Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

StrataNL

Citaat van: Lex op 20/09/2016 | 18:29 uur
Zie ook het MPO.  :angel:

Ook niks  :( plannen voor MLU was men destijds wel aan begonnen, maar is na 2011 van de baan gegaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 20/09/2016 | 16:00 uur
In de begroting voor 2017 bijna geen woord over de Cougars en vanaf 2021 is er geen budget meer....
Zie ook het MPO.  :angel:

StrataNL

In de begroting voor 2017 bijna geen woord over de Cougars en vanaf 2021 is er geen budget meer....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Wauw, dit had ik niet verwacht maar wel gehoopt. Maar er is nog niets zeker.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

Toch nog een toekomst ??

Binnen Defensie wordt gekeken of de Cougar-helikopter langer dan tot 2023 kan worden ingezet. Defensie heeft met een gebrek aan helikopters te maken. De Cougar zou oorspronkelijk vanaf 2018 verdwijnen, maar vanwege problemen met de NH90-helikopter is besloten hem langer in dienst te houden
.

http://www.nu.nl/politiek/4321964/militairen-pleiten-snel-einde-missie-in-mali.html

Laten we hopen dat de Cougars een MLU ondergaan, bijvoorbeeld naar Caracal niveau, waardoor ze nog langer kunnen vliegen en daarna ... vervanging

dudge

Citaat van: Poleme op 13/08/2016 | 11:44 uur
Goed nieuws ?

Uitfasering van de Cougar Mk.2 zou in 2010 Euro's structureel per jaar EUR 10 miljoen besparen, door minimalisering van het aantal transportheli types op 2.
Aanhouden van 8, tot nu 12 Cougar Mk.2's tussen 2015 tot 2013 a EUR 130 miljoen (incl. verkoop opbrengst derving) heeft ALLES te maken met de "NH-90 capability gap".  Waarvan VERWACHT wordt dat deze per 01-01-2023 opgelost zal zijn.

In het NH-90 topic heb ik onlangs laten zien dat de exploitatie kosten van de Australische MRH-90's, die de meeste vlieguren geklokt hebben, een dalende trend hebben.
Een mooie ontwikkeling, maar de ontwikkeling en invoering van de N(F)H-90 heeft zolang geduurd, dat de avionica net als bij de Tiger heli nu al verouderd is.
Airbus begon in augustus 2015 met de ontwikkeling van de Tiger Mk.3, men hoopt met die ontwikkeling nog voor 2020 klaar te zijn.  Die moet resulteren in het begin van een MLU rond 2025.   Wanneer komt de NFH-90 MLU en hoeveel gaat die kosten en hoelang moeten de Cougar Mk.2's dan tot na 2022 door blijven vliegen ?
De geplande Cougar MLU zou in 2010 EUR 50 - 100 miljoen gaan kosten en was om financiële redenen al uitgesmeerd over 5 jaar
En Nederland gebruikt haar NFH-90's veel meer boven zee, dan de Aussie MRH-90, waarvan er in hoofdzaak maar 6 kisten primair voor maritiem gebruik zijn.
Onze NFH-90 corrosie en slijtage problemen zijn maar voor 60 % opgelost.  Hoe gaat zich dat in de toekomst ontwikkelen ?

Ja, de Cougar Mk.2 heeft zich bewezen als betrouwbare en kosten efficiënte transport heli, die na de Alouette III de hoogste inzetbaarheid had / heeft.
Volgens de Cougar Mk.2 MLU zouden al in 2015 bepaalde communicatie-, en navigatie apparatuur al verouderd zijn en niet meer leverbaar door de fabrikant.
En de Cougar Mk.2 heeft origineel ook geen mogelijkheid tot automatisch ("hover") stil blijven hangen.
Die automatic hover is waarschijnlijk al mogelijk in 2 kisten.  Maar hoe zit het met die verouderde avionica (al vervangen ?) en hun exploitatie kosten ?

Voor de duidelijkheid: door uitfasering van de Bo-105 hebben we geen cruciale utiliteit helikopters meer.  Zo een 12 jaar geleden was er nog een plan om 14 - 16 Light Utility Helikopters aan te schaffen, werd door pecunia tekort echter afgeschoten.    En de NFH-90 is hier gewoon veel te duur voor.
Ja, MinDef heeft er nu extra muntjes bij, maar dat is om te voorkomen dat de krijgsmacht piepend en krakend stil zou komen te staan.
Krijgt MinDef er aanzienlijk meer pecunia bij, dan is permanente aanhouding van een Cougar Mk.2 vloot een goed idee.
Zolang dit niet het geval is, hoop ik toch dat ze in 2023 met pensioen mogen.

Het aanhouden geeft in de toekomst in ieder geval de mogelijkheid om bij budget stijging de Cougar aan te houden, want herinvoering is na afstoting veel te duur. Dus ja, zou zeggen goed nieuws, hoe langer we ze kunnen rekken hoe beter. Wat je zegt, ze zijn gewoon keihard nodig.

Poleme

#308
Citaat van: StrataNL op 13/08/2016 | 00:34 uur
Goed nieuws! De Cougarvloot is weer 12 kisten sterk.
Sinds de bezuinigingen in 2011 heeft het squadron en daarmee ook de Cougar laten blijken van onmisbaar belang te zijn.
Van branden blussen binnen Europa, tot antipiraterij voor de kust van Somalië en zelfs kustwachttaken in het Caribisch gebied.
Hiermee heeft het squadron bewezen zowel op land als boven zee effectief te kunnen opereren in samenwerking met de Marine, Landmacht maar ook binnen Nederland met speciale eenheden als de BSB.  (....)
Toen het squadron toch onmisbaar bleek is al snel besloten de vliegende vloot uit te breiden naar 12 kisten.

Dan staan er ook nog enkele geparkeerd in de schuur, wanneer en of deze weer gaan vliegen is nog niet bekend.    300 Squadron.
Goed nieuws ?

Uitfasering van de Cougar Mk.2 zou in 2010 Euro's structureel per jaar EUR 10 miljoen besparen, door minimalisering van het aantal transportheli types op 2.
Aanhouden van 8, tot nu 12 Cougar Mk.2's tussen 2015 tot 2013 a EUR 130 miljoen (incl. verkoop opbrengst derving) heeft ALLES te maken met de "NH-90 capability gap".  Waarvan VERWACHT wordt dat deze per 01-01-2023 opgelost zal zijn.

In het NH-90 topic heb ik onlangs laten zien dat de exploitatie kosten van de Australische MRH-90's, die de meeste vlieguren geklokt hebben, een dalende trend hebben.
Een mooie ontwikkeling, maar de ontwikkeling en invoering van de N(F)H-90 heeft zolang geduurd, dat de avionica net als bij de Tiger heli nu al verouderd is.
Airbus begon in augustus 2015 met de ontwikkeling van de Tiger Mk.3, men hoopt met die ontwikkeling nog voor 2020 klaar te zijn.  Die moet resulteren in het begin van een MLU rond 2025.   Wanneer komt de NFH-90 MLU en hoeveel gaat die kosten en hoelang moeten de Cougar Mk.2's dan tot na 2022 door blijven vliegen ?
De geplande Cougar MLU zou in 2010 EUR 50 - 100 miljoen gaan kosten en was om financiële redenen al uitgesmeerd over 5 jaar
En Nederland gebruikt haar NFH-90's veel meer boven zee, dan de Aussie MRH-90, waarvan er in hoofdzaak maar 6 kisten primair voor maritiem gebruik zijn.
Onze NFH-90 corrosie en slijtage problemen zijn maar voor 60 % opgelost.  Hoe gaat zich dat in de toekomst ontwikkelen ?

Ja, de Cougar Mk.2 heeft zich bewezen als betrouwbare en kosten efficiënte transport heli, die na de Alouette III de hoogste inzetbaarheid had / heeft.
Volgens de Cougar Mk.2 MLU zouden al in 2015 bepaalde communicatie-, en navigatie apparatuur al verouderd zijn en niet meer leverbaar door de fabrikant.
En de Cougar Mk.2 heeft origineel ook geen mogelijkheid tot automatisch ("hover") stil blijven hangen.
Die automatic hover is waarschijnlijk al mogelijk in 2 kisten.  Maar hoe zit het met die verouderde avionica (al vervangen ?) en hun exploitatie kosten ?

Voor de duidelijkheid: door uitfasering van de Bo-105 hebben we geen cruciale utiliteit helikopters meer.  Zo een 12 jaar geleden was er nog een plan om 14 - 16 Light Utility Helikopters aan te schaffen, werd door pecunia tekort echter afgeschoten.    En de NFH-90 is hier gewoon veel te duur voor.
Ja, MinDef heeft er nu extra muntjes bij, maar dat is om te voorkomen dat de krijgsmacht piepend en krakend stil zou komen te staan.
Krijgt MinDef er aanzienlijk meer pecunia bij, dan is permanente aanhouding van een Cougar Mk.2 vloot een goed idee.
Zolang dit niet het geval is, hoop ik toch dat ze in 2023 met pensioen mogen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Citaat van: JdL op 13/08/2016 | 11:12 uur
Ok, bedankt voor de correctie :big-smile:
Hoe staat het eigenlijk met de plannen om alle (operationele?) Cougars van een grijs schema te voorzien?

Geen idee. Maar denk dat die in 2011 in de ijskast gezet zijn. En aangezien de Cougars tot 2021 in de inventaris staan...geen idee of ze nog een keer gespoten gaan worden bij groot onderhoud o.i.d.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: StrataNL op 13/08/2016 | 11:09 uur
Goed lezen, dat gaat over de S-400  ;)
Ok, bedankt voor de correctie :big-smile:
Hoe staat het eigenlijk met de plannen om alle (operationele?) Cougars van een grijs schema te voorzien?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: JdL op 13/08/2016 | 09:09 uur
De S457  had een lekkende MGB begreep ik uit de reacties onder het originele bericht op facebook.

Goed lezen, dat gaat over de S-400  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

De S457  had een lekkende MGB begreep ik uit de reacties onder het originele bericht op facebook.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Goed nieuws! De Cougarvloot is weer 12 kisten sterk.
Sinds de bezuinigingen in 2011 heeft het squadron en daarmee ook de Cougar laten blijken van onmisbaar belang te zijn.
Van branden blussen binnen Europa, tot antipiraterij voor de kust van Somalië en zelfs kustwachttaken in het Caribisch gebied.
Hiermee heeft het squadron bewezen zowel op land als boven zee effectief te kunnen opereren in samenwerking met de Marine, Landmacht maar ook binnen Nederland met speciale eenheden als de BSB.

Voor de geïnteresseerde hierbij een overzicht van de momenteel vliegende heli's.
Sinds 2011 zijn dit geweest de:
S419, S440, S441, S445, S447, S453, S454 en de S457.

Toen het squadron toch onmisbaar bleek is al snel besloten de vliegende vloot uit te breiden naar 12 kisten, hierop zijn de volgende erbij gekomen.
S442, S456, S458 en S459.

Vanwege technische problemen met de S457 is besloten deze te vervangen door de S444 die sinds kort ook weer operationeel is, en daarmee nummer 12.

Dan staan er ook nog enkele geparkeerd in de schuur, wanneer en of deze weer gaan vliegen is nog niet bekend. Dit zijn de:
S400, S433, S438, S450 en dan nu ook de S457.

300 Squadron.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Misschien niet eens zo'n slecht idee, de Cougards langer aan houden en wanneer Airbus Helicopters de H6 (/X6 geloof ik) uit ontwikkeld heeft deze bestellen. De NH-90 zal waarschijnlijk fuseren met dit nieuwe grote helikopter type. Maarja geen centen  :angel: 

Harald

Airbus unveils the HForce plug n' play weapon management system  ( interessant voor bij een MLU bij de Cougars )

Airbus Helicopters says its in-house develop HForce plug n' play weapon management system successfully carried out a firing campaign on a H225M at a dedicated range in Belgium from May 25 to Jun. 3.

The trials saw the helicopter unleash a range of weapons from 12.7mm guns to 70mm rockets as well as 20mm cannons.

The HForce comprises of: a central core unit, Thales Scorpion monocular helmet mounted sight display (HMSD), an electro-optical system (EOS) from Wescam as well as gunner armament weapon grips and weapon pods.

http://alert5.com/2016/06/15/airbus-unveils-the-hforce-plug-n-play-weapon-management-system/






Sparkplug

Citaat van: Strata op 04/12/2015 | 14:49 uur
De blackhawks en Franse heli's hadden in Afghanistan bijna allemaal het boordgeschut in de ramen ipv in de deur, scheelt een hoop als er een brancard naar binnen moet....
De zijramen van de UH-60 en MH-60S zijn ook specifiek ontworpen voor gebruik van boordgeschut. Ook AgustaWestland hanteert dit inmiddels bij types als de AW139M.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.