Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#956
Citaat van: Flyguy op 21/01/2015 | 08:16 uur
Zo, dat zijn flinke eisen voor een ssk. Vraag me af hoeveel groter de nieuwe klasse gaat worden .

Ik vermoed (ongeveer) gelijk aan de huidige Walrus, misschien iets meer maar niet groter dan 3000 ton (2500-3000 ton)

Hopelijk wordt het geen SSK maar een SSG.

Flyguy

Zo, dat zijn flinke eisen voor een ssk. Vraag me af hoeveel groter de nieuwe klasse gaat worden .

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Damen en Saab willen samen nieuwe onderzeeërs bouwen

MARNO DE BOER, REDACTIE POLITIEK − 21/01/15

Met moderne onderzeeboten moet Nederlandse marine vanaf 2025 Rusland afschrikken .

Het voortbestaan van de onderzeedienst van de marine is weer een stap dichterbij. De Nederlandse scheepswerf Damen heeft een akkoord bereikt met Saab om samen nieuwe onderzeeërs te bouwen. Het Zweedse bedrijf nam afgelopen zomer de ervaren onderzeebootwerf Kockums in Malmö over van de Duitse eigenaar, om voor de Zweedse marine nieuwe boten te bouwen, en heeft kennis in huis die Damen mist.

Hoewel er in Den Haag nog geen formeel besluit is genomen, worden ook in Nederland de eerste stappen gezet voor vervanging van de huidige vier Walrusklasse-schepen. Die zijn begin jaren negentig in de vaart genomen en kunnen tot ongeveer 2025 mee. Maar om ze over tien jaar te vervangen door schepen die aan de specifieke Nederlandse wensen voldoen, moet er dit jaar groen licht komen. Het maritieme ingenieursbureau Nevesbu adverteert bijvoorbeeld al met vacatures voor ingenieurs die aan het ontwerp en de integratie van systemen willen werken.

Minister van defensie Jeanine Hennis heeft toegezegd medio dit jaar een brief naar de Kamer te sturen waarin staat dat de marine 2,5 miljard euro nodig heeft voor nieuwe onderzeeboten. Nederlandse bedrijven met kennis op het gebied van onderzeeboten, verenigd in het Nederlands Onderwater Kenniscentrum, hebben begin november op het ministerie hun ideeën op tafel gelegd.

Voor de presentatie werd een rapport gebruikt dat door Trouw is ingezien en daaruit blijkt wat voor onderzeeër de industrie voor ogen heeft. Net als de huidige Walrusklasse moeten de nieuwe boten lange afstanden kunnen afleggen en voor alle klimaten geschikt zijn. Daarmee wordt de nieuwe boot een soort geavanceerde Walrus. Die is nog ontworpen met de dreiging van de Sovjet-Unie in gedachte, en moest zowel in de ondiepe Noordzee als wereldwijd opereren. De Nederlandse marine wil vanouds graag actief zijn op oceanen waar grote handelsstromen kwetsbaar zijn, en niet alleen de eigen kustwateren verdedigen.

Ook de nieuwe boot moet in staat zijn om, uitgerust met de in 2025 modernste technologie, het op te nemen tegen vijandige marines. Uiteindelijk is het voornaamste nut van een honderden miljoenen euro's kostende onderzeeboot afschrikking. Een ander land weet niet waar de onzichtbare en stille boten zijn, die elk moment een torpedo kunnen afvuren. Die afschrikkingstaak is de afgelopen jaren enigszins naar de achtergrond geraakt, bijvoorbeeld met de aankoop van goedkope patrouilleschepen tegen piraten en drugssmokkel, maar staat door de spanning met Rusland weer in de aandacht. Het is de bedoeling dat de nieuwe boot ook extra wapens gaat bevatten die er tijdens de bouw van de Walrus nog niet waren, zoals vanuit het water gelanceerde luchtafweerraketten. Onderzeeërs zijn kwetsbaar tegen helikopters die hen met een sonar kunnen detecteren en dan een torpedo in het water droppen. De afgelopen jaren zijn de Nederlandse onderzeeboten vooral gebruikt voor inlichtingentaken dicht voor de kust van bijvoorbeeld Irak, Iran en Somalië. Grote Amerikaanse kernonderzeeërs zouden daar vastlopen, terwijl kleine onderzeeërs voor kustverdediging niet zomaar van Europa naar de Indische Oceaan kunnen varen.

Voor die nieuwe taak is het de bedoeling dat de nieuwe boten beschikken over speciale leefruimte voor marinecommando's, die in de Walrusklasse nog in de torpedoruimte moeten slapen. De speciale duikers kunnen onder water het schip verlaten en richting vijandelijke haven of strand zwemmen. Verder moet het nieuwe schip een kanon voor waarschuwingsschoten krijgen, zodat het beter kan deelnemen aan maritieme blokkades voor de naleving van VN-sancties.

Volgens de informatie die het Onderwater Kenniscentrum in november aan Defensie heeft verstrekt, is veel kennis voor de nieuwe boten nog in Nederland aanwezig bij bedrijven als Nevesbu, TNO en Thales, maar werd er nog een buitenlandse partner gezocht voor het bouwen van de romp in samenwerking met beoogd projectleider Damen. Die lijkt nu met Saab gevonden.

Toch niet opheffen?

In de Kamer lijkt brede steun voor het project. CDA en VVD spreken zich duidelijk uit vóór nieuwe onderzeeërs. In haar verkiezingsprogramma van 2012 pleitte de PvdA nog voor het opheffen van de onderzeedienst, maar daar lijkt de partij sindsdien van teruggekomen.

De sociaal-democraten vinden het vooral van belang dat de ontwikkeling en onderhoud in een Europees samenwerkingsverband plaatsvinden. Naast het Zweedse Saab heeft Hennis al gezegd daarvoor Noorwegen op het oog te hebben. Dat land wil rond 2025 ook zijn onderzeeërs vervangen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3834126/2015/01/21/Damen-en-Saab-willen-samen-nieuwe-onderzeeers-bouwen.dhtml

Ace1

SAAB AND DAMEN TEAM FOR WALRUS FUTURE SUBMARINE REPLACEMENT PROGRAMME

Swedish defence and security company Saab is teaming with Dutch shipbuilder Damen Shipyards Group to explore future opportunities in the international submarine market. The companies have signed an exclusive teaming agreement to work together in pursuit of the potential Walrus-class submarine replacement programme for the Netherlands. In addition to this project, Saab and Damen will also explore ways in which they might bid jointly on other submarine procurement programmes.

Through the acquisition of Kockums Saab has extensive experience in the design and manufacture of submarines and surface vessels for a global customer base, integrating advanced systems and using a range of ultra-modern materials and construction techniques. Key technology includes Saab's unique Air Independent Propulsion System based on the Stirling engine. In addition, Saab delivers many complex defence programmes in cooperation with governmental and commercial partners in customer nations worldwide.

Damen delivers about 160 vessels annually and is known for its unique ship-design concepts, due to its sharp focus on research and development, standardisation and modularisation. Its defence and security portfolio includes vessels ranging in size from 7 m to over 200 m. Damen Schelde Naval Shipbuilding (established in 1875) supplies major surface vessels to navies worldwide.

Saab and Damen, both independently-owned companies, are confident that their combined skills, expertise and substantial R&D capacity will accelerate submarine development.

Hein van Ameijden, managing director of Damen Schelde Naval Shipbuilding, says: "We are convinced that with Saab we have found the ideal partner to realise a successor to the present Walrus class; a vessel that will set a new standard for non-nuclear submarines. The complementarity of both our companies opens up the potential for a successful cooperation in more submarine programmes worldwide."

Gunilla Fransson, head of Saab business area, Security and Defence Solutions says: "Saab Kockums is looking forward to cooperating with the experienced shipbuilders at Damen Schelde Naval Shipbuilding. We have the full support of our Swedish customer in broadening our customer base to include a new demanding high-end customer."

http://www.damen.com/en/news/2015/01/saab_and_damen_team_for_walrus_future_submarine_replacement_programme

Harald

Een toevoeging van de NSM als Strike missile voor zee- en landdoelen is een goede toevoeging naast de harpoon of als opvolger

Kongsberg unveils submarine-launched NSM missile
http://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/balt-military-expo-2014/1847-kongsberg-unveils-for-the-first-time-a-submarine-launched-nsm-at-balt-military-expo-2014.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#951
Citaat van: Strata op 20/01/2015 | 15:00 uur
Een VLS met welk doel? SHORAD of Tomahawks? :lol:

Iets tegen dippers en MPA's? (verder nog geen idee of dit toegepast zal gaan worden)

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 14:03 uur
:angel: en we zijn weer bij de Walrus NG (uit betrouwbare bron vernomen dat een Noorse wens/eis een VLS is)

Een VLS met welk doel? SHORAD of Tomahawks? :lol:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 20/01/2015 | 13:55 uur
De Ula's zijn voor een groot deel gefabriceerd in Noorwegen. Het ontwerp isvan Duitse oorsprong en daar was ook de kennis en ervaring wat betreft assemblage aanwezig.

Combineer het Walrus ontwerp met moderne techniek uit de A26.  X-roer, Stirling AIP, automatisering door Imtech, CMS van CAMS, Atlas en Kongsberg sonars, Zeiss periscopen. Kongsberg NSM, Torpedo 2000.  :angel:

:angel: en we zijn weer bij de Walrus NG (uit betrouwbare bron vernomen dat een Noorse wens/eis een VLS is)

StrataNL

De Ula's zijn voor een groot deel gefabriceerd in Noorwegen. Het ontwerp isvan Duitse oorsprong en daar was ook de kennis en ervaring wat betreft assemblage aanwezig.

Combineer het Walrus ontwerp met moderne techniek uit de A26.  X-roer, Stirling AIP, automatisering door Imtech, CMS van CAMS, Atlas en Kongsberg sonars, Zeiss periscopen. Kongsberg NSM, Torpedo 2000.  :angel:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#947
Citaat van: Strata op 20/01/2015 | 12:36 uur
Ik hoop dat dit goed met elkaar afgestemd is. NL wou graag in zee met Noorwegen. Ik weet niet wat Noorwegen van plan is met de onderzeebootbouw, die zullen ze ongetwijfeld net zo graag willen behouden. Als kongsberg zich ook aansluit zou met de schaalvoordelen en technologische overdracht iets heel interessants kunnen onstaan.

Noorwegen heeft geen eigen OZB bouw, maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat in het Noorse pakket van eisen ook de eigen industrie wordt mee genenomen en Kongsberg biedt natuurlijk met o.a. haar NSM interessante mogelijkheden voor zowel de F35 als de Walrus vervanger (en als vervanger van de Harpoon bij de oppervlakte vloot)

De contouren lijken zich nu in hoog tempo af te tekenen.

StrataNL

Ik hoop dat dit goed met elkaar afgestemd is. NL wou graag in zee met Noorwegen. Ik weet niet wat Noorwegen van plan is met de onderzeebootbouw, die zullen ze ongetwijfeld net zo graag willen behouden. Als kongsberg zich ook aansluit zou met de schaalvoordelen en technologische overdracht iets heel interessants kunnen onstaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#945
Citaat van: Huzaar1 op 20/01/2015 | 12:25 uur
Samenwerking mrt scandinavie. Betekent dat niet meteen kleinere onderzeëers ?

Niet in dit geval, NL wil (tenzij de aanstaande OZB visie anders aangeeft), de unieke middenmaat behouden voor zowel blue als brown water ops en de Noren hebben als eis ook een focus op het pool gebied wat betekend dat ze een blue water capaciteit nodig zullen hebben. (hun huidige boten zijn hiervoor niet of nauwelijks geschikt)

Huzaar1

Samenwerking mrt scandinavie. Betekent dat niet meteen kleinere onderzeëers ?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 11:02 uur
Aangezien de mondiale vraag naar grotere schepen met blue water capaciteit sterk toeneemt en de producenten van diesel subs beperkt zijn, zou een gezamenlijke ontwikkeling van een groter type dan de A26 best wel eens gunstig kunnen uitpakken voor beide bedrijven, de A26 voor brown water ops  (feestje voor Saab) en een 2.500-3.000 ton sub, noem het de Walrus NG of een A27?, voor het samenwerkingsverband.

Als Noorwegen binnenboord blijft is de eerste serie, een serie van 10.
Dat zou mooi zijn. Hopelijk zijn er meer samenwerkingsprojecten mogelijk.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/01/2015 | 10:27 uur
20-01-2015

Damen Shipyards, Saab onderzoeken samenwerking bouw onderzeeboten

STOCKHOLM (Dow Jones)--De Nederlandse scheepsbouwer Damen Shipyards en het Zweedse vliegtuigbouw- en defensieconcern Saab AB (SAAB-B.SK) gaan mogelijkheden onderzoeken voor samenwerking voor de ontwikkeling en bouw van een nieuwe generatie onderzeeers, meldt het Zweedse bedrijf dinsdag.

De twee bedrijven gaan samen kijken naar een potentieel vervangingsprogramma voor de bestaande Nederlandse Walrus-generatie, en andere bestaande onderzeeertypes.

Saab kocht vorig jaar voor SEK340 miljoen (EUR36 mln) de Zweedse onderzeeerfabrikant Kockums van het Duitse ThyssenKrupp.

http://www.wallstreetweb.nl/beursnieuws/33363430393032.shtml
Vind het een goede ontwikkeling. Hoop dat het een goede opvolger voor de Walrussen oplevert.