Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

PvdA toch voorstander van nieuwe onderzeeboten

23-01-15  - Bron: ANP

De PvdA wil dat Defensie de vier onderzeeboten van de marine op termijn vervangt en nieuwe koopt. Dat zegt Kamerlid Angelien Eijsink vandaag in Trouw. Coalitiepartner VVD en ook CDA zijn al langer voorstanders..

In het verkiezingsprogramma van 2012 wilde de PvdA de onderzeedienst nog afschaffen, maar in het regeerakkoord met de VVD bleven de boten alsnog behouden. De PvdA steunt nu toch de uitkomst van een onderzoek naar de toekomst van de onderzeedienst.

'Het is belangrijk dat meerjarenplannen zekerheid geven over welke capaciteiten Nederland levert binnen Europese samenwerking. We staan dus positief tegenover voortzetting na 2025', zegt Eijsink. Aanschaf van nieuwe boten is dan volgens haar onvermijdelijk.

http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3835870/2015/01/23/PvdA-toch-voorstander-van-nieuwe-onderzeeboten.dhtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Megaprojecten Defensie kunnen veel banen opleveren, zegt topman Damen Shipyards

Tjabel Daling / vrijdag 23 januari 2015

Damen Shipyards én tientallen Nederlandse toeleveranciers zullen het komende decennium sterk profiteren van enkele megaprojecten die het ministerie van Defensie te vergeven heeft. Dat is de verwachting van ceo René Berkvens van Damen, de grootste scheepsbouwer van Nederland. 'Dit zal voor de werkgelegenheid in Nederland een zeer positief effect hebben', verklaart Berkvens tegenover het FD. Alleen al de bouw van onderzeeboten kan de Damen-werf in Vlissingen honderden nieuwe banen opleveren.

De scheepsbouwer wil samen met het Zweedse defensieconcern Saab nieuwe onderzeeërs bouwen voor de Nederlandse én de internationale markt. Hoewel de Nederlandse politiek nog een formele beslissing moet nemen, lijkt het consortium Damen-Saab een zeer grote kanshebber om de opvolgers van de huidige vier onderzeeërs uit de Walrus-klasse te mogen bouwen. Voor vervanging van alleen de onderzeeboten heeft Defensie al €2,5 mrd gereserveerd.

'Lang gekoesterde wens'

Maar Nederland zal zo goed als zeker ook nieuwe fregatten en mijnenbestrijdingsvaartuigen aanschaffen, allemaal projecten van vele honderden miljoenen euro's per onderzeeër of vaartuig. Berkvens: 'Op al deze drie nieuwe wapensystemen gaan we volop inzetten en bij al deze projecten hebben we veel onderaannemers en toeleveranciers nodig. Jazeker, ook tientallen toeleveranciers uit Nederland, naast meer traditionele partners als Imtech Marine, Thales, de onderzoeksinstituten TNO en Marin en ingenieursbureau Nevesbu.' Ook Nederlandse universiteiten zullen een partnerrol vervullen, verwacht Berkvens.

Naast de samenwerking met Saab zal Damen voor genoemde projecten ook met andere buitenlandse partners in zee gaan, zegt Berkvens. Het bouwen van onderzeeboten is, vertelt hij, 'een al langer gekoesterde wens'. 'We kijken hier al langer naar en we denken dat de internationale markt een interessante en aantrekkelijke is. Onderzeeboten zijn complexe producten, die op basis van hoogwaardige technologie worden gebouwd. De internationale concurrentie is groot, maar we kunnen ons samen met Saab en ook Nederlandse partners op het gebied van hoogwaardige technologie onderscheiden. We hoeven niet bang te zijn voor de concurrentie.'

Internationale expansie

De vervanging van de schepen uit de Walrus-klasse ziet Berkvens als de opmaat voor internationale expansie. 'Maar we willen beginnen op onze natuurlijke thuismarkt. Het is logisch dat je start met projecten voor de Koninklijke Marine. Als die succesvol verlopen, leggen we het accent op de exportmarkt.'

Twintig jaar geleden werden voor het laatst in Nederland onderzeeboten gebouwd. Nu pakt Damen die traditie weer op. Als de politieke besluitvorming in Den Haag positief uitvalt, verwacht Berkvens dat in 2019 met de bouwwerkzaamheden kan worden begonnen. Een deel van de werkzaamheden zal worden uitgevoerd bij werven van Damen in het buitenland, maar de eindassemblage van alle drie de wapensystemen gaat naar Nederland, verzekert Berkvens. 'Dat levert voor veel Nederlandse toeleveranciers nieuwe banen op en zal een stimulans zijn voor innovatie van de Nederlandse industrie.'

http://fd.nl/ondernemen/1089680/megaprojecten-defensie-kunnen-veel-banen-opleveren-zegt-topman-damen-shipyards

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/01/2015 | 23:24 uur
De visie op de OZD zou oorspronkelijk nog voor de kerst 2014 gepresenteerd worden gevolgd door de behoeftestelling voor het zomerreces van 2015.

Het vreemde is: waarom moet dit zo lang duren immers er is momenteel een zeer ruime kamer meerderheid voor vervanging van de boten, ik zou als defensie het momentum willen koesteren.

Defensie misschien wel, VVD misschien niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 22/01/2015 | 23:17 uur
"Een eerste visie op de toekomst  van defensie, dit voorjaar."
Alweer, we hebben de "Verkenningen" gehad eind maart 2010.  In 2013 zou Hennis komen met een defensie visie, maar werd al weer verwaterd tot een defensie nota.
Ik krijg hierbij het voorgevoel of men twijfelt aan het voortbestaan van de Onderzeedienst.  Wie daar aan twijfelt is visieloos.

De visie op de OZD zou oorspronkelijk nog voor de kerst 2014 gepresenteerd worden gevolgd door de behoeftestelling voor het zomerreces van 2015.

Het vreemde is: waarom moet dit zo lang duren immers er is momenteel een zeer ruime kamer meerderheid voor vervanging van de boten, ik zou als defensie het momentum willen koesteren.

Poleme

Citaat van: Lex op 22/01/2015 | 14:57 uur
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'
.....
Toekomstvisie defensie

Dit voorjaar komt het ministerie met een eerste visie op de toekomst van defensie. Daarna wordt gekeken of het vervangen van de vier huidige onderzeeboten in de Walrusklasse nodig is en wat voor boten er voor in de plaats moeten komen. Vervolgens kan het nog jaren duren voordat er een bouwbedrijf wordt gekozen.  Nog geen bedrijf op het oog.          ...  Omroep Zeeland: do 22-01-2015, 14:36
"Een eerste visie op de toekomst  van defensie, dit voorjaar."
Alweer, we hebben de "Verkenningen" gehad eind maart 2010.  In 2013 zou Hennis komen met een defensie visie, maar werd al weer verwaterd tot een defensie nota.
Ik krijg hierbij het voorgevoel of men twijfelt aan het voortbestaan van de Onderzeedienst.  Wie daar aan twijfelt is visieloos.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/01/2015 | 15:07 uur
Ik begrijp dat een woordvoerder van het Ministerie van Defensie dit pro forma roept maar in de praktijk zal men zsm moeten beginnen wil men de eerste nieuwe SSK/SSG? in 2025 (operationeel) in de vaart hebben.
+1

Elzenga

Citaat van: Reinier op 22/01/2015 | 19:24 uur
Ah gelukkig, zo te zien is er nog niets geleerd van het Fyra debacle, moest ook de goedkoopste zijn...
+1

Reinier

Citaat van: Lex op 22/01/2015 | 14:57 uur
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'
Wanneer er is besloten dat er nieuwe onderzeeboten komen, dan pas wordt er gekeken wie het best en goedkoopst deze boten kan maken. Dat hoeft geen bedrijf in Nederland te zijn. Het kan zijn dat Nederland met andere landen die ook nieuwe onderzeeërs nodig hebben een mooie deal kan maken in het buitenland.
Ah gelukkig, zo te zien is er nog niets geleerd van het Fyra debacle, moest ook de goedkoopste zijn...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Omroep Zeeland Vandaag om 02:57
'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'


Ik begrijp dat een woordvoerder van het Ministerie van Defensie dit pro forma roept maar in de praktijk zal men zsm moeten beginnen wil men de eerste nieuwe SSK/SSG? in 2025 (operationeel) in de vaart hebben.

Lex

'Besluit over bouw onderzeeboten kan nog jaren duren'

OOST-SOUBURG - Het kan volgens een woordvoerder van het Ministerie van Defensie nog jaren duren voordat er een bedrijf wordt aangewezen dat de nieuwe onderzeeërs van defensie moet gaan bouwen. Gisteren liet scheepswerf Damen weten dat een samenwerking met Saab een belangrijke stap is om de boten in Vlissingen gebouwd te laten worden.

Toekomstvisie defensie

Dit voorjaar komt het ministerie met een eerste visie op de toekomst van defensie. Daarna wordt gekeken of het vervangen van de vier huidige onderzeeboten in de Walrusklasse nodig is en wat voor boten er voor in de plaats moeten komen. Vervolgens kan het nog jaren duren voordat er een bouwbedrijf wordt gekozen.

Nog geen bedrijf op het oog

Het ministerie heeft nog geen bedrijf op het oog die de boten moet gaan maken. Wanneer er is besloten dat er nieuwe onderzeeboten komen, dan pas wordt er gekeken wie het best en goedkoopst deze boten kan maken. Dat hoeft geen bedrijf in Nederland te zijn. Het kan zijn dat Nederland met andere landen die ook nieuwe onderzeeërs nodig hebben een mooie deal kan maken in het buitenland.

Omroep Zeeland: do 22-01-2015, 14:36

Harald

Directeur Damen Schelde over samenwerking met Saab

Afgelopen dinsdag werd bekend dat het Zweedse defensieconcern Saab en het Nederlandse Damen gaan samenwerken met ontwerpen en bouwen van onderzeeboten. Marineschepen.nl sprak directeur van Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) Hein van Ameijden over wat de samenwerking inhoudt.

Voor het gehele artikel, zeer interessant trouwens, zie LINK

http://marineschepen.nl/nieuws/interview-directeur-damen-schelde-over-samenwerking-saab-220115.html

Harald

Citaat van: Ace1 op 21/01/2015 | 19:18 uur
Het Franse DCNS heeft een nieuw zelfverdedigingswapen voor onderzeeers tegen torpedo´s ontwikkeld

interessant !!

maar is wel een allerlaatste red middel

Ace1

Het Franse DCNS heeft een nieuw zelfverdedigingswapen voor onderzeeers tegen torpedo´s ontwikkeld


Harald

VLS systeem voor anti-helicopter is niet nieuw. Kongsberg heeft samen met de Duitsers hier een tijd een onderzoek/samenwerking gehad, maar is volgens mij niet verder gekomen. Misschien dat Kongsberg hierin iets nog aan het ontwikkelen is ?

De Duitsers zijn nu het IDAS systeem aan het ontwikkelen, de Fransen hebben iets met de Mica.

De Amerikanen hebben testen uitgevoerd met de Sidewinder aim-9x, wel succesvol.

http://www.spacewar.com/reports/Raytheon_Led_Team_Tests_AIM9X_Missile.html

http://www.shephardmedia.com/news/rotorhub/hunted-becomes-hunter-raytheon-demos-sub/

Capsule Launching System
In September 2009, Northrop Grumman successfully demonstrated the underwater launch of a AIM-9X air-to-air test missile shape from a submerged Tomahawk Capsule Launching System (CLS). Conducted at the Army's Aberdeen Test Center in Aberdeen, Md. The test marked the first time an AIM-9X test missile shape has been launched underwater. The launch demonstrates a new degree of submarine self-defense capability against threats from coastal surveillance aircraft, helicopters and high-speed small craft.

Enforcer

Citaat van: mandaje op 21/01/2015 | 10:51 uur
Wel hebben kleinere motoren meer vermogen gekregen per m3 ruimte die ze in beslag nemen. Als je bijv 6 kleinere ipv 3 grotere motoren plaats dan kan er een flinke verbetering worden bereikt.

Als er eentje kapot gaat van de 6 hou je natuurlijk ook meer vermogen over; dus beter inzetbaar.