Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 22/01/2015 | 23:17 uur
"Een eerste visie op de toekomst  van defensie, dit voorjaar."
Alweer, we hebben de "Verkenningen" gehad eind maart 2010.  In 2013 zou Hennis komen met een defensie visie, maar werd al weer verwaterd tot een defensie nota.
Ik krijg hierbij het voorgevoel of men twijfelt aan het voortbestaan van de Onderzeedienst.  Wie daar aan twijfelt is visieloos.

De visie op de OZD zou oorspronkelijk nog voor de kerst 2014 gepresenteerd worden gevolgd door de behoeftestelling voor het zomerreces van 2015.

Het vreemde is: waarom moet dit zo lang duren immers er is momenteel een zeer ruime kamer meerderheid voor vervanging van de boten, ik zou als defensie het momentum willen koesteren.

Poleme

Citaat van: Lex op 22/01/2015 | 14:57 uur
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'
.....
Toekomstvisie defensie

Dit voorjaar komt het ministerie met een eerste visie op de toekomst van defensie. Daarna wordt gekeken of het vervangen van de vier huidige onderzeeboten in de Walrusklasse nodig is en wat voor boten er voor in de plaats moeten komen. Vervolgens kan het nog jaren duren voordat er een bouwbedrijf wordt gekozen.  Nog geen bedrijf op het oog.          ...  Omroep Zeeland: do 22-01-2015, 14:36
"Een eerste visie op de toekomst  van defensie, dit voorjaar."
Alweer, we hebben de "Verkenningen" gehad eind maart 2010.  In 2013 zou Hennis komen met een defensie visie, maar werd al weer verwaterd tot een defensie nota.
Ik krijg hierbij het voorgevoel of men twijfelt aan het voortbestaan van de Onderzeedienst.  Wie daar aan twijfelt is visieloos.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/01/2015 | 15:07 uur
Ik begrijp dat een woordvoerder van het Ministerie van Defensie dit pro forma roept maar in de praktijk zal men zsm moeten beginnen wil men de eerste nieuwe SSK/SSG? in 2025 (operationeel) in de vaart hebben.
+1

Elzenga

Citaat van: Reinier op 22/01/2015 | 19:24 uur
Ah gelukkig, zo te zien is er nog niets geleerd van het Fyra debacle, moest ook de goedkoopste zijn...
+1

Reinier

Citaat van: Lex op 22/01/2015 | 14:57 uur
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'
Wanneer er is besloten dat er nieuwe onderzeeboten komen, dan pas wordt er gekeken wie het best en goedkoopst deze boten kan maken. Dat hoeft geen bedrijf in Nederland te zijn. Het kan zijn dat Nederland met andere landen die ook nieuwe onderzeeërs nodig hebben een mooie deal kan maken in het buitenland.
Ah gelukkig, zo te zien is er nog niets geleerd van het Fyra debacle, moest ook de goedkoopste zijn...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Omroep Zeeland Vandaag om 02:57
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'


Ik begrijp dat een woordvoerder van het Ministerie van Defensie dit pro forma roept maar in de praktijk zal men zsm moeten beginnen wil men de eerste nieuwe SSK/SSG? in 2025 (operationeel) in de vaart hebben.

Lex

'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'

OOST-SOUBURG - Het kan volgens een woordvoerder van het Ministerie van Defensie nog jaren duren voordat er een bedrijf wordt aangewezen dat de nieuwe onderzeeërs van defensie moet gaan bouwen. Gisteren liet scheepswerf Damen weten dat een samenwerking met Saab een belangrijke stap is om de boten in Vlissingen gebouwd te laten worden.

Toekomstvisie defensie

Dit voorjaar komt het ministerie met een eerste visie op de toekomst van defensie. Daarna wordt gekeken of het vervangen van de vier huidige onderzeeboten in de Walrusklasse nodig is en wat voor boten er voor in de plaats moeten komen. Vervolgens kan het nog jaren duren voordat er een bouwbedrijf wordt gekozen.

Nog geen bedrijf op het oog

Het ministerie heeft nog geen bedrijf op het oog die de boten moet gaan maken. Wanneer er is besloten dat er nieuwe onderzeeboten komen, dan pas wordt er gekeken wie het best en goedkoopst deze boten kan maken. Dat hoeft geen bedrijf in Nederland te zijn. Het kan zijn dat Nederland met andere landen die ook nieuwe onderzeeërs nodig hebben een mooie deal kan maken in het buitenland.

Omroep Zeeland: do 22-01-2015, 14:36

Harald

Directeur Damen Schelde over samenwerking met Saab

Afgelopen dinsdag werd bekend dat het Zweedse defensieconcern Saab en het Nederlandse Damen gaan samenwerken met ontwerpen en bouwen van onderzeeboten. Marineschepen.nl sprak directeur van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) Hein van Ameijden over wat de samenwerking inhoudt.

Voor het gehele artikel, zeer interessant trouwens, zie LINK

http://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html

Harald

Citaat van: Ace1 op 21/01/2015 | 19:18 uur
Het Franse DCNS heeft een nieuw zelfverdedigingswapen voor onderzeeers tegen torpedo´s ontwikkeld

interessant !!

maar is wel een allerlaatste red middel

Ace1

Het Franse DCNS heeft een nieuw zelfverdedigingswapen voor onderzeeers tegen torpedo´s ontwikkeld


Harald

VLS systeem voor anti-helicopter is niet nieuw. Kongsberg heeft samen met de Duitsers hier een tijd een onderzoek/samenwerking gehad, maar is volgens mij niet verder gekomen. Misschien dat Kongsberg hierin iets nog aan het ontwikkelen is ?

De Duitsers zijn nu het IDAS systeem aan het ontwikkelen, de Fransen hebben iets met de Mica.

De Amerikanen hebben testen uitgevoerd met de Sidewinder aim-9x, wel succesvol.

http://www.spacewar.com/reports/Raytheon_Led_Team_Tests_AIM9X_Missile.html

http://www.shephardmedia.com/news/rotorhub/hunted-becomes-hunter-raytheon-demos-sub/

Capsule Launching System
In September 2009, Northrop Grumman successfully demonstrated the underwater launch of a AIM-9X air-to-air test missile shape from a submerged Tomahawk Capsule Launching System (CLS). Conducted at the Army's Aberdeen Test Center in Aberdeen, Md. The test marked the first time an AIM-9X test missile shape has been launched underwater. The launch demonstrates a new degree of submarine self-defense capability against threats from coastal surveillance aircraft, helicopters and high-speed small craft.

Enforcer

Citaat van: mandaje op 21/01/2015 | 10:51 uur
Wel hebben kleinere motoren meer vermogen gekregen per m3 ruimte die ze in beslag nemen. Als je bijv 6 kleinere ipv 3 grotere motoren plaats dan kan er een flinke verbetering worden bereikt.

Als er eentje kapot gaat van de 6 hou je natuurlijk ook meer vermogen over; dus beter inzetbaar.

mandaje

Citaat van: Harald op 21/01/2015 | 10:27 uur
Ook in de motorenbouw en generatorenbouw heeft de ontwikkeling een flinke vlucht genomen en zijn afmetingen kleiner geworden. Waarbij kleinere motoren meer vermogen leveren dan 30 jaar terug.

Het specifieke vermogen (in kg en m3) van huidige even grote motoren is weining verbeterd ten opzichte van de Walrus klasse. Zeker omdat er ook nog een compressor is opgeschroefd door de marine. (De huidige motor is ook nog steeds te krijgen via MAN). Wel hebben kleinere motoren meer vermogen gekregen per m3 ruimte die ze in beslag nemen. Als je bijv 6 kleinere ipv 3 grotere motoren plaats dan kan er een flinke verbetering worden bereikt. Bijkomend voordeel van de huidige samenwerking met Zweden en Noren is dat je dan meteen iets van 80+ motoren kunt afnemen en dus MTU kunt vragen of ze er 1 specifiek voor jouw wensen kunnen aanpassen/ontwikkelen.

Deze samenwerking is er denk ik vooral voor Damen om de kennis van het Saab-staal te krijgen. Ze gebruiken een legering die net wat minder sterk is dan HY-100, maar wel duidelijk makkelijker te lassen en bewerken is. Het grootste probleem van de NL-onderzeebootindustrie is dat er nu niet een blik hittebestendige Marrokanen opgetrokken kan worden. Hiermee manoevreert Damen zich natuurlijk perfect in het hart van de Nederlandse onderzeebootindustrie.

Verder is de toegang tot Stirling motoren handig. Dit zal een aflopende zaak zijn nu de ontwikkeling van brandstofcellen waar diesel ingegooid kan worden hard gaat, maar een kleinere versie van de Stirling motor kan hier alsnog goed voor worden gebruikt om de afvalwarmte om te zette in elektriciteit en de grote is een mooie back-up mogelijkheid als de ontwikkeling van brandstofcellen niet al gepland gaat.

Harald

Ook in de motorenbouw en generatorenbouw heeft de ontwikkeling een flinke vlucht genomen en zijn afmetingen kleiner geworden. Waarbij kleinere motoren meer vermogen leveren dan 30 jaar terug.

Aan de andere kant er moet ook weer extra ruimte gecreëerd worden voor AIP, aparte SF-ruimte, VLS systeem
Het aparte kanon voor nabijheid beveiliging en "waarschuwingsschoten" zal in de toren ingebouwd worden, een VLS systeem zou ook eventueel hierin gebouwd kunnen worden, hierdoor zal de afmeting van de toren wel flink toenemen.

Mourning

Er zal, denk ik, best behoorlijk wat ruimte worden gewonnen doordat de techniek de afgelopen decennia enorme sprongen heeft gemaakt en elektronica zowel kleiner als capabeler is geworden.

Maar dit zijn allemaal interessante en positieve ontwikkelingen m.b.t. de vooralsnog mogelijke opvolger van de Walrus (ik ga er voor 99% uit dat deze er komt, maar het is die 1% waardoor ik nog een beetje voorzichtig ben wat dat betreft.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).