Het project Galileo

Gestart door Ros, 29/12/2005 | 13:19 uur

Iris

:kuch: titel:
Eur[?]pese defensie vanaf 2010 met eigen GPS

Ok, gaaf... Handig.
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

KapiteinRob

Citaat van: ronjhe op 07/05/2007 | 17:01 uur
En als het Amerikaanse systeem (bewust!) gratis blijft, dan zal het EU systeem ook gratis worden.

Dank U Amerika!!!

Citaat van: ronjhe op 07/05/2007 | 17:01 uur
Petje af hoe de Amerikanen via hun verdeel-en-heers politiek de komst van een Europese supermacht weten uit te stellen...

Je zou bijna denken dat zonder de VS de EU, immer eensgezind en solidair, al een supermacht zou zijn....... ;D

ronjhe

Tja Nederland zal weer niet dwarsliggen.... :-\

Dit is inderdaad een taak van de EU lijkt me. En als het Amerikaanse systeem (bewust!) gratis blijft, dan zal het EU systeem ook gratis worden. Het is politiek-strategisch gezien van onschatbare waarde om een eigen EU-systeem op te zetten. Of men wil volledig afhankelijk blijven van de VS. Maar ook hier woedt de strijd tussen pro-Atlantici en pro-EU in volle hevigheid blijkbaar. Petje af hoe de Amerikanen via hun verdeel-en-heers politiek de komst van een Europese supermacht weten uit te stellen...

Lex

'EU moet gps-satellieten overnemen'

BRUSSEL -  De Europese Unie moet de exploitatie van Europese gps-satellieten overnemen. Huidig EU-voorzitter Duitsland kondigde maandag daartoe een voorstel aan. De EU wil zo het project van 4 miljard euro redden.

De satellieten komen alsmaar niet van de grond, omdat een huidig consortium van grote bedrijven de exploitatie niet rond krijgt.

Nederland heeft zich steeds verzet tegen ideeën om van de satellieten een overheidstaak te maken. Toenmalig minister Gerrit Zalm (Financiën) vond dat vooral een taak voor het bedrijfsleven.

Inmiddels is nu ook zeker dat de satellieten niet voor 2011 de lucht in gaan. Het kostenplaatje wordt bovendien heel anders, zo heeft een woordvoerder van de Europese Commissie maandag gezegd.

Het uitstel raakt de Nederlandse plannen voor rekeningrijden. De overheid rekende erop gps-satellieten als techniek te kunnen gebruiken.

Het zogeheten Galileoproject omvat dertig navigatie-satellieten. Ze zouden de Europese tegenhangers moeten zijn van het huidige Amerikaanse systeem. Probleem is echter dat bedrijven moeten betalen voor de Europese gegevens en de Amerikaanse gps gratis is.


anp | Gepubliceerd op 07 mei 2007, 16:01

Offenbach

Ik vraag me af in hoeverre we op militair gebied zonder Amerika kunnen?
Denk even aan de aan te schaffen Tomakawk's of de nieuw JDAM's voor de KLu. Denk niet dat we deze dmv Galileo naar een doel kunnen dirigeren.

Matthi

Citaat van: Kapitein Rob op 29/12/2005 | 15:11 uur
Citaat van: Matthi op 29/12/2005 | 14:42 uur
en we hebben usa niet zo meer nodig

Nee, we kunnen dan tenminste met een systeem werken dat Europees is. En waar "Europa" voor staat, weten we inmiddels ook wel (of juist niet)......
voor moeten betalen

KapiteinRob

Citaat van: Matthi op 29/12/2005 | 14:42 uur
en we hebben usa niet zo meer nodig

Nee, we kunnen dan tenminste met een systeem werken dat Europees is. En waar "Europa" voor staat, weten we inmiddels ook wel (of juist niet)......

Leo2

Why Europe needs Galileo


Satellite navigation users in Europe today have to determine their positions using US GPS or Russian GLONASS satellites. However, the military operators of both these systems give no guarantee to maintain an uninterrupted service.

A user will be able to determine their position with the same receiver from any of the satellites in any combination. By offering dual frequencies as standard, however, Galileo will deliver real-time positioning accuracy down to the metre range, which is unprecedented for a publicly available system.
It will guarantee availability of the service under all but the most extreme circumstances and will inform users within seconds of a failure of any satellite. This will make it suitable for applications where safety is crucial, such as running trains, guiding cars and landing aircraft. 

Satellite positioning has already become the standard method for maritime navigation and its use is spreading rapidly for aeronautical and land navigation. Older maritime radio navigation systems are unlikely to be replaced when they reach the end of their operational lives, so if the satellite navigation signals were to become unavailable, ships' crews would be have to revert to traditional navigation methods using almanacs and sextants. As the use of satellite positioning spreads, the implications of signal unavailability become even greater, jeopardising the efficient running of transport systems.

Furthermore, additional applications for satellite navigation exist, but safety-of-life considerations mean that the current systems are not suitable because their accuracy and availability cannot be guaranteed. The European Geostationary Navigation Overlay Service (EGNOS) is Europe's first attempt to address these problems.


As far back as the early 1990s, the European Union saw the need for Europe to have its own global satellite navigation system. The decision to build one was taken in similar spirit to decisions made in the 1970s to embark on other well-known European endeavours, such as the Ariane launcher and Airbus. The European Commission and European Space Agency have joined forces to build Galileo, an independent system under civilian control, which will be guaranteed to operate at all times, except in the direst emergency. Galileo is now at the point of moving from initial development to the first step of in-orbit validation of the Galileo system design.


European independence is the chief reason for taking this major step. However, other subsidiary reasons include:

By being inter-operable with GPS and GLONASS, Galileo will be a cornerstone of the Global Navigation Satellite System (GNSS). This system will be under civilian control and will allow positions to be determined accurately for most places on Earth, even in high rise cities where buildings obscure signals from satellites low on the horizon. This is because the number of satellites available from which to take a position will more than double.
By placing satellites in orbits at a greater inclination to the equatorial plane than GPS, Galileo will achieve better coverage at high latitudes. This will make it particularly suitable for operation over northern Europe, an area not well covered by GPS.
With Galileo, Europe will be able to exploit the opportunities provided by satellite navigation to the full extent. GNSS receiver and equipment manufacturers, application providers and service operators will benefit from novel business opportunities.



Last update: 30 November 2005

Bron: ESA

CitaatThe European Commission and European Space Agency have joined forces to build Galileo, an independent system under civilian control, which will be guaranteed to operate at all times, except in the direst emergency.

"Except in the direst emergency", Zoals????????????, daar ben erg benieuwd naar.

Gr. Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

Matthi

Citaat van: leo2_2 op 29/12/2005 | 14:22 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 29/12/2005 | 13:58 uur
We hebben het hier toch niet over een militair systeem? Gisteren zag ik namelijk bij RTL-nieuws dat het ook voor autonavigatie gebruikt zal gaan worden....

Klopt, het is (in tegenstelling tot GPS) geen militair systeem, defensie participeert er wel in mee.
Galileo heeft ook als voordeel dat het "twee richting" verkeer aan kan.

Gr. Ton :)
en we hebben usa niet zo meer nodig

Leo2

Citaat van: Kapitein Rob op 29/12/2005 | 13:58 uur
We hebben het hier toch niet over een militair systeem? Gisteren zag ik namelijk bij RTL-nieuws dat het ook voor autonavigatie gebruikt zal gaan worden....

Klopt, het is (in tegenstelling tot GPS) geen militair systeem, defensie participeert er wel in mee.
Galileo heeft ook als voordeel dat het "twee richting" verkeer aan kan.

Gr. Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

Ros

Het systeem kan worden gebruikt voor algemene navigatie zowel als voor militaire toepassingen. Ik heb begrepen dat het Amerikaans systeem tot  op 6 meter nauwkeurig de positie van een ontvanger kan bepalen en dat het Europees systeem straks tot 1 meter nauwkeurig is. Het VS systeem kan in tijd van spanning worden gejammed voor worden voor algemeen gebruik terwijl de militaire toepassing wel goed blijft werken.

KapiteinRob

We hebben het hier toch niet over een militair systeem? Gisteren zag ik namelijk bij RTL-nieuws dat het ook voor autonavigatie gebruikt zal gaan worden....

Ros

#1
Eerste Galileosatelliet de ruimte in 

BAJKONOER - Vanaf de Russische raketbasis Bajkonoer is woensdagmorgen de eerste Galileosatelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA gelanceerd. Een Sojoezraket brengt de Giove-A de ruimte in. Het is de eerste van dertig satellieten van het navigatienetwerk Galileo.

De lancering verliep exact volgens planning om 06.19 uur Nederlandse tijd. Aan het einde van de ochtend meldden ruimtevaartautoriteiten in Moskou dat de 600 kilo zware satelliet in zijn middelhoge baan, op ruim 23.000 kilometer boven het oppervlak, is gearriveerd. Een sneeuwstorm, enige uren voor de lancering, verhinderde de lancering op de steppe in Kazachstan niet.

Met Galileo moet Europa in 2010 over een navigatie- en communicatiesysteem beschikken dat nauwkeuriger is dan het Amerikaanse GPS. Het is een gezamenlijk initiatief van ESA en de Europese Unie. De zonnepanelen van de satelliet zijn vervaardigd door het bedrijf Dutch Space uit Leiden.

bron: www.nu.nl (bericht verkort geplaatst)