Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur


Parera

#1230
Citaat van: Poleme op 25/10/2020 | 19:15 uur
Ik kan mij eigen nog goed herinneren toen rond 1989 de eerste StanFlex 300 (Standard Flexibility) a.k.a. Flyvefisken haar intrede deed.  Internationaal trok dit concept veel belangstelling.  Want nu kon je 1 romp inzetten als: mijnenjager, mijnenlegger, patrouille vaartuig of vestzak fregat.  Wat een flexibiliteit!
Die belangstelling ebde al snel weg, want diverse marines vroegen zich hoe je dan de bemanningen ging trainen voor al die verschillende takken van vlootbaal sport.
In werkelijkheid kreeg elke SF300 Flyvefisken nooit wisselende taken, maar om praktische redenen een vaste taak.
De Royal Navy (1ste decennium) en KM deden later nog onderzoek naar dit soort missie modulaire schepen.  Maar vonden missie modulariteit te duur en omslachtig: vanwege opslag en aan-, en afvoer van de missie modules en hun bemanningen.   Conversie van rollen, door uitwisseling van modules, bleek ook geen kwestie van uren of enkele dagen, maar  weken.
Integratie van de diverse modules in het 'seaframe' (casco) vereist ook een veel grotere bouw nauwkeurigheid, dat maakt een missie-modulair casco dus aanzienlijk duurder.  Het StanFlex missie modulair concept bleek wel handig tijdens periodiek onderhoud en modificaties of opwaarderingen. 

De SIGMA korvetten bijvoorbeeld, zijn dus om bovenstaande redenen niet missie modulair.
De SIGMA's en LCF's zijn echter wel constructie modulair.  Dit heeft als voordeel dat de bouwkosten omlaag gaan.  Daarnaast kunnen deze schepen gemakkelijk gemodificeerd en / of opgewaardeerd worden.   Bij een niet modulair schip geldt de stelregel:  10% veranderingen betekend dat 90% van de originele bouwtekeningen wijzigt.

Modules die in korte tijd te wisselen zijn, zijn in mijn ogen echt wel effectief maar dan moet je het niet hebben over systemen die de hele taak van het schip omgooien en inderdaad specifieke bemanning vragen. Maar wat ''The Cube'' laat zien is interessant en haalbaar (in mijn ogen) voor ondersteunende taken zoals hulpverlening, ROV's en andere (non-combat) operaties.

Ik denk dat op een Crossover stijl schip je het nog effectief kan inzetten als je kijkt naar mijnbestrijding doordat je een gespecialiseerde bemanning mee in vliegt op dat moment maar je moet het bijvoorbeeld niet willen doen voor ASW of AAW taken.

Het concept van The Cube is juist het dat de taak pakketten ondersteunend zijn en niet in gevechts functies, zoals ik eerder aangaf zie ik bij een vPELI bijvoorbeeld heel goed de mogelijkheid om het schip op basis van een XO te ontwikkelen en hiervoor te kiezen om een systeem zoals The Cube toe te passen waarbij standaard een aantal sets beschikbaar zijn in de regio waaronder:
- FRISC
- RHIB (MOB)
- Duik ondersteuning
- Noodhulp module

Citaat
ENDLESS FUNCTIONS
The Cube™ currently contains the following equipment solutions

BOAT SOLUTIONS (INCLUDING DAVITS)
Fast interceptor boat
Fast rescue boat
Rescue boat
Drone boat
Work boat
Crew boat
Diver boat
Ambulance boat
Police boat

INVESTIGATION TOOLS SOLUTIONS
Launch & recovery systems for:
ROV
AUV (underwater drones)
USV (surface drones)
Mini submarine
Diving equipment
Sonar equipment

WORK TOOLS SOLUTIONS
Telescopic gangway
(ship to shore - ship to ship)
Telescopic crane
Elevator module
Overhead crane
Foldable crane
Winch systems for sonar, mooring, towing,
lifting etc.
STS fuel transfer systems
FIFI firefighting systems
Tank storage module for fluids
Floating barrier systems
Environmental pump suction systems
Pump module for emergency support and
salvation
Air compressor module
Pre-Hospital module
Hospital module
Test Lab module
Hazmat module
Office module
Kitchen module
Canteen module
Accommodation/passenger module
Bath and toilet module
Command center module
Storage module
Freeze storage module
Various weapon systems
Freshwater purifier module
Electric power module (diesel genset)
Cleaning workshop module
Workshop module
Central heating module
Search and work light module
Air drone bay


Poleme

#1229
Citaat van: Parera op 25/10/2020 | 10:15 uur
Een prachtig voorbeeld van hoe een module zou moeten werken, maar de vraag is of het in de praktijk ook allemaal zo soepel gaat als het bedrijf hier laat zien.
Er zitten al enkele haken en ogen aan :
- het schip moet uitgerust zijn met een geschikte kraan
- het schip moet uitgerust zijn met ingebouwde twistlocks (sluitingen voor containers aan dek te monteren)
- er moet voldoende stroom / water en andere support aangelegd zijn op de locaties

Daarnaast ben je nog steeds afhankelijk van zee, land of lucht transport om je modules buiten de eigen haven op locatie te krijgen en dan ook nog het (extra) personeel.
Maar een interessant concept dat in mijn ogen zeker de aandacht verdiend om er naar te kijken voor de (toekomstige) generatie(s) marine schepen. Zo'n systeem zou in de West bijvoorbeeld heel geschikt kunnen zijn voor de vPELI om die relatief snel om te bouwen voor andere missies (ondersteuning, ROV's, MCM en noodhulp).
Ik kan mij eigen nog goed herinneren toen rond 1989 de eerste StanFlex 300 (Standard Flexibility) a.k.a. Flyvefisken haar intrede deed.  Internationaal trok dit concept veel belangstelling.  Want nu kon je 1 romp inzetten als: mijnenjager, mijnenlegger, patrouille vaartuig of vestzak fregat.  Wat een flexibiliteit!
Die belangstelling ebde al snel weg, want diverse marines vroegen zich hoe je dan de bemanningen ging trainen voor al die verschillende takken van vlootbaal sport.
In werkelijkheid kreeg elke SF300 Flyvefisken nooit wisselende taken, maar om praktische redenen een vaste taak.
De Royal Navy (1ste decennium) en KM deden later nog onderzoek naar dit soort missie modulaire schepen.  Maar vonden missie modulariteit te duur en omslachtig: vanwege opslag en aan-, en afvoer van de missie modules en hun bemanningen.   Conversie van rollen, door uitwisseling van modules, bleek ook geen kwestie van uren of enkele dagen, maar  weken.
Integratie van de diverse modules in het 'seaframe' (casco) vereist ook een veel grotere bouw nauwkeurigheid, dat maakt een missie-modulair casco dus aanzienlijk duurder.  Het StanFlex missie modulair concept bleek wel handig tijdens periodiek onderhoud en modificaties of opwaarderingen. 

De SIGMA korvetten bijvoorbeeld, zijn dus om bovenstaande redenen niet missie modulair.
De SIGMA's en LCF's zijn echter wel constructie modulair.  Dit heeft als voordeel dat de bouwkosten omlaag gaan.  Daarnaast kunnen deze schepen gemakkelijk gemodificeerd en / of opgewaardeerd worden.   Bij een niet modulair schip geldt de stelregel:  10% veranderingen betekend dat 90% van de originele bouwtekeningen wijzigt.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#1228
Een prachtig voorbeeld van hoe een module zou moeten werken, maar de vraag is of het in de praktijk ook allemaal zo soepel gaat als het bedrijf hier laat zien.

Er zitten al enkele haken en ogen aan :
- het schip moet uitgerust zijn met een geschikte kraan
- het schip moet uitgerust zijn met ingebouwde twistlocks (sluitingen voor containers aan dek te monteren)
- er moet voldoende stroom / water en andere support aangelegd zijn op de locaties

Daarnaast ben je nog steeds afhankelijk van zee, land of lucht transport om je modules buiten de eigen haven op locatie te krijgen en dan ook nog het (extra) personeel.

Maar een interessant concept dat in mijn ogen zeker de aandacht verdiend om er naar te kijken voor de (toekomstige) generatie(s) marine schepen. Zo'n systeem zou in de West bijvoorbeeld heel geschikt kunnen zijn voor de vPELI om die relatief snel om te bouwen voor andere missies (ondersteuning, ROV's, MCM en noodhulp).

Er zit nog wel een fout in de naam van 1 van de modules ''Goalkeeper'' waar ze een Phalanx in getekend hebben :angel:

Ace1


Lex

Citaat van: Thomasen op 23/10/2020 | 12:12 uur
Daarnaast moet je je CCO's en OBTL's opleiden, want volgens mij doen de Denen er nu niks mee.
Sonar operators?
Er gaan geruchten dat de Denen meer mensen naar BE-NL Opschool willen sturen?????

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2020 | 11:53 uur
Niet als het verkocht is als een eigenschap die je met haven in - haven uit een totaal ander schip geeft. Opwerken kan ook in 6 maanden, 6 jaar is absurd.
Zo werd en wordt Standard Flexibility (SF) of missie-modulariteit wel verkocht ja.  Bij wijze van spreken 's ochtends de haven in en 's middags weer naar zee met een (compleet) veranderd SEWACO.
Maar onderzoek van de Royal Navy en de KM liet zien dat de technische ombouw van een missie-modulair schip niet een kwestie van uren, maar weken is.

Maar ... hoe missie modulair zijn de bemanningen ?  Dit is een mooi voorbeeld van hoe lang het duurt voor verdwenen kennis en systemen weer terug zijn. Waarom duurt het 6 jaar voor de schepen operationeel inzetbaar zijn? De sonars moeten worden aanbesteed (duurt lang), sonars moet worden gemaakt (liggen niet op de plank van een elektronicazaak), de software van de gekozen sonars moet worden geïntegreerd, het geheel moet worden getest.   Dat kan nog leuk worden, de CMS software draait op Windows, want dat was het goedkoopst.

De Deense marine heeft geen gesleepte sonars, dus alles is nieuw. Personeel moet vanaf het begin worden opgeleid. In simulatoren (die moeten ook aangepast worden) en dan begint het opwerken.
Onderzeebootbestrijding is lastig, dat doe je niet zomaar. Dus 6 jaar is realistisch.

(Citaat van marineschepen, Deense flexibiliteit heeft grenzen.)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#1224
Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2020 | 11:53 uur
Niet als het verkocht is als een eigenschap die je met haven in - haven uit een totaal ander schip geeft. Opwerken kan ook in 6 maanden, 6 jaar is absurd.

De grootste verandering voor de Denen zit het in de aankoop van de gesleepte sonar, koppeling aan het CMS en het opleiden/opwerken van bemanning.

De kans is (zeer) groot dat ze kiezen voor de TAS gesleepte sonar van Atlas (PDF) omdat deze aansluit op de bestaande sonar van de schepen. Het is dus ook afhankelijk van hoe lang het gaat duren voordat ze het contract tekenen, vervolgens is het afhankelijk van hoe snel Atlas (of andere leverancier) de sonar kan leveren. Daarna kan je inderdaad beginnen met opleiden en vervolgens na plaatsing gaan opwerken.

Als ik terug kijk naar de Defensienota 2018 van onze eigen defensie stond daar het project ''Vervanging Low Frequency Acoustic Sonar (LFAS)'' daar had in 2027 de D-brief uitgegeven moeten worden (ongeveer gelijk aan contract ondertekening ) waarna de instroom gelopen zou hebben tussen 2030 - 2031.  Dan kan je dus spreken van een ''levertijd'' van 3 a 4 jaar, gevolgd door +/- 1 jaar opleiding van de gehele bemanning naar het nieuwe concept (ASW) + 6 maanden opwerken. Ergens tussen de 5 a 6 jaar is helemaal niet zo gek blijkbaar.

Maar hier zitten veel haken en ogen aan en zijn ze afhankelijk van de politiek, de leverancier en ook nog eens van de beschikbaarheid van hun eigen mensen.

Citaat van: Oorlogsvis op 23/10/2020 | 15:46 uur
Mee eens ...ze moeten eigenlijk permanent 2 OPV's in de West hebben ...daar doen ze veel nuttiger werk, als je
ziet wat ze voor een giga hoeveelheden ze onderscheppen aan drugs kan je er beter twee dan een stationeren

Als je kijkt naar de Franse eisen van het EPC komen die redelijk in de buurt van onze wensen voor een lange afstand patrouille korvet. Ik ben ook voorstander van het indien het niet mogelijk is om de OPV's (op termijn) te vervangen door een echte serie multimissie fregatten dit te doen door een serie multi missie (patrouille) korvetten. Wat betreft de West ben ik persoonlijk voorstander van het uitbreiden van de vPELI (tot middel hoge spectrum) door bijvoorbeeld een XO achtig schip en verder in te zetten op een uitbreiding van de KWCARIB haar capaciteit d.m.v. permanente aanwezigheid en eventueel helemaal afstappen van het schip van de wacht in de west maar regelmatig een of meerdere schepen voor enkele maanden in de regio te laten varen en oefenen.

Dus geen vast schip maar bijvoorbeeld 1 extra schip tijdens het orkaan seizoen en misschien nog eens 1 schip voor 2 a 3 maanden op ''uitzending'' naar de West. Voornamelijk de counter drugs operaties laten uitvoeren door (lokale) kustwacht  eenheden.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/10/2020 | 09:21 uur
Zolang Venezuela geen ambities vertoon in de regio, is het OPV daar op haar plaats.
Mee eens ...ze moeten eigenlijk permanent 2 OPV's in de West hebben ...daar doen ze veel nuttiger werk, als je
ziet wat ze voor een giga hoeveelheden ze onderscheppen aan drugs kan je er beter twee dan een stationeren

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 23/10/2020 | 11:40 uur
Nouja, gaat een stuk sneller dan het aankopen van een nieuw uniform bij ons. Ze nemen hun tijd, zeker. Maar als de aanbesteding al een jaar gaat duren, dan nog integreren (samen met gepland onderhoud) en weer opwerken is 2026 voor het tweede schip ook niet heel gek.

Niet als het verkocht is als een eigenschap die je met haven in - haven uit een totaal ander schip geeft. Opwerken kan ook in 6 maanden, 6 jaar is absurd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2020 | 11:31 uur
Niemand die verder iets vindt van de vereiste tijd van 6 jaar! van die flexibele absolons???

6 jaar... flexibel hoor.

tja.... tijd is geld en geld is ...
politieke keuze waarschijnlijk om het zolang uit te smeren.

Maar even terug naar de basis ; waar komt de verandering of vraag vandaag om de schepen anders in te zetten en nu te benoemen als ASW "fregatten" .... of wordt dit "opgelegd" door de NAVO ?

Huzaar1

Niemand die verder iets vindt van de vereiste tijd van 6 jaar! van die flexibele absolons???

6 jaar... flexibel hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 23/10/2020 | 10:11 uur
Probleem is dat Maduro nu dus wel wat ambities heeft. Om te beginnen het "tegenhouden van een Amerikaanse invasie" daarbij zal hij ook ons betrekken. En nu blijkt dat ze toch hun beperkte marine willen uitrusten met moderne ASuW's uit China.

Conclusie: OPV's zsm naar de Nederlandse Kustwacht en/of  naar Frontex (zolang de OPV's niet in het oostelijk deel van de Middellandse zee hoeven te opereren) en de schepen 1 op 1 vervangen door het nieuwe M fregat.

Voor de KW zouden deze schepen een overdaad zijn, maar ze zijn toch al betaald.

Mocht een potentiële koper zich aandienen:  weg er mee en de schepen vervangen door capabele cutters.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/10/2020 | 09:21 uur
Zolang Venezuela geen ambities vertoon in de regio, is het OPV daar op haar plaats.

Probleem is dat Maduro nu dus wel wat ambities heeft. Om te beginnen het "tegenhouden van een Amerikaanse invasie" daarbij zal hij ook ons betrekken. En nu blijkt dat ze toch hun beperkte marine willen uitrusten met moderne ASuW's uit China.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/10/2020 | 08:14 uur
klopt eigenlijk precies, als je onderstaande beschrijving/ taken leest   ;)
Dus OPV , naar de kustwacht ermee... (zeker voor in de West)

Zolang Venezuela geen ambities vertoon in de regio, is het OPV daar op haar plaats.