Zr.Ms. Evertsen op wereldreis in 2021

Gestart door Harald, 24/09/2020 | 14:55 uur

Sparkplug

U.K. Carrier HMS Queen Elizabeth Now on the Edge of the South China Sea

https://news.usni.org/2021/07/25/u-k-carrier-hms-queen-elizabeth-now-on-the-edge-of-the-south-china-sea

(Klik op afbeelding voor vergroting)

Royal Malaysian Navy Frigate KD Lekiu (FFG30) sailing with Royal Navy Carrier Queen Elizabeth (RO8) and Royal Netherlands Navy frigate HNLMS Evertsen (F805) during the Passex exercise in the Malacca Strait on July 25, 2021. Malaysian Royal Navy Photo
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Kornet43

Een schip heeft, net zoals alle vrij te bewegen objecten, zes vrijheidsgraden.
Over alle drie assen kan een schip draaien (roteren) of heen en weer bewegen (transleren). Door golven en stromingen kan een schip op totaal zes manieren heen en weer bewegen. Deze zes bewegingen hebben ieder een eigen naam.
1 Rotatie

   Gieren, het heen en terug draaien om de staande as, bij wijze van
   spreken om de scheepsmast.
   Slingeren, het heen en terug draaien om de lengteas.
   Stampen, het heen en terug draaien om de breedteas.

   De verzamelnaam voor deze draaiende bewegingen is rollen.

2. Translatie
   
    Dompen of deinen, het op en neer bewegen van het schip.
    Verzetten, het naar links en rechts bewegen van het schip.
    Schrikken, het naar voor en achter bewegen van het schip.

StrataNL

Citaat van: Reinier op 22/07/2021 | 17:29 uur
Wat ik mij afvroeg; hoe laten ze het schip zo rollen? Zoals ik dat ook zou doen in mijn bootje; flink aan het roer heen en weer trekken?
Jep, gas(turbines) erop en maximale roeruitslag.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Reinier

Citaat van: Ace1 op 22/07/2021 | 13:47 uur
Het water wat het fregat besproeit zorgt in geval van van een conflict en de tegenstanders NBC wapens gebruikt dat de sproeiers de straling verwijdert of vermindert.
Maar je werkt toch bij DMO jouw collega's met een maritieme achtergrond kunnen jouw dat nog beter uitleggen dan ik dat kan.
Wat ik mij afvroeg; hoe laten ze het schip zo rollen? Zoals ik dat ook zou doen in mijn bootje; flink aan het roer heen en weer trekken?

StrataNL

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 13:28 uur
Niemand incluis ik snapt de ballen wat er hier gebeurt als je het niet duidt.
Het wegspoelen van CBRN contaminatie na een fall-out door middel van de dek sproei-installatie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 22/07/2021 | 13:56 uur
Je bent toch nooit te oud om iets leren en jouw collega's met een maritieme achtergrond kunnen van een cavalerist toch ook iets leren?

Zo werkt het niet echt. Het zijn afgeschermde afdelingen en autonome bedrijven. De directie is er voornamelijk voor afstemming van de behoeften die via dops of welke club ook binnenkomen. Ik heb niet veel contact met projectleiders en engineers maar met name de afdelingshoofden en directeuren. Ik zit ook meer aan beleidsmatige kant.

In normale tijden kan ik prima even langslopen en vragen wat er op de foto gebeurt. Maar mijn behoefte om het te weten is niet groot genoeg dat ik een email stuur met die boot en de vraag wat ze er in hemelsnaam aan het doen zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 13:50 uur
Thuiswerken is een bitsj. En het is niet de bedoeling dat ik mensen ga lastigvallen wegens mijn gebrek aan relevante maritieme kennis.  :angel:

Je bent toch nooit te oud om iets leren en jouw collega's met een maritieme achtergrond kunnen van een cavalerist toch ook iets leren?

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 22/07/2021 | 13:47 uur
Het water wat het fregat besproeit zorgt in geval van van een conflict en de tegenstanders NBC wapens gebruikt dat de sproeiers de straling verwijdert of vermindert.
Maar je werkt toch bij DMO jouw collega's met een maritieme achtergrond kunnen jouw dat nog beter uitleggen dan ik dat kan.

Thuiswerken is een bitsj. En het is niet de bedoeling dat ik mensen ga lastigvallen wegens mijn gebrek aan relevante maritieme kennis.  :angel:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2021 | 13:28 uur
Niemand incluis ik snapt de ballen wat er hier gebeurt als je het niet duidt.

Het water wat het fregat besproeit zorgt in geval van van een conflict en de tegenstanders NBC wapens gebruikt dat de sproeiers de straling verwijdert of vermindert.
Maar je werkt toch bij DMO jouw collega's met een maritieme achtergrond kunnen jouw dat nog beter uitleggen dan ik dat kan.

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Zr.Ms. Evertsen toch niet naar Indonesiƫ, wel eerder in Zuid-Chinese Zee

Het Nederlandse Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. Evertsen dat momenteel met de Britse carrier HMS Queen Elizabeth in de buurt van India vaart, zal geen bezoek brengen aan IndonesiĆ«. Dat schrijft minister van Defensie Ank Bijleveld vandaag aan de Tweede Kamer. 

..../....

https://marineschepen.nl/nieuws/Evertsen-toch-niet-naar-Jakarta-210721.html

Lex

Kamerbrief: Nederlandse deelname aan Britse Carrier Strike Group (CSG) reisdeel Indo-Pacifische regio

De brief, waarin oa staat dat door Covid-19 het bezoek aan Jakarta geen doorgang kan vinden.

Kamerstuk, 21-07-2021

Sparkplug

#126
@HNLMS_Evertsen

CitaatYesterday we tested the pre-wetting installation and forced roll not only a usefull test, but a pretty picture as well. #CSG21 #WeAreNATO



https://twitter.com/HNLMS_Evertsen/status/1416304518875295746
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: ARM-WAP op 16/07/2021 | 13:42 uur
GT-wissel was/is redelijk "makkelijk" te doen omdat er een trunking system is voorzien voor de inname van de grote hoeveelheid lucht die aangezogen wordt voor de verbranding van de brandstof.
Het evacueren van de GT gebeurt via die ruimtes die vast voorzien zijn voor die air intakes.

Voor diesels (props en gensets) is het volume van de ruimte nodig voor air intakes veel kleiner... dus langs daar kan je ze niet evacueren.
De diesels zelf zijn goed uit de kluiten gewassen - zelfs bijna twee keer zo groot zijn als de turbine zelf. De massa is veel groter.

Dat zijn inderdaad de luiken welke je achter de mast ziet zitten op de LCF'en en M-fregatten. Maar nou zit er volgens mij nog wel ducting in die trunk welke er eerst uit gehesen dient te word.

Denk dat zo'n trunk/luiken systeem ook wel te bedenken is voor een genset of hoofdmotor. Veel Damen schepen hebben al een of meerdere luiken in het dek voor het snel verwisselen van hoofdmotoren. Bij de spoorwegen werkt men met een plug&play systeem voor het wisselen van diesels. Volgens zijn die diesels in locomotieven van dezelfde omvang als in een fregat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ARM-WAP

GT-wissel was/is redelijk "makkelijk" te doen omdat er een trunking system is voorzien voor de inname van de grote hoeveelheid lucht die aangezogen wordt voor de verbranding van de brandstof.
Het evacueren van de GT gebeurt via die ruimtes die vast voorzien zijn voor die air intakes.

Voor diesels (props en gensets) is het volume van de ruimte nodig voor air intakes veel kleiner... dus langs daar kan je ze niet evacueren.
De diesels zelf zijn goed uit de kluiten gewassen - zelfs bijna twee keer zo groot zijn als de turbine zelf. De massa is veel groter.