Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur


Parera

Citaat van: Harald op 14/05/2020 | 09:45 uur
Thyssenkrupp, Fincantieri in talks to form warship champion

https://www.reuters.com/article/us-thyssenkrupp-fincantieri-m-a-exclusiv/exclusive-thyssenkrupp-fincantieri-in-talks-to-form-warship-champion-source-idUSKBN22P23E


DU/IT samenwerking in een Warship Champion ... ??  :hrmph:
De Italianen hebben al een vergaande samenwerking met Frankrijk. Ik zie dan ook de meerwaarde voor de Italianen er niet in om nu samen met de Duitsers een nieuwe grote alliancie op te zetten in de Warship sector. Waar de Italianen de FREMM hebben met de Fransen.

Dan lijk me een samen werking DU/NL een veel meer voor de hand liggend. Maar een vergaande Alliancie met 3 Duitse werven en Damen ...  :hrmph: ?? ... Nee, denk het niet. Samenwerken met een gezamenlijk ontwerp, sensoren e.d. zoals vaker is gedaan lijk me goed.

TK wil van haar marinebouw afdeling af omdat dit de best draaiende tak van het bedrijf is. Waarschijnlijk hopen ze via Italië / Frankrijk snel van het bedrijf af te kunnen en hopen ze dat op die manier ''1 EU marine bouw bedrijf'' ontstaat maar ze zijn/waren ook in gesprek  met de Duitse partners voor de vorming van 1 groot bedrijf.

Wat je straks krijgt bij een verkoop van TKMS aan Fincantieri / Naval Group is dat je andere bedrijven zoals Blohm & Voss, Lurssen en German Naval Yards een hoek in dwingt en de kans is aanwezig dat (een deel ervan) ze gaan samenwerken met bijvoorbeeld Damen en/of andere Europese werven.

Navantia zit al in het kliekje Fin / NG dus daarvan moeten we ook niet veel mogelijkheden verwachten. De beste uitkomst is dat er straks een Noordelijke samenwerking komt en een Zuidelijke die er al is.

Harald

Thyssenkrupp, Fincantieri in talks to form warship champion

https://www.reuters.com/article/us-thyssenkrupp-fincantieri-m-a-exclusiv/exclusive-thyssenkrupp-fincantieri-in-talks-to-form-warship-champion-source-idUSKBN22P23E


DU/IT samenwerking in een Warship Champion ... ??  :hrmph:
De Italianen hebben al een vergaande samenwerking met Frankrijk. Ik zie dan ook de meerwaarde voor de Italianen er niet in om nu samen met de Duitsers een nieuwe grote alliancie op te zetten in de Warship sector. Waar de Italianen de FREMM hebben met de Fransen.

Dan lijk me een samen werking DU/NL een veel meer voor de hand liggend. Maar een vergaande Alliancie met 3 Duitse werven en Damen ...  :hrmph: ?? ... Nee, denk het niet. Samenwerken met een gezamenlijk ontwerp, sensoren e.d. zoals vaker is gedaan lijk me goed.


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

South Korea's Mid-Term Defense Procurement Plan Largely Unaffected By COVID-19 Crisis
https://www.navalnews.com/naval-news/2020/05/south-koreas-mid-term-defense-procurement-plan-largely-unaffected-by-covid-19-crisis/

Here are the main naval programs which are part of this procurement plan:
Acquisition of 20 additional F-35A... or B variant for the future LHD (LPX-II)
LPX-II program
Joint Fire Support Vessel program (arsenal ship)
KDX-III Batch II destroyer
Son Won Il-class (KSS-II/ Type 214) submarine upgrade program
Super Lynx upgrade program
L-SAM program (including its naval variant)




Harald


Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Via Janes.com een artikel over de verkoop van de ex-Adelaide klasse naar Chili, hierin word aangegeven dat de Phalanx verwijderd word in Australië en dat de Chilenen hun Goalkeepers van de L-fregatten gaan inbouwen op de 2 nieuwe fregatten.

https://www.janes.com/article/95688/australia-transfers-adelaide-class-frigates-to-chile


CitaatThe two frigates, which have been renamed Almirante Latorre (FFG 14) and Capitan Prat (FFG 11), are undergoing a basic refit at Garden Island shipyard, in Sydney. The Phalanx Close-In Weapon System (CIWS) will be removed in Australia, and the Thales Goalkeeper CIWS along with the other standard equipment, will be refitted after the ships arrive in Chile.


Parera

Ex-RAN Adelaide-Class Frigates Commissioned With The Chilean Navy

https://www.navalnews.com/naval-news/2020/04/ex-ran-adelaide-class-frigates-commissioned-with-the-chilean-navy/


:annoyed: Dit hadden onze fregatten kunnen zijn als we niet zo traag waren met de vervanging.

Parera

Citaat van: Harald op 16/04/2020 | 14:49 uur
Multi-Role Support Ships for the Royal Navy – one size fits all?     ( ....  :hrmph: .... Misschien kunnen ze beter naar een Karel Doorman kijken 

Ja op het moment dat de aanbesteding gaat lopen kun je verwachten dat Damen een poging gaat doen ( met Britse partner).

Daarbij heeft Damen het voordeel dat het een proven concept is , alle andere opties bestaan enkel op papier. En de keuze met welldock of steel beach is ook geen probleem, Damen heeft de kennis en ervaring met beide. En de Britten zijn bekend met de Enforcer serie schepen.

Harald

Multi-Role Support Ships for the Royal Navy – one size fits all?     ( ....  :hrmph: .... Misschien kunnen ze beter naar een Karel Doorman kijken  )

Here comes MRSS

MRSS is not an entirely new idea, a pre-concept study was conducted between 2017-2018 by the MoD's Naval Design Partnering (NDP) team, primarily focussed on possible replacements for the LPDs. Developments in modular systems, manpower-reduction, miniaturisation, autonomous and off-board systems make it easier for different roles to co-exist in a single vessel. The old way of thinking that to be considered 'first-rate', a ship cannot be a 'jack of all trades' is being challenged by new technology and financial necessity.

In a wider sense the MRSS concept may not just be about using the same hull for different ships but a more radical design for a truly adaptable ship with modular equipment that can be rapidly reconfigured for different missions. The adaptable ship will inevitably be more expensive than a single role vessel as it has to have the infrastructure and systems in place to support multiple missions. It is also more challenging from a naval architecture perspective, as different types of vessels use a variety of naval standards and classifications. Does the MRSS need to be built to full warship survivability standards or will the lesser standards of a typical RFA suffice?

There are obvious attractions in standardising on a single hull type. A common hull, propulsion, electrical system and other internal equipment would achieve economies of scale both initially and during through-life support. Theoretically, the build process of the later vessels should be more efficient as the shipyard gains experience. Being wildly optimistic, MRSS could potentially deliver at least 2 LSS / LPD replacements, 3 FSS and potentially 1 or 2 Hospital/Aid ships and even a replacement for RFA Argus. Building multiple vessels to the same design to a steady drumbeat would ensure continuity of work for UK industry for a decade. Cammell Laird in Birkenhead and Babcock Marine in Rosyth would be the obvious candidates for involvement. A less attractive, but perhaps more realistic option, would result in fewer ships but designed to be adaptable, able to act as both a replenishment ship an amphibious platform.

The ELLIDA concept developed by BMT is an existing solution for the MRSS requirement, a hybrid replenishment, logistic and landing ship available in various configurations up to around 24,000 tonnes.



https://www.savetheroyalnavy.org/multi-role-support-ships-for-the-royal-navy-one-size-fits-all/


In focus: the BMT ELLIDA multi-role and logistics vessel concept
https://www.savetheroyalnavy.org/in-focus-the-bmt-ellida-multi-role-and-logistics-vessel-concept/

Sparkplug

#1033
Japan commissions first Maya-class guided-missile destroyer

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/japan-commissions-first-maya-class-guided-missile-destroyer


The JMSDF commissioned the first of two Maya (Improved Atago)-class destroyers on 19 March in a ceremony held in Yokohama, Kanagawa Prefecture. (Kosuke Takahashi)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Harald op 11/03/2020 | 10:36 uur
Acting US navy secretary wants "clean sheet" carrier study

US Acting Navy Secretary Thomas Modly is looking for his Future Carrier Task Force Study to provide a "clean sheet" of alternative aircraft carrier choices after Ford-class ships to include smaller and even conventionally powered vessels.

Acknowledging the current Ford-class carriers provide greater capabilities than the predecessor Nimitz-class vessels – and will be plying the seas for another half century or more – Modly wants the six-month study launched this week to determine to best carrier design and force makeup for the succeeding decades, he said on 10 March during a media briefing.

"Do we continue to build those (next-generation large-deck carriers), or something different?" Modly said.

https://www.janes.com/article/94815/acting-us-navy-secretary-wants-clean-sheet-carrier-study

Zou de Future Carrier er zo uit gaan zien ?  ( ..  ;) )



De Amerikanen denken serieus na over de toekomst van de vliegkampschepen.

Hebben de Amerikaanse vliegkampschepen nog wel een toekomst? Amerika twijfelt

In de tijd van het coronavirus is in korte tijd alles onzeker geworden. Zelfs de waarde van het vliegkampschip voor de Amerikaanse marine, al heeft dat weinig te maken met het virus. Sinds de aanval op Pearl Harbor zijn de carriers een van de belangrijkste pijlers van de US Navy. Naast de kernonderzeeboten was hun belang onbetwist. De vraag is hoe lang dat nog zo is. 


.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Hebben-de-Amerikaanse-vliegkampschepen-nog-wel-een-toekomst-Amerika-twijfelt-180320.html

Poleme

#1031
Citaat van: Harald op 16/03/2020 | 16:59 uur
Hyundai receives USD325 million contract for first Ulsan-class Batch III frigate


Key Points
•Hyundai Heavy Industries has received a contract to refine the design for and build South Korea's first Ulsan-class Batch III frigate
•The warship will likely be equipped with a locally developed multifunction radar and a vertical launching system

Hyundai Heavy Industries (HHI) has received a KRW400 (USD325 million) contract to design and build the first Ulsan-class Batch III frigate for the Republic of Korea Navy (RoKN).  The contract, which has been signed with South Korea's Defense Acquisition Program Administration (DAPA), was announced on 16 March.

The vessel is the first of six 3,500-tonne frigates planned for the batch. The contract covers detailed designed work and construction of the first-of-class. HHI received the contract to carry out basic design work for the batch in 2916.

The vessel will have an overall length of 129 m and a width of 15 m. It will feature a hybrid electric and gas propulsion system, and can attain a maximum speed of 30 kt.
The frigate can utilise its electric propulsion systems during anti-submarine operations to minimise its acoustic signatures. Accordingly, the vessel will rely on gas turbine propulsion when it needs to operate at high speeds, said HHI.   HHI also noted that the warship will be equipped with a four-sided fixed multifunction phased array radar "capable of 360-degrees omni-directional detection, tracking, and engagement".

https://www.janes.com/article/94892/hyundai-receives-usd325-million-contract-for-first-ulsan-class-batch-iii-frigate
Een 3.500 tonner fregat met CODELOG aandrijving, 1x 30 - 35 MW Rolls Royce gasturbine, vier MTU 4000 diesels en 2 electro-motoren.
Op de 'bak' (boeg) een 127 mm kanon en nu 3 clusters K-VLS met in totaal 24 cellen, waarbij men claimt dat er ruimte is voor extra K-VLS cellen, (in totaal max. 32 cellen). 
In elke cel kunnen vier K-SAAM's microgolf radar & Infrarood geleide RIM-116 RAM achtige luchtdoelraketten.  In combinatie met  (supersonische) Haeryong Land Attack kruisvluchtwapens met een bereik van 200 km en / of  K-ASROC Red Sharks met een bereik van 19 km.  Vlakbij  de hangar is nog plaats voor in totaal 8x SSM-700K C-Star anti schip raketten, vergelijkbaar met de Harpoon.  In de hangar is ruimte voor een 10 tons helikopter.  Plus dit fregat heeft nog 2x drie-ling torpedo buizen.

Volgens het Zuid-Koreaanse DMO zou het "lead ship" in de Ulsan / FFX Batch III qua ontwerp en bouwkosten rond de USD 377 miljoen gaan kosten.

De 6 eenheden grote FFX-I Incheon klasse, in dienst gesteld in 2013 - 2016, heeft een CODOG met 2 LM2500 gasturbines & 2 diesels, ca. 2.300 - 2.800 ton, 114 m lang en 14 meter breed kostte rond 2015 USD 232 miljoen.
Maar had geen K-VLS , wel een Phalanx CIWS, 1x RIM-116 RAM, maximaal 8 diagonaal gelanceerde Haeryong Land Attack missiles voor de rest was de bewapening gelijk aan de FFX-Batch II.  Met uitzondering van de boord heli, deze klasse kan hooguit een 5-tonner zoals de Super Lynx inzetten.

De Incheon FFX-I klasse evolueerde weer naar het grotere FFX-II Daegu klasse, welke 8 schepen gaat tellen, de eerste kwam in 2018 in dienst.  Maximaal 3.592 ton, verlengd naar 122 meter, kreeg deze een CODLOG / CODELOG aandrijving van 1 Rolls Royce MT30 gasturbine & 4 diesels.  Kan wel een boord heli meevoeren van 10 ton en beschikt over een 16 cels in Korea ontworpen K-VLS.  Voor de verdere bewapening is deze klasse vergelijkbaar met de FFX Batch III.
In november 2018 werden twee FFX-II Daegu schepen besteld voor in totaal USD 558 miljoen = USD 279 miljoen per FFX-II.
Een maand later, werd er weer een order van 2 Daegu's geplaatst voor elk USD 281,50 miljoen.
Da's goedkoop, maakt mij benieuwd wat er wel en niet in deze aanschafprijs zit.  Maar de Zuid-Koreanen zijn net als de Japanners wel goed bezig.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 16/03/2020 | 19:54 uur
Je snapt me niet. Heb het over de niruwe fregatten. Op de tekentafel.
ESM, Electronic Support Measures in die steeds dunnere maar vooral hogere masten: passieve Signal en Communications Intel vergaring, opsporing, identificering en lokalisering van radio en radar zenders wordt steeds belangrijker.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.