Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

MasterChief1971

Citaat van: ARM-WAP op 01/07/2014 | 08:01 uur
Bedenkingen...
Kanon = oppervlaktewapen.
Beste verdediging voor een sub = onder water zijn.
Dacht dat de Duitsers hun lessen wel al geleerd hadden tijdens WOII.

Een 5in is wel goedkoper dan een Mk48. Maar wat je zegt: Alleen bruikbaar bij koopvaardijschepen die solo varen.
En als zo'n koopvaarder een make-shift Styx oid gemonteerd heeft, kun je het ook wel schudden.
Het zou wel mooi zijn maar dan schiet ik toch een beetje in de romantisch-nostalgische krampen.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 30/06/2014 | 22:57 uur
Die worden bij het Duitse systeem (IDAS) ook via de torpedobuizen afgevuurd. Wel is er een overweging een kanon zo te modificeren dat hij vanuit de toren kan worden uitgeschoven en ingezet. Als ook UAVs...
Bedenkingen...
Kanon = oppervlaktewapen.
Beste verdediging voor een sub = onder water zijn.
Dacht dat de Duitsers hun lessen wel al geleerd hadden tijdens WOII.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#744
Citaat van: Elzenga op 30/06/2014 | 22:57 uur
Die worden bij het Duitse systeem (IDAS) ook via de torpedobuizen afgevuurd. Wel is er een overweging een kanon zo te modificeren dat hij vanuit de toren kan worden uitgeschoven en ingezet. Als ook UAVs...

Uit een bron vernomen dat de NO eis/wens een VLS systeem is...

We zullen moeten afwachten wat het wordt en of het zover komt, maar een AAW systeem zal zeker bijdrage aan de overlevingskansen (als laatste redmiddel) van een (bijna) opgespoorde sub.

Na gebruik is het uiteraard wel zaak voor de sub om a.s.a.p. de afvuur locatie te verlaten anders is deze als nog het haasje.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 30/06/2014 | 21:50 uur
Ik heb zo het vermoeden dat de NL-NO Walrus aflosser een VLS systeem krijgt, niet voor kruisvluchtwapens (die zullen, indien deze worden aangeschaft) het ontwerp via de torpedobuizen verlaten, maar wel een VLS (met een paar cellen) voor AAW.
Die worden bij het Duitse systeem (IDAS) ook via de torpedobuizen afgevuurd. Wel is er een overweging een kanon zo te modificeren dat hij vanuit de toren kan worden uitgeschoven en ingezet. Als ook UAVs...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik heb zo het vermoeden dat de NL-NO Walrus aflosser een VLS systeem krijgt, niet voor kruisvluchtwapens (die zullen, indien deze worden aangeschaft) het ontwerp via de torpedobuizen verlaten, maar wel een VLS (met een paar cellen) voor AAW.


Flyguy

Citaat van: Ace1 op 30/06/2014 | 20:46 uur
Hier heeft ARM-WAP wel een punt mee, mocht men voor een VLS kiezen dan heeft de KM wel een groter schip nodig dan de Mercuur.

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/torpedowerkschip
Een groter schip dat ook kan dienen als multiplexihatsiflatsie dinges waarmee je de politiek tevreden stelt zou wel mooi zijn.

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 30/06/2014 | 18:39 uur
Verder:
VLS kan ook geladen worden langszij een submarine depot ship.

Hier heeft ARM-WAP wel een punt mee, mocht men voor een VLS kiezen dan heeft de KM wel een groter schip nodig dan de Mercuur.

http://www.defensie.nl/organisatie/marine/inhoud/materieel/schepen/torpedowerkschip

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 30/06/2014 | 17:09 uur
torpedo-gelanceerd denk ik....kan de torpedo/raket ook verder van de onderzeeboot pas het wateroppervlak doorbreken. Is ook te herladen..de VLS alleen in een haven.
Dat 'verder van de sub het wateroppervlak doorbreken'...
Ik weet niet hoe het zit met sub Tomahawk, maar van een sub launched SSM weet ik alvast dat deze niet eerst een stuk parcours aflegt onder water zoals een torpedo en dan opeens naar de oppervlakte gaat om dan (ontdaan van canister en een fractie later de booster) zijn traject te vervolgen..
Het is gewoon kort na verlaten van de torpedo tube dat de canister naar de oppervlakte gaat.
Maakt dus niet veel verschil uit tussen VLS <-> torpedo tube.

Verder:
VLS kan ook geladen worden langszij een submarine depot ship.

Voordeel van torpedo tube launched cruise missile is dat de mix van TTCM en andere wapens volledig missie-afhankelijk kan worden samengesteld.
M.a.w. kan men bv. enkel wat torpedo's en TTCM's meenemen en sub Harpoon achterwege laten.
Of zelfs enkel maar TTCMs meenemen en zo dus alle beschikbare opslagcapaciteit benutten voor deze...
(wat ik zelf nooit zou doen - je weet immers nooit)

Elzenga

Citaat van: Harald op 30/06/2014 | 17:00 uur
Wat zal een betere aanvalsmethode zijn met anti-ship missile :

1) lancering via VLS
2) lancering via torpedo-tube

of maakt dit geen verschil ??

Het is natuurlijk wel zo dat een VLS systeem ruimte inneemt, dus hierdoor wordt de sub langer/groter. Maar is wel gelijk te gebruiken, een missile via tube moet altijd eerst geladen worden.
Detectie van de sub met een VLS lancering is groter dan bij tube-lancering, denk ik, omdat via tube horizontaal gelanceerd wordt en niet rechtstandig de lucht in gaat
Bij beide systemen moet de sub net onder de water oppervlakte zijn, dus dat is geen verschil

torpedo-gelanceerd denk ik....kan de torpedo/raket ook verder van de onderzeeboot pas het wateroppervlak doorbreken. Is ook te herladen..de VLS alleen in een haven.

Harald

Wat zal een betere aanvalsmethode zijn met anti-ship missile :

1) lancering via VLS
2) lancering via torpedo-tube

of maakt dit geen verschil ??

Het is natuurlijk wel zo dat een VLS systeem ruimte inneemt, dus hierdoor wordt de sub langer/groter. Maar is wel gelijk te gebruiken, een missile via tube moet altijd eerst geladen worden.
Detectie van de sub met een VLS lancering is groter dan bij tube-lancering, denk ik, omdat via tube horizontaal gelanceerd wordt en niet rechtstandig de lucht in gaat
Bij beide systemen moet de sub net onder de water oppervlakte zijn, dus dat is geen verschil

Jellington

Citaat van: Ace1 op 25/06/2014 | 20:06 uur
Jellington bekijk even dit filmpje zo snap je wat wij bedoelen.





Ik snapte al wat jullie bedoelden, zie reactie #768.
Toch bedankt!

Ace1

Citaat van: Jellington op 25/06/2014 | 01:25 uur
Ik heb een vraag, wat heeft een onderzeeboot aan zo'n missile als het al torpedo's heeft?

Jellington bekijk even dit filmpje zo snap je wat wij bedoelen.




Elzenga

Citaat van: Reinier op 25/06/2014 | 09:32 uur
Nu hebben we ook platformen om tactom's te lanceren; is daar deels ook al op voorbereid en de plannen waren daar ook voor.
(Henk Kamp: M-fregatten afstoten en tactom's voor LCF's en F16's)
Politieke steun ontbrak daar toen voor om door te zetten; wat moet Nederland met first strike wapens?

Mogelijkheid is er al, alleen de wil ontbreekt (nog)

Dit soort wapens worden ook regelmatig gebruikt als afschrikking of vergelding...bv om terroristenkampementen te bestoken. Dat lijkt me ook wel een goede optie voor KrijgsmachtNL.

StrataNL

Waarom krijgen we dan wel JASSM's?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Reinier

Citaat van: Zeewier op 25/06/2014 | 01:41 uur
Heb ik allemaal al een keer hier voorzichtig voorgesteld. Maar ik ben dan ook al een jaar op de hoogte van deze canister launched NSM. ;) Met SSK (SSG?) onderzeeboten & de F-35 heeft Nederland twee onzichtbare platformen om kruisraketten te lanceren.
Nu hebben we ook platformen om tactom's te lanceren; is daar deels ook al op voorbereid en de plannen waren daar ook voor.
(Henk Kamp: M-fregatten afstoten en tactom's voor LCF's en F16's)
Politieke steun ontbrak daar toen voor om door te zetten; wat moet Nederland met first strike wapens?

Mogelijkheid is er al, alleen de wil ontbreekt (nog)