Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Harald

https://gagadget.com/en/weapons/281133-australia-may-not-buy-28-f-35a-aircraft-because-of-the-modernisation-of-the-fa-18-super-hornet-the-development-of/

Australia may not buy 28 F-35A aircraft because of the modernisation of the F/A-18 Super Hornet, the development of the MQ-28 Ghost Bat drone and the emergence of sixth-generation fighters

Harald

Nieuwe generatie van het Praetoriaanse zelfbeschermingssysteem voor Eurofighter gepresenteerd
https://esut.de/2023/07/meldungen/43370/neue-generation-des-selbstschutzsystems-praetorian-fuer-eurofighter-vorgestellt/



(Vertaald via Google Translate)

Op de Royal International Air Tattoo (RIAT) in Fairford, Engeland, van 14 tot 16 juli, presenteerde Leonardo de nieuwe generatie van het Praetoriaanse zelfbeschermingssysteem voor de Eurofighter, dat bekend staat als het Defensive Aids Sub-System (DASS) in Phase 4 Enhancement (P4E) in de gevechtsvliegtuigen zal worden geïnstalleerd.

Het EuroDASS-consortium met Leonardo, de ELT Group, Indra en Hensoldt heeft Praetorian verder ontwikkeld volgens de eisen van de gebruiker en geïntegreerd in een Piper Navajo-testvliegtuig. In het consortium is Leonardo verantwoordelijk voor de integratie van de componenten en de uiteindelijke oplevering. Hensoldt leidt de ontwikkeling van de digitale ontvanger en Indra heeft de uitbreiding van de frequentieband overgenomen. De ELT Group draagt ��bij aan verbeteringen aan elektronische tegenmaatregelen en WTP-koelers.

Volgens Leonardo vergroot de nieuwste vooruitgang de overlevingskansen van het vliegtuig en legt het de basis voor de integratie van het verdedigingssysteem met de krachtige E-Scan-radars van de Eurofighter Typhoon. Dit omvat alle versies van de E-Scan-radar, dwz zowel de versies die al in gebruik zijn als de versies die momenteel worden ontwikkeld door Eurofighter-partnerlanden.

De bestaande DASS, genoemd naar de elite Romeinse bodyguard-eenheid Praetorian, beschermt de Eurofighter tegen bedreigingen zoals infrarood (IR/hitte) en radargeleide raketten, vervolgde Leonardo. De sensoren en stoorzenders die in het systeem zijn geïntegreerd, geven de piloot inzicht in de situatie en rusten het vliegtuig uit met een digitale verhulmogelijkheid die wordt bereikt door geavanceerde elektronische loktechnieken.

Leonardo schrijft dat de nieuwe mogelijkheden, die zich al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling bevinden, een digitale ontvanger omvatten die het mogelijk zal maken om moderne en complexe doelen en hun werking beter te herkennen en de juiste tegenmaatregelen te nemen. De upgrade omvat ook een uitbreiding van de frequentieband, waardoor de Eurofighter kan opereren in de steeds complexere, drukkere en competitievere elektromagnetische gevechtsruimte van de toekomst.

Verbeterde signaalverwerkingsalgoritmen en processorcapaciteiten leiden tot aanzienlijke vooruitgang in verwerkingssnelheid, mogelijkheden en opslagruimte, beschrijft Leonardo. Hierdoor kan het Praetorian-systeem optimaal worden geïntegreerd met de E-Scan-radaropties van Eurofighters, waaronder het nieuwe ECRS dat momenteel in ontwikkeling is. De nieuwste radaropties hebben een krachtig elektronisch aanvalsvermogen en vormen een aanvulling op de ingebouwde storing van het Praetorian-systeem voor een hoge algehele impact.

Volgens de informatie zullen de eerste testvluchten van de DASS Praetorian aan boord van de Piper Navajo direct na de RIAT plaatsvinden. De suite zal vervolgens in een steiger worden gezet tot een Eurofighter-testvliegtuig voor testen tijdens de vlucht vanaf begin 2024.

Met Praetorian eVolution heeft het EuroDASS-consortium al een roadmap voorgesteld voor de toekomstige verdere ontwikkeling van het zelfbeschermingssysteem. Het doel is om het hoge beschermingsniveau van de Eurofighters de komende decennia te handhaven. Nieuwe mogelijkheden zijn onder meer platformonafhankelijke elektronische oorlogsvoering, zeer nauwkeurige targeting en geavanceerde gevechts-ID.

Harald

It's Official: India OKs Purchase of 26 Rafales

DAC Approves Proposals for Procurement of 26 Rafale Marine Aircraft from France to Boost Indian Navy's Operational Capabilities

India's Defence Acquisition Council (DAC), chaired by Defense Minister Rajnath Singh, today approved the purchase of 26 Rafale-M naval fighters and three additional Scorpene submarines from France, clearing the way for signature of a government to government deal by Prime Minister Narendra Modi during his two-day visit to Paris, where he is the guest of honor at Friday's Bastille Day military parade.

A meeting of the Defence Acquisition Council (DAC), held under the chairmanship of Raksha Mantri Shri Rajnath Singh, approved three proposals on July 13, 2023.

The DAC granted Acceptance of Necessity (AoN) for procurement of 26 Rafale Marine aircraft along with associated ancillary equipment, weapons, simulator, spares, documentation, crew training and logistic support for the Indian Navy from the French Government based on Inter-Governmental Agreement (IGA). The price and other terms of purchase will be negotiated with the French Government after taking into account all relevant aspects, including comparative procurement price of similar aircraft by other countries.

Further, integration of Indian designed equipment and establishment of Maintenance, Repair & Operations (MRO) Hub for various systems will be incorporated into the contract documents after due negotiations.

https://www.defense-aerospace.com/its-official-india-oks-purchase-of-26-rafales-and-3-scorpene-subs-from-france/

Benji87

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2023 | 23:02 uurDat zegt ook iets over de introductie van FCAS.

En over de keuze van NL om voor de JSF te gaan

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/07/2023 | 23:02 uurDat zegt ook iets over de introductie van FCAS.

Dassault gaf een paar jaar geleden hetzelfde plan door voor de Rafale. Het is inmiddels gebruikelijk dat een type casco minimaal 30 jaar in gebruik blijft. Kijk maar naar de F-15 en F16. Onderhuids niet te vergelijken met de oorspronkelijke uitvoering, maar qua uiterlijk direct herkenbaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 09/07/2023 | 21:27 uurEurofighter wil de levensduur van zijn Typhoon gevechtsvliegtuigen van de vierde generatie verlengen tot in de jaren 2060


Dat zegt ook iets over de introductie van FCAS.

Harald


Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 07/07/2023 | 12:21 uurFabriek voor rompen F-35 komt in Weeze

Er komt een nieuwe fabriek op Weeze Airport, dat op slechts twee kilometer van de Nederlandse grens ligt. De fabriek gaat minstens 400 rompsecties produceren voor de F-35 Lightning II.




https://www.upinthesky.nl/2023/07/07/nieuwe-fabriek-op-weeze-maakt-f-35-rompen/
Nog te berijden vanaf techhub Eindhoven, wellicht dat dit heeft meegespeeld in de locatie? Nu kunnen ze gespecialiseerd personeel uit twee landen aantrekken.

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 07/07/2023 | 12:54 uurStfu, ga nou niet weer gooien met deze onzin. Voor je het weet zitten we in een hele discussie.



Klopt dat is trekken aan een dood paard dus doen we dan ook niet meer, wilde alleen zeggen dat de Duitsers een mooie vis hebben gevangen.

Sparkplug

Citaat van: Umbert op 07/07/2023 | 12:41 uurHeeft LM dan moeite om het gevraagde aantal rompsecties te leveren dat het de bouw van een compleet nieuwe fabriek nodig heeft?

LM is afhankelijk van nationale en internationale leveranciers. Misschien kon de bestaande leverancier geen extra rompsecties leveren.

CitaatGerman industrial partnership will increase the already significant role European industry plays in the F-35 program. Today, more than 25% of all F-35 components are built in Europe by Europeans.

https://www.f35.com/f35/global-enterprise/germany.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 07/07/2023 | 12:41 uuralleen al aan hoe krom het huidige Nederlandse beleid is.

Stfu, ga nou niet weer gooien met deze onzin. Voor je het weet zitten we in een hele discussie.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 07/07/2023 | 12:21 uurFabriek voor rompen F-35 komt in Weeze

Er komt een nieuwe fabriek op Weeze Airport, dat op slechts twee kilometer van de Nederlandse grens ligt. De fabriek gaat minstens 400 rompsecties produceren voor de F-35 Lightning II.




https://www.upinthesky.nl/2023/07/07/nieuwe-fabriek-op-weeze-maakt-f-35-rompen/

Heeft LM dan moeite om het gevraagde aantal rompsecties te leveren dat het de bouw van een compleet nieuwe fabriek nodig heeft? Mooie boost voor een toch al krappe arbeidsmarkt in die regio en in elk geval veel minder last van stikstofverbindingen en CO2 quota restricties op roepafstand van de grens, geeft alleen al aan hoe krom het huidige Nederlandse beleid is.

Huzaar1

Fabriek voor rompen F-35 komt in Weeze

Er komt een nieuwe fabriek op Weeze Airport, dat op slechts twee kilometer van de Nederlandse grens ligt. De fabriek gaat minstens 400 rompsecties produceren voor de F-35 Lightning II.




https://www.upinthesky.nl/2023/07/07/nieuwe-fabriek-op-weeze-maakt-f-35-rompen/
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

X-59 Supersonic Test Jet Looks Positively Sci-Fi Head-On

A frontal view of the X-59 reveals details of its pilot vision system, provided in lieu of any forward-facing windows for its pilot.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/x-59-supersonic-test-jet-looks-positively-sci-fi-head-on





Harald

Rheinmetall plans to build state-of-the-art F-35A Lightning II fuselage factory in Germany

Together with its American partners Northrop Grumman and Lockheed Martin, Rheinmetall has reached another important milestone in a key Bundeswehr project, while simultaneously opening a new chapter in German-American defence technology cooperation.

The Düsseldorf-based tech enterprise plans to build an ultramodern factory at Weeze, in the Kleve district of the German state of North Rhine-Westphalia (NRW), to produce fuselage sections for the F-35A Lightning II, the world's top-performing warplane. The decision on where to place the factory followed a review of possible locations around Germany.

The new plant is due to produce at least 400 F-35A fuselage sections for the air forces of Germany and other friendly nations. An integrated technology group, Rheinmetall will be drawing here on its extensive experience in fabricating sophisticated components as well as in the aviation domain. Production is expected to commence in 2025.

"We're proud that our longstanding partnership with Northrop Grumman and Lockheed Martin and our decades-long relationship with the Bundeswehr is resulting in a genuine transfer of know-how to Germany", declares Rheinmetall chief executive Armin Papperger. "And we're very pleased to be contributing to the future viability of Germany as a technology powerhouse, and especially NRW, our longstanding corporate home. Close to the state capital in Düsseldorf, we're going to build a factory that sets standards Europewide. We're very grateful for the political and administrative support we experienced in Weeze during our search for a location."

"Northrop Grumman will replicate our automated and manufacturing technologies of the Integrated Assembly Line in Weeze," said Glenn Masukawa, vice president for Northrop Grumman's F-35 program. "Combined with Rheinmetall's capabilities, our collaboration with Lockheed Martin to manufacture the center fuselage is critical in bolstering global security. We look forward to the success of this newest F-35 facility."

"We are pleased with Rheinmetall's swift site selection for the upcoming F-35 center fuselage production facility. This marks an important milestone in the German F-35 program – this increase in capacity helps meet the growing global demand that further enables the F-35 to stay ahead of evolving threats in the 21st-century landscape," said Mike Shoemaker, vice president of F-35 Customer Programs at Lockheed Martin. "Lockheed Martin is committed to fostering industry partnerships and creating jobs in Germany. We appreciate Rheinmetall's role as an agile and flexible partner and look forward to continued collaboration."

Featuring state-of-the-art technology, the planned factory will be operated through Rheinmetall Aviation Services GmbH. It will cover 60,000m². Over 400 highly skilled men and women will crew the ultramodern assembly line. In addition, the plant will include logistics and warehouse facilities, research and test centres, classrooms and quality control units.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2023-news-aviation-aerospace/july/9065-rheinmetall-plans-to-build-state-of-the-art-f-35a-lightning-ii-fuselage-factory-in-germany.html