U(C)AV ontwikkelingen

Gestart door Elzenga, 29/10/2011 | 19:50 uur

Poleme

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....
Pfff, later te willen?  Uitstel kan hier wel eens gaan leiden tot afstel.  Aangezien de kans zeer groot is dat de Nederlandse defensie begroting in 2013 - 2020 structureel nog verder daalt.  Een keuze voor een (semi) Europese MALE UAV betekend ook Niet van de plank kopen, met alle risico's van dien.
Off-topic: Een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert?  Tussen jouw oren ja.  Vele bedrijven in Nederland en Europa zien de Euro munt & overstretched EU Empire toch echt als iets onhoudbaars.  En richten hun strategie dus ook op andere continenten, voor het geval het hier (gruwelijk) fout gaat.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Northrop Grumman Gets Go-Ahead for Larger Fire Scout

Northrop Grumman received a contract from the U.S. Naval Air Systems Command (Navair) to build the MQ-8C Fire Scout unmanned helicopter based on the Bell 407 airframe. The contract, announced April 23, has a not-to-exceed cost ceiling of $262 million for two demonstration and six production MQ-8Cs. Overall, 28 aircraft are sought to meet an urgent requirement of the Special Operations Command by 2014.


Northrop Grumman received a contract from the U.S. Naval Air Systems Command (Navair) to build the MQ-8C Fire Scout unmanned helicopter based on the Bell 407 airframe.

The MQ-8C will be larger and have greater range, endurance and payload capacity than the current Northrop Grumman MQ-8B, based on the Sikorsky-Schweizer 333 helicopter. Northrop Grumman and Bell Helicopter started developing the larger variant, then called Fire-X, in early 2010. It was initially aimed at the Navy's medium-range maritime unmanned air system (MRUAS) which has now been cancelled. The aircraft achieved its first fully autonomous flight in December 2010 at Yuma Proving Ground, Ariz. At the time, Northrop Grumman said the Fire-X was capable of carrying a useful load of 3,200 pounds with mission endurance up to 16 hours. The Navy's specifications for the MQ-8B list a payload capacity of 600 pounds and range of 110 nm with five hours on station.

Final assembly of the MQ-8C will be completed at Northrop Grumman's Unmanned Systems Center in Moss Point, Miss. "Through our company-funded Fire-X demonstration effort we proved that using the mature unmanned systems architecture developed for the MQ-8B Fire Scout paired with the Bell 407 helicopter would provide greater capability efficiently and affordably," said Duke Dufresne, Northrop Grumman general manager for unmanned systems. "By using systems that have many years of development already invested in them we can meet the Navy's needs quickly."

Navair awarded the contract as it continued to investigate the April 6 crash of an MQ-8B Fire Scout in Afghanistan and a March 30 ditching at sea. The incidents led the Navy to suspend Fire Scout operations. "We're working closely with the Navy in their investigations [of] those incidents to really make sure we've got down the root cause," Northrop Grumman CEO Wes Bush said April 25 during the company's first-quarter conference call. "The Navy recently stated that it does not believe there are any systemic issues," he continued.

http://ainonline.com/aviation-news/ain-defense-perspective/2012-05-04/northrop-grumman-gets-go-ahead-larger-fire-scout

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 18:33 uur
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

IF ever!

Elzenga

Citaat van: Poleme op 31/05/2013 | 18:28 uur
De totale ontwikkelings kosten voor de Mantis worden geschat op EUR 1 - 1,5 miljard.  Als de politiek en de economie niet in de weg zitten, dan kan de Mantis in 2020 worden ingevoerd.  Duitsland wil echter al in 2016 beschikken over de eerste UCAV's.
De MQ-9 Reaper met zijn bewezen vaardigheden en prijzen kan al in 2015 worden ingevoerd.  Een aangepaste Heron TP, die dus wat meer (ontwikkeling) risico heeft, kan in 2015 - 2016 worden ingevoerd.
Ook Nederland zou graag voor 2020 al een MALE UAV willen invoeren en daarmee komt de Mantis te laat voor NL en Duitsland.
of ze wel gewoon later te willen...en te kiezen voor een strategische keuze die op termijn voordelen oplevert....

Poleme

Citaat van: Elzenga op 30/05/2013 | 20:03 uur
ik verwacht eerder een variant van de Mantis...http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Mantis
De totale ontwikkelings kosten voor de Mantis worden geschat op EUR 1 - 1,5 miljard.  Als de politiek en de economie niet in de weg zitten, dan kan de Mantis in 2020 worden ingevoerd.  Duitsland wil echter al in 2016 beschikken over de eerste UCAV's.
De MQ-9 Reaper met zijn bewezen vaardigheden en prijzen kan al in 2015 worden ingevoerd.  Een aangepaste Heron TP, die dus wat meer (ontwikkeling) risico heeft, kan in 2015 - 2016 worden ingevoerd.
Ook Nederland zou graag voor 2020 al een MALE UAV willen invoeren en daarmee komt de Mantis te laat voor NL en Duitsland.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 31/05/2013 | 09:12 uur
Hoewel ik iets las over "onenigheid" zou dit het toestel moeten zijn waarop de Britten en Fransen hun UCAV gaan ontwikkelen. Daar zou Duitsland zich bij aan kunnen sluiten (Nederland trouwens ook!!). De Talarion is weer een stap verder..gezien straalaandrijving.

Mijn voorkeur gaat nu even uit om iets van de plank te kopen gezien de  vertragingen en de kostenoverschrijdingen met de JSF en NH90 en in het buitenland met de A400M.

Elzenga

#137
Citaat van: Thomasen op 30/05/2013 | 23:30 uur
Lijkt me een mooi ding, maar ik verwacht niet dat de Duitsers er voor gaan.
Hoewel ik iets las over "onenigheid" zou dit het toestel moeten zijn waarop de Britten en Fransen hun UCAV gaan ontwikkelen...Telemos. Daar zou Duitsland zich bij aan kunnen sluiten (Nederland trouwens ook!!). De Talarion is weer een stap verder..gezien straalaandrijving.

dudge

Citaat van: Elzenga op 30/05/2013 | 20:03 uur
ik verwacht eerder een variant van de Mantis...http://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems_Mantis

Lijkt me een mooi ding, maar ik verwacht niet dat de Duitsers er voor gaan.

dudge

Citaat van: Poleme op 30/05/2013 | 19:41 uur
Die geef ik zeer weing kans gezien de (te) geringe interesse van de diverse betrokken landen.  Meeste kans maakt toch de MQ-9 Reaper en op een tweede plaats de Heron TP.
De Italianen bekijken deze Heron TP overigens om eventueel te dienen als basis voor een interim Europese MALE UCAV.  Op langere termijn zou er dan een nieuw en volledig Europees MALE U(C)AV ontwerp moeten komen.

Dat klopt op zich wel, maar zou het niet zijn dat die interesse nu kan groeien. Duitsland wil dus nog 16 MALE drones kopen, en dan vraag ik me af of dat werkelijk 16 drones zijn, of dat het 16 systemen zijn, en Nederland wil er ook nog een aantal. Met de 'anschluss' zoals MinDef deze voor ogen heeft, zou een gezamenlijke koop niet heel gek zijn. Zowel de Duitsers als de Nederlanders hebben nog even de tijd. Maargoed, de MQ9 en Heron zijn natuurlijk wel producten met een stevige CV en goede track record.

Elzenga


DvdW

Citaat van: Poleme op 30/05/2013 | 19:41 uur
De Italianen bekijken deze Heron TP overigens om eventueel te dienen als basis voor een interim Europese MALE UCAV.  Op langere termijn zou er dan een nieuw en volledig Europees MALE U(C)AV ontwerp moeten komen.
We kunnen het ook gewoon op de Chineese manier doen... Heron TP en/of MQ-9 lenen, kopieren, plakken, klaar  :devil:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Poleme

Citaat van: Thomasen op 30/05/2013 | 18:58 uur
Zou dan toch de Talarion een kans krijgen?
Die geef ik zeer weing kans gezien de (te) geringe interesse van de diverse betrokken landen.  Meeste kans maakt toch de MQ-9 Reaper en op een tweede plaats de Heron TP.
De Italianen bekijken deze Heron TP overigens om eventueel te dienen als basis voor een interim Europese MALE UCAV.  Op langere termijn zou er dan een nieuw en volledig Europees MALE U(C)AV ontwerp moeten komen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Zou dan toch de Talarion een kans krijgen?

DvdW

Germany Plans To Buy 16 Armed Drones


BERLIN — Germany is sticking with a plan to buy 16 combat drones, an official said Wednesday, despite a controversy embroiling its defense minister over a scrapped surveillance drone project.

Lees hier verder
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל