Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

#233
Citaat van: johandeleeuw2002 op 13/08/2015 | 20:17 uur
Dat kleine trainingsquadron op leeuwarden wat ik voorstel bedoel ik niet als grote trainingseenheid voor de omscholing van verse piloten naar de europese omstandigheden maar gewoon voor de routine oefeningen boven de vliehors en de noordzee zoals die dagelijks (zouden moeten) plaatsvinden
Oh, maar dan is het een operationeel squadron. Routine oefeningen kunnen door alle squadrons worden uitgevoerd.

Eerder gaf al de TACTES taak aan, omdat dit een uiterst functionele taak is. Ook vanwege de Fighter Weapons Instructor Training (FWIT).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Sparkplug op 13/08/2015 | 19:43 uur
Vliegbasis Volkel is in staat om 54 toestellen te herbergen. Ooit had deze drie squadrons met elk minstens 18 toestellen.

Ik had geloof ik gehoord dat er 32 shelters zijn op volkel
Maar dat ik genoeg voor mijn plan van bij 35-45 F-35's in NL
3 squadrons met elk 9-10 kisten per squadron
En die trainingseenheid op leeuwarden met 7-10 kisten
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Dat kleine trainingsquadron op leeuwarden wat ik voorstel bedoel ik niet als grote trainingseenheid voor de omscholing van verse piloten naar de europese omstandigheden maar gewoon voor de routine oefeningen boven de vliehors en de noordzee zoals die dagelijks (zouden moeten) plaatsvinden
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 13/08/2015 | 20:05 uur
Met Europese vliegbasis bedoel ik ook een vliegbasis buiten Nederland en niet Vliegbasis Leeuwarden ;) De bewoners van Leeuwarden zouden anders een hartverzakking krijgen ;D
Ja daar begreep ik je goed...vliegbasis buiten Nederland.. want anders...;)

Sparkplug

Citaat van: Elzenga op 13/08/2015 | 19:56 uur
Lijkt me een goed idee...al pleit ik zelf voor een vliegbasis elders in Europa voor training en opleiding...want ook Leeuwarden kent zijn geluidsoverlast-grenzen inmiddels*.
Met Europese vliegbasis bedoel ik ook een vliegbasis buiten Nederland en niet Vliegbasis Leeuwarden ;) De bewoners van Leeuwarden zouden anders een hartverzakking krijgen ;D

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: johandeleeuw2002 op 13/08/2015 | 19:23 uur
Op zich mee eens
Maar het probleem is dat  MPA's meestal grotere toestellen zijn en de infrastructuur op leeuwarden is daar niet op aangepast(hij zal bvb niet in een shelter passen die gebouwd was voor een F-104/F-16)
Dus als NL ooit nog MPA's zou krijgen zou ik het op de kooi(alle maritieme militaire luchtvaart geconcentreerd) of op schiphol(staan ook al de kustwachtvliegtuigen die een overlappende taakstelling hebben en schiphol is gewend aan grotere vliegtuigen)
Kun je ook aan Eindhoven denken...MPA en transport bij elkaar. Maar de Reapers hebben wel een spanwijdte van 20 meter...dus Leeuwarden zal sowieso aangepast moeten worden betreft infrastructuur. Hangt er vanaf of je dan investeert in duurzame infrastructuur of slechts tijdelijke (aangezien de opvolger van de Reaper..bijv. de nEUROn...weer een wat kleinere spanwijdte heeft)
Citaat van: johandeleeuw2002 op 13/08/2015 | 19:23 uurHiervoor zal het aantal reapers wel moeten uitgebreid worden naar minimaal 10
Dat lijkt me voor 2030 sowieso een goed plan...plus bewapening.

Elzenga

Citaat van: Sparkplug op 13/08/2015 | 19:43 uur
Vliegbasis Volkel is in staat om 54 toestellen te herbergen. Ooit had deze drie squadrons met elk minstens 18 toestellen.
De vliegbasis zelf wel ja...de omwonenden niet (meer). En dat kun je tegenwoordig niet meer negeren*..al staan de Russen bij de grens :angel:
Citaat van: Sparkplug op 13/08/2015 | 19:43 uurLaat de op Vliegbasis Leeuwarden gestationeerde F-35A squadron de TACTES taak behouden. Voor opleiding kunnen vier toestellen op Luke AFB blijven, tenzij een Europese vliegbasis de F-35 vliegopleiding gaat krijgen.
Lijkt me een goed idee...al pleit ik zelf voor een vliegbasis elders in Europa voor training en opleiding...want ook Leeuwarden kent zijn geluidsoverlast-grenzen inmiddels*.

(*of we moeten dat...net zoals ze bij Schiphol wel doen...gewoon negeren).

Sparkplug

Citaat van: johandeleeuw2002 op 13/08/2015 | 19:23 uur
Alle F-35's op volkel is met deze aantallen praktisch gezien wel handig maar ik hoop op een uiteindelijk aantal van rond de 50 waarvan 40-45 in NL en dan word volkel echt te klein
Verder is leeuwarden veel dichter bij de vliehors range en de andere oefengebieden boven de noordzee

Dus zeg ik:
Leeuwarden met 1 (klein?) squadron F-35's als (operationele) trainings eenheid
Vliegbasis Volkel is in staat om 54 toestellen te herbergen. Ooit had deze drie squadrons met elk minstens 18 toestellen.

Laat de op Vliegbasis Leeuwarden gestationeerde F-35A squadron de TACTES taak behouden. Voor opleiding kunnen vier toestellen op Luke AFB blijven, tenzij een Europese vliegbasis de F-35 vliegopleiding gaat krijgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/07/2015 | 16:10 uur
Dat zal dan vermoedelijk ook geburen, want:

- 2 banen
- grootste veld van NL
- handiger voor de BE/NL samenwerking
- US speelgoed
- geen stedelijke omgeving
- uitwijkveld Eindhoven om de hoek
- etc

Kunnen de U(C)AV's en wellicht ooit op termijn MPA's naar Leeuwarden
Op zich mee eens
Maar het probleem is dat  MPA's meestal grotere toestellen zijn en de infrastructuur op leeuwarden is daar niet op aangepast(hij zal bvb niet in een shelter passen die gebouwd was voor een F-104/F-16)
Dus als NL ooit nog MPA's zou krijgen zou ik het op de kooi(alle maritieme militaire luchtvaart geconcentreerd) of op schiphol(staan ook al de kustwachtvliegtuigen die een overlappende taakstelling hebben en schiphol is gewend aan grotere vliegtuigen)
Alle F-35's op volkel is met deze aantallen praktisch gezien wel handig maar ik hoop op een uiteindelijk aantal van rond de 50 waarvan 40-45 in NL en dan word volkel echt te klein
Verder is leeuwarden veel dichter bij de vliehors range en de andere oefengebieden boven de noordzee

Dus zeg ik:
Met een uiteindelijk aantal van 35-45 F-35's in NL
Volkel als hoofdbasis met 3 operationele squadrons
Leeuwarden met 1 (klein?) squadron F-35's als (operationele) trainings eenheid
Verder alle U(C)AV capaciteit op leeuwarden concentreren dus ook scaneagle en raven in aparte squadrons onderbrengen ipv dat ze over de hele KL en KLU verspreid zitten
Daarbij ga ik er vanuit dat de MQ-9 reaper inmiddels bewapent mag worden en het toestel de F-35 in missies met weinig/geen dreiging van geavanceerd luchtdoelgeschut  aanvult
Hiervoor zal het aantal reapers wel moeten uitgebreid worden naar minimaal 10
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Citaat van: Sparkplug op 13/08/2015 | 17:27 uur
In deze reactie mis wel het feit dat testtoestel F-35A AF-02 niet is te vergelijken met een volledig inzetbare productie uitvoering van hetzelfde type. Niet zo gek dat deze het afgelopen januari tegen een F-16 aflegde. Het streven is en blijft dat de wendbaarheid van deze minstens zo goed is als de te vervangen F-16 en F/A-18A-D Hornet.
De F-16 was natuurlijk puur voor dit soort gevechten ontworpen dus om gelijke prestaties te krijgen wordt lastig zo niet onmogelijk
Maar de hornet moet haalbaar zijn
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: Lex op 13/08/2015 | 17:09 uur
Reactie Mindef op het bericht Test Pilot Admits the F-35 Can't Dogfight

Het Kamerstuk.

Kamerbrief, 13 augustus 2015
In deze reactie mis wel het feit dat testtoestel F-35A AF-02 niet is te vergelijken met een volledig inzetbare productie uitvoering van hetzelfde type. Niet zo gek dat deze het afgelopen januari tegen een F-16 aflegde. Het streven is en blijft dat de wendbaarheid van deze minstens zo goed is als de te vervangen F-16 en F/A-18A-D Hornet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lex

Reactie Mindef op het bericht Test Pilot Admits the F-35 Can't Dogfight

Het Kamerstuk.

Kamerbrief, 13 augustus 2015

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 17/07/2015 | 15:01 uur
Daar pleit ik ook voor. Alle toestellen op Volkel.

Dat zal dan vermoedelijk ook geburen, want:

- 2 banen
- grootste veld van NL
- handiger voor de BE/NL samenwerking
- US speelgoed
- geen stedelijke omgeving
- uitwijkveld Eindhoven om de hoek
- etc

Kunnen de U(C)AV's en wellicht ooit op termijn MPA's naar Leeuwarden

Elzenga

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 14:49 uur
Nee. dat beide velden nu nog genoemd worden is volgens mij puur en alleen om de provincies en KLu volk rustig te houden. Logisch nadenkend is het natuurlijk van de zotte om  2 x 12 of 2 x 16 kisten (laten we eens ruig doen) over twee velden te verdelen. De (extra) kosten die ermee gemoeid zijn kan je beter op andere gebieden inzetten.
Daar pleit ik ook voor. Alle toestellen op Volkel.

Elzenga

Citaat van: Ros op 17/07/2015 | 14:39 uur
Als wij richting de 2% NAVO norm gaan + wat extra kan je dit soort voorstellen lanceren.  Een FOB en/of reserveveld  is normaal een veld zonder alle faciliteiten van een MOB. En die heb je voor de F-35 wel degelijk nodig. Dit zou een dubbele investering betreffen en  beduidend hogere exploitatiekosten per jaar.....en de F-35 os al zo lekker goedkoop in gebruik  :cute-smile: Verkoop dit maar even aan Den Haag en de andere KMD's.
tja...als een voorwaartse stationering met de F-35s niet mogelijk wordt is dat wel een handicap. Maar goed..alles valt of staat met hoeveel geld er bij komt de komende jaren en welke visie en ambitieniveau dat gaat financieren.