Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 10/08/2013 | 11:53 uur
Volgens mij wordt met ingehouden adem gewacht op de visie/nota.... verder heb ik helaas ook nog nies gehoord...
Ach ja, voor hetzelfde geld staat in de visie dat de Van Speijk en de Van Amstel eruit gaan.  :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 10/08/2013 | 11:38 uur
Nog iemand iets gehoord?

Hoe zit het met 2016?

Volgens mij wordt met ingehouden adem gewacht op de visie/nota.... verder heb ik helaas ook nog nies gehoord...

Flyguy

Nog iemand iets gehoord?

Hoe zit het met 2016?

Ace1

#702
Citaat van: Mourning op 15/04/2013 | 13:18 uur
Goh... investeringen die achterblijven door toenemende kosten in het JSF project... dat had nou niemand kunnen voorspellen... :angel:

Nu nog een reactie van Thales Nederland en Imtech en men wordt in Den Haag en bij de  NIDV helemaal gek.  :devil:
Ja kan er gif op in nemen dat Rheinmetall Nederland en van Halteren Defence binnenkort ook de pubilciteit gaan opzoeken omdat ze te weinig opdrachten gaan krijgen door de JSF het budget voor de landmacht kleiner gaat worden.

Mourning

Citaat van: jurrien visser op 15/04/2013 | 09:03 uur
Damen Schelde: duurdere JSF is negatief voor marinebouwcluster

Geplaatst op:14 april 2013

VLISSINGEN - De steeds duurdere Joint Strike Fighter gaat ten koste van het Nederlands marinebouwcluster.

Dat zegt directeur Hein van Ameijden van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. De scheepswerf bouwt nu de Karel Doorman; een logistiek ondersteuningsschip voor de Koninklijke Marine. Na oplevering halverwege 2014, kan het wel een jaar of zeven duren tot de volgende marine-order. "Dat is te lang en heeft negatieve gevolgen voor het hele Nederlandse marinebouw-cluster. Regelmatige opdrachten van de KM zijn een absolute voorwaarde voor orders uit het buitenland." Van Ameijden wil dat het kabinet een aantal marineprojecten die na 2020 gepland staat, vervroegt. "Hoe duurder de JSF wordt, hoe minder geld overblijft voor het vervroegen van marineprojecten."

Maandag meer in de PZC

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/damen-schelde-duurdere-jsf-is-negatief-voor-marinebouwcluster-1.3765090

Goh... investeringen die achterblijven door toenemende kosten in het JSF project... dat had nou niemand kunnen voorspellen... :angel:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Damen Schelde: duurdere JSF is negatief voor marinebouwcluster

Geplaatst op:14 april 2013

VLISSINGEN - De steeds duurdere Joint Strike Fighter gaat ten koste van het Nederlands marinebouwcluster.

Dat zegt directeur Hein van Ameijden van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen. De scheepswerf bouwt nu de Karel Doorman; een logistiek ondersteuningsschip voor de Koninklijke Marine. Na oplevering halverwege 2014, kan het wel een jaar of zeven duren tot de volgende marine-order. "Dat is te lang en heeft negatieve gevolgen voor het hele Nederlandse marinebouw-cluster. Regelmatige opdrachten van de KM zijn een absolute voorwaarde voor orders uit het buitenland." Van Ameijden wil dat het kabinet een aantal marineprojecten die na 2020 gepland staat, vervroegt. "Hoe duurder de JSF wordt, hoe minder geld overblijft voor het vervroegen van marineprojecten."

Maandag meer in de PZC

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/damen-schelde-duurdere-jsf-is-negatief-voor-marinebouwcluster-1.3765090

Flyguy

Nog geen maxima aan bemanning koppelen.  :angel:

IPA NG

76mm, 2* Millenium, 2*3 MU90, 8* RBS15mk4, 8*4 ESSM, 8* VL-ASROC met voorkeur met MU90 erop als dat kan (anders MILAS overwegen of afzien van MU90 hoewel dat de beste torpedo op de markt is), 2* Marlin en stuk of 4 Hitroles (eventueel 2 minder en kiezen voor 2* Seaspear of zo).

3500-4500t, topsnelheid 30knt, max. 100 man bemanning
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

StrataNL

Laat het duidelijk zijn dat dit niet het ontwerp is, dus qua ontwerp tasten we in het duister. De LCF's en M-fregatten nu varen ook met 1 GK, dit kan omdat één systeem al een behoorlijk grote hoek dekt, behalve de directe voorkant. Het word lastiger met meerdere missiles van verschillende kanten, bijvoorbeeld als het systeem van bakboord naar stuurboord moet draaien, van kill naar de nieuwe engagement ben je dan al een paar seconden verder, met supersonische raketten ben je dan kansloos (als het raketsysteem faalt).

Ik ben het met je eens dat er minimaal 3 lagen moeten komen, al is de ESSM ook effectief tegen raketten (salvo van 2). Misschien kan een middelste laag geintegreerd worden in de opvolger van de GK (als die er komt), zoals de Kashtan ciws. Maar tegen die tijd (2025-30) zijn er alternatieven voor de GAU-8 (Laser/railgun etc).

Dus zegmaar GAU-8/laser/railgun + RAM/IRIS-T SL? + ESSM.

Verdere bewapening 127mm, mk54 torpedo, hitroles en RBS15mk4.
2 rhibs in telesopische kraan op het multimission deck met nh90.

Qua sensoren zetten we de trend van LCF->Holland->MPF lekker door, Thales weer gered en nemen we de nieuwe LFAPS towed sonar over die de vernieuwde KD's ook krijgen + een sonardome voorin.

75 koppen bemanning moet lukken.

Ik houd het voorlopig hierop, denk dat dit realistisch en betaalbaar is mits de KM niet word gesloopt eind 2013. Ik hoop op 6 stuks maar ben blij met 4.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

Volgens mij moet je als je afgaat op de lessen die de Engelsen hebben geleerd bij de Falklands moeten beschikken over Goalkeepers voor EN achter en het liefst aangevuld met een twee en een derde laag in de vorm van een RAM en millenium kanon. Voldoende luchtafweer anders ben je zo nog kwetsbaar voor een aanval met oude toestellen die simple bom aanvallen uitvoeren  . De Argentijnen waren met hun oude skyhawks een plaag voor de Royal Navy.
Ik vindt teveel inzetten op stealth voor schepen een beetje overdone...liever inzetten op voldoende bewapening ipv een een raar schip dat onderbewapend met stealthy vormen.

StrataNL

Citaat van: Hyperion op 14/04/2013 | 22:38 uur
''The Multi-Mission Deck is a deck accessible through a ramp at the stern and can be used for tactical cargo loads as containers, vehicles and boats. It also serves as a hangar for max. 2 medium sized helicopters with an elevator to the heli-deck.''

Dat verklaart het ontbreken van een hangaar.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Hyperion

Citaat van: Oldenhave op 14/04/2013 | 22:34 uur
Geen hangar? Lijkt me niet dat ze daar bij de KM enthousiast van worden.... Of die NH90 moet met een liftconstructie onder het dek geplaatst worden...

''The Multi-Mission Deck is a deck accessible through a ramp at the stern and can be used for tactical cargo loads as containers, vehicles and boats. It also serves as a hangar for max. 2 medium sized helicopters with an elevator to the heli-deck.''

Oldenhave

Geen hangar? Lijkt me niet dat ze daar bij de KM enthousiast van worden.... Of die NH90 moet met een liftconstructie onder het dek geplaatst worden...

Ace1

Jongens jullie vallen in herhaling, dat heb ik allang in deze topic behandeld.  8)

http://www.defensieforum.nl/Forum/opvolging_m_fregatten-t20491.720.html