de steunverlening aan Griekenland, waar Frankrijk dwarsligt omdat dan Franse banken meer risico lopen omdat deze relatief meer leningen aan Griekenland hebben uitstaan.
Nu doe je net of de solidariteitsgedachte van de EU niet in het Franse belang kan zijn...wat het dus gewoon wel is. En natuurlijk en terecht dat de Fransen kritisch zijn en hun belangen goed behartigen gezien de positie van hun banken. Dat doet bijv. Duitsland ook...met ook veel geld in andere lidstaten.
Citaat van: Kapitein Rob op 23/10/2011 | 09:18 uurEn nu uitkijken dat we hier geen EU-discussie van maken, want anders moet forumbeheer de handel overzetten naar het EU-topic.....  :angel:
precies....dus we zullen gewoon zien wie er van het project Galileo gaat profiteren...ik schat zo in heel wat meer landen en bedrijven dan alleen Frankrijk en zijn nucleaire defensietak.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 23/10/2011 | 11:59 uur
Militair gezien zie ik het voordeel van een ground based system wel, dat is immer een stuk minder gevoelig voor anti-satelliet wapens. Het is alleen jammer dat je het alleen in eigen gebied kan plaatsen.

Welke anti-satellietwapens? En kun je het groundbased systeem dan niet uitschakelen?  8)

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/10/2011 | 23:13 uur
En dat doet de VS niet dan? Ik denk dat je de Fransen in deze te negatief beoordeeld. En sinds wanneer mag een groot Europees land als Frankrijk...die toch historisch veel voor Europa heeft betekend...ook niet de nodige invloed hebben? als ook haar eigen belangen in de gaten houden. Dat doen alle landen...de VS voorop.

En weer naar anderen (i.c. de VS) wijzen bij kritiek op Europa..... Maar je vergeet dat je e.e.a. in de Europese hallelujahgemeenschap neerzet. Alsof Franse inkomsten en belangen de onze zijn. De VS zit niet in zo'n stupide situatie als wij dat ze in een unie met andere landen zitten waarvan de culturen (veel te) ver uit elkaar liggen. En ga nou niet piepen dat de VS een verzameling landen is, want dat is niet zo en als dat wel zo zou zijn, hebben ze de onderlinge verhoudingen stukken beter voor elkaar dan wij hier in Europa!

En je begrip voor Franse invloed ten gunste van zichzelf staat in schril contrast tot de solidariteitsgedachte die de EU toch zou moeten zijn. Als het maar Europees is, is het goed, toch? Maar wel erg beroerd dat de Fransen wat mij betreft altijd en alleen aan hun eigen belang denken. Jet ziet dat ook weer bij de EU-crisis over de steunverlening aan Griekenland, waar Frankrijk dwarsligt omdat dan Franse banken meer risico lopen omdat deze relatief meer leningen aan Griekenland hebben uitstaan.

En nu uitkijken dat we hier geen EU-discussie van maken, want anders moet forumbeheer de handel overzetten naar het EU-topic.....  :angel:

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/10/2011 | 19:33 uur
Citaat van: Elzenga op 22/10/2011 | 17:31 uur
Daarbij hebben wij ook baat van de Franse nucleaire paraplu.   
De Fransen en iets voor een ander inzetten? We zouden er hooguit onder kunnen gaan staan als dat geen Franse belangen schaadt. Ik geloof geen seconde dat de Fransen iets voor ons zouden doen uit Europese solidariteit als hen dat zelf geen voordeel op zou leveren. Laat staan negatief voor ze zou zijn.
En dat doet de VS niet dan? Ik denk dat je de Fransen in deze te negatief beoordeeld. En sinds wanneer mag een groot Europees land als Frankrijk...die toch historisch veel voor Europa heeft betekend...ook niet de nodige invloed hebben? als ook haar eigen belangen in de gaten houden. Dat doen alle landen...de VS voorop.