Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 22:47 uur
Is dit wel eerlijk? Betrokkene is niet in staat zich hiertegen te verdedigen.

Lex
Algeheel beheerder


Je hebt gelijk, ik heb de toevoeging verwijderd uit betreffende bijdrage.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/03/2018 | 13:40 uur
** in de laatste 2 gevallen zal een voormalig forum lid (maar wellicht bezoeker) heel verdrietig worden  :angel:
Is dit wel eerlijk? Betrokkene is niet in staat zich hiertegen te verdedigen.

Lex
Algeheel beheerder

Harald

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 18:01 uur
Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:
Eerste schepen voor DU zouden in 2023 opgeleverd moeten worden ! .... zo snel is voor de politiek in NL nog ook te snel ... ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 05/03/2018 | 18:01 uur
Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:

Volgens mij is er voldoende capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 05/03/2018 | 17:56 uur
Ja met een totaal van 6 MKS180's + 4 vMFF's +4 LCF's en 3 vF124's kom je aan 17 hulls op basis van 1 ontwerp komt in de buurt van de FREMM's. Zou Nederland 4 vMFF's aankopen ipv 2 en Duitsland later het 4e origineel geplande F-124 fregat aankopen bij de vervanging van de F-124's zit je toch al aan 20 hulls, mochten er ook nog exports uitkomen vanuit Duitsland en/of Nederland dan word dat alleen maar groter.


Export vMFF  naar Portugal en Chili behoord m.i. tot een reële mogelijkheid.

Lex

Stel dat deze order naar Damen gaat, evenals het vMFF project, kan er dan een verdringingseffect ontstaan?  :angel:

Parera

#145
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:51 uur
In jouw voorbeeld zou je ook de vervanger van de F124 klasse kunnen meenemen.

Ja met een totaal van 6 MKS180's + 4 vMFF's +4 LCF's en 3 vF124's kom je aan 17 hulls op basis van 1 ontwerp komt in de buurt van de FREMM's. Zou Nederland 4 vMFF's aankopen ipv 2 en Duitsland later het 4e origineel geplande F-124 fregat aankopen bij de vervanging van de F-124's zit je toch al aan 20 hulls, mochten er ook nog exports uitkomen vanuit Duitsland en/of Nederland dan word dat alleen maar groter.

Duitsland zal wel gevoellig zijn voor lagere prijzen, ik las ook dat het Damen bod totaal 3,5 miljard euro was voor 4 schepen toch weer 0,5 miljard minder dan het TKMS bod. Damen kan niet bezuinigen op wapen systemen of sensoren want daarvoor betaald elke aanbieder dezelfde prijs maar als ze 500 miljoen kunnen uitsparen op werk aan 4 schepen ten opzichte van de Duitse concurent is toch 125 miljoen per schip en mochten de duitsers doorgaan tot 6 fregatten is dat bijna het 6e fregat gratis.

6 halen = 5 betalen :D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#144
Citaat van: Harald op 05/03/2018 | 17:44 uur
Idd inprincipe niets

Maar als Damen gekozen wordt en het basis ontwerp, romp voor 3 klassen  gerealiseerd kan worden heb je wel enige standaardisatie.  Wat weer een kosten reductie kan betekenen.
En andersom redenerend, het basis ontwerp voor NL/BE M fregat vervanger gebruiken voor LCF fregat vervanging is 1x ontwerpen. En als je dit ontwerp gebruikt voor je MKS180 aanbieding geeft een verlaging binnen je aanbiedingsprijs richting de Duitse overheid en dus een grotere kans op de order.

In jouw voorbeeld zou je ook de vervanger van de F124 klasse kunnen meenemen.

Al heb ik niet de indruk dat dit ook maar een overweging is (tot nu toe).

De nieuwe Duitse regering zou hier verandering in kunnen brengen immers de Duitse krijgsmacht is er dramatische aan toe dan wij dachten en de verhoging van het Duitse defensiebudget is de komende 4 jaar slechts 250 miljoen euro per jaar)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:06 uur
Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.
Idd inprincipe niets

Maar als Damen gekozen wordt en het basis ontwerp, romp voor 3 klassen  gerealiseerd kan worden heb je wel enige standaardisatie.  Wat weer een kosten reductie kan betekenen.
En andersom redenerend, het basis ontwerp voor NL/BE M fregat vervanger gebruiken voor LCF fregat vervanging is 1x ontwerpen. En als je dit ontwerp gebruikt voor je MKS180 aanbieding geeft een verlaging binnen je aanbiedingsprijs richting de Duitse overheid en dus een grotere kans op de order.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 17:06 uur
Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.
Het enigste directe gevolg voor het nederlandse vMFF programma is dat de radar kosten omlaag gaan doordat de Duitsers het zelfde systeem gaan gebruiken en daarmee het totaal uitkomt op 8 tot 10 systemen ipv de huidge 4 die gepland zijn. En de Nederlandse ontwikkelingskosten terug verdiend worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/03/2018 | 15:51 uur
Wat betekent dit nu concreet voor NL en Damen in het bijzonder?

Niets zolang er geen keuze is gemaakt. Valt de keuze op Damen dan betekent dat extra omzet. MKS-180 betekent verder niets voor de KM. Volgens mij heeft Damen werfcapaciteit voldoende om 2 types in voldoende aantal (gefaseerd) te bouwen.

Huzaar1

Wat betekent dit nu concreet voor NL en Damen in het bijzonder?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#139
Leuk om te lezen:
https://marineschepen.nl/nieuws/Damen-in-finale-om-nieuwe-Duitse-fregatten-050318.html

Het geeft wat meer details over o.a. de geplande bewapening:
- 127 mm kanon
- 16 cells mk 41 VLS voor ESSM (64 ESSM's)
- Damen & Blomm + Voss bouw in Vlissingen & Hamburg
- Concurent is een aangepast Type 26 fregat
- Nederland haakte in 2015 af bij de 10,000 ton en maximaal 200 m keuze van de Duitsers.

Mer Et Marine meld dat niet zeker is of Blomm & Voss nog mee doet in het Damen project en de Duitse politiek een Nederlands gebouwd fregat zou accepteren indien Nederland haar nieuwe onderzeeboten bouwt bij TKMS. Iets wat we ons niet tot moeten laten verleiden want dat is een ramp voor onze marine. TKMS heeft tot 2020 orders uitstaan maar daarna valt alles stil, met het besluit om TKMS uit te sluiten van deze fregatten bestaat de kans dat na 2020 de werf moet sluiten. Het uitsluiten van de werf heeft zeker gevolgen voor export orders want als zelfs de #1 klant er geen vertrouwen meer in heeft.

He mooie kansen voor export van Damen met hun onderzeeboten en fregatten. :silent:

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2018 | 12:24 uur
Laat ze maar instappen als onderaannemer of in een soortgelijke constructie als destijds met het de F122 klasse (S-fregat kloon). Kunnen ze, daarnaast solliciteren als 50/50 partner voor vLCF en vF124.
Precies, dat zou meer logica zijn dan wat ze nu doen.
Laat ze instappen als 2de lijns, ze mogen mee praten en adviezen geven. Maar NL en BE zijn leidend en beslissen. Duitsland kan dan enigzins van de plank kopen, natuurlijk kunnen er subsystemen welke de Duitsers graag willen geintergreerd worden, zeg maar als wijzigingen in het afbouwpakket.

Ik denk dat er een win win situatie kan ontstaan bij samenwerking tussen NL , BE en DU en ook in het vervangingstraject van de LCF en F124 klasse.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#137
Citaat van: Harald op 05/03/2018 | 11:58 uur
precies...  ;)   
ik denk dat ze dan wel meer "waar" voor hun geld hebben.

Laat ze maar instappen als onderaannemer of in een soortgelijke constructie als destijds met het de F122 klasse (S-fregat kloon). Kunnen ze, daarnaast solliciteren als 50/50 partner voor vLCF en vF124.