GBU-39 Small Diameter Bomb I voor KLu?

Gestart door Lex, 14/04/2010 | 17:43 uur

Belgje

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/09/atf_me

"Nederlandse F-16's gebruiken laser- en GPS-geleide bommen van 500 (227 kg) en 2000 (925 kg) pound, en sinds begin dit jaar de nieuwe Small Diameter Bomb van 250 pound (110 kilo). "We zetten juist 'smart' of precisiewapens in omdat je daarmee heel selectief kunt bepalen hoe een bom ontploft. Bijvoorbeeld vanuit welke hoek het projectiel komt, of met welke nevenwerking. Maar bovenal, heel precies. Je kunt een bom bijvoorbeeld onder een huis laten ontploffen. Het gaat om het effect dat je wilt bereiken.""

Zo, dat staat vast.

HermanB

#32
Worden (binnenkort) in Irak ingezet.

Belgje

Volgens mij de update MLU M6.1. Toegepast op alle BE F-16's sinds 2014.

"In the air-to-ground segment, new introductions are the 500 lbs GBU-54 LJDAM, a laser guided variant of the combat-proven GPS/INS guided Joint Direct Attack Munition, and the 250 lbs GPS guided GBU-39 Small Diameter Bomb, which is aimed at further reducing the risk of collateral damage with its small explosive charge and its circular error probability of only 5 to 8 metres."

Ik ben mij aan't informeren, het is mogelijk dat ze al in gebruik zijn.

Sparkplug

Citaat van: Mourning op 09/06/2015 | 10:45 uur
En schaffen we er meer dan 30 aan...  :sick:

Sorry, ben in een cynische bui...

In 2010 werd een mogelijke verkoop van 603 stuks GBU-39 aan Nederland door de VS goedgekeurd.

http://www.dsca.mil/major-arms-sales/netherlands-gbu-39-small-diameter-bombs
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Helderik op 09/06/2015 | 09:53 uur
Weet iemand wanneer de GBU-39 SDB1 operationeel wordt voor de KLu (op F-16 en/of F-35)?

In het materieel projecten overzicht (F-16 verbetering lucht-grond bewapening, fase 2) staat huidige planning 2012-2027. Wat is de status van deze introductie en of het al definitief is dat de SDB wordt ingevoerd? En gaat er een update aan de F-16 MLU aan vooraf?



En schaffen we er meer dan 30 aan...  :sick:

Sorry, ben in een cynische bui...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Citaat van: Oldenhave op 09/06/2015 | 10:26 uur
In de Nieuwsuur reportage gisteravond zag ik een shot van een F16 waar al een pylon met 4 SDB's aan hing...
Was dit een Nederlandse F-16?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Oldenhave

In de Nieuwsuur reportage gisteravond zag ik een shot van een F16 waar al een pylon met 4 SDB's aan hing...

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Helderik

Weet iemand wanneer de GBU-39 SDB1 operationeel wordt voor de KLu (op F-16 en/of F-35)?

In het materieel projecten overzicht (F-16 verbetering lucht-grond bewapening, fase 2) staat huidige planning 2012-2027. Wat is de status van deze introductie en of het al definitief is dat de SDB wordt ingevoerd? En gaat er een update aan de F-16 MLU aan vooraf?


jurrien visser (JuVi op Twitter)

U.S. Air Force Nears SDB Integration On F-16s

By Amy Butler

October 18, 2012

ST. CHARLES, Mo. — Boeing is hoping to boost sales of its Small Diameter Bomb (SDB) with the forthcoming milestone of integration of the 250-lb. glide bomb on the F-16.

The U.S. Air Force first integrated SDB onto the F-15E, and Boeing has since landed foreign military sales customers in Israel, the Netherlands, Norway and Sweden. A fifth customer, likely South Korea, is buying through a direct commercial sale, though Boeing declines to identify it.

An initial fielding recommendation for the F-16 and SDB is expected by the end of next month, according to officials at the Air Armament Center at Eglin AFB, Fla. This will take place as part of the M6.1+ operational flight profile release for the F-16 software. Air Force officials were unable by press time to say when initial operational capability with limited use of the SDB on specific hard points on the F-16 will be ready, or when full operational capability is expected.

The interim capability will allow for use on the F-16 Block 30/40/50 series, according to Kristin Robertson, SDB manager for Boeing.

Debbie Rub, vice president of Boeing's missile and unmanned systems business, says that a full operational capability could be ready as soon as 2015 for domestic and international customers.

The Air Force's buys of the baseline SDB end this year. The last of 12,300 SDBs and 2,000 BRU-61 carriage systems is slated for Lot 7.

Meanwhile, the company has delivered 600 SDBs and 50 BRU-61s to Israel, and the country signed a letter of request for an additional 400 bombs and 24 carriage units. Integration onto Israeli F-16s is expected to begin next year, according to weapons officials at Eglin.

The Netherlands expects delivery of its 595 SDBs and 24 carriage units by July 2013, including integration onto its F-16s.

Sweden is slated to take delivery of its order of 53 SDBs for integration onto the Gripen fighter in December 2013. Norway will be the last current foreign military sales customer to take delivery — 150 SDBs and 14 carriage units — in 2014. Norway also will employ the weapon on the F-16.

Air Force officials say the average unit cost of the SDB through its seven lots of purchases is $22,675. Including the purchase of BRU-61s, the cost is $55,000.

Meanwhile, the company hopes to continue production at its St. Charles, Mo., facility by diversifying the SDB's capabilities, including the Laser-Guided SDB U.S. Special Operations Command is buying for use on its AC-130W gunships. And, Boeing continues to offer the Focused Lethality Munition (FLM), an SDB with a dense explosive fill and composite casing designed to counter personnel without infrastructure damage.

The U.S. Air Force purchased 500 FLMs, with final deliveries expected by the end of next year.

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/asd_10_18_2012_p02-01-508097.xml&p=2

Lex

Kamerbrief studiefase project F-16 Verbetering lucht-grondbewapening fase II, deelbehoeften 1 en 2

Ondertekenaar: minister van Defensie

Met de brief van 13 april 2010 (Kamerstuk 27 830, nr. 74) is de Kamer geïnformeerd over de resultaten van de voorstudiefase van het project F-16 Verbetering lucht-grondbewapening fase II (B-fase). In deze B-brief is uiteengezet dat een deel van de behoefte kan worden ingevuld met de Small Diameter Bomb Increment I (SDB I). Het andere deel van de behoefte zal worden uitgesteld tot na de besluitvorming over de vervanger van de F-16.

DE MINISTER VAN DEFENSIE,

E. van Middelkoop
20 augustus 2010

Poleme

#22
Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 18:39 uur
CitaatDefensie verwacht dat de nieuwe bommen in de tweede helft van 2012 echt ingezet kunnen worden.

Wat moet er dan allemaal gebeuren voordat je die bommen kunt gooien? Dat het niet zo simpel is als 'eronderplakken en gaan' kan ik me voorstellen, maar wát doen ze dan al die tijd?
De 'slimme' 250 ponds Small Diameter Bomb hangt aan een 'slim' wapenrek, waarbij de piloot tijdens de vlucht de instelling van het ontstekingsmechanisme kan instellen.  Bom en wapenrek moeten worden geintegreerd in de missiecomputer en vervolgens  wordt dit voor de F-16AM/BM nieuwe wapensysteem gecertificeerd d.m.v. draag-, en afwerp tests.   Dit gebeurt gelijkertijd met de operationele test-, en evaluatiefase van de M6 software versie in het eerste kwartaal van 2012.

Brimstone raket onder de Klu F-16AM?  De Brimstone is tot nu toe alleen gecertificeerd voor de Tornado en Harrier.  Als je dit wapen dus gaat invoeren bij de Klu, dan betaal je dus de integratie-, en certificatie kosten voor de F-16AM.
De Brimstone heeft maar een bereik van 12 - 20+ km tegenover 65 kilometer van de SDB op de F-16.  Daarnaast heeft de Brimstone een gevechtskop van ca. 8 kg tegenover 23 kg van de SDB.  Waarmee de Brimstone veel minder soorten doelen kan aanvallen.
De Brimstone kan uiteraard mobiele doelen bestrijden en de SDB I niet.  Dit kan opgelost worden door aanschaf van de SDB II.
Een voordeel van de Brimstone is een veel kleinere kans op nevenschade t.o.v. een SDB.  De Brimstone oorlogskop is dodelijk tot 9 - 13,5 meter.  Een 500 ponder kan dodelijk zijn tot op 225 meter.  Een 250 ponder heeft een bijna even grote schokgolf als de 500 ponder, maar de scherfwerking is uiteraard aanzienlijk minder.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

IPA NG

Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 18:54 uur
Citaat van: IPA op 29/07/2010 | 18:46 uur
Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 18:40 uur
Citaat van: IPA op 29/07/2010 | 17:33 uur
Een goede aankoop. Dat werd eens tijd zeg.

Zeker, een typisch wapen dat voor 'moderne' operaties erg nuttig is.
Ligt eraan wat je onder ''moderne' operaties' verstaat...

Operaties die de agelopen 20 jaar nogal "populair" zijn, tja, en laten we niet vergeten, die ook erg belangrijk kunnen zijn! Ik denk ook niet dat operaties die in 'burgerrijke' omgevingen plaatsvinden de komende 30 jaar minder voor gaan komen. Maar dat zijn wel de type's waar je dergelijke precisiebommen voor nodig hebt.

Kunnen zij ja...
Maar ik ben er altijd al voorstander van geweest om de SDB naast de Brimstoen aan te schaffen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 18:40 uur
Citaat van: IPA op 29/07/2010 | 17:33 uur
Een goede aankoop. Dat werd eens tijd zeg.

Zeker, een typisch wapen dat voor 'moderne' operaties erg nuttig is.
Ligt eraan wat je onder ''moderne' operaties' verstaat...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Citaat van: dudge op 29/07/2010 | 18:40 uur
Zeker, een typisch wapen dat voor 'moderne' operaties erg nuttig is.
Gaat de BV-NL nog wel 'moderne' operaties doen? :angel: